Gå til innhold

Foreldre - holder dere avtaler?


Liliaceae

Anbefalte innlegg

Må bare spørre om en ting til, jeg som jo ikke har erfaring med mer enn ett eget barn;-)

''Også synes jeg det er greit at barna hentes i 19 tiden, siden jeg da starter kveldsstellet med minstejenta.''

Minst en annen nevnte noe tilsvarende i tråden. Hvorfor er det så viktig at besøket går før man _starter_ på kveldsstellet? Hadde det ikek vært ok å ha noen der som kunne sysselsette den/de eldste slik at man fikk konsentrert seg oom kveldsstellet imens? Og så kan besøket sendes hjem idet minstebarnet er ferdigstelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må bare spørre om en ting til, jeg som jo ikke har erfaring med mer enn ett eget barn;-)

''Også synes jeg det er greit at barna hentes i 19 tiden, siden jeg da starter kveldsstellet med minstejenta.''

Minst en annen nevnte noe tilsvarende i tråden. Hvorfor er det så viktig at besøket går før man _starter_ på kveldsstellet? Hadde det ikek vært ok å ha noen der som kunne sysselsette den/de eldste slik at man fikk konsentrert seg oom kveldsstellet imens? Og så kan besøket sendes hjem idet minstebarnet er ferdigstelt?

Det blir gjerne litt flying opp til meg for å spørre om forskjellige ting; får vi lov til ditten og får vi lov til datten...

De leker og bråker jo gjerne litt når de har besøk. Treåringen bli urolig av det, og vil gjerne vite hva som skjer når hun hører de flyr i trappa og ler høyt.

De spør om det er greit om venninnen kan være lenger, for mammaen til venninnen er på tråden....

De ønsker å lage mat og jo flere kokker jo mer søl, ikke noe jeg orker å ta tak i etter leggingen av minsten, som er såpass krevende som hun er nå, midt i trassalderen...

Eldste tar nå ikke bare et nei for et nei lenger, og midt i leggingen av minsten orker jeg ikke diskusjoner om ting. Og det er ikke moro når hun har besøk og måtte stå og argumentere for hvorfor jeg ikke synes det er greit, når treåringen står og maser om at jeg ikke snart skal bli ferdig..

Det er rett og slett godt å vite at gjester er ute av huset når jeg starter leggingen, da får vi en ro i huset og jentene kan også forberede neste dag med å legge frem klær, se over sekker og kanskje lese litt før vi lager kveldsmat og de steller seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ja, siden barna er sammen fra skoleslutt i ett-to tiden, holder det jo å være sammen til sekstiden.''

Ja, da har de jo vært sammen i mange timer. Men da jeg hadde yngre barn, ble venner typisk med hjem rett fra bhg/sfo i fire-halvfem-tida, og da synes jeg det er veldig tidlig å avslutte besøket kl 18. Da har de jo bare såvidt spist middag:-)

-Ja, siden barna er sammen fra skoleslutt i ett-to tiden, holder det jo å være sammen til sekstiden.

''Ja, da har de jo vært sammen i mange timer. Men da jeg hadde yngre barn, ble venner typisk med hjem rett fra bhg/sfo i fire-halvfem-tida, og da synes jeg det er veldig tidlig å avslutte besøket kl 18. Da har de jo bare såvidt spist middag:-)''

- Enig i at når de er med hjem fra SFO blir det altfor lite tid sammen hvis de må hjem allerede kl. 18. Men ingen av mine har SFO lenger, og de har dermed plenty av tid sammen med sine venner. Så jeg er enig med hun som skriver at vennene der måtte hentes halv seks. For oss er klokken seks et passende tidspunkt, så har vi litt å gå på i forhold til "sløve foreldre.."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir gjerne litt flying opp til meg for å spørre om forskjellige ting; får vi lov til ditten og får vi lov til datten...

De leker og bråker jo gjerne litt når de har besøk. Treåringen bli urolig av det, og vil gjerne vite hva som skjer når hun hører de flyr i trappa og ler høyt.

De spør om det er greit om venninnen kan være lenger, for mammaen til venninnen er på tråden....

De ønsker å lage mat og jo flere kokker jo mer søl, ikke noe jeg orker å ta tak i etter leggingen av minsten, som er såpass krevende som hun er nå, midt i trassalderen...

Eldste tar nå ikke bare et nei for et nei lenger, og midt i leggingen av minsten orker jeg ikke diskusjoner om ting. Og det er ikke moro når hun har besøk og måtte stå og argumentere for hvorfor jeg ikke synes det er greit, når treåringen står og maser om at jeg ikke snart skal bli ferdig..

Det er rett og slett godt å vite at gjester er ute av huset når jeg starter leggingen, da får vi en ro i huset og jentene kan også forberede neste dag med å legge frem klær, se over sekker og kanskje lese litt før vi lager kveldsmat og de steller seg selv.

Takk for forklaring:-)

Med enkelte få unntak har det å ha med venner hjem her hos oss vært som rene barnevakten - de lekte stort sett pent sammen på ett rom (typisk i kjellerstua), og lite flying, roping, masing etc.

Men husker en gutt som var med hjem noen ganger i småskoleårene - han maste alltid på meg om det å få sette i gang med ymse prosjekter, perling, maling etc. Men han gikk veldig fort lei av aktiviteten, så det å finne fram alt utstyret og å hjelpe til underveis + den oppryddinga som ble igjen på meg overgikk tidsmessig LANGT selve tiden som ble brukt på aktiviteten! ;-) Uvant slitsomt for meg;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forklaring:-)

Med enkelte få unntak har det å ha med venner hjem her hos oss vært som rene barnevakten - de lekte stort sett pent sammen på ett rom (typisk i kjellerstua), og lite flying, roping, masing etc.

Men husker en gutt som var med hjem noen ganger i småskoleårene - han maste alltid på meg om det å få sette i gang med ymse prosjekter, perling, maling etc. Men han gikk veldig fort lei av aktiviteten, så det å finne fram alt utstyret og å hjelpe til underveis + den oppryddinga som ble igjen på meg overgikk tidsmessig LANGT selve tiden som ble brukt på aktiviteten! ;-) Uvant slitsomt for meg;-)

Ja, egne barn er ikke krevende. Men begge de eldste har venner som er i overkant masete og krevende.

Et par er også i den kategori du nevner om stadig å bli satt

igang med nye aktiviteter, for etter kort tid å gå lei..

Uansett krevende venner eller ei, jeg setter pris på den roen vi har når vennene har gått hjem. Litt tid for oss selv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder avtaler, til mine barns irritasjon. ;)

Sist vi hadde burdagsfeiring hadde vi skrevet at bursdagen slutter kl. 19. Kl. 1930 skulle bursdagsbarnet avgårde med noen andre. Når bursdagsbarnet dro var fortsatt 4-5 av gjestene her...

Følte meg ikke skyldig, en halv times slingringsmonn synes jeg er mer enn nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare spørre om en ting til, jeg som jo ikke har erfaring med mer enn ett eget barn;-)

''Også synes jeg det er greit at barna hentes i 19 tiden, siden jeg da starter kveldsstellet med minstejenta.''

Minst en annen nevnte noe tilsvarende i tråden. Hvorfor er det så viktig at besøket går før man _starter_ på kveldsstellet? Hadde det ikek vært ok å ha noen der som kunne sysselsette den/de eldste slik at man fikk konsentrert seg oom kveldsstellet imens? Og så kan besøket sendes hjem idet minstebarnet er ferdigstelt?

''Hvorfor er det så viktig at besøket går før man _starter_ på kveldsstellet? Hadde det ikek vært ok å ha noen der som kunne sysselsette den/de eldste slik at man fikk konsentrert seg oom kveldsstellet imens?''

Ja, jeg synes det er helt greit, sågar tildels praktisk, at eldstemann har besøk mens jeg driver med legging av yngstebarnet. Det eneste problemet må være i de tilfellene hvor besøket skal hentes av foreldre, og de evt kommer midt i den yngstes legging. Det er bedre at de hentes enten før eller etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvorfor er det så viktig at besøket går før man _starter_ på kveldsstellet? Hadde det ikek vært ok å ha noen der som kunne sysselsette den/de eldste slik at man fikk konsentrert seg oom kveldsstellet imens?''

Ja, jeg synes det er helt greit, sågar tildels praktisk, at eldstemann har besøk mens jeg driver med legging av yngstebarnet. Det eneste problemet må være i de tilfellene hvor besøket skal hentes av foreldre, og de evt kommer midt i den yngstes legging. Det er bedre at de hentes enten før eller etter.

Ja, avbrudd midt i det man holder på med kan være irriterende. det gjelder også for oss som ikke har småsøsken som skal stelles, og nettopp derfor er det så viktig at dem som skal hente barn kommer til cirka avtalt tid:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA, jeg holder alltid slike avtaler!

Vi gav beskjed til foreldrene til en som var på besøk her at han måtte hentes før halv sju da vi skulle på jobb kvart på sju. klokka blei fem på halv sju og ingen kom, halv sju begynte jeg å ringe og da klokka var kvart på sju kom de!!!!???!!

Da de endelig kom ville ikke gutten gå og faren bare stiler seg opp og smiler... Hæ?? Min mann var den som måtte hente gutten og bære ham ut. (Han sto selvsagt påkledd og klar, men sprang ned å gjemte seg da det ringt e på..)

Milde himmel, de folkene der får beskjed om å hente en time før strengt tatt nødvendig etter dette.

Respektløst og helt på trynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

JA, jeg holder alltid slike avtaler!

Vi gav beskjed til foreldrene til en som var på besøk her at han måtte hentes før halv sju da vi skulle på jobb kvart på sju. klokka blei fem på halv sju og ingen kom, halv sju begynte jeg å ringe og da klokka var kvart på sju kom de!!!!???!!

Da de endelig kom ville ikke gutten gå og faren bare stiler seg opp og smiler... Hæ?? Min mann var den som måtte hente gutten og bære ham ut. (Han sto selvsagt påkledd og klar, men sprang ned å gjemte seg da det ringt e på..)

Milde himmel, de folkene der får beskjed om å hente en time før strengt tatt nødvendig etter dette.

Respektløst og helt på trynet.

Fikk foreldrene vite på forhånd at du skulle på jobb? I såfall var det ganske respektløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg holder slike avtaler. Og jeg har i tillegg gitt foreldrene beskjed om at det er greit at det er rolig i huset kl sju, nettopp pga kveldstrutinene til veslejenta.

Har aldri hatt problemer med sløve foreldre som du beskriver, og om de blir forhindret fra avtalen så ringer de. Evt jeg ringer om jeg er i knipe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk foreldrene vite på forhånd at du skulle på jobb? I såfall var det ganske respektløst.

Ja, vi var veldig tydelig på det. De svarte heller ikke da vi ringte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA, jeg holder alltid slike avtaler!

Vi gav beskjed til foreldrene til en som var på besøk her at han måtte hentes før halv sju da vi skulle på jobb kvart på sju. klokka blei fem på halv sju og ingen kom, halv sju begynte jeg å ringe og da klokka var kvart på sju kom de!!!!???!!

Da de endelig kom ville ikke gutten gå og faren bare stiler seg opp og smiler... Hæ?? Min mann var den som måtte hente gutten og bære ham ut. (Han sto selvsagt påkledd og klar, men sprang ned å gjemte seg da det ringt e på..)

Milde himmel, de folkene der får beskjed om å hente en time før strengt tatt nødvendig etter dette.

Respektløst og helt på trynet.

Helt enig - respektløst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg holder avtaler, til mine barns irritasjon. ;)

Sist vi hadde burdagsfeiring hadde vi skrevet at bursdagen slutter kl. 19. Kl. 1930 skulle bursdagsbarnet avgårde med noen andre. Når bursdagsbarnet dro var fortsatt 4-5 av gjestene her...

Følte meg ikke skyldig, en halv times slingringsmonn synes jeg er mer enn nok.

Ja, det er det jeg mener også. At en halvtimes slingringsmonn bør holde.

Likevel må vel de foreldrene ha følt seg noe flaue, da de hentet barnet sitt og bursdagsbarnet var dratt og festen _definitivt_ over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...