Gå til innhold

Er det galt at en 14-15 åring har sex?


Gjest Betina93

Anbefalte innlegg

Gjest Betina93

Er det galt at en 14 - 15 åring har sex? Er det foreldrene som skal bestemme det? Skal man ikke ta valget selv vist man er klar for det. Vist man har fast kjæreste og vært sammen en god stund og de er rede for det, er det ikke de som skal bestemme da? Gjennomsnittet på ungdommer som har sex er jo rundt 14 år.. eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Betina93

Gjennomsnittet for jenter er 17 år, 18 år for gutter.

Jeg leste nå en gang at det var rundt 14 år...

men det er vel normalt å ha sex på den alderen er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Loven sier at de skal være 16 år, og det tenker jeg å holde på overfor mine barn. Den eldste vet at jeg anbefaler henne å vente lengst mulig. Hun ønsker å vente lengst mulig, men hva hun sier den dagen hun kommer i et fast forhold vet jeg ikke. Hun kan også havne i en situasjon der hun føler seg presset, eller at hun lar seg styre av en kraftig forelskelse.

Jeg har tro på en åpen dialog med tenåringen, men jeg er også fullstendig klar over at mine meninger er er lite verdt når den tid kommer. Jeg håper bare hun har noen av ordene mine i bakhodet. Som f eks det med prevensjon, og det med å gå med hevet hode om hun sier nei.

Jeg er altså negativ til at 14-15-åringer skal ha sex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loven sier at de skal være 16 år, og det tenker jeg å holde på overfor mine barn. Den eldste vet at jeg anbefaler henne å vente lengst mulig. Hun ønsker å vente lengst mulig, men hva hun sier den dagen hun kommer i et fast forhold vet jeg ikke. Hun kan også havne i en situasjon der hun føler seg presset, eller at hun lar seg styre av en kraftig forelskelse.

Jeg har tro på en åpen dialog med tenåringen, men jeg er også fullstendig klar over at mine meninger er er lite verdt når den tid kommer. Jeg håper bare hun har noen av ordene mine i bakhodet. Som f eks det med prevensjon, og det med å gå med hevet hode om hun sier nei.

Jeg er altså negativ til at 14-15-åringer skal ha sex.

Hvordan skal du greier å holde på det?

Jeg fikk vite at min datter hadde sex rett før hun ble konfirmert. Hun var ikke i noe fast forhold heller.

Jeg kunne ikke akkurat ha forhindret det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Hvordan skal du greier å holde på det?

Jeg fikk vite at min datter hadde sex rett før hun ble konfirmert. Hun var ikke i noe fast forhold heller.

Jeg kunne ikke akkurat ha forhindret det:-)

Som jeg er inne på, så har jeg lite jeg skulle sagt når den tid kommer :) Jeg driver med forebyggende arbeid nå, he he. Jeg tror ikke samtalene vi har er helt bortkastet, men jeg vet andre ting styrer henne når hun står i det.

Jeg kommer blant annet ikke til å godta overnattinger hos en evt kjæreste før hun er 16. Jeg kan ikke kontrollere henne døgnet rundt, men hun skal uansett vite mine holdninger til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som jeg er inne på, så har jeg lite jeg skulle sagt når den tid kommer :) Jeg driver med forebyggende arbeid nå, he he. Jeg tror ikke samtalene vi har er helt bortkastet, men jeg vet andre ting styrer henne når hun står i det.

Jeg kommer blant annet ikke til å godta overnattinger hos en evt kjæreste før hun er 16. Jeg kan ikke kontrollere henne døgnet rundt, men hun skal uansett vite mine holdninger til det.

Her skjedde det utendørs en sommerkveld. De greier det de vil greie:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Her skjedde det utendørs en sommerkveld. De greier det de vil greie:-)

Jeg synes likevel det er på plass med en samtale, og jeg vet at det ikke er bortkastet. Jeg sørget for prevensjon da jeg kom i den alderen, for jeg hadde mine fars ord om uønska graviditet i bakhodet. Han kunne nok ikke forhindre at jeg hadde sex, men han var årsaken til at jeg skaffet prevensjon.

Jeg irriterte meg grenseløst over moralpreknene hans, men de gjorde nytte lell :)

Det viktigste er ikke at tenåringen skal unngå sex, men jeg synes de skal ha litt forhåndsinfo før de kaster seg i det. For datteren din var det kanskje riktig tidspunkt, og for alt du vet hadde hun kanskje noen av samtalene med deg med i vurderingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste nå en gang at det var rundt 14 år...

men det er vel normalt å ha sex på den alderen er det ikke?

Du får skille mellom hva som er "normalt" og hva som er mest vanlig. Mest vanlig er at jenter debuterer i 17-års alder og gutter noe senere. Det betyr ikke at de som har sitt første samleie som 14-åring gjør noe "unormalt", de gjør noe som er mindre vanlig enn flertallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes likevel det er på plass med en samtale, og jeg vet at det ikke er bortkastet. Jeg sørget for prevensjon da jeg kom i den alderen, for jeg hadde mine fars ord om uønska graviditet i bakhodet. Han kunne nok ikke forhindre at jeg hadde sex, men han var årsaken til at jeg skaffet prevensjon.

Jeg irriterte meg grenseløst over moralpreknene hans, men de gjorde nytte lell :)

Det viktigste er ikke at tenåringen skal unngå sex, men jeg synes de skal ha litt forhåndsinfo før de kaster seg i det. For datteren din var det kanskje riktig tidspunkt, og for alt du vet hadde hun kanskje noen av samtalene med deg med i vurderingen :)

Det er jeg enig i og hun fikk forhåndsinfo også og jeg har på følelsen av at hun er såpass fornuftg at hun ikke kommer hjem gravid de første årene. Om hun blir det, så tror jeg hun kommer til å ordne opp i den saken på egen hånd. Nå er hun 18 og har tenk å ta en lang utdannelse, så jeg tror ikke jeg kommer til å bli bestemor på mange år enda:-)

Men nå må jeg legge meg. Godnatt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett og slett altfor tidlig. Like mye for tidlig som at en 14-åring skal ta vare på seg selv økonomisk. Om foreldrene skal bestemme det.........nja foreldrene bestemmer over vedkommende. Sex er ikke fritidshobby. vent til du blir stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Betina93

Det er rett og slett altfor tidlig. Like mye for tidlig som at en 14-åring skal ta vare på seg selv økonomisk. Om foreldrene skal bestemme det.........nja foreldrene bestemmer over vedkommende. Sex er ikke fritidshobby. vent til du blir stor.

Jeg har nå hørt fra skikkelige fagfolk at vist begge to er med på det så er det helt greit og ikke ulovlig.. Så det er jo ikke foreldrene som skal bestemme det... Jeg har heller ikke sakt at det er en fritidshobby.... 16 års grensa er satt for at voksne ikke skal forgripe seg på barn.. Så vist En jente på 15 og typen hennes vi ha sex, så er det helt greit og de gjør ikke noe ulovlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skjedde det utendørs en sommerkveld. De greier det de vil greie:-)

Bare av ren nysgjerrighet - hvordan i all verden fikk du vite at hun hadde sex ute en sommerkveld? Fortalte hun det selv? Isåfall har du en veldig ærlig datter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare av ren nysgjerrighet - hvordan i all verden fikk du vite at hun hadde sex ute en sommerkveld? Fortalte hun det selv? Isåfall har du en veldig ærlig datter :-)

Hun er ærlig (tror jeg), men ikke så ærlig nei;o

Blir flaut å si dette her, for nå må jeg avsløre min nysgjerrighet:-) Jeg har lest dagboken hennes. Ikke slik at jeg gikk inn på rommet hennes og hentet den. Jeg ante heller ikke at hun hadde en dagbok.

Nei, det hadde seg slik: Jeg hadde kjøpt meg en bunke med Billige Nille skrivebøker. Hun hadde visst tatt en av disse for å bruke som dagbok, men det visste ikke jeg.

Minstemor må ha tatt en tur inn på rommet hennes og hentet den for jeg fant den på stuegulvet. Der hadde minstemor sittet og tegnet i den.

Jeg skulle rydde litt, tok den opp og begynte å bla i den. Skulle se på tegningene jeg.

Så ser jeg at det står skrevet noe. Begynner å lese og skjønner raskt at det er en dagbok. Jada jeg er så nysgjerrig at jeg leste alt, selv om jeg vet at jeg ikke skulle gjort det.

Der stor dette og masse annet prat om hvor forelsket hun var i en gutt. Ikke i denne gutten, men i en annen. Hun visste ikke helt om hun var forelsket i gutten hun hadde hatt sex med. Greide ikke helt å bestemme seg, men han var digg;o)

Jeg sier ikke dette for å pynte på historien altså. Det var akkurat slik det var og selvsagt har jeg aldri sagt noe til henne. Vet det ville vært dødflaut for henne.

Dette hadde skjedd sommeren før hun ble konfirmert. Da var hun 15,5. Hun ble konfirmert på høsten.

Jeg synes ikke det var så farlig, så lenge gutten var noenlunde i samme alder.

Litt overrasket bare, men det er nok fordi jeg selv var 19 år første gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er ærlig (tror jeg), men ikke så ærlig nei;o

Blir flaut å si dette her, for nå må jeg avsløre min nysgjerrighet:-) Jeg har lest dagboken hennes. Ikke slik at jeg gikk inn på rommet hennes og hentet den. Jeg ante heller ikke at hun hadde en dagbok.

Nei, det hadde seg slik: Jeg hadde kjøpt meg en bunke med Billige Nille skrivebøker. Hun hadde visst tatt en av disse for å bruke som dagbok, men det visste ikke jeg.

Minstemor må ha tatt en tur inn på rommet hennes og hentet den for jeg fant den på stuegulvet. Der hadde minstemor sittet og tegnet i den.

Jeg skulle rydde litt, tok den opp og begynte å bla i den. Skulle se på tegningene jeg.

Så ser jeg at det står skrevet noe. Begynner å lese og skjønner raskt at det er en dagbok. Jada jeg er så nysgjerrig at jeg leste alt, selv om jeg vet at jeg ikke skulle gjort det.

Der stor dette og masse annet prat om hvor forelsket hun var i en gutt. Ikke i denne gutten, men i en annen. Hun visste ikke helt om hun var forelsket i gutten hun hadde hatt sex med. Greide ikke helt å bestemme seg, men han var digg;o)

Jeg sier ikke dette for å pynte på historien altså. Det var akkurat slik det var og selvsagt har jeg aldri sagt noe til henne. Vet det ville vært dødflaut for henne.

Dette hadde skjedd sommeren før hun ble konfirmert. Da var hun 15,5. Hun ble konfirmert på høsten.

Jeg synes ikke det var så farlig, så lenge gutten var noenlunde i samme alder.

Litt overrasket bare, men det er nok fordi jeg selv var 19 år første gangen.

Det du gjorde var helt menneskelig. Jeg hadde heller ikke klart å latt være å lese om jeg var i samme situasjon :-)

Men fint at du ikke har sagt noe til henne. Jeg hadde selv sex for første gang da jeg var 14 (nesten 15 år), og selv om jeg _nå_ synes det er altfor tidlig så har jeg aldri tatt noe skade av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå hørt fra skikkelige fagfolk at vist begge to er med på det så er det helt greit og ikke ulovlig.. Så det er jo ikke foreldrene som skal bestemme det... Jeg har heller ikke sakt at det er en fritidshobby.... 16 års grensa er satt for at voksne ikke skal forgripe seg på barn.. Så vist En jente på 15 og typen hennes vi ha sex, så er det helt greit og de gjør ikke noe ulovlig..

Jeg tenker at 16 års grensa er også satt fordi når en har sex, kan en bli gravid. En kan dermed bli mor og skal ta ansvar for et annet liv, før en selv er voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at 16 års grensa er også satt fordi når en har sex, kan en bli gravid. En kan dermed bli mor og skal ta ansvar for et annet liv, før en selv er voksen.

Joda, men de ungdommene som er noenlunde opplyste vet hva prevensjon er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje direkte galt om begge er omtrent like gamle, er den ene over 16 år så er det galt/ulovlig.

Eg debuterte sjøl rundt den alderen der, og følte meg "moden" nok og vi var veldig forsiktige og brukte kondom.

Sørg ihvertfall for å ikkje bli gravid eller smitta med kjønnssjukdommer, og ikkje ha sex med "gud og hvermann".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Betina93

Jeg tenker at 16 års grensa er også satt fordi når en har sex, kan en bli gravid. En kan dermed bli mor og skal ta ansvar for et annet liv, før en selv er voksen.

Det er jo og to valg når man blir gravid, beholde barnet eller å ta abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...