Gå til innhold

Hva får din 15-16-åring lov til?


Gjest Tenåringsmamma til snart 16-åring.

Anbefalte innlegg

Gjest midia

Jeg er enig med deg der. Det er også en måte å markere at nå får de bestemme mer selv, men samtidig forventer jeg også mer av han.

De første dagene av ferien ranglet han og våket en hel natt.

Etter det har det ikke vært noe stas å sitte våken hele natta.

Sånne ting tror jeg de må finne ut av selv, og får de lov er det ikke så voldsomt spennende lenger.

Min 14 åring har sittet oppe hver eneste natt i 5 uker og ligget til langt på dag, gjerne halv 3. Jeg har både bekymret meg og vært litt sinna.

Mener du at jeg skal slutte å bry meg om dette?

Trodde det var bare min 14 åring som holdt det gående sånn;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Colette

    12

  • Katt-ja

    5

  • fyrlykt

    5

  • mamma til ni

    2

Vel, du har da gjort deg et inntrykk jeg ikke kjenner meg igjen i.

Jeg er bare opptatt av ungene skal utnytte de evnene de har, enten de er gode eller middels og da får det ende med de karakterene det ender med.

Ungene har forskjellige sider positive og negative og jeg synes det blir helt feil å sammenligne slik du gjør her.

Ja, det er mulig:-) Men det jeg husker best fra omtaler av sønnen din er at han trenger hjelp av sin flinke storesøster. Og at han har en immunitetssvikt. Det er din eldste datter som som oftest har bltt framstilt som perfekt her inne....Du er "litt" bekymret for henne innimellom, men stoler allikevel 100% på henne.

Jeg prøver meg bare med en ærlig form for kommunikasjon:-( Og ønsker ikke å dømme noen som jeg ikke kjenner i rl i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Ja, det er mulig:-) Men det jeg husker best fra omtaler av sønnen din er at han trenger hjelp av sin flinke storesøster. Og at han har en immunitetssvikt. Det er din eldste datter som som oftest har bltt framstilt som perfekt her inne....Du er "litt" bekymret for henne innimellom, men stoler allikevel 100% på henne.

Jeg prøver meg bare med en ærlig form for kommunikasjon:-( Og ønsker ikke å dømme noen som jeg ikke kjenner i rl i det hele tatt.

Perfekt og perfekt fru Blom;o) Hun har absolutt sine sider hun altså, som ikke alltid er perfekte nei.

Men det er en ting jeg ikke forstår med det du sier.

Når det faktisk er slik at hun har spesielt gode evner i matte, så forstår ikke jeg hvorfor det skulle være galt å bruke noen av disse ressursene på å hjelpe broren sin?

Når det er sagt så har det nok vært helsa til sønnen vår som alltid har vært mest i fokus ja. Jeg har bare fortalt en brøkdel av det her inne.Det er grenser for hvor mye man vil utlevere, men hvis du hadde visst hvor mange tårer jeg har felt når det har stått på som verst og hvor fortvilet jeg har vært mange ganger over at de ikke fant ut hva det var og hvor redd jeg var for at han skulle dø det siste året før de satte diagnosen, så hadde du kanskje skjønt hva jeg føler over hans gode form nå.

Karakteren har null betydning i den sammenhengen. Den er bare et symbol på hans fysiske form nå og det gleder meg utrolig mye. Ingenting annet har vært viktigere for meg enn akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfekt og perfekt fru Blom;o) Hun har absolutt sine sider hun altså, som ikke alltid er perfekte nei.

Men det er en ting jeg ikke forstår med det du sier.

Når det faktisk er slik at hun har spesielt gode evner i matte, så forstår ikke jeg hvorfor det skulle være galt å bruke noen av disse ressursene på å hjelpe broren sin?

Når det er sagt så har det nok vært helsa til sønnen vår som alltid har vært mest i fokus ja. Jeg har bare fortalt en brøkdel av det her inne.Det er grenser for hvor mye man vil utlevere, men hvis du hadde visst hvor mange tårer jeg har felt når det har stått på som verst og hvor fortvilet jeg har vært mange ganger over at de ikke fant ut hva det var og hvor redd jeg var for at han skulle dø det siste året før de satte diagnosen, så hadde du kanskje skjønt hva jeg føler over hans gode form nå.

Karakteren har null betydning i den sammenhengen. Den er bare et symbol på hans fysiske form nå og det gleder meg utrolig mye. Ingenting annet har vært viktigere for meg enn akkurat det.

Jeg vet i hvert fall at hvis jeg hadde hatt en storesøster som var spesielt flink til det jeg ikke kunne...så ville jeg ha hatet den søsteren som pesten, da jeg var ungdom. Uansett hvor ulogisk det var:-( Og skulle hun ha fungert som en lærer for "dumme meg" i tillegg, så tror jeg at jeg ville ha spydd. Dette er snakk om ungdommer - ikke voksne, fornuftige mennesker. Og ungdommer tenker og reagerer ofte primitivt:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg vet i hvert fall at hvis jeg hadde hatt en storesøster som var spesielt flink til det jeg ikke kunne...så ville jeg ha hatet den søsteren som pesten, da jeg var ungdom. Uansett hvor ulogisk det var:-( Og skulle hun ha fungert som en lærer for "dumme meg" i tillegg, så tror jeg at jeg ville ha spydd. Dette er snakk om ungdommer - ikke voksne, fornuftige mennesker. Og ungdommer tenker og reagerer ofte primitivt:-(

Jeg kan love deg at slik har han det ikke overhodet.

Han vil ha hjelp av søsteren han. Hun er så flink til å lære fra seg, sier han.

Men han vil _ikke_ ha hjelp av faren lenger. Det skjønner jeg godt, for han finnes ikke pedagogisk når han skal lære fra seg og blir bare sint og utålmodig.

Han ser ikke på seg selv som dum. Det er han ikke heller. Det er jo veldig avgjørende det vi ellers sier til han da. Han vet godt vi mener at noen er flinke til det ene og noen til noe annet.

Faktisk er han flink i matte han også. Stort sett har han greid seg fint på egen hånd, men hun har trått til når det har vært nødvendig. Jeg ser overhodet ikke noe galt i det.

De har forresten hatt et godt forhold disse to de siste årene etter at de la bak seg søskenkranglingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan love deg at slik har han det ikke overhodet.

Han vil ha hjelp av søsteren han. Hun er så flink til å lære fra seg, sier han.

Men han vil _ikke_ ha hjelp av faren lenger. Det skjønner jeg godt, for han finnes ikke pedagogisk når han skal lære fra seg og blir bare sint og utålmodig.

Han ser ikke på seg selv som dum. Det er han ikke heller. Det er jo veldig avgjørende det vi ellers sier til han da. Han vet godt vi mener at noen er flinke til det ene og noen til noe annet.

Faktisk er han flink i matte han også. Stort sett har han greid seg fint på egen hånd, men hun har trått til når det har vært nødvendig. Jeg ser overhodet ikke noe galt i det.

De har forresten hatt et godt forhold disse to de siste årene etter at de la bak seg søskenkranglingen.

Ok.-) Jeg kjenner meg igjen mht til faren:-) Men da er det vel bra da:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletia

Ok.-) Jeg kjenner meg igjen mht til faren:-) Men da er det vel bra da:-)

Ja, det mener jeg at det er:-)

Jeg kjenner meg også igjen ift faren. Husker jeg satt og gråt over de forhatte mattebøkene og alt låser seg hvis de begynner å kjefte. Det er umulig å tenke og lære noe som helst da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det mener jeg at det er:-)

Jeg kjenner meg også igjen ift faren. Husker jeg satt og gråt over de forhatte mattebøkene og alt låser seg hvis de begynner å kjefte. Det er umulig å tenke og lære noe som helst da.

Ikke sant? Min far var et geni på de fleste områder. (helt sant) og hadde ikke noen stor forståelse av at andre ikke skjønte alt det han skjønte- like fort:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Ikke sant? Min far var et geni på de fleste områder. (helt sant) og hadde ikke noen stor forståelse av at andre ikke skjønte alt det han skjønte- like fort:-)

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 14 åring har sittet oppe hver eneste natt i 5 uker og ligget til langt på dag, gjerne halv 3. Jeg har både bekymret meg og vært litt sinna.

Mener du at jeg skal slutte å bry meg om dette?

Trodde det var bare min 14 åring som holdt det gående sånn;)

Jeg tror ikke hun tar skade av det så lenge hun vet at når ferien er over må hun snu om. :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest meg (et stykke) ned i denne tråden så stusser jeg på en ting.. Er det ingen av ungdommene som har jobb??

Får de sose og leke hele sommeren uten hverken jobb eller hjelpe til hjemme?

Jeg er dobbelt så gammel som disse ungdommene, og det er skremmende hvor mye tiden har forandret seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest meg (et stykke) ned i denne tråden så stusser jeg på en ting.. Er det ingen av ungdommene som har jobb??

Får de sose og leke hele sommeren uten hverken jobb eller hjelpe til hjemme?

Jeg er dobbelt så gammel som disse ungdommene, og det er skremmende hvor mye tiden har forandret seg!

Jeg tror det er litt vanskeligere med sommerjobb nå for tiden - særlig for så unge. Men du kan gjerne tro at vi var flinkere og prektigere før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest halvdansken

For å si det sånn....det er ikke så lett å oppdra som man skulle tro. Jeg er også oppdratt til å elske livet på hytta, skiturer i fjellet, fisking osv.Vi ble dratt med milevis i fjellet på ski, som unger. Men jeg forbinder det bare med å kjede seg, få gangsår, ikke noe fisk osv. Jeg ble også dratt med på bærturer fra jeg var en neve stor, hvor det eneste jeg husker var at jeg var redd for hoggrom og lengtet etter mat og drikke.

Alilkevel...jeg har aldri blitt noe fjell- og friluftsmenneske, men har valgt de gleder som gjør livet rikt for meg. Ut i fra hva jeg faktisk liker.

Jeg skjønner at dine intensjoner er gode og velmente, men det er ikke sikkert at de virker som du har tenkt allikevel:-(

Ble glad av å lese innlegget ditt, rett og slett! (det dulmet den dårlige samvittigheten over at jeg ikke har gitt barna mine en "ekte norsk" oppdragelse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble glad av å lese innlegget ditt, rett og slett! (det dulmet den dårlige samvittigheten over at jeg ikke har gitt barna mine en "ekte norsk" oppdragelse ;)

Det er flere av oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest halvdansken

Det er flere av oss :)

Godt å høre. :)

Av og til føles det som om jeg er fra en annen planet og ikke bare fra nabolandet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mamma til ni

Etter å ha lest meg (et stykke) ned i denne tråden så stusser jeg på en ting.. Er det ingen av ungdommene som har jobb??

Får de sose og leke hele sommeren uten hverken jobb eller hjelpe til hjemme?

Jeg er dobbelt så gammel som disse ungdommene, og det er skremmende hvor mye tiden har forandret seg!

Min 15 åring har ikkje forsøkt å få sommerjobb. Men klipper plen hos faren, i min hage og i mannen min sin hage.

17 åringen har forsøkt, men fekk ikkje. Han har malt litt hus, kverka 7500 høner. Man tar det man får.

Den andre 17 åringen har ikkje sommerjobb.

18 åringen jobbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en gutt på 16. Har lest innleggene under her og vår sønn han har det ganske så fritt synes vi, men når vi tenker oss om er det noen regler som gjelder:

- når han er ute med kompiser så avtaler vi med ham når han skal være hjemme, og forventer at han er hjemme til dette tidspkt.

- frokost/middag serveres en gang om dagen, er han ikke hjemme da (og ikke annet er avtalt) må han selv finne seg mat

- PC/nett/TV har han nå i ferien fri tilgang til og han legger seg når han vil, men han blir vekket sånn 11-12. Står han ikke opp da får han ikke vært med på det resten av familen deltar på i ferien, så det er ikke noe problem.

- fester får han være med på, han har ikke lov til å drikke og det vet han. Han forteller oss at han drikker litt øl. Vi henter han ofte når han skal hjem, og litt øl er nok fortsatt litt, for uten å ha sjekket så nøye har vi aldri oppdaget at han er påvirket.

Han får lov til å reise Europa rundt på diverse treningssamlinger etc, men en sydentur med kompiser får han definitivt ikke lov til.

Håper fornuften sitter sånn noenlunde på han nå som han er 16, men noen grenser vil han ha så lenge han bor hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det synes hverken jeg eller faren og der er vi skjønt enige. Du får mene hva du vil om det:-)

Der er jeg enig med deg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er litt vanskeligere med sommerjobb nå for tiden - særlig for så unge. Men du kan gjerne tro at vi var flinkere og prektigere før...

Om det kalles prektigere eller ikke vet jeg ikke, men tror tiden har forandret seg enormt.

Her jeg kommer fra er det fortsatt vanlig med plenklipping, barnepass, malejobber, jobb i uteseksjonen i kommunen, de på 16 kan ta traktorsertifikat og da er det jo en hel del ting som kan gjøres +++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det kalles prektigere eller ikke vet jeg ikke, men tror tiden har forandret seg enormt.

Her jeg kommer fra er det fortsatt vanlig med plenklipping, barnepass, malejobber, jobb i uteseksjonen i kommunen, de på 16 kan ta traktorsertifikat og da er det jo en hel del ting som kan gjøres +++

Visst har tiden forandret seg. Foreldregenerasjon (altså deg & meg) har også forandret seg - og det smitter... Vi har mer penger mellom fingrene, og når det regner på presten drypper det på klokkeren :)

Jeg må innrømme at plenklipping og barnepass nok ikke har vært i mine tanker om hva ungene mine kunne ha tjent penger på i sommer. Uansett har det egentlig ikke vært aktuelt for mine å gjøre noe annet enn å bruke sommeren til å hygge seg og komme i form etter et år med mye slapphet og sykdom... Lade opp til neste skoleår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...