Gå til innhold

Er det galt at en 14-15 åring har sex?


Gjest Betina93

Anbefalte innlegg

Gjest Betina93

Det er ikkje direkte galt om begge er omtrent like gamle, er den ene over 16 år så er det galt/ulovlig.

Eg debuterte sjøl rundt den alderen der, og følte meg "moden" nok og vi var veldig forsiktige og brukte kondom.

Sørg ihvertfall for å ikkje bli gravid eller smitta med kjønnssjukdommer, og ikkje ha sex med "gud og hvermann".

Takk for et positivt svar, endelig noen som er enig med meg.. Hehe, nei nei, jeg har ikke sex med gud og hver mann, jeg har fast kjæreste jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo og to valg når man blir gravid, beholde barnet eller å ta abort.

Jo det er sant. Jeg sier bare dette fordi jeg selv er datter til en mor som ble gravid som 16 åring. Og jeg tror ikke det har vært bare lett for hun iallefall.

Det kan være et vanskelig valg å ta som så ung, om en vil beholde et barn eller ikke.

Men gjør som Geir sier:bruk kondom iallefall, slik at du unngår å bli gravid eller få kjønnssykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå hørt fra skikkelige fagfolk at vist begge to er med på det så er det helt greit og ikke ulovlig.. Så det er jo ikke foreldrene som skal bestemme det... Jeg har heller ikke sakt at det er en fritidshobby.... 16 års grensa er satt for at voksne ikke skal forgripe seg på barn.. Så vist En jente på 15 og typen hennes vi ha sex, så er det helt greit og de gjør ikke noe ulovlig..

Hvis en sekstenåring har sex med en femtenåring er det i prinsippet ulovlig, selvom det ikke er stor forskjell og på to femtenåringer som har sex.

Foreldrene kan nekte jenta å treffe en gutt og nekte henne å gå ut. Det har de lovlig rett til. Det å velge å beholde barn eller ta abort er overhodet ikke et enkelt valg.

Ungdommer under 16 år er rett og slett altfor unge til å ha sex i vårt samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
ArabianStar

Lengre opp i et svar på et innlegg skriver du at man kan velge abort eller beholde barnet, vet en evt graviditet.. Jada det er korrekt... MEN, ta ikke så lett på en abort! Jeg har et par venninner som har tatt abort, og flere av de sliter med det i ettertid. Jeg ble gravid i fjor sensommer/høst, og pga omstendighetene vurderte jeg abort.. Dette ble det aldri noe av, heldigvis, tror jeg egentlig.. Tror jeg ville slitt med det lenge etterpå..

Å ha sex så tidlig som 14 syns jeg er litt vel risikabelt. Man ER ikke voksen da, og man takle det på ganske mange andre måter enn man kanskje vil... En misslykket "runde" sex kan ødelegge synet på sex lenge etterpå.. Det vet jeg alt om.. Jeg var riktignok 18 da jeg hadde min første debut, men angrer på at jeg gjorde det.

Nei jeg syns 14-15 er altfor tidlig.. 16 er en mer realistisk alder, selv om jeg syns enkelte tar for lett på det og ikke er moden for det da heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Betina93

Lengre opp i et svar på et innlegg skriver du at man kan velge abort eller beholde barnet, vet en evt graviditet.. Jada det er korrekt... MEN, ta ikke så lett på en abort! Jeg har et par venninner som har tatt abort, og flere av de sliter med det i ettertid. Jeg ble gravid i fjor sensommer/høst, og pga omstendighetene vurderte jeg abort.. Dette ble det aldri noe av, heldigvis, tror jeg egentlig.. Tror jeg ville slitt med det lenge etterpå..

Å ha sex så tidlig som 14 syns jeg er litt vel risikabelt. Man ER ikke voksen da, og man takle det på ganske mange andre måter enn man kanskje vil... En misslykket "runde" sex kan ødelegge synet på sex lenge etterpå.. Det vet jeg alt om.. Jeg var riktignok 18 da jeg hadde min første debut, men angrer på at jeg gjorde det.

Nei jeg syns 14-15 er altfor tidlig.. 16 er en mer realistisk alder, selv om jeg syns enkelte tar for lett på det og ikke er moden for det da heller...

Du har jo et poeng der. Jeg har bestemt meg selv for å vente. Tror nok det er det lureste ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

  • 1 måned senere...
Gjest sommernick

Takk for et positivt svar, endelig noen som er enig med meg.. Hehe, nei nei, jeg har ikke sex med gud og hver mann, jeg har fast kjæreste jeg :)

Jeg synes det er altfor tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 7 måneder senere...
Gjest togli

Joda, men de ungdommene som er noenlunde opplyste vet hva prevensjon er.

Problemet er jo at prevensjon aldri er 100 % sikkert, så man bør vel også av den grunn tenke seg godt om før man begynner å ha et seksualliv for tidlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Som jeg er inne på, så har jeg lite jeg skulle sagt når den tid kommer :) Jeg driver med forebyggende arbeid nå, he he. Jeg tror ikke samtalene vi har er helt bortkastet, men jeg vet andre ting styrer henne når hun står i det.

Jeg kommer blant annet ikke til å godta overnattinger hos en evt kjæreste før hun er 16. Jeg kan ikke kontrollere henne døgnet rundt, men hun skal uansett vite mine holdninger til det.

Jeg er helt på linje med deg i denne saken :)

Hvis døtrene mine har sex før de fyller 16, så er det ikke min "fortjeneste" ;) Det er tre kriterier jeg synes er viktige og som jeg kommer til å formidle til dem og det er for det første at 16 år er seksuell lavalder i Norge. For det andre ønsker jeg ikke at de skal ha sex før de de er sikre på at det er et valg DE har tatt fordi DE ønsker å ha sex, og for det tredje ønsker jeg at de skal vente med å ha sex til de treffer en de er glad i og føler de kan stole på :)

Om de følger disse rådene er jeg slett ikke skråsikker på, men de skal iallefall vite min holdning til det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
AnonymBruker

Jeg var 13 da jeg hadde sex for første gang. 

Med kjæresten min som jeg hadde vært sammen med i et år først da. :)



Anonymous poster hash: 2ce50...8db
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Jeg var 13 da jeg hadde sex for første gang. 

Med kjæresten min som jeg hadde vært sammen med i et år først da. :)

 

 

Og dette følte du for å utbasunere nå i en fire år gammel tråd?

Anonymous poster hash: 7df54...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Annonse

Er det galt at en 14 - 15 åring har sex? Er det foreldrene som skal bestemme det? Skal man ikke ta valget selv vist man er klar for det. Vist man har fast kjæreste og vært sammen en god stund og de er rede for det, er det ikke de som skal bestemme da? Gjennomsnittet på ungdommer som har sex er jo rundt 14 år.. eller?

 

Det er foreldrene som bestemmer over deg, før du blir 18 år. Det er 16 årsaldergrense på sex. Og jeg tror du må vente til du er 16, og du må ha lov av foreldrene dine til å gjøre det. For jeg mener det er for tidlig for en 14 åring å ha sex. En må bli 100% moden psykisk og, ikke bare fysisk. Og dessuten så må en ha god erfaring, tilfelle kjønnsykdommer og slike ting. 

Så vent til du er 16, og du må ha lov av foreldrene dine. Dette er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DexterMorgan

Det er helt greit at 14-15 åringer har sex, så lenge det er frivillig og begge har lyst og ikke under press på noen måte

 

Dersom den ene er mye eldre så kan det være ulovlig (avhenger av modningsnivået til den eldre personen mentalt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er foreldrene som bestemmer over deg, før du blir 18 år. Det er 16 årsaldergrense på sex. 

 

Det er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...