Gå til innhold

Fra voksenmunn


Gjest Konen

Anbefalte innlegg

Her i huset kunne det blitt spurt om dekkskifte, og det kunne blitt gjort uten. Hipp som happ. Men svaret hadde i alle fall vært ja takk, eller ja, det kunne vært greit. Ikke sarkasme.

Dessuten er det vel ikke lov med piggdekk ennå, er det vel? Men det kan jo hende dere har piggfrie. Selv om kommentarene dine ikke er det...

LOL :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 175
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    25

  • Katt-ja

    10

  • hidi, the scorpion

    9

  • jubalong70

    7

Mest aktive i denne tråden

Fantastisk, det kommer jeg ikke til å glemme med det første. For du var søren meg den eneste.

For mitt vedkommende så er det skremmende at en stor, sterk mann spør kona si om sånt jeg da. Han skal jo vite at det er best å bytte dekkene så kona og moren ikke kjører seg i hjel dagen derpå.

Akkurat som jeg vet best når det er å sørge for at klær er rene og pene, at mannen trenger matpakka si med godt, sunt pålegg hver dag, at en mann som jobber hele dagen bør ha en god middag når han kommer hjem osv.

Denne mannen sitter og ser på at jeg går i dørken hvis jeg ikke sier hva han skal gjøre, eller legger opp løpet for ham på hvordan han skal håndtere situasjonen.

Noen ganger så tipper det bare over for meg.

Går folk og spør hverandre om alt sånn i år etter år??? *sjokkert*

:)

Det som sjokkerer meg mest, er at du finne ei som støtter deg, og synes dermed at din oppførsel er akseptabel.

De ti andre som er uenig overser du lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

He he, hadde det ikke vært for min tålmodighet så hadde forholdet vært slutt for lenge siden.

Faktisk så er det jeg som er på veg ut, og han som tviholder.

Menn som ikke kan gjøre en selvstendig ting i parsituasjoner, eller familiesituasjoner uten at kona delegerer arbeide, forteller hvordan alle skal gjøre ting, klapper ham på skuldra og skryter og smiler i det uendelige har en tendens til å ikke trives med å miste den tryggheten det faktisk er å ha ei kone som er overhode i familen på alle punkter og områder i samlivet.

"Faktisk så er det jeg som er på veg ut, og han som tviholder."

..og da kan han bare ha det så godt, og må pent godta slikt drittsnakk fordi han har valgt det selv? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,- alle de tingene hun nevner, er ting vi begge to gjør, som ikke er predefinert hvem som gjør.

Ja, ikke sant!

Hos oss er det han som er den gammeldagse, og som ønsker å bli behandlet som en god gammeldags mann, og som ønsker å ha hovekontroll på hva som skal gjøres i hus og hjem, og generellt.

Og jeg som er den moderne har levet med en slik innstilling da i flere år.

Og alikavel skal jeg måtte be om alle ting som skal gjøres, smile pent og be pent. Eller takke for ting som for meg er en selvfølge å gjøre for partneren.

En mann spør ikke om å skifte vinterdekk for kona/mor til barn, hvis været ute tilsier at det er livsfarlig å kjøre på sommerdekk. En mann som er mann og som tar ansvar tillater ikke det, og skifter dekk uten å spørre

Akkurat som jeg som kvinne og mor tar hovedansvar på andre ting i livet vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden, for en vrang samtale.

Hvis noen spør meg "Skal jeg skifte dekkene dine?", er svaret mitt "Åh ja, tusen takk!"

Verken mer eller mindre. Og for ordens skyld: Hadde jeg spurt mannen min om jeg skulle vaske arbeidstøyet hans eller smurt matpakke til ham, ville svaret hans vært "ja, tusen takk" også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, hadde det ikke vært for min tålmodighet så hadde forholdet vært slutt for lenge siden.

Faktisk så er det jeg som er på veg ut, og han som tviholder.

Menn som ikke kan gjøre en selvstendig ting i parsituasjoner, eller familiesituasjoner uten at kona delegerer arbeide, forteller hvordan alle skal gjøre ting, klapper ham på skuldra og skryter og smiler i det uendelige har en tendens til å ikke trives med å miste den tryggheten det faktisk er å ha ei kone som er overhode i familen på alle punkter og områder i samlivet.

Jeg tror du er en kontrollerende bitch som ikke lar han gjøre noe som helst uten at du har full kontroll.

At du greier å lage så mye rabalder over et helt normalt spørsmål, er fullstendig hinsides.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, ikke sant!

Hos oss er det han som er den gammeldagse, og som ønsker å bli behandlet som en god gammeldags mann, og som ønsker å ha hovekontroll på hva som skal gjøres i hus og hjem, og generellt.

Og jeg som er den moderne har levet med en slik innstilling da i flere år.

Og alikavel skal jeg måtte be om alle ting som skal gjøres, smile pent og be pent. Eller takke for ting som for meg er en selvfølge å gjøre for partneren.

En mann spør ikke om å skifte vinterdekk for kona/mor til barn, hvis været ute tilsier at det er livsfarlig å kjøre på sommerdekk. En mann som er mann og som tar ansvar tillater ikke det, og skifter dekk uten å spørre

Akkurat som jeg som kvinne og mor tar hovedansvar på andre ting i livet vårt.

Hele situasjonen hadde vært unngått ved et "Ja, takk."

Beklager, du får ikke min sympati. Og ikke så mange andres heller, ikke ved å trekke fram denne situasjonen, som jeg altså ikke skjønte hva var feil med i utgangspunktet - bortsett fra at jeg syntes du svarte rart og ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Jeg tror du er en kontrollerende bitch som ikke lar han gjøre noe som helst uten at du har full kontroll.

At du greier å lage så mye rabalder over et helt normalt spørsmål, er fullstendig hinsides.

''At du greier å lage så mye rabalder over et helt normalt spørsmål, er fullstendig hinsides.''

enig. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du er en kontrollerende bitch som ikke lar han gjøre noe som helst uten at du har full kontroll.

At du greier å lage så mye rabalder over et helt normalt spørsmål, er fullstendig hinsides.

''Jeg tror du er en kontrollerende bitch som ikke lar han gjøre noe som helst uten at du har full kontroll. At du greier å lage så mye rabalder over et helt normalt spørsmål, er fullstendig hinsides.''

Jeg tenkte akkurat det samme gitt. Ikke rart han der ikke tør gjøre noe uten å spørre først, det blir vel feil uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev nok ikke godt nok

Poenget mitt var. Er det veldig vanlig at mannen i et flere år langt forhold SPØR om han skal bytte til vinterdekk når kona skal ut og kjøre flere mil tidlig på morgenen og han har fått beskjed at en venn at det er fryktelig glatt ute.

Når jeg spurte hvorfor han spurte om noe sånt så svarer han at det kunne jo hende jeg ikke ville bytte.

Poenget mitt var av mannen ville sendt meg avgårde på glatta med sommerdekker tidlig på morgenen, med to barn ventende hjemme.

Tar ikke menn det ansvaret av seg selv på noe tidspunkt at de helt enkelt vet at nå er det glatt, nå er det farlig for kona mi, nå skifter jeg dekker?

Jeg spør ikke ham om jeg skal lage til middag til hans mor, om jeg skal hente verktøyet som er til reperasjon et sted jeg kjører forbi fra jobb, om han vil jeg skal hjelpe til med ting på pc som jeg vet han ikke klarer ol.

Det som ikke syntes i innlegget er at jeg har levd med en mann i flere år som sitter på sidelinjen og ser jeg stuper i grusen, så lenge jeg ikke er flink og sier hva jeg vil ha gjort eller ber om noe eller dikterer hva han skal gjøre i den situasjonen.

Noen ganger blir jeg bare så oppgitt.

Og til informasjon, det er jeg som vil ut av forholdet, og han som tviholder på det.

''Er det veldig vanlig at mannen i et flere år langt forhold SPØR om han skal bytte til vinterdekk når kona skal ut og kjøre flere mil tidlig på morgenen og han har fått beskjed at en venn at det er fryktelig glatt ute.''

Ja. Det kan jo være flere mulige svar her, f.eks:

1) Nei takk, jeg har allerede en avtale med dekkverkstedet om å gjøre det i morgen tidlig

2) Nei takk, jeg vil heller gjøre det selv.

3) Nei takk, jeg har bestemt meg for å ta bussen i morgen, så jeg ser heller an føret noen dager til.

4) Nei takk, jeg skal sitte på med en kollega i morgen, så vi kan gjøre det i morgen ettermiddag.

5) Ja takk.

Dessuten er det i hvertfall i min verden ganske vanlig å stille slike retoriske spørsmål som jo egentlig ikke er et spørsmål men en opplysning om hva man gjør. Han kunne selvfølgelig sagt: Det blir visst glatt i morgen, jeg går ut og skifter dekk, men jeg hadde i hvertfall ikke reagert på et slikt spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden, for en vrang samtale.

Hvis noen spør meg "Skal jeg skifte dekkene dine?", er svaret mitt "Åh ja, tusen takk!"

Verken mer eller mindre. Og for ordens skyld: Hadde jeg spurt mannen min om jeg skulle vaske arbeidstøyet hans eller smurt matpakke til ham, ville svaret hans vært "ja, tusen takk" også.

''Og for ordens skyld: Hadde jeg spurt mannen min om jeg skulle vaske arbeidstøyet hans eller smurt matpakke til ham, ville svaret hans vært "ja, tusen takk" også.''

Nettopp - en vanlig familie spør man (av og til i alle fall) høflig om slike ting - og den andre svarer tilbake høflig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gjort det i seks år, så er det en selvfølgelighet...;)

Har man vasket arbeidstøyet hver hverdag i seks år, har man gjort det mer enn 1000 ganger.

Har man skiftet dekk hvert år i seks år, har man gjort det 12 ganger. Det kunen jo hende at hun skal ut et ærend ca 15 minutter etter at han - uten å si noe - hadde begynt å skifte dekk, og det kanskje midt i oppkjørselen slik at han hadde sperret inne eventuelle andre biler som familien disponerer.

Nei, lurt å spørre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke jeg

Skal si du har fått gjennomgå her! Håper du har rygg til å tåle det. Hadde det vært jeg som fikk så mye pepper hadde jeg klikka og blitt veldig usakelig og ekkel tilbake.

Sånn er jeg da..

En skal jammen ha gode nerver for å delta i diskusjoner på dol. Og det har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk, det kommer jeg ikke til å glemme med det første. For du var søren meg den eneste.

For mitt vedkommende så er det skremmende at en stor, sterk mann spør kona si om sånt jeg da. Han skal jo vite at det er best å bytte dekkene så kona og moren ikke kjører seg i hjel dagen derpå.

Akkurat som jeg vet best når det er å sørge for at klær er rene og pene, at mannen trenger matpakka si med godt, sunt pålegg hver dag, at en mann som jobber hele dagen bør ha en god middag når han kommer hjem osv.

Denne mannen sitter og ser på at jeg går i dørken hvis jeg ikke sier hva han skal gjøre, eller legger opp løpet for ham på hvordan han skal håndtere situasjonen.

Noen ganger så tipper det bare over for meg.

Går folk og spør hverandre om alt sånn i år etter år??? *sjokkert*

:)

''Denne mannen sitter og ser på at jeg går i dørken hvis jeg ikke sier hva han skal gjøre, eller legger opp løpet for ham på hvordan han skal håndtere situasjonen.''

Jeg har all mulig sympati med den lever med en skikkelig dott som må fortelles om alt som skal gjøres, som ikke ser av seg selv hva som må gjøres, og som kanskje attpåtil må mases på for å få han til å ta den minste del av ansvaret i hjemmet.

Men i dette tilfellet tok han jo initiativ til å gjøre det, og tilbød seg selv, Han kom bare med et retorisk spørsmål om det.

''Noen ganger så tipper det bare over for meg.''

Og det gjorde det tydeligvis dene gangen.

Det at du får motbør i denne saken betyr ikke at vi ikke kan ha sympati med din generelle situasjon, bare at du i akkurat dene saken ikke opptrådte særlig rasjonelt. Men noen hver kan vel kjenne seg igjen i det at dersom frustrasjonen blir stor nok, så kan det koke over på "feil sted".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Skal si du har fått gjennomgå her! Håper du har rygg til å tåle det. Hadde det vært jeg som fikk så mye pepper hadde jeg klikka og blitt veldig usakelig og ekkel tilbake.

Sånn er jeg da..

En skal jammen ha gode nerver for å delta i diskusjoner på dol. Og det har

Ville syntes det var urovekkende om et slikt innlegg skulle høste bifall og applaus, altså.. Dette er vel et klassisk eksempel på å legge hodet på stabben. Og om ikke mannen tør sette henne på plass bør kanskje andre gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke jeg

Ville syntes det var urovekkende om et slikt innlegg skulle høste bifall og applaus, altså.. Dette er vel et klassisk eksempel på å legge hodet på stabben. Og om ikke mannen tør sette henne på plass bør kanskje andre gjøre det.

Man kunne jo være saklig og mer forsiktig i tilbakemeldingene til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev nok ikke godt nok

Poenget mitt var. Er det veldig vanlig at mannen i et flere år langt forhold SPØR om han skal bytte til vinterdekk når kona skal ut og kjøre flere mil tidlig på morgenen og han har fått beskjed at en venn at det er fryktelig glatt ute.

Når jeg spurte hvorfor han spurte om noe sånt så svarer han at det kunne jo hende jeg ikke ville bytte.

Poenget mitt var av mannen ville sendt meg avgårde på glatta med sommerdekker tidlig på morgenen, med to barn ventende hjemme.

Tar ikke menn det ansvaret av seg selv på noe tidspunkt at de helt enkelt vet at nå er det glatt, nå er det farlig for kona mi, nå skifter jeg dekker?

Jeg spør ikke ham om jeg skal lage til middag til hans mor, om jeg skal hente verktøyet som er til reperasjon et sted jeg kjører forbi fra jobb, om han vil jeg skal hjelpe til med ting på pc som jeg vet han ikke klarer ol.

Det som ikke syntes i innlegget er at jeg har levd med en mann i flere år som sitter på sidelinjen og ser jeg stuper i grusen, så lenge jeg ikke er flink og sier hva jeg vil ha gjort eller ber om noe eller dikterer hva han skal gjøre i den situasjonen.

Noen ganger blir jeg bare så oppgitt.

Og til informasjon, det er jeg som vil ut av forholdet, og han som tviholder på det.

Jeg har alltid lagt om mine dekk selv, så det er luksus om mannen spør om han skal gjøre det for meg. Da svarer jeg selvsagt ja, med et smil, og han har grunn til å ha forventning om belønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Er det veldig vanlig at mannen i et flere år langt forhold SPØR om han skal bytte til vinterdekk når kona skal ut og kjøre flere mil tidlig på morgenen og han har fått beskjed at en venn at det er fryktelig glatt ute.''

Ja. Det kan jo være flere mulige svar her, f.eks:

1) Nei takk, jeg har allerede en avtale med dekkverkstedet om å gjøre det i morgen tidlig

2) Nei takk, jeg vil heller gjøre det selv.

3) Nei takk, jeg har bestemt meg for å ta bussen i morgen, så jeg ser heller an føret noen dager til.

4) Nei takk, jeg skal sitte på med en kollega i morgen, så vi kan gjøre det i morgen ettermiddag.

5) Ja takk.

Dessuten er det i hvertfall i min verden ganske vanlig å stille slike retoriske spørsmål som jo egentlig ikke er et spørsmål men en opplysning om hva man gjør. Han kunne selvfølgelig sagt: Det blir visst glatt i morgen, jeg går ut og skifter dekk, men jeg hadde i hvertfall ikke reagert på et slikt spørsmål.

Han kunne vel òg ha sagt: "Jeg går og skifter dekka på bilen for i morgen sies det at det blir veldig glatt!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...