Gå til innhold

om å ønske seg kjønn


Gjest anonym ja

Anbefalte innlegg

Gjest anonym ja

Dersom man har to gutter fra før, er det da uetisk å ønske seg ei jente tredje gangen?

I tilfelle, hvorfor?

Må bare høre andres mening om dette før vi fixer resten av papira.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da vi fikk barn på hjemmegjort vis ønska vi kjønn og fikk ønsket oppfylt. Da vi adopterte styrte vi ønsket om kjønn gjennom valg av land, og fikk ønsket oppfylt igjen. Friske barn ønsket vi oss begge gangene, og var så heldige at vi fikk det. Det er lov til å ønske, og samme hva så er barnet velkommen når det kommer.

Jeg personlig syns ikke det er uetisk å skrive at dere ønsker et spesielt kjønn, men tror at jeg ville ha balansert det med å formidle at barnet er uansett velkommen, uavhengig av kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Men det barnet får jo andre foreldre...

Beklager så mye, jeg så ikke hvilket forum du var på...

I mine øyne kan dere helt klart gi uttrykk for ønske om kjønn;)

Beklager så mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ventefar

Det er få barn som er tilgjengelig for internasjonal adopsjon. Skjønner at man kan ønske seg et barn av et kjønn, men trolig dumt å "kreve" det i søknaden til utlandet. Da har dere allerede "bestemt" dere for å utelukke halvparten av de barna som trenger familie. Hvordan tror dere myndighetene i utlandet vil se på det? Man kan jo ikke bestemme kjønn når man føder egne barn - og kan ikke klage til noen heller!

Valg av land kan i noen grad påvirke sannsynligheten for å få barn av et bestemt kjønn, og i noen land (Nepal?) får man vanligvis adoptere barn av motsatt kjønn av hva man har fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, det reiser jo noen spørsmål dere bør tenke gjennom:

Hvorfor ønsker dere dere et bestemt kjønn? Hvor sterke forventninger har dere knyttet opp til kjønsspesifikk atferd hos barnet (altså, drømmer dere f.eks om sarte, yndige piker i søte kjoler)?

Selv om dere ytrer et ønske om kjønn, er det ikke sikkert at dere får det ønsket oppfylt. Hvor skuffet blir dere da? Blir det et problem for dere?

Hvor ålreit er det for barnet å evt se i papirene sine etter noen år at dere egentlig ønsket dere et annet kjønn?

Sånt kan være greit å avklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym ja

Beklager så mye, jeg så ikke hvilket forum du var på...

I mine øyne kan dere helt klart gi uttrykk for ønske om kjønn;)

Beklager så mye!

:o) Alt i orden! Ville aldri valgt bort et barn i magen fordi det hadde "feil" kjønn!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi fikk barn på hjemmegjort vis ønska vi kjønn og fikk ønsket oppfylt. Da vi adopterte styrte vi ønsket om kjønn gjennom valg av land, og fikk ønsket oppfylt igjen. Friske barn ønsket vi oss begge gangene, og var så heldige at vi fikk det. Det er lov til å ønske, og samme hva så er barnet velkommen når det kommer.

Jeg personlig syns ikke det er uetisk å skrive at dere ønsker et spesielt kjønn, men tror at jeg ville ha balansert det med å formidle at barnet er uansett velkommen, uavhengig av kjønn.

Det er ikke uetisk å ønske seg et spesielt kjønn. Det er det mange som venter hjemmelagde som gjør også.

Men det er uetisk å skrive det i en adopsjonssøknad. Du vet ikke hvilke eventuelle problemer som kan dukke opp senere i et barns liv, og da et det iallefall ikke til hjelp når barnet får lese at foreldrene helst ønsket et annet kjønn!

De aller fleste land vil kanskje ikke ta det positivt.

Jeg tror det kan være lurt at dere konfererer adopsjonsforeningen før dere bestemmer dere for hva dere vil skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke alltid det går som man har tenkt -heldigvis

Da vi fikk barn på hjemmegjort vis ønska vi kjønn og fikk ønsket oppfylt. Da vi adopterte styrte vi ønsket om kjønn gjennom valg av land, og fikk ønsket oppfylt igjen. Friske barn ønsket vi oss begge gangene, og var så heldige at vi fikk det. Det er lov til å ønske, og samme hva så er barnet velkommen når det kommer.

Jeg personlig syns ikke det er uetisk å skrive at dere ønsker et spesielt kjønn, men tror at jeg ville ha balansert det med å formidle at barnet er uansett velkommen, uavhengig av kjønn.

Vi har egenfødt jente. Landet som "valgte oss" har større prosent av gutter. Vi hadde ikke spesifikt ønske om kjønn,men trodde selvfølgelig det ble gutt.

Overraskelsen -og gleden var stor da vi fikk jente. dette året var det omtrent 50 prosent av hvert kjønn som kom fra det landet.

Neste adopsjon fra samme land var i alle fall bombesikkert at vi fikk gutt, men vi fikk jente igjen. Det gjorde ingen forskjell for oss,altså, men så uforutsigbart er det faktisk.

Vi er i ventekø på nytt nå, samme land. Om det blir gutt eller jente bekymrer ikke oss, men vi tror nå helst det blir gutt denne gangen... -men om det blir jente så er det sånn det skulle bli for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har to gutter fra før, så syns jeg at det er helt ufarlig å skrive f.eks. "Mest av alt ønsker vi oss barn nr. 3, og det ville vært ekstra hyggelig om dette ble ei jente, for å balansere søskenflokken vår, men barnets kjønn er definitivt ikke avgjørende for oss" ..... eller noe sånnt.

Vi skrev ingenting om kjønn ved våre to adopsjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man ikke kunne ønske......

Jeg synes at dette er helt greit hvis man påengterer at det er barnet som er viktig ikke kjønnet.

Vi har ikke selv ønsket oss kjønn, men stedatteren har i samtale med barnevernet sagt at det ville vært hyggelig å ha en lillebror også(noe som er sitert i sosialraporten).

Synes dette er så søtt altså(hun er 15 år), så får tiden vise hvem som blir den neste skatten vår da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest viddene?

Det er ikke uetisk å ønske seg et spesielt kjønn. Det er det mange som venter hjemmelagde som gjør også.

Men det er uetisk å skrive det i en adopsjonssøknad. Du vet ikke hvilke eventuelle problemer som kan dukke opp senere i et barns liv, og da et det iallefall ikke til hjelp når barnet får lese at foreldrene helst ønsket et annet kjønn!

De aller fleste land vil kanskje ikke ta det positivt.

Jeg tror det kan være lurt at dere konfererer adopsjonsforeningen før dere bestemmer dere for hva dere vil skrive.

hvorfor lage de rubrikker hvor en kan krysse av på gutt eller jente da?

Min svigermor ønsket seg ei jenta da hun ble gravid med min mann.. Han har ingen store problemer med det, har heller aldri hatt det;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest viddene?

hvorfor lage de rubrikker hvor en kan krysse av på gutt eller jente da?

Min svigermor ønsket seg ei jenta da hun ble gravid med min mann.. Han har ingen store problemer med det, har heller aldri hatt det;o)

Altså, da min mann lå i sin mors mage....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det må være greit å ønske et bestemt kjønn noe avhengig av begrunnelsen.

Å ønske seg motsatt av det man har mest av fra før, må være helt greit. Så lenge barn er primærønsket.

Jeg tror det kan skape langt større problemer om man f.eks. har mange spesifikke forventninger til hvilke egenskaper og interesser et barn skal ha (på bakgrunn av sitt kjønn).

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uetisk å ønske seg et spesielt kjønn. Det er det mange som venter hjemmelagde som gjør også.

Men det er uetisk å skrive det i en adopsjonssøknad. Du vet ikke hvilke eventuelle problemer som kan dukke opp senere i et barns liv, og da et det iallefall ikke til hjelp når barnet får lese at foreldrene helst ønsket et annet kjønn!

De aller fleste land vil kanskje ikke ta det positivt.

Jeg tror det kan være lurt at dere konfererer adopsjonsforeningen før dere bestemmer dere for hva dere vil skrive.

Tenk deg en søskenflokk der det f.eks. er fem gutter og så til slutt en jente som yngst.

Det vil neppe være en hemmelighet at de håpte på jente minimum fra og med nr. 3. Altså vet de tre yngste guttene at foreldrene gikk å håpte på en jente.

Slikt er som regel helt uproblematisk. Det er ikke så vanskelig for foreldrene å formidle at man ønsket seg en jente _også_, ikke i stedet for.

Jeg kan ikke se at dette skulle være så mye mer komplisert i forhold til adopterte barn. Det er lysår mellom å ønske seg et bestemt kjønn, og det at det andre kjønnet er uønsket.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det er helt greit å ønske seg, men man kan ikke forvente noe - man får det barnet man er ment til :)

Vi var helt sikre på at vi skulle få en jente andre gangen, men fikk en gutt. Det tok litt tid før vi vendte oss til tanken, men i dag ser jeg hvor flott guttene har det sammen og er glad for det vi fikk.

Nå er vi igang tredje gang og jeg merker at kjønn faktisk er mindre viktig denne gangen. Jeg ser flere barneflokker med tre der yngste er et annet kjønn enn de to eldste - de får stadig kommentarer som "endelig fikk dere en..." Slike kommentarer er teite for de indikerer at de to første ikke er helt bra nok, om du skjønner hva jeg mener.

Du kan helt klart ønske deg, men uansett får du ditt barn til slutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som har egenfødte barn, ønsker oss jo kjønn så hvorfor skulle det være uetisk for dere å ønske. Jeg fikk ønsket mitt oppfylt to av tre ganger, det betyr ikke at jeg vil bytte bort den som ikke var det jeg ønsket meg. Det er jo min unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym ja

Det er helt greit å ønske seg, men man kan ikke forvente noe - man får det barnet man er ment til :)

Vi var helt sikre på at vi skulle få en jente andre gangen, men fikk en gutt. Det tok litt tid før vi vendte oss til tanken, men i dag ser jeg hvor flott guttene har det sammen og er glad for det vi fikk.

Nå er vi igang tredje gang og jeg merker at kjønn faktisk er mindre viktig denne gangen. Jeg ser flere barneflokker med tre der yngste er et annet kjønn enn de to eldste - de får stadig kommentarer som "endelig fikk dere en..." Slike kommentarer er teite for de indikerer at de to første ikke er helt bra nok, om du skjønner hva jeg mener.

Du kan helt klart ønske deg, men uansett får du ditt barn til slutt :)

Vi ønska også å få et annet kjønn ande gangen, men da vi fikk samme kjønn visste vi at vi ville prøve en gang til :o)

Begge disse barna er høyt elsket og vi ville selvsagt ikke hatt noen andre en han!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...