Gå til innhold

Foreldre - holder dere avtaler?


Liliaceae

Anbefalte innlegg

Vi har ofte barn på besøk, og vi blir enige med foreldrene om at barnet skal hentes. Med eldstes venninner får de beskjed om at de må gå, slik at de er hjemme før det blir mørkt, eller de må hentes til et bestemt kl.slett.

Mange av barnas venner bor såpass langt unna at det er naturlig at de blir hentet. De går hjem fra skolen sammen til vårt hus. For å komme hjem må flere da gå tilbake til skolen og videre oppover bratte bakker, noe jeg forstår ikke er så fristende.

Ofte skjer det at foreldrene kommer en halvtime, ja opptil en time etter avtalt tid! Det synes jeg er utrolig sløvt.

Så, jeg har nå bestemt meg for å sette tidligere tid enn nødvendig for å sikre meg at barnet blir hentet.

Heldigvis har vi ikke hatt andre planer, men synes det passer dårlig med venner på ukedagene når vi skal til å begynne på kveldsstellet med de to yngste.

Er dette ganske vanlig? Passer dere tiden sånn noen lunde når dere skal hente barna hos andre?

Og når pleier dere å si at barna skal hjem når deres barn har besøk?

Jeg synes det er greit å hente barna ti-femten min. før eller etter avtalt tid. Også synes jeg det er greit at barna hentes i 19 tiden, siden jeg da starter kveldsstellet med minstejenta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg holder alltid slike avtaler. Men de er ikke alltid fastsatt helt på minuttet - f.eks. kan jeg si at "jeg kjører herfra ca. 1930, så blir han hentet i god tid før kl. 20".

Andre ganger kan selvsagt avtalen være mer nøyaktig, og da blir det heller ikke mange minutters avvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder alltid slike avtaler. Men de er ikke alltid fastsatt helt på minuttet - f.eks. kan jeg si at "jeg kjører herfra ca. 1930, så blir han hentet i god tid før kl. 20".

Andre ganger kan selvsagt avtalen være mer nøyaktig, og da blir det heller ikke mange minutters avvik.

Det hadde holdt fint for meg!

At barnet må hentes på minuttet klokken syv er ikke noe krav, er jo ikke petimeter heller ;-)

Men syv-tiden er definitivt ikke åtte, slik enkelte foreldre tror!

Hvis man sier syv-tiden, mener jeg man bør komme senest halv åtte. Og i alle fall ringe og høre om det passer om barnet er der litt lenger, hvis man ikke kan komme.

Vi har flere ganger kjørt barn hjem som ikke har blitt hentet etter 1 time og DEN er for drøy!!

Det frister ikke å ha disse barna så ofte på besøk dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder tider. Om noen skjer så gir jeg beskjed.

Snuppa går i 5. klasse og legger seg kl. 21:30. De få gangene ho har besøk/er på besøk sent så pleier vi å ha kl. 20.

Senere i helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde holdt fint for meg!

At barnet må hentes på minuttet klokken syv er ikke noe krav, er jo ikke petimeter heller ;-)

Men syv-tiden er definitivt ikke åtte, slik enkelte foreldre tror!

Hvis man sier syv-tiden, mener jeg man bør komme senest halv åtte. Og i alle fall ringe og høre om det passer om barnet er der litt lenger, hvis man ikke kan komme.

Vi har flere ganger kjørt barn hjem som ikke har blitt hentet etter 1 time og DEN er for drøy!!

Det frister ikke å ha disse barna så ofte på besøk dessverre.

Jeg har full forståelse for det. Slike avtaler er ikke mindre viktige enn alle andre avtaler

synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde holdt fint for meg!

At barnet må hentes på minuttet klokken syv er ikke noe krav, er jo ikke petimeter heller ;-)

Men syv-tiden er definitivt ikke åtte, slik enkelte foreldre tror!

Hvis man sier syv-tiden, mener jeg man bør komme senest halv åtte. Og i alle fall ringe og høre om det passer om barnet er der litt lenger, hvis man ikke kan komme.

Vi har flere ganger kjørt barn hjem som ikke har blitt hentet etter 1 time og DEN er for drøy!!

Det frister ikke å ha disse barna så ofte på besøk dessverre.

Det forstår jeg godt at du reagerer på. Når man avtaler tider, så holder man disse!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Shira :o)

Ja, vi henter når vi skal. Ikke alltid avalt på minutet, men blir der sagt 19-tiden, så dukker jeg ikke opp kl 20 f.eks.

En avtale er en avtale. Kommer noe i veien må en gi beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest - Ingoen -

Jess, selvfølgelig holder vi avtaler!

Jenta vår er med/har med besøk hjem ca 1-2 dager pr uke. Skolen slutter kl 13.15, og de går rett hjem da.

Vi har alltid avtale om å hente senest rundt 17.30 tiden. Det passer greit, siden da ser vi barnetv, spiser kveldsmat (vi spiser middag litt tidlig) og så legges begge barna (7 og 2 år) kl 19.30. - 20.00.

Jeg syns det er utrolig frekt og sløvt å ikke holde avtalen med å hente barne i tide. Kanskje du i stedet for å avtale 7-tiden, burde si halv 7? Intet slingringsmonn, med andre ord..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henter mine i den tid jeg har avtalt ja, noe annet er jo direkte ufint for man vet jo aldri om familien har andre planer etterpå!

Og jeg sier fra om at nå må XX begynne å samle sammen tingene sine og kle på seg for nå skal h*n gå snart eller blir hentet snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri opplevd at noen foreldre ikke har henta ungene sine til avtalt tid (Innen 15 min slingringsmonn).

Dersom jeg ser at jeg blit litt forsinka, ringer jeg alltid - men jeg tror aldri jeg har vært mer enn maks 15 minutter forsinka, oftest er jeg der i god tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jess, selvfølgelig holder vi avtaler!

Jenta vår er med/har med besøk hjem ca 1-2 dager pr uke. Skolen slutter kl 13.15, og de går rett hjem da.

Vi har alltid avtale om å hente senest rundt 17.30 tiden. Det passer greit, siden da ser vi barnetv, spiser kveldsmat (vi spiser middag litt tidlig) og så legges begge barna (7 og 2 år) kl 19.30. - 20.00.

Jeg syns det er utrolig frekt og sløvt å ikke holde avtalen med å hente barne i tide. Kanskje du i stedet for å avtale 7-tiden, burde si halv 7? Intet slingringsmonn, med andre ord..

Ja, siden barna er sammen fra skoleslutt i ett-to tiden, holder det jo å være sammen til sekstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt naturlig å hente barna til avtalt tid, eller sende dem hjem til avtalt.tid.

Vi har ofte besøk av skolevenninner, og jentene mine er også ofte med skolevenner hjem etter skolen. Dette er helt i orden, så lenge jeg får beskjed. Jentene ringer meg på mobilen om de drar hjem til noen.

Kommer jeg hjem til fullt hus, passer jeg alltid på at besøket har snakket med foreldrene sine slik at de er informert om hvor avkommet er.

Så langt har vi ikke vært særlig "plaget" av at ungene ikke har blitt hentet når de skal. En familie er notorisk 15-30 minutter for sene, men det vet jeg om ;)

Jeg synes også at 19-tiden er siste frist for besøk til å dra hjem, og for mine til å være kommet hjem. Jeg ønsker å ha litt tid sammen med dem før de legger seg, og forvisse meg om at leksene har blitt gjort - eller sørge for at de blir gjort - før leggetid.

Her legger også minstemann seg kl. 19, og da ønsker jeg å ha det så rolig som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes IKKE det er greit at foreldrene til stadighet kommer for sent ifht avtalt tidspunkt! det er uhøflig og respektløst overfor barna som skal hentes og dem de er på besøk hos.

Det er selvfølgelig greit hvis de ringer en gang i blant og blir forsinket men ikke hele tiden og alltid de samme....

Jeg synes at for barna mine opp til 6 år bør besøk hentes når barnetv er slutt. Min datter på 8,5 år kan ha besøk til 19.30-20.00 og lenger de få gangene det er noe spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig holder jeg avtaler når det gjelder hentetid - og det gjør også de som har barn som er på besøk hos oss.

Nå som vår yngste har begnt på skolen, er vi i en fase hvor vi holder på å bli kjent med andre voksne - og til disse nye bekjente bruker jeg å si at vi vil at barnet deres skal hentes kl. 18.45, fordi vi vil ha en rolig stund før leggetid.

Vår 1. klassing legger seg som regel før 19.30, noe jeg har skjønt er tidlig i forhold til mange andre .... men hun trenger mye søvn for å fungere i hverdagen.

Nei, sett konkrete krav til hentetid for de "sløveste"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Vi holder alltid avtaler. Om noe skjærer seg ringer vi eller sender sms.

Foreldrene til 4-åringens venninne er ganske sløv med å holde avtaler. Noen ganger kjenner jeg at tålmodigheten min blir satt på prøve. Verst er det når datteren min venter på venninna si, og hun spør hvert minutt i en time om ikke hun skal komme snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henter barna når vi har avtalt det ja. Opplever også noen som ser på et avtalt tidspunkt som noe veeeldig flytende liksom... Jeg synes også at det er godt at alle er gått hjem når jeg starter kveldsstell med minsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, siden barna er sammen fra skoleslutt i ett-to tiden, holder det jo å være sammen til sekstiden.

''Ja, siden barna er sammen fra skoleslutt i ett-to tiden, holder det jo å være sammen til sekstiden.''

Ja, da har de jo vært sammen i mange timer. Men da jeg hadde yngre barn, ble venner typisk med hjem rett fra bhg/sfo i fire-halvfem-tida, og da synes jeg det er veldig tidlig å avslutte besøket kl 18. Da har de jo bare såvidt spist middag:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde holdt fint for meg!

At barnet må hentes på minuttet klokken syv er ikke noe krav, er jo ikke petimeter heller ;-)

Men syv-tiden er definitivt ikke åtte, slik enkelte foreldre tror!

Hvis man sier syv-tiden, mener jeg man bør komme senest halv åtte. Og i alle fall ringe og høre om det passer om barnet er der litt lenger, hvis man ikke kan komme.

Vi har flere ganger kjørt barn hjem som ikke har blitt hentet etter 1 time og DEN er for drøy!!

Det frister ikke å ha disse barna så ofte på besøk dessverre.

''Men syv-tiden er definitivt ikke åtte, slik enkelte foreldre tror! Hvis man sier syv-tiden, mener jeg man bør komme senest halv åtte. ''

Jeg synes vel halv åtte også er litt drøyt her, ihvertfall uten forutgående beskjed (en kjapp sms er flotte greier).

(Men litt aldersavhengig, da, litt annerledes nå som barna er store og går hjem selv*S*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...