Gå til innhold

Barnebidrag for barn over 18


Speak

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat lært en liten ting vedr. barnebidrag for barn over 18 år, og stusser litt på denne regelen.

Et barn som har skilte foreldre, går på skole og er over 18 har krav på barnebidrag fra begge foreldrene.

Et barn som har gifte foreldre, går på skole og er over 18 har ikke krav på barnebidrag.

Hvor er logikken her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Speak

    19

  • morsan

    4

  • Katt-ja

    3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest tamtitamtitam

Barnebidrag hvis foreldrene er gifte? Mulig du forklarer litt dårlig eller at jeg ikke oppfatter spørsmålet, men gifte foreldre betaler da ikke bidrag til noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnebidrag hvis foreldrene er gifte? Mulig du forklarer litt dårlig eller at jeg ikke oppfatter spørsmålet, men gifte foreldre betaler da ikke bidrag til noen?

Nei,- det er jo det Speak påpeker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tamtitamtitam

Nei,- det er jo det Speak påpeker.

Jeg trodde folk var klar over dette jeg da, men da mener vel speak at den nyervervede informasjonen er at skilte foreldre betaler bidrag utover fylte 18 år hvis barnet fortsatt går på skole antar jeg.

Jeg forstod bare ikke hvorfor gifte ble surra inn i det, fordi de betaler ikke bidrag uansett hvilken alder barnet/a har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnebidrag hvis foreldrene er gifte? Mulig du forklarer litt dårlig eller at jeg ikke oppfatter spørsmålet, men gifte foreldre betaler da ikke bidrag til noen?

Er ikke dette urettferdig da?

Jeg er gift og har ett barn. Dette barnet har ikke noe krav på barnebidrag om det flytter hjemmefra da det er 18 år.

Mannen min har en sønn fra før. Denne sønnen har jo da skilte foreldre. Dersom han flytter ut da han er 18 år så har han krav på barnebidrag fra begge foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barnet er ikke bidragsmottakeren

Barnebidrag er et bidrag fra den ene til den andre av foreldrene, ikke direkte til barnet.

Barnet har ikke krav på bidrag.

Bidraget skal være med på å forsørge barnet, fordi foreldre har forsørgerplikt over for egne barn.

Forsørgerplikten gjelder til barnet er 18 år, eller evt til det er ferdig med grunnleggende utdanning (slik som videregående skole, men dette er ingen automatikk utover 18 år).

Forsørgerplikten gjelder underhold som bolig og mat. Når foreldrene er skilt, skal bidraget gå til den forelderen som dekker disse behovene.

Hvis foreldrene har lav inntekt, og staten betaler bidraget, stopper det (nesten) alltid ved 18 år, det forventes at man søker annen stønad etter 18 år hvis man trenger hjelp til å fullføre grunnutdanning.

I min kommune forventes det også at friske barn over 16 skaffer sine egne lommepenger og bidrar med ¨dekke en del utgifter til skolemateriell, klær osv, før det offentlige kommer med ytterligere midler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde folk var klar over dette jeg da, men da mener vel speak at den nyervervede informasjonen er at skilte foreldre betaler bidrag utover fylte 18 år hvis barnet fortsatt går på skole antar jeg.

Jeg forstod bare ikke hvorfor gifte ble surra inn i det, fordi de betaler ikke bidrag uansett hvilken alder barnet/a har.

Jeg tenkte mest på dersom 18-åringen flytter hjemmefra. Jeg måtte klare meg selv da jeg flyttet ut som 18-åring!!! Hadde jeg hatt skilte foreldre så kunne jeg fått barnebidrag.

Helt på tryne spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnebidrag er et bidrag fra den ene til den andre av foreldrene, ikke direkte til barnet.

Barnet har ikke krav på bidrag.

Bidraget skal være med på å forsørge barnet, fordi foreldre har forsørgerplikt over for egne barn.

Forsørgerplikten gjelder til barnet er 18 år, eller evt til det er ferdig med grunnleggende utdanning (slik som videregående skole, men dette er ingen automatikk utover 18 år).

Forsørgerplikten gjelder underhold som bolig og mat. Når foreldrene er skilt, skal bidraget gå til den forelderen som dekker disse behovene.

Hvis foreldrene har lav inntekt, og staten betaler bidraget, stopper det (nesten) alltid ved 18 år, det forventes at man søker annen stønad etter 18 år hvis man trenger hjelp til å fullføre grunnutdanning.

I min kommune forventes det også at friske barn over 16 skaffer sine egne lommepenger og bidrar med ¨dekke en del utgifter til skolemateriell, klær osv, før det offentlige kommer med ytterligere midler.

Når barnet er over 18 år så SKAL pengene gå til barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnebidrag er et bidrag fra den ene til den andre av foreldrene, ikke direkte til barnet.

Barnet har ikke krav på bidrag.

Bidraget skal være med på å forsørge barnet, fordi foreldre har forsørgerplikt over for egne barn.

Forsørgerplikten gjelder til barnet er 18 år, eller evt til det er ferdig med grunnleggende utdanning (slik som videregående skole, men dette er ingen automatikk utover 18 år).

Forsørgerplikten gjelder underhold som bolig og mat. Når foreldrene er skilt, skal bidraget gå til den forelderen som dekker disse behovene.

Hvis foreldrene har lav inntekt, og staten betaler bidraget, stopper det (nesten) alltid ved 18 år, det forventes at man søker annen stønad etter 18 år hvis man trenger hjelp til å fullføre grunnutdanning.

I min kommune forventes det også at friske barn over 16 skaffer sine egne lommepenger og bidrar med ¨dekke en del utgifter til skolemateriell, klær osv, før det offentlige kommer med ytterligere midler.

Som regel går bidraget rett til 18-åringen og ikke via den andre forelderen, vel. Det er helt vanlig med bidrag etter 18 om de går på videregående skole fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tamtitamtitam

Er ikke dette urettferdig da?

Jeg er gift og har ett barn. Dette barnet har ikke noe krav på barnebidrag om det flytter hjemmefra da det er 18 år.

Mannen min har en sønn fra før. Denne sønnen har jo da skilte foreldre. Dersom han flytter ut da han er 18 år så har han krav på barnebidrag fra begge foreldrene.

Jeg foorstår ærlig talt ikke hva du mener jeg, mulig jeg er trøtt.

Gifte foreldre har ingen bidragsordning.

Når man skilles/går fra hverandre og har barn betales det bidrag i de fleste tilfeller fra den av foreldrene som har minst samvær med barnet. Dette er noe foreldrene betaler seg i mellom, dette er ikke noen offentlig støtteordning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg trodde folk var klar over dette jeg da, men da mener vel speak at den nyervervede informasjonen er at skilte foreldre betaler bidrag utover fylte 18 år hvis barnet fortsatt går på skole antar jeg.

Jeg forstod bare ikke hvorfor gifte ble surra inn i det, fordi de betaler ikke bidrag uansett hvilken alder barnet/a har.

Enig med Speak i at det høres underlig ut med sondringen mellom gifte og ugifte foreldre etter at barnet har flyttet hjemmefra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte mest på dersom 18-åringen flytter hjemmefra. Jeg måtte klare meg selv da jeg flyttet ut som 18-åring!!! Hadde jeg hatt skilte foreldre så kunne jeg fått barnebidrag.

Helt på tryne spør du meg.

Men det er jo kun til de er ferdig med videregående,- ikke til de er ferdige professorer ;-) Men - uansett urettferdig, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barnet er ikke bidragsmottaker

Er ikke dette urettferdig da?

Jeg er gift og har ett barn. Dette barnet har ikke noe krav på barnebidrag om det flytter hjemmefra da det er 18 år.

Mannen min har en sønn fra før. Denne sønnen har jo da skilte foreldre. Dersom han flytter ut da han er 18 år så har han krav på barnebidrag fra begge foreldrene.

Du og mannen din har etter barneloven forsørgerplikt til deres barn er 18 år, evt ferdig med grunnutdanning (=videregående eller tilsvarende).

Så i følge loven er det vel ingen forskjell?

At man lettere kan støtte et barn som ikke har en kjernefamilie, i et krav om å få dekket livsopphold til videregående er ferdig, enn en som mer frivillig flytter ut av en kjernefamilie før vgs er ferdig, kan jeg forstå.

Det samme gjelder barn som flytter ut av en dysfunksjonell kjernefamilie selvsagt.

Uansett er det skjønnsmessig vurdering av bidrag / forsørgerplikt til barn over 18 år.

Så loven er lik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du og mannen din har etter barneloven forsørgerplikt til deres barn er 18 år, evt ferdig med grunnutdanning (=videregående eller tilsvarende).

Så i følge loven er det vel ingen forskjell?

At man lettere kan støtte et barn som ikke har en kjernefamilie, i et krav om å få dekket livsopphold til videregående er ferdig, enn en som mer frivillig flytter ut av en kjernefamilie før vgs er ferdig, kan jeg forstå.

Det samme gjelder barn som flytter ut av en dysfunksjonell kjernefamilie selvsagt.

Uansett er det skjønnsmessig vurdering av bidrag / forsørgerplikt til barn over 18 år.

Så loven er lik.

Sier loven at man har forsørgerplikt til barn over 18 år? Det var helt nytt for meg.

Jeg trodde at dersom man er over 18 år og flytter hjemmefra så står man på egne bein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tamtitamtitam

Enig med Speak i at det høres underlig ut med sondringen mellom gifte og ugifte foreldre etter at barnet har flyttet hjemmefra.

Jeg vet ikke hva som er tilfelle, har ikke satt meg inn i det. Men hvis det er slik gjelder vel denne ordningen neppe lengre enn til barnet/ungdommen er ferdig med videregående skole? Jeg leste et eller annet sted at man kan motta barnetrygd ut videregående, selv om barnet har fylt 18 før den tid. Men den er sikkert behovsprøvd på en eller annen måte. Mulig jeg har misforstått noe også, det skjer hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foorstår ærlig talt ikke hva du mener jeg, mulig jeg er trøtt.

Gifte foreldre har ingen bidragsordning.

Når man skilles/går fra hverandre og har barn betales det bidrag i de fleste tilfeller fra den av foreldrene som har minst samvær med barnet. Dette er noe foreldrene betaler seg i mellom, dette er ikke noen offentlig støtteordning.

Tenkte mest på dersom barnet flytter hjemmefra....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tamtitamtitam

Jeg tenkte mest på dersom 18-åringen flytter hjemmefra. Jeg måtte klare meg selv da jeg flyttet ut som 18-åring!!! Hadde jeg hatt skilte foreldre så kunne jeg fått barnebidrag.

Helt på tryne spør du meg.

Gikk du fortsatt på videregående når du var 18, så stemmer vel det du sier. Men som flere nevner her var da dine foreldre pliktig til å forsørge deg. Men det er mulig denne loven er av nyere dato, så da du var 18 var det ikke slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som er tilfelle, har ikke satt meg inn i det. Men hvis det er slik gjelder vel denne ordningen neppe lengre enn til barnet/ungdommen er ferdig med videregående skole? Jeg leste et eller annet sted at man kan motta barnetrygd ut videregående, selv om barnet har fylt 18 før den tid. Men den er sikkert behovsprøvd på en eller annen måte. Mulig jeg har misforstått noe også, det skjer hehe

Joda, det gjelder om barnet går på videregående.

Så da er det i mine øyne forskjellsbehandling på barn over 18 år som flytter hjemmefra dersom foreldrene er gift/samboer eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barnet er ikke..

Sier loven at man har forsørgerplikt til barn over 18 år? Det var helt nytt for meg.

Jeg trodde at dersom man er over 18 år og flytter hjemmefra så står man på egne bein.

Barneloven:

Barneloven bestemmer at dersom du etter at du har fylt 18 år vil 'fortsette slik skolegang som må regnes som vanlig', har du krav bidrag inntil du har avsluttet skolen (§ 53). I praksis betyr dette at du som hovedregel har krav på forsørgelse inntil du har avsluttet videregående skole, dersom dette ikke ville være urimelig ut fra dine foreldres økonomiske stilling. I praksis er det svært sjelden at det blir pålagt foreldrene bidrag etter at den unge er fylt 20 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Speak i at det høres underlig ut med sondringen mellom gifte og ugifte foreldre etter at barnet har flyttet hjemmefra.

Takk. Endelig har jeg klart å forklare meg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...