Gå til innhold

Hva slags sykemelding får pårørende?

Anbefalte innlegg

Gjest Niccola
Skrevet

Ja det er urettferdig, men hva er alternativet slik situasjonen er idag?

Det skulle jeg likt å vite. Som arbiedsgiver på en liten arbeidsplass ville noe slikt kunne gå hardt utover oss.

• Svar 106
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• zellica

18

• cecily

13

• hidi, the scorpion

11

• Orio

8

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det skulle jeg likt å vite. Som arbiedsgiver på en liten arbeidsplass ville noe slikt kunne gå hardt utover oss.

Ja det er ikke greit. La oss håpe at både arbeidsplassen din og de ansatte der slipper å komme i en slik situasjon. :-)

Gjest trist jente
Skrevet

Fant det under her på Mrs. Wallace sin side. Det glemte jeg å skrive.

Godt mulig det står i folketrygdloven. Leste innlegget ti Mrs. Wallace jeg også- nyttig den.

Jeg vet bare at modum ikke ville tilbudt sykemelding dersom det ikke var lov. Pårørende dager er en del av behandlingsopplegget, og man har derfor rett på sykepenger.

Sykemelding til pårørende tilbys dersom det er nødvendig for pasienten.

Gjest trist jente
Skrevet

Det får man inderlig håpe!

Det er det grunnlag for. Pårørende legges inn - når man er innlagt på sykehus får man jo sykepenger. Pårørende trekkes inn i behandlingen og er en viktig del av den.

Gjest trist jente
Skrevet

Nå må jeg bare starte med å si at jeg ikke har lest tråden, kun spørsmålet.

Kollegaen din kan få sykemelding av fastlegen slik at det ikke står Modum Bad på sykemeldingen. Kjenner til flere eksempler på det hvor pårørende har skullet på pårørendedager og fått en nøyral sykemelding av fastlegen. Hun får nok ikke en diagnose nei.

Kjenner til flere som har blitt sykemeldt for en kort periode som pårørende- de har det ikke blitt laget en diagnose på.

Når det har vært somatisk/psykisk- vet jeg det har stått at det er nødvendig for pasientens helse/bedring at pårørende er tilstede og sykemeldes av den grunn.

Skrevet

Misbruk av trygderettigheter er feks å skaffe seg sykemelding pga en sykdom som ikke eksisterer bare for å få noen dager fri. Det gjøres i stort monn over hele landet, og er noe som man skal slå hardt ned på.

Men å få en sykemelding for å ta vare på sin ektefelle under alvorlig sykdom er etter min mening helt greit. Det er jo ikke som om man drar på ferie eller ligger på latsiden i den sykemeldingsperioden. Mannen min skulle nok gjerne ha vært på jobben, istedet for å være hjemme for å pleie meg. :-)

Hva som burde gjøres. Det er jo egentlig veldig enkelt. Å lage en trygdeordning som gjelder for pårørende, slik at de kan være hjemme med den syke uten at man mister lønn.

Hvorfor det ikke er gjort? Aner ikke. Det er iallefall ikke fordi man ikke har kunnskap om problemet.

Det er absolutt kunnskap om problemet. Det jeg da tenker er at det kanskje er en bevisst handling, at pårørende normalt ikke skal kunne være hjemme med lønn når et familiemedlem er syk. Omsorgsoppgavene er det meningen helsevesenet skal ta seg av. (Men jeg vet det ikke fungerer sånn i praksis.)

Skrevet

Misbruk av trygderettigheter er feks å skaffe seg sykemelding pga en sykdom som ikke eksisterer bare for å få noen dager fri. Det gjøres i stort monn over hele landet, og er noe som man skal slå hardt ned på.

Men å få en sykemelding for å ta vare på sin ektefelle under alvorlig sykdom er etter min mening helt greit. Det er jo ikke som om man drar på ferie eller ligger på latsiden i den sykemeldingsperioden. Mannen min skulle nok gjerne ha vært på jobben, istedet for å være hjemme for å pleie meg. :-)

Hva som burde gjøres. Det er jo egentlig veldig enkelt. Å lage en trygdeordning som gjelder for pårørende, slik at de kan være hjemme med den syke uten at man mister lønn.

Hvorfor det ikke er gjort? Aner ikke. Det er iallefall ikke fordi man ikke har kunnskap om problemet.

''Misbruk av trygderettigheter er feks å skaffe seg sykemelding pga en sykdom som ikke eksisterer''

Hva er det da man gjør når pårørende sykemeldes for en fiktiv psykisk lidelse når et familiemedlem er syk? Det er jo en sykdom som ikke eksisterer.

Gjest pårørende og sykemelding
Skrevet

Nå må jeg bare starte med å si at jeg ikke har lest tråden, kun spørsmålet.

Kollegaen din kan få sykemelding av fastlegen slik at det ikke står Modum Bad på sykemeldingen. Kjenner til flere eksempler på det hvor pårørende har skullet på pårørendedager og fått en nøyral sykemelding av fastlegen. Hun får nok ikke en diagnose nei.

Hva er en nøytral sykemelding?

Skrevet

Det tenkes vel på en sykemelding fra dato til dato, uten at det er skrevet noen diagnose. I hvert fall ikke i noen journal.

Nå har jeg svært lite kjennskap til sykemeldinger, så jeg vet ikke om legen MÅ skrive et eller annet, og hva som evt. skjer hvis det ikke gjøres.

Skrevet

Det pleier å ordne seg med forsikringer ol, så lenge man kan dokumentere at diagnosen er satt ikke pga egen sykdom, men pga pleieoppgaver.

Men uheldig er det. Og burde være unødvendig.

Et annet problem er at hvis den pårørende selv skulle være så uheldig å bli langvarig fysisk syk, f.eks. få kreft, i etterkant av "avlastningssykemeldingen", kan det få katastrofale økonomiske følger fordi man har "brukt opp" sykemeldingsperioden.

På den måten blir de familiene som virkelig rammes hardest, også slått ut økonomisk. Det er heldigvis ikke mange, men vi vet jo at verken ulykker eller kreft rammer "rettferdig".

Gjest Niccola
Skrevet

Det tenkes vel på en sykemelding fra dato til dato, uten at det er skrevet noen diagnose. I hvert fall ikke i noen journal.

Nå har jeg svært lite kjennskap til sykemeldinger, så jeg vet ikke om legen MÅ skrive et eller annet, og hva som evt. skjer hvis det ikke gjøres.

Det er et krav atr det ligger en diagnose i bunn for å få sykmelding.

Gjest Niccola
Skrevet

Kjenner til flere som har blitt sykemeldt for en kort periode som pårørende- de har det ikke blitt laget en diagnose på.

Når det har vært somatisk/psykisk- vet jeg det har stått at det er nødvendig for pasientens helse/bedring at pårørende er tilstede og sykemeldes av den grunn.

''Kjenner til flere som har blitt sykemeldt for en kort periode som pårørende- de har det ikke blitt laget en diagnose på.''

Jeg har hatt en del sykmeldinger de siste årene, og legen har ikke anledning til å skrive ut sykmelding uten en diagnose.

Gjest Niccola
Skrevet

Jeg tenker du kan spørre NHD på psykiatriforum, han bør vite det korrekte svaret på spørsmålet ditt. :-)

Gjest Niccola
Skrevet

Det pleier å ordne seg med forsikringer ol, så lenge man kan dokumentere at diagnosen er satt ikke pga egen sykdom, men pga pleieoppgaver.

Men uheldig er det. Og burde være unødvendig.

"Det pleier å ordne seg med forsikringer ol, så lenge man kan dokumentere at diagnosen er satt ikke pga egen sykdom, men pga pleieoppgaver. "

Dette skurrer veldig for meg. Jeg forstår at det ikke finnes alternativer, men hvorfor skal forsikringsselskapet godta at enhar latt seg sykmelde på fiktivt grunnlag? Det er jo på en måte en slags svindel.

Skrevet

Det er absolutt kunnskap om problemet. Det jeg da tenker er at det kanskje er en bevisst handling, at pårørende normalt ikke skal kunne være hjemme med lønn når et familiemedlem er syk. Omsorgsoppgavene er det meningen helsevesenet skal ta seg av. (Men jeg vet det ikke fungerer sånn i praksis.)

Det koster sinnsykt mye å ha et menneske på sykehus eller institusjon fordi det ikke kan klare seg hjemme.

Det ville også bli et stort plassproblem hvis slike syke skulle pleies borte istedenfor hjemme.

Da velger man den billigere løsningen. Å sykemelde den pårørende slik at den kan overta omsorgsoppgaven.

Hadde dette vært en løsning som maktapparatet ikke kunne godta, hadde den blitt strammet inn for lenge siden. Men de som sitter ved makten vet også utmerket godt at det ikke finnes noe alternativ, derfor forblir ordningen slik den fungerer idag.

Skrevet

''Misbruk av trygderettigheter er feks å skaffe seg sykemelding pga en sykdom som ikke eksisterer''

Hva er det da man gjør når pårørende sykemeldes for en fiktiv psykisk lidelse når et familiemedlem er syk? Det er jo en sykdom som ikke eksisterer.

Det er fremdeles ikke misbruk av trygderettigheter. Så lenge den pårørende er sykemeldt for å pleie sin syke ektefelle, vil det jo være en alvorlig sykdom som utløser denne sykemeldingen. Men fordi nå systemet fungerer slik at man ikke kan få sykemelding på annet grunnlag enn egen sykdom, må det gjøres slik.

Det er stor forskjell på om jeg stikker til legen og juger på meg en sykdom jeg ikke har for å kunne dra til syden, og at jeg går til legen for å få en sykemelding for å pleie min alvorlig syke mann. Jeg regner med at du ser forskjellen? :-)

Skrevet

Godt mulig det står i folketrygdloven. Leste innlegget ti Mrs. Wallace jeg også- nyttig den.

Jeg vet bare at modum ikke ville tilbudt sykemelding dersom det ikke var lov. Pårørende dager er en del av behandlingsopplegget, og man har derfor rett på sykepenger.

Sykemelding til pårørende tilbys dersom det er nødvendig for pasienten.

Hvordan vet du alt dette? Det som stod på Mrs. Wallace sin side tyder jo på at det ikke er tilfelle.

Gjest trist jente
Skrevet

At det ikke står at årsaken til sykemeldingen er pårørendedager på Modum. Vet ikke hvordan legen formulerer dette.

Har vært borti sykemeldinger der det står at personen sykemeldes fordi det er hensiktsmessig/nødvendig for pasientens bedring at pårørende sykemeldes for å kunne være mer tilstede for pasienten.

Det jeg tenkte mest med nøytral sykemelding var at det ikke var stemplet Modum bad. Kommer den fra fastlegen kan det være mange årsaker til sykekmeldingen- arbeidsgiver får jo ikke vite grunnen, det står ikke på hans del.

Gjest trist jente
Skrevet

Hvordan vet du alt dette? Det som stod på Mrs. Wallace sin side tyder jo på at det ikke er tilfelle.

Jeg er ingen jurist, men gjentar bare at Modum ikke ville tilbudt sykemelding om det var ulovlig. Finnes masse forskrifter til de ulike lovene - mulig det står noe der.

Jeg avslutter diskusjonen her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...