Gå til innhold

Jeg er så lei av bedrevitere


Glimtipper

Anbefalte innlegg

Det behøver ikke å bety at de er bedrevitere, men kanskje en form for å gi trøst også fordi det er ikke moro hvis barna sliter med noe. Men det kommer selvsagt an på hvilken setting det blir sagt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 96
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Glimtipper

    28

  • morsan

    9

  • PieLill

    9

  • Colette

    7

Mest aktive i denne tråden

Det kan godt være, men det er i tilfelle et "ungdommelig" initiativ:o)

Så med andre ord,hvordan vi enn vender og snur på det,så blir han mer HIP en oss. .-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Skjønner hva du mener, men du må ha i tankene at mange bare mener å vise sin medfølelse og ikke egentlig nedvurdere deres vurdering av ham. Jeg kunne selv funnet på å si til en venninne at jeg ikke syntes hennes barns språkproblemer var _så_ store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så med andre ord,hvordan vi enn vender og snur på det,så blir han mer HIP en oss. .-(

Ja, er det ikke herlig:o)

Et nettpsykiater må "følge med i tiden". Holder han seg oppdatert på det ene området, er det en viss sjanse for at han gjør det faglig sett også. Min teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du blåser det ut. :)

Jeg reagerer på samme måte når alle skal komme med gode, velmendende råd om min dårlige rygg. "Har du prøvd å gå turer i ulendt terreng?" er en gjenganger? Eller "Har du forsøkt kiropraktor?"

En gang svarte jeg "Ja, og jeg har forsøkt å hoppe opp og drite i vinkel også, uten av det hjalp nevneverdig". Da blei det stille.

En god venn av meg pleide å si "Veien til helvete er brolagt med velmenende idioter". Gudbedre, så rett han hadde.

:)

''En gang svarte jeg "Ja, og jeg har forsøkt å hoppe opp og drite i vinkel også, uten av det hjalp nevneverdig". Da blei det stille.''

Haha! Godt svar. Eller GS, som NHD ville sagt. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gjelder nok ikke bare i så "spesielle" tilfeller som dette. Jeg aner ikke hvor ofte min datter får kommentarerer om krøllene sine, og hun er ikke spesielt glad i krøllene så derfor hadde det vært greit å slippe alle kommentarer, ikke bare fra bekjente men også fra ukjente på butikken etc.

Jeg må imidlertid ta meg i det selv også, at jeg kommenterer barns utseende / ferdigheter til foreldrene, som sikkert har hørt at gutten er veldig lang, eller hva det nå måtte være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det på noen måte vil hjelpe, men jeg vet at det kan være lurt å ha ferdigteykte små faktaark ang. diagnosen i lommeboka. Når man får slike ubetenksomme kommentarer, kan man ta fram lappen og gi den til vedkomne.

Det hjelper nok ikke på alle, men noen...

Vi har slike om Asperger, og innimellom har det hjulpet meg å bevare sinnsroen, om ikke annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest haN der altså! :)

Det samme ble jeg. Måtte le litt her nå, for jeg skjønte heller ikke hva det stod for.

Men det er nok NHD som er ekstra hip, ikke vi som er utdaterte...o)

''Men det er nok NHD som er ekstra hip, ikke vi som er utdaterte...o)''

Tror han har en link under sine favoritter som heter: "Kule forkortelser" eller noe sånt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''En dag kommer jeg til å svare: "Jeg driter faktisk i hva du, helt uten erfaring eller kompetanse, har å si om min sønns diagnose."

Beklager. Måtte blåse ut litt :)''

Og det er akkurat det du bør si!

Det gjelder bare å ordlegge seg så finslig at det ikke gir noen juridisk rett til å bli fornærmet, og samtidig så tydelig at det ikke er i tvil om hva du mener.

Jeg tror engelskmenn og -kvinner kan være ganske dyktige på akkurat det der. Så du kan nok finne inspirasjon og idéer i nærmiljøet. Det hjelper nok også at du på god engelsk maner viser hvor lite deres synspunkter influerer på din oppfatning og dine valg.

;-)

Håper du blir hørt og forstått i de sammenhengene det er viktig.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bare nevner det, er ingen bedreviter altså

Dattera til ei venninne av meg fikk diagnosene "Ekspressiv språkforstyrrelse" og "Impressiv språkforstyrrelse".

Hun har ltså vanskeligheter med å uttale/snakke rent sånn at folk forstår. (Ekspressiv)

Og så har hun i tillegg vanskeligheter med å også forstå hva _andre_ sier til henne. (impressiv)

Hun ble 10 år før "utredningsapparatet" kom fram til denne konklusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du blåser det ut. :)

Jeg reagerer på samme måte når alle skal komme med gode, velmendende råd om min dårlige rygg. "Har du prøvd å gå turer i ulendt terreng?" er en gjenganger? Eller "Har du forsøkt kiropraktor?"

En gang svarte jeg "Ja, og jeg har forsøkt å hoppe opp og drite i vinkel også, uten av det hjalp nevneverdig". Da blei det stille.

En god venn av meg pleide å si "Veien til helvete er brolagt med velmenende idioter". Gudbedre, så rett han hadde.

:)

''En god venn av meg pleide å si "Veien til helvete er brolagt med velmenende idioter". Gudbedre, så rett han hadde.''

Hm... det er neimenn ikke lett å være en venn eller bekjent som får høre slike ting heller da. Når folk forteller om vonde rygger, sent utviklede barn o.l. må de nesten regne med at vennen eller den bekjente vil forsøke å hjelpe med å gi gode råd og sånn.

Takler man ikke å få slike velmenende råd får man heller holde kjeft om sine plager og lidelser da.

Det finnes faktisk folk som blir sure, sårede og skuffet om vennene/de bekjente _ikke_ sier noe for å trøste og hjelpe også... så hva faen skal en stakkar gjøre da???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''En god venn av meg pleide å si "Veien til helvete er brolagt med velmenende idioter". Gudbedre, så rett han hadde.''

Hm... det er neimenn ikke lett å være en venn eller bekjent som får høre slike ting heller da. Når folk forteller om vonde rygger, sent utviklede barn o.l. må de nesten regne med at vennen eller den bekjente vil forsøke å hjelpe med å gi gode råd og sånn.

Takler man ikke å få slike velmenende råd får man heller holde kjeft om sine plager og lidelser da.

Det finnes faktisk folk som blir sure, sårede og skuffet om vennene/de bekjente _ikke_ sier noe for å trøste og hjelpe også... så hva faen skal en stakkar gjøre da???

Poenget mitt var at innholdsløse kommentarer fra folk som ikke har peiling er det man vil spares for å høre.

I Glimtippers tilffelle vil det være langt mer naturlig å si "Så leit at gutten din sliter med språkvansker. Jeg håper dere får den hjelpen dere skal ha" når man hører om historien hennes, istedet for "Det er sikkert ikke så ille som ekspertene skal ha det til".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var at innholdsløse kommentarer fra folk som ikke har peiling er det man vil spares for å høre.

I Glimtippers tilffelle vil det være langt mer naturlig å si "Så leit at gutten din sliter med språkvansker. Jeg håper dere får den hjelpen dere skal ha" når man hører om historien hennes, istedet for "Det er sikkert ikke så ille som ekspertene skal ha det til".

Ja, enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg kjenner meg godt igjen, selv om det var på en litt annen måte her hos oss. Jeg vet alle rådene vi fikk underveis var godt ment, men enhver idiot klarer å tenke ut helt av seg selv at man skal forsøke med lue og sjerf mot øre, bihule og lungeproblemer ;o)

Det verste var at vi brukte 11 år på å prøve ut alle rådene også. Det var vel bare en ting vi ikke forsøkte og det var healing.

Kan bare le av alle "gode" råd nå i ettertid, men det er jo lettere å le av det nå når gutten er "frisk"

Jeg synes kommenateren din er på sin plass, selv om jeg antageligvis ikke hadde vært tøff nok til å bruke den selv:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var at innholdsløse kommentarer fra folk som ikke har peiling er det man vil spares for å høre.

I Glimtippers tilffelle vil det være langt mer naturlig å si "Så leit at gutten din sliter med språkvansker. Jeg håper dere får den hjelpen dere skal ha" når man hører om historien hennes, istedet for "Det er sikkert ikke så ille som ekspertene skal ha det til".

''I Glimtippers tilffelle vil det være langt mer naturlig å si "Så leit at gutten din sliter med språkvansker. Jeg håper dere får den hjelpen dere skal ha" når man hører om historien hennes, istedet for "Det er sikkert ikke så ille som ekspertene skal ha det til".''

Helt enig.

Men jeg synes ikke hennes eksempler faller i helt samme kategori som at man f eks foreslår kiropraktor til en som har ryggproblemer. Jeg synes man må ha en viss takhøyde for at folk kan være litt hjelpeløse i sine velmenende råd og at de ikke alltid skjønner at du har hørt det ørten ganger før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''En god venn av meg pleide å si "Veien til helvete er brolagt med velmenende idioter". Gudbedre, så rett han hadde.''

Hm... det er neimenn ikke lett å være en venn eller bekjent som får høre slike ting heller da. Når folk forteller om vonde rygger, sent utviklede barn o.l. må de nesten regne med at vennen eller den bekjente vil forsøke å hjelpe med å gi gode råd og sånn.

Takler man ikke å få slike velmenende råd får man heller holde kjeft om sine plager og lidelser da.

Det finnes faktisk folk som blir sure, sårede og skuffet om vennene/de bekjente _ikke_ sier noe for å trøste og hjelpe også... så hva faen skal en stakkar gjøre da???

''Takler man ikke å få slike velmenende råd får man heller holde kjeft om sine plager og lidelser da.''

Nå er det jo ikke noe vi kan legge skjul på, da ;) Vi kan ikke late som om sønnen vår snakker som en 4-åring eller la mennesker snakke til han som om han forstår det samme som en 4-åring.

Vi deler ikke for å få velmenende råd, men for hans skyld. Og velmenende råd har vi forsåvidt ingenting i mot, som nevnt tidligere. Det som plager oss er alle de som skal feie det under teppet og kritisere det faktum at han må få spesialtilpasset skolegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange mener det nok som en slags trøst, fordi de ikke vet helt hva de skal si, og fordi de føler at andre svar lett blir noe av typen "åh, det var da ille!" - og det ønsker de ikke å formidle. Derfor tar de en rask refleks-bortsnakking.

Men jeg forstår godt at det virker feil.

Ja, du har nok rett. Det er rart hvordan vi ikke synes det er noe flaut eller forferdelig, men det er så ille for alle andre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det behøver ikke å bety at de er bedrevitere, men kanskje en form for å gi trøst også fordi det er ikke moro hvis barna sliter med noe. Men det kommer selvsagt an på hvilken setting det blir sagt i.

De mener det nok godt. Men nå føler jeg ikke at det er unnskyldning for alt mulig her i verden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...