Gå til innhold

Vask ungene deres, forb.... møkkafolk!


nick

Anbefalte innlegg

Takk!

Jeg nekter å tro at det kun er denne avdelingen dette skjer på.

Dusje ungene 1 gang i uka? Bare det sier litt om generell hygiene. Unger svetter og lukter, hår, skritt og føtter. Der er det ikke nok å tørke over med en klut.

skulle jeg være sykelig opptatt av renslighet siden jeg dusjer guttungen daglig? Han har ikke hudproblemer, allergi eller har hatt sår rumpe. Han er mindre borte fra BH enn sine kompiser, men så vet han at han skal vaske hendene etter toalettet og før mat.

Han er sunn, ikke bare fordi han er ren og renslig, men det er en medvirkende faktor.

Det virker litt sykelig fordi du mener det du gjør er det eneste rette, og sier at de som dusjer barna sine en gang i uka er uhygieniske og til og med tilbakestående (!)

Barna mine bader/dusjer 1-2 ganger i uka om vinteren og dusjer hver dag om sommeren når de går lettkledd og blir sandete, svette og møkkete på hele kroppen og i håret daglig. Om vinteren vasker de seg i ansiktet og nedentil hver morgen. Håndvask er vi veldig nøye på. Etter do-besøk, før måltider og når vi kommer inn etter å ha vært ute. De har verken allergi eller såre rumper. De lukter helt fint og er skjelden syke.

Når de blir eldre og begynner å få illeluktende svette osv. kommer jeg til å oppfordre dem til å dusje hver dag, og å vaske håret annenhver eller hver 3. dag som meg selv.

Du må gjerne bade gutten din hver dag hvis det føles rett for deg, men kanskje du bør bli litt flinkere til å godta at ikke absolutt alle gjør det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 197
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • nick

    18

  • morsan

    17

  • Bookworm

    15

  • Mrs D

    12

Mest aktive i denne tråden

Mrs. Wallace

Hår lukter ikke godt etter noen dager uten vask, ungene er ikke unntatt fra dette.

Noen av oss har unger som har hår av en type som slett ikke skal vaskes flere ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Hvorfor ikke? Føler du deg truffet?

Dette er en barnehage med tilsynelatende oppegående unge foreldre. Tror du jeg bare troller?

Jeg kan forsikre deg om at det jeg skriver er virkeligheten.

"Jeg kan forsikre deg om at det jeg skriver er virkeligheten."

Virkeligheten for EN barnehage ja, basert på EN ansatts uttalelser.. herregud, dette er bare så fullstendig idiotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Hår lukter ikke godt etter noen dager uten vask, ungene er ikke unntatt fra dette.

''Hår lukter ikke godt etter noen dager uten vask''

OK, du er komplett hysterisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker litt sykelig fordi du mener det du gjør er det eneste rette, og sier at de som dusjer barna sine en gang i uka er uhygieniske og til og med tilbakestående (!)

Barna mine bader/dusjer 1-2 ganger i uka om vinteren og dusjer hver dag om sommeren når de går lettkledd og blir sandete, svette og møkkete på hele kroppen og i håret daglig. Om vinteren vasker de seg i ansiktet og nedentil hver morgen. Håndvask er vi veldig nøye på. Etter do-besøk, før måltider og når vi kommer inn etter å ha vært ute. De har verken allergi eller såre rumper. De lukter helt fint og er skjelden syke.

Når de blir eldre og begynner å få illeluktende svette osv. kommer jeg til å oppfordre dem til å dusje hver dag, og å vaske håret annenhver eller hver 3. dag som meg selv.

Du må gjerne bade gutten din hver dag hvis det føles rett for deg, men kanskje du bør bli litt flinkere til å godta at ikke absolutt alle gjør det samme.

Du innarbeider en vane med lite dusjing, og forventer at de skal hoppe over til daglig dusj når de blir større?

Jeg vil påstå at ungene er skitnere om vinteren. Dette dreier seg ikke om litt møkk på hender og føtter, men resten av kroppen. Unger svetter selv om de ikke har utviklet svettekjertler under armene. Føtter innestengt i klamme støvler og svett i håret etter lua? Ukjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest surreal

Rubbish! Det er ikke brudd på taushetsplikten å si at det er et til dels alvorlig hygieneproblem blandt ungene på en avdeling. Det er ikke satt fingeren på ett spesifikt barn, og det rene barnet kan være hvilket som helst av barna.

Jeg har ingen anelse om de har sendt bekymringsmelding, DET ville vært et brudd på taushetsplikten.

Om det ikke er brudd på taushetsplikten, så er det iallefall svært uetisk å diskutere slike ting med foreldrene, og la sånne opplysninger/egne (negative) holdninger om foreldre/barn skinne gjennom!!

Når denne assistenten antyder noe slikt, så regner jeg med at du blir mer oppmerksom på dette, og begynner å tenke gjennom hvilke barn som ser sånn eller slik ut i leveringssituasjonen. Dersom du hadde lagt merke til dette av deg selv, uten at assistenten hadde sagt noe, hadde det vært ok. Men når assistenten antyder slikt, blir dine observasjoner heretter garantert satt i sammenheng med hennes kommentar. Du ville kanskje aldri tenkt over det uten at hun sa noe.

Jeg syns denne assistenten har opptrådt svært uetisk og syns det hele er på grensen til brudd på taushetsplikten.

Hva om det er noe "negativt" ved ditt barn eller dere som foreldre (og andre foreldre med dere), som assistenten antyder til en annen forelder (NN)?

La oss si at dere har ofte svært dårlig tid ved henting eller levering.. Så antyder denne assistenten noe ala; "det er flere foreldre som burde gjort som dere, og tatt seg god tid ved levering, NN! Du aner ikke hvor mange barn som nærmest blir kasta inn i gangen her. Tidsklemma tar oss tydeligvis, men det er jo snakk om prioritering da...!! Du skulle bare VISST!!"

Alt ved utsagnet vil utstråle assistentens holdning til disse foreldrene, h*n syns egentlig at de burde prioritere annerledes/ergo gjør de en mindre god/dårlig jobb. Da vil selvsagt NN bli gjort oppmerksom på dette, og i neste omgang legge merke til hvem som "kaster" ungen inn i gangen.

Ville du som forelder syns det var ok - om det var deg det gjaldt? Det ville iallefall ikke jeg!

Jeg mener mitt eksempel er absolutt i samme gate som hennes utsagn til deg, og absolutt i gråsonen hva taushetsplikten gjelder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest minnah

Du innarbeider en vane med lite dusjing, og forventer at de skal hoppe over til daglig dusj når de blir større?

Jeg vil påstå at ungene er skitnere om vinteren. Dette dreier seg ikke om litt møkk på hender og føtter, men resten av kroppen. Unger svetter selv om de ikke har utviklet svettekjertler under armene. Føtter innestengt i klamme støvler og svett i håret etter lua? Ukjent?

" forventer at de skal hoppe over til daglig dusj når de blir større?"

På et eller annet mirakuløst vis pleier unger å begynne å bry seg om kropp og utseende sånn i 12-13 års alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sa hun nå

''å tørke over med en klut''

Nei, det er selvsagt ikke nok - det høres jo mer ut som om klutbruken i ditt hjem er tørrmopping/støvtørking!

Men noen har tydeligvis en slags forvridd tanke om at vannet på komme rennende på huden for at man skal bli ren, men man kan man selvsagt bli det med en god gnukk med en våt klut med såpe på også.;-)

Halleluja! :D

Hilsen ei som er veldig glad i god gammeldags vaske-seg-med-klut harry dame

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Om det ikke er brudd på taushetsplikten, så er det iallefall svært uetisk å diskutere slike ting med foreldrene, og la sånne opplysninger/egne (negative) holdninger om foreldre/barn skinne gjennom!!

Når denne assistenten antyder noe slikt, så regner jeg med at du blir mer oppmerksom på dette, og begynner å tenke gjennom hvilke barn som ser sånn eller slik ut i leveringssituasjonen. Dersom du hadde lagt merke til dette av deg selv, uten at assistenten hadde sagt noe, hadde det vært ok. Men når assistenten antyder slikt, blir dine observasjoner heretter garantert satt i sammenheng med hennes kommentar. Du ville kanskje aldri tenkt over det uten at hun sa noe.

Jeg syns denne assistenten har opptrådt svært uetisk og syns det hele er på grensen til brudd på taushetsplikten.

Hva om det er noe "negativt" ved ditt barn eller dere som foreldre (og andre foreldre med dere), som assistenten antyder til en annen forelder (NN)?

La oss si at dere har ofte svært dårlig tid ved henting eller levering.. Så antyder denne assistenten noe ala; "det er flere foreldre som burde gjort som dere, og tatt seg god tid ved levering, NN! Du aner ikke hvor mange barn som nærmest blir kasta inn i gangen her. Tidsklemma tar oss tydeligvis, men det er jo snakk om prioritering da...!! Du skulle bare VISST!!"

Alt ved utsagnet vil utstråle assistentens holdning til disse foreldrene, h*n syns egentlig at de burde prioritere annerledes/ergo gjør de en mindre god/dårlig jobb. Da vil selvsagt NN bli gjort oppmerksom på dette, og i neste omgang legge merke til hvem som "kaster" ungen inn i gangen.

Ville du som forelder syns det var ok - om det var deg det gjaldt? Det ville iallefall ikke jeg!

Jeg mener mitt eksempel er absolutt i samme gate som hennes utsagn til deg, og absolutt i gråsonen hva taushetsplikten gjelder!

HELT enig! Kom aldri så langt at jeg fikk påpekt dette. Det er svært betenkelig at en ansatt i bhg snakker om de andre ungene på denne måten. Jeg ville ikke lenger stolt på denne ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sa hun nå

" forventer at de skal hoppe over til daglig dusj når de blir større?"

På et eller annet mirakuløst vis pleier unger å begynne å bry seg om kropp og utseende sånn i 12-13 års alderen.

Det er helt korrekt her i gården ihvertfall. De gikk fra å dusje minst mulig til å dusje i overkant mye. Så ser ikke problemet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

nick jr? Aldri. Han har blitt skiftet når han gjort i bleia. Hvilke argumenter har du for å ikke gjøre det?

Rene unger som skiftes når de skal blir ikke såre. Såre enkelt!

Min yngste bæsjet i en peride 8-9 ganger pr dag.

Jeg skal love deg at selv om jeg skiftet på henne rett etter hver bæsjing (jeg var i permisjon) så ble hun sår av dette. Men det beviser vel ikke annet enn at eg er et svin.

Forøvrig har jeg to barn, har tidligere jobbet i bhg, og jeg tror erfaringsgrunnlaget ditt er litt for tynt til å kunne generalisere s kraftig som du gjør i dette innlegget. Det beviser kun din idioti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Det er helt korrekt her i gården ihvertfall. De gikk fra å dusje minst mulig til å dusje i overkant mye. Så ser ikke problemet her.

Ser for meg en periode fra kanskje 9 års alder at de i større eller mindre grad må tvinges i badekaret, siden de så smått begynner å lukte svette og få fett hår, men ikke ennå er blitt opptatt av det.

Ser ikke fram til den tida... De dusjer vel ca 2 ganger i uka etter gym på skolen? Blir kanskje ikke så grundig, men om man i tillegg får truet dem i badekaret en gang i uka, samt vaske klærne deres, bør det vel være greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt korrekt her i gården ihvertfall. De gikk fra å dusje minst mulig til å dusje i overkant mye. Så ser ikke problemet her.

Og det tror jeg er en veldig naturlig utvikling, at man nesten må be de kutte ned på dusjinga en smule, så det bekymrer jeg meg i hvert fall ikke over:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Sår rumpe er normalt når man bruker bleier, selv om man man vasker regelmessig.

Og det er forskjell på en rød stump og åpne sår.

Jeg tror våtservietter må ta en stor del av skylden for sårhet. Virker som svært mange bruker dette daglig, mine blir såre av det.

Har kjøpt Asan våtservietter til 60 kr til bruk i bhg, likefullt blir de såre. Hjemme buker jeg kun dopapir med vann/dusjolje, om de ikke dusjer/bader.

OBS nick - jeg putter dem aldri i badekaret uten at de først er vasket/dusjet nedentil. Så slipper du å gruble på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Og jeg har også flere ganger fått tilbakemeldinger på at "h*n er alltid så ren"

Ja, gud hjelpe meg så forferdelig om ungene skulle ha litt møkk på genseren.. Hva er dette for en standard å sette?

Det har ingenting med møkk på genseren å gjøre. Det er ikke genseren jeg dusjer. Det er snakk om kroppslig hygiene, svette og hud. Lange dager i skole og barnehage. Har ingenting med hysteri å gjøre. De sover også bedre når de er rene.

Hvor har du dette med genseren i fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt. Nå som finværet er her og ungene leker ute i sand og skitt hele dagen dusjer jeg dem hver kveld før de legger seg. Vinterstid har det holdt lenge med 2 ganger i uka for mine to i alle fall.

Når pappaen har ansvar for legging samt morgenlevering i barnehagen ser de nok litt annerledes ut enn når jeg leverer (han syns ikke det er så nøye med denne vaskingen :o), men om de ikke er gullende rene hver dag så dauer de da ikke av den grunn tenker jeg :o)

Såre stumper har forresten ingen av dem vært plaget med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Det har ingenting med møkk på genseren å gjøre. Det er ikke genseren jeg dusjer. Det er snakk om kroppslig hygiene, svette og hud. Lange dager i skole og barnehage. Har ingenting med hysteri å gjøre. De sover også bedre når de er rene.

Hvor har du dette med genseren i fra?

Tja, kun en reaksjon på at det visstnok er viktig at andre mennesker påpeker at ungene dine er rene.

Jeg antar dermed at klærne deres også er prikkfrie, for en nydusjet unge med flekkete klær, ser ikke ren ut.

Jeg ble bare så provosert av denne setningen din ''Og jeg har også flere ganger fått tilbakemeldinger på at "h*n er alltid så ren".-Både fra barnehage og skolepersonell''

Er dette et mål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Du innarbeider en vane med lite dusjing, og forventer at de skal hoppe over til daglig dusj når de blir større?

Jeg vil påstå at ungene er skitnere om vinteren. Dette dreier seg ikke om litt møkk på hender og føtter, men resten av kroppen. Unger svetter selv om de ikke har utviklet svettekjertler under armene. Føtter innestengt i klamme støvler og svett i håret etter lua? Ukjent?

Dem begynner selv å ta kontroll over egen hygiene når de blir eldre.

Da mine var bleiebarn, ble de badet hver dag. Deretter ble de dusjet 2-3 ganger pr uke- eller ved behov.

Etterhvert har de selv startet å annonsere at de skal dusje (hver eller annen hver dag alt ettersom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du innarbeider en vane med lite dusjing, og forventer at de skal hoppe over til daglig dusj når de blir større?

Jeg vil påstå at ungene er skitnere om vinteren. Dette dreier seg ikke om litt møkk på hender og føtter, men resten av kroppen. Unger svetter selv om de ikke har utviklet svettekjertler under armene. Føtter innestengt i klamme støvler og svett i håret etter lua? Ukjent?

"Du innarbeider en vane med lite dusjing, og forventer at de skal hoppe over til daglig dusj når de blir større?"

Som de andre sier her så tror jeg overhodet ikke det blir noe problem. Tenåringer er utrolig opptatt av hygiene, og har ikke lyst til å gå rundt å stinke. Da jeg var liten bada/dusja jeg også en-to ganger i uka, og brukte klut daglig på strategiske steder, men da jeg ble større kom det helt naturlig det å begynne å dusje oftere. Ingen trengte å be meg om det en gang.

"Jeg vil påstå at ungene er skitnere om vinteren. Dette dreier seg ikke om litt møkk på hender og føtter, men resten av kroppen. Unger svetter selv om de ikke har utviklet svettekjertler under armene. Føtter innestengt i klamme støvler og svett i håret etter lua? Ukjent?"

Ja, de kan svette om vinteren også, men forskjellen på deg og meg her er at jeg ser ikke på et svett barn som møkkete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...