Gå til innhold

Hva får din 15-16-åring lov til?


Gjest Tenåringsmamma til snart 16-åring.

Anbefalte innlegg

Gjest Tenåringsmamma til snart 16-åring.

Sønnen min mener jeg holder han unna alt som er gøy. Han krangler ikke om det altså, han er i grunnen veldig enkel å ha med å gjøre, sier jeg nei, så godtar han det nesten uten videre.

Men med et litt oppgitt smil så sier han at jeg ikke lar han få vært med på noe moro. ;)

Jeg syns ikke at vi er for strenge. Vi har en god dialog, og jeg stoler på sønnen min som er veldig fornuftig. Han sier det meste til meg og pappan, vet at han kan stole på oss.

Så hva får deres tenåringer lov til og IKKE lov til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Colette

    12

  • Katt-ja

    5

  • fyrlykt

    5

  • mamma til ni

    2

mamma til ni

Mine får lov til det meste, og får dei ikkje lov så gjer dei det likevel :-p

Prøver å støtte det positive, og det negative får også konsekvenser. Først ein advarsel og så handling. F.eks. var eg på kvar einaste dans han var på i jula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alenemor og hønemor

Uff det er vanskelig å vere tenåtingsmamma.

Min er også snart 16.Jeg bestemmer innetid,og det er alkoholforbud,røyk o.l. Ellers ikke lov til å sitte på i "ungdomsbiler", noe jeg er livredd rett og slett.Utelivet styrer jeg, det samme når det gjelder turer.

Vi har et kjempe godt forhold og han er enig i alt dette. Og gutten har så langt oppført seg helt eksmplarisk.

Nå ble vel dette litt om hva han ikke får lov til.Men med bra oppførsel er vel det meste lov ellers. Venner på overnatting f.eks.er helt topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan si litt om hva jeg fikk lov til når jeg var 15-16, siden jeg selv bare har en 4-åring.

Jeg fikk legge meg når jeg ville, med visse retningslinjer. Jeg fikk være ute så lenge jeg ville om foreldrene mine visste hvor jeg var og hvem jeg var sammen med. Avtalte vi en tid jeg skulle komme hjem, så måtte jeg ringe eller komme innom og si i fra om jeg skulle være borte lengre.

Jeg fikk overnatte borte som det passet meg. Jeg kunne dra til Oslo når jeg hadde lyst.

Alt dette krevde en god dialog. Om jeg hadde brutt tilliten deres, så hadde jeg neppe hatt det så fritt.

Jeg drakk, så klart. Røykte litt. Gjorde noen dumme ting. Men alt i alt ikke noe utenom det vanlige.

Jeg flyttet ut når jeg var 17 og hadde da god trening i å takle friheten og virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Det har så langt ikke vært nødvendig å si nei til noe når det gjelder min snart16-åring, tror jeg. Han har ikke begynt å feste enda.

Vi har ikke vært særlig strenge med hun som nå er 18 heller. Hun er på farten hele tiden, men så lenge hun har styring på seg selv, så får hun lov til meste. Vi sa nei til en utenlandstur med venner i år. Hun var i syden med venner i fjor og hvis hun skal det igjen, må hun tjene penger selv først.

Hva mener du foresten med ''alt som er morro"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg kan si litt om hva jeg fikk lov til når jeg var 15-16, siden jeg selv bare har en 4-åring.

Jeg fikk legge meg når jeg ville, med visse retningslinjer. Jeg fikk være ute så lenge jeg ville om foreldrene mine visste hvor jeg var og hvem jeg var sammen med. Avtalte vi en tid jeg skulle komme hjem, så måtte jeg ringe eller komme innom og si i fra om jeg skulle være borte lengre.

Jeg fikk overnatte borte som det passet meg. Jeg kunne dra til Oslo når jeg hadde lyst.

Alt dette krevde en god dialog. Om jeg hadde brutt tilliten deres, så hadde jeg neppe hatt det så fritt.

Jeg drakk, så klart. Røykte litt. Gjorde noen dumme ting. Men alt i alt ikke noe utenom det vanlige.

Jeg flyttet ut når jeg var 17 og hadde da god trening i å takle friheten og virkeligheten.

Hadde jeg tatt vekk -dra til Oslo, og skrevet en annen by, så kunne jeg ha skrevet det samme innlegget. :o)

Frihet under ansvar kalte mamma det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har så langt ikke vært nødvendig å si nei til noe når det gjelder min snart16-åring, tror jeg. Han har ikke begynt å feste enda.

Vi har ikke vært særlig strenge med hun som nå er 18 heller. Hun er på farten hele tiden, men så lenge hun har styring på seg selv, så får hun lov til meste. Vi sa nei til en utenlandstur med venner i år. Hun var i syden med venner i fjor og hvis hun skal det igjen, må hun tjene penger selv først.

Hva mener du foresten med ''alt som er morro"

...og ikke minst: hva mener sønnen med "alt som er moro"..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan si litt om hva jeg fikk lov til når jeg var 15-16, siden jeg selv bare har en 4-åring.

Jeg fikk legge meg når jeg ville, med visse retningslinjer. Jeg fikk være ute så lenge jeg ville om foreldrene mine visste hvor jeg var og hvem jeg var sammen med. Avtalte vi en tid jeg skulle komme hjem, så måtte jeg ringe eller komme innom og si i fra om jeg skulle være borte lengre.

Jeg fikk overnatte borte som det passet meg. Jeg kunne dra til Oslo når jeg hadde lyst.

Alt dette krevde en god dialog. Om jeg hadde brutt tilliten deres, så hadde jeg neppe hatt det så fritt.

Jeg drakk, så klart. Røykte litt. Gjorde noen dumme ting. Men alt i alt ikke noe utenom det vanlige.

Jeg flyttet ut når jeg var 17 og hadde da god trening i å takle friheten og virkeligheten.

Slik hadde jeg det også, mye frihet med visse grenser. De sjekket om jeg holdt avtaler og om de kunne stole på meg først, det beviste jeg at de kunne, derfor var dette veldig greit.

Jeg tror det er lurt å først sjekke ut om ungene bruker vett og forstand de fikk utdelt da de ble født før man nekter for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1248425753' post='4182401]

Hadde jeg tatt vekk -dra til Oslo, og skrevet en annen by, så kunne jeg ha skrevet det samme innlegget. :o)

Frihet under ansvar kalte mamma det.

Dette har jeg veldig troen på og er det jeg har vært mest fornøyd med i den oppdragelsen mine foreldre ga meg. Jeg er også veldig selvstendig og uavhengig, alltid vært det.

Håper jeg klarer å oppdra mine egne under på samme måte. Er heldigvis på god veg føler jeg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

...og ikke minst: hva mener sønnen med "alt som er moro"..?

Ja, det var det jeg burde ha spurt om:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Dette har jeg veldig troen på og er det jeg har vært mest fornøyd med i den oppdragelsen mine foreldre ga meg. Jeg er også veldig selvstendig og uavhengig, alltid vært det.

Håper jeg klarer å oppdra mine egne under på samme måte. Er heldigvis på god veg føler jeg. :-)

Det fungerte veldig bra på meg, jeg vokste på ansvaret. Jeg brøt nok noen regler nå og da, men alt i alt hadde jeg en sunn innstilling, åpen dialog med mamma, og hun visste alltid hvor jeg var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min blir snart 16. Han får lov til å være ute til ca. 22-23. Får sove hos venner når han vil. Får sove så lenge han vil i ferien. Får legge seg når han vil i ferien. Får surfe hele natta om han vil. Om dagen har vi skjermfritt fra 12 til 18 nå i ferien. Noen helger har han vært alene hjemme med noe oppsyn.

Når det er skole dagen etter er leggetid 2230, og han står opp når jeg vekker han.

Hva ellers er det å gjøre. Han ville reise på ferie med en kompis til Oslo nå i sommer, men siden han hadde brukt alle pengene på snop og junkfood fikk han ikke penger hos meg. Vet ikke helt om jeg hadde latt han dra, men sannsyligvis hadde jeg det.

Han var på The Gathering i påska.

Festing er forbudt. Bilkjøring tillater jeg ikke. (vi følger loven både når det gjelder bil, moped, scooter o.a.)

Tja, hva annet er det å gjøre. Han er en fornuftig gutt som får gjøre det meste han har lyst til. Dog snakker han om å dra på bilferie neste sommer med en kompis som nylig har fått førerkort da, der er jeg sterkt i tvil og har foreløpig sagt nei. Er redd nybakte sjåfører og langkjøring. Har opplevd noen tragiske ulykker i vår kommune. Samtidig vet jeg jo at når han er 18 har jeg vel strengt tatt ikke stort jeg kan si hvis han vil på biltur. (men jeg behøver fortsatt ikke finanisere bilferie med umodne sjåfører)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Det er forresten ikke sant at jeg ikke nekter 16-åringen noe. Det går på pc-bruk. Hadde det vært opp til han hadde han sittet oppe med pc hele natta og sovet hele dagen. Det får han ikke lov til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tenåringsmamma til snart 16-åring

Det er forresten ikke sant at jeg ikke nekter 16-åringen noe. Det går på pc-bruk. Hadde det vært opp til han hadde han sittet oppe med pc hele natta og sovet hele dagen. Det får han ikke lov til.

Ok, nei akkurat der er jeg ikke streng i det hele tatt. Han bruker PCen så mye han vil. Nå i ferien har han snudd døgnet så og si. ;) Helt ok for meg, han gjør jo ikke noe galt. :)

Tenker mer på overnatting av kjæresten, gå på fest...osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tenåringsmamma til snart 16-åring

...og ikke minst: hva mener sønnen med "alt som er moro"..?

He he, ja som at han her en kveld satt på bakpå mopeden til en kamerat. Det er IKKE lov. Som at han skulle ligge hos denne kameraten, og jeg hørte de ute kl 1 om natten, det fikk han IKKE lov, da måtte han komme hjem. ;)

Vet han ikke gjør noe "galt", han er veldig fornuftig.

Og dette er som sagt ikke noe problem for oss da han ikke er i opposisjon i det hele tatt. :) Men bare ok å høre hva andre foreldre har som regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Min 16-åring får lov til å gjøre det hun vil. Hun er så fornuftig at det nesten er for mye av det gode, så vi prøver å oppmuntre henne til å slå seg mer løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

He he, ja som at han her en kveld satt på bakpå mopeden til en kamerat. Det er IKKE lov. Som at han skulle ligge hos denne kameraten, og jeg hørte de ute kl 1 om natten, det fikk han IKKE lov, da måtte han komme hjem. ;)

Vet han ikke gjør noe "galt", han er veldig fornuftig.

Og dette er som sagt ikke noe problem for oss da han ikke er i opposisjon i det hele tatt. :) Men bare ok å høre hva andre foreldre har som regler.

Min datter, har svært få regler i ferier, litt strengere på skoledager;)

Vi opererer utfra tillit;)

Så lenge hun ikke drikker eller røyker på fest, så har hun ganske frie tøyler;)

Hun vet, at vi vet, før hun vet, at vi vet;) Så det har ikke vært et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Ok, nei akkurat der er jeg ikke streng i det hele tatt. Han bruker PCen så mye han vil. Nå i ferien har han snudd døgnet så og si. ;) Helt ok for meg, han gjør jo ikke noe galt. :)

Tenker mer på overnatting av kjæresten, gå på fest...osv.

Nei, han gjør ikke noe galt. Sant det, men jeg liker ikke tanken på at han ikke skal få noe ut av sommeren:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

srp1365380487

Drit nå i hva de andre syns og legg opp livet etter DINE verdier. Det er det som teller, så sant du ikke direkte ødelegger utviklingen hos barnet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han gjør ikke noe galt. Sant det, men jeg liker ikke tanken på at han ikke skal få noe ut av sommeren:-)

Det er ikke sikkert at han vil ha det samme ut av sommeren som det du vil, da vet du :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...