Gå til innhold

18-åring bo hjemme alene


Gjest Lurer litt på dette

Anbefalte innlegg

Jeg var hjemme alene i 2 uker da jeg var 16 (eller var det 15?), mens mine foreldre var på ferie.

Jeg hadde ansvar for hunden og passet på at den fikk mat og jeg gikk turer med den hver dag.

Jeg husker at jeg nøt å være alene uten småsøsken som rotet:-)

Jeg har selvfølgelig tenkt på det du sier, men jeg kjenner min mor og jeg er helt sikker på at hun vil følge veeeeldig godt med:-)

Men det er ingenting som er bestemt her enda.

''Jeg husker at jeg nøt å være alene uten småsøsken som rotet:-)''

For ordens skyld presiserer jeg at det i mitt tilfelle var storesøster som rotet, som dro huset fullt av gjester, hadde fest osv osv, og som ihvertfall ikke laget middag til oss, som hun hadde lovt å gjøre...;-) (Jeg laget middag på "mine" dager...)

Jeg var mye mer pliktoppfyllende, og var ganske frustrert over at huset var "tatt over" av hele vennegjengen hennes nesten når det skulle være på døgnet;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Fortsetter under...

Gjest Lurer litt på dette

Da tror jeg vi har diskutert det meste når det gjelder det at hun snart skal bo hjemme alene.

- Først og fremst det at vi ikke vil ha huset fullt av ungdommer som fester og river ned huset. Hun sier hun er klar over faren og at det ikke overhodet skal være festing i dette huset, men at hun toppen vil ha en 3-4 venner her for å se film og en venninne på overnatting nå og da.

Skulle det skje noe uforutsett, ringer hun enten til mormor og morfar eller til farmor. Enda et alternativ er foreldrene til en god venninne rett nedi gata.

Disse foreldrene har sagt at hun kan overnatte hos dem når hun har lyst. Dette er folk vi stoler hundre prosent på.

Mormor tar seg jevnlige turer og sjekker at alt står bra til. Datteren er ikke helt enig i at hun skal komme uten å ringe først,da hun ønsker å ha huset strøkent før hun kommer. Ønsker ikke noe kjeft for rotete hus, men vi har likevel blitt enig i at litt av vitsen er at hun kommer _uten_ å ringe først. Mormor vil også gjøre finpussen. Ting 18-åringen ikke ser. Det kan være gammel mat som ligger og råtner i kjøleskapet og slike ting:-)

Vi har diskutert pengebruk og det at hun nå må bevise at hun kan å håndtere penger dette året. F.eks at mat, toalettsaker osv er viktigere enn øl og festing.

Vi har også diskutert døgnrytme og her er jeg litt spent må jeg innrømme.

Da kan jeg ikke komme på flere ting. Er det noe jeg har glemt å tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg vi har diskutert det meste når det gjelder det at hun snart skal bo hjemme alene.

- Først og fremst det at vi ikke vil ha huset fullt av ungdommer som fester og river ned huset. Hun sier hun er klar over faren og at det ikke overhodet skal være festing i dette huset, men at hun toppen vil ha en 3-4 venner her for å se film og en venninne på overnatting nå og da.

Skulle det skje noe uforutsett, ringer hun enten til mormor og morfar eller til farmor. Enda et alternativ er foreldrene til en god venninne rett nedi gata.

Disse foreldrene har sagt at hun kan overnatte hos dem når hun har lyst. Dette er folk vi stoler hundre prosent på.

Mormor tar seg jevnlige turer og sjekker at alt står bra til. Datteren er ikke helt enig i at hun skal komme uten å ringe først,da hun ønsker å ha huset strøkent før hun kommer. Ønsker ikke noe kjeft for rotete hus, men vi har likevel blitt enig i at litt av vitsen er at hun kommer _uten_ å ringe først. Mormor vil også gjøre finpussen. Ting 18-åringen ikke ser. Det kan være gammel mat som ligger og råtner i kjøleskapet og slike ting:-)

Vi har diskutert pengebruk og det at hun nå må bevise at hun kan å håndtere penger dette året. F.eks at mat, toalettsaker osv er viktigere enn øl og festing.

Vi har også diskutert døgnrytme og her er jeg litt spent må jeg innrømme.

Da kan jeg ikke komme på flere ting. Er det noe jeg har glemt å tenke på?

Jeg ville nok ikke trumfet igjennom uanmeldte besøk fra bestemor... Ikke satt i system, liksom. Man kan jo alltid få uanmeldte besøk av hvem som helst.

Råtten mat i kjøleskapet synes jeg nok at den voksne datteren din burde sørge for selv :) Det er jo ikke akkurat farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lurer litt på dette

Jeg ville nok ikke trumfet igjennom uanmeldte besøk fra bestemor... Ikke satt i system, liksom. Man kan jo alltid få uanmeldte besøk av hvem som helst.

Råtten mat i kjøleskapet synes jeg nok at den voksne datteren din burde sørge for selv :) Det er jo ikke akkurat farlig.

Helt enig i at 18-åringen kan passe på at det ikke råtner mat i kjøleskapet ja:-)

Det var min mor som foreslo det og for meg er dette en trygghet i tilfelle ikke alt går som det skal. Min mor liker å ha noe å styre med så for henne tror jeg ikke det å være en slags vaktmester her, vil føles som noe stort ork.

Jenta vil få nok å gjøre neste år. Hun skal ta siste året på videregående og i tillegg skal hun jobbe et par kvelder i uka.

Dessuten er det litt forskjell på å holde orden på en hybel og et helt hus:-)

Jeg tror det vil gå fint, men jeg er veldig glad for at noen passer på litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at 18-åringen kan passe på at det ikke råtner mat i kjøleskapet ja:-)

Det var min mor som foreslo det og for meg er dette en trygghet i tilfelle ikke alt går som det skal. Min mor liker å ha noe å styre med så for henne tror jeg ikke det å være en slags vaktmester her, vil føles som noe stort ork.

Jenta vil få nok å gjøre neste år. Hun skal ta siste året på videregående og i tillegg skal hun jobbe et par kvelder i uka.

Dessuten er det litt forskjell på å holde orden på en hybel og et helt hus:-)

Jeg tror det vil gå fint, men jeg er veldig glad for at noen passer på litt.

Høres ut som det kommer til å gå bra :-) Dere må ha lykke til!

Du får gi oss litt rapporter etterhvert - om både det ene og det andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vært der.

skaff deg pc med webcam og headset når dere drar, din datter har sikkert det fra før last ned skype (skype.no). da kan dere se hverandre og snakke sammen og hun vil trolig føle at da er dere ikke så langt unna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ulvinnen

Jeg ville ikke hatt problemer med det hvis 18-åringen selv er innstilt på det.

Det er mer ansvar å passe et helt hus enn å bare bo på hybel, så dere må være instilt på at ikke plen og hage er i tipp-topp stand. Ikke forvent nyvaskede vinduer. Men at 18-åringer kan ta vare på seg selv? Ja, det kan de. Mange flytter hjemmefra alt som 16-åringer for å gå på videregående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...