Gå til innhold

Spørsmål vedr. fluor-tabletter til mellomstore


Mandolaika

Anbefalte innlegg

Opptil hvilken alder gir dere barna deres fluor-tabletter?

Hva er anbefalt?

Jeg fant ikke noe om det på nett.

Takker så mye for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ulvinnen

Tannlegen min anbefaler at vi fortsetter å gi dem fluor "bestandig". Han anbefaler oss voksne å ta det også, men mener at både barn og voksne skal holde seg til den minste styrken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluortabletter finnes for alle aldersgrupper, i ulike styrker. Mine får fremdeles, 9 og 11 år gamle.

Vet at de finnes i ulike styrker etter alder, men er det liksom sånn at de kan slutte å ta det når de er f.eks. 12 år eller noe? Jeg er jo voksen, bruker tannkrem med fluor, holder ikke det? Jeg har aldri tatt fluortabletter i voksen alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tannlegen min anbefaler at vi fortsetter å gi dem fluor "bestandig". Han anbefaler oss voksne å ta det også, men mener at både barn og voksne skal holde seg til den minste styrken.

Jøss, sier du det, blir det ikke for liten dose da? Tar du fluortabletter? Begge barna mine gjør det, men lurte på om han på 10 skulle slutte å ta det, men da skal han nok fortsette ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at de finnes i ulike styrker etter alder, men er det liksom sånn at de kan slutte å ta det når de er f.eks. 12 år eller noe? Jeg er jo voksen, bruker tannkrem med fluor, holder ikke det? Jeg har aldri tatt fluortabletter i voksen alder.

Tannlegen min anbefaler fluroskylling til voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Da jeg snakket med en farmasøyt på apoteket sist anbefalte hun meg heller å gi 8-åringen flurskylling.

Men må innrømme at jeg ikke orket - mye enklere med flurtabletter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg snakket med en farmasøyt på apoteket sist anbefalte hun meg heller å gi 8-åringen flurskylling.

Men må innrømme at jeg ikke orket - mye enklere med flurtabletter.

Helt enig, mye enklere med fluortabletter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ulvinnen

Jøss, sier du det, blir det ikke for liten dose da? Tar du fluortabletter? Begge barna mine gjør det, men lurte på om han på 10 skulle slutte å ta det, men da skal han nok fortsette ja.

Ja. jeg har tatt fluortabletter de siste ti årene. Og etter at jeg begynte med det, har jeg ikke hatt et eneste hull. (Jeg hadde en del hull tidligere)

Grunnen til at han anbefaler den laveste dosen, er at for mye fluor kan føre til skader på skjelettet. Mange steder er det naturlig fluor i grunnvannet, og så lenge man ikke vet om det er der man bor, skal man være forsiktig med hvor stor dose man tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. jeg har tatt fluortabletter de siste ti årene. Og etter at jeg begynte med det, har jeg ikke hatt et eneste hull. (Jeg hadde en del hull tidligere)

Grunnen til at han anbefaler den laveste dosen, er at for mye fluor kan føre til skader på skjelettet. Mange steder er det naturlig fluor i grunnvannet, og så lenge man ikke vet om det er der man bor, skal man være forsiktig med hvor stor dose man tar.

Ok, takk for svar. Jeg tar fluorskyllevann hver kveld, men jeg har alltid fått lett hull, selv om jeg gjør dette og bruker tanntråd også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg tar fluortabletter enda jeg, er 27 år. I følge tannlegen min er det bare bra og ta, og kan taes istedenfor fluorskyll.

Guttungen på 8 tar også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1256414444' post='4237236]

Jeg tar fluortabletter enda jeg, er 27 år. I følge tannlegen min er det bare bra og ta, og kan taes istedenfor fluorskyll.

Guttungen på 8 tar også.

Mine på 6,5 og 10 tar fluortabletter også, men så begynte jeg å tenke på om han eldste kanskje burde slutte, men da fortsetter vi.

Jeg bruker fluorskyllevann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Takk for linken, men det står ingen alder for når man kan slutte å gi fluortabl. der?

Jeg tipper de vil anbefale å fortsette med fluortilskudd så lenge det er ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Ok, takk for svar. Jeg tar fluorskyllevann hver kveld, men jeg har alltid fått lett hull, selv om jeg gjør dette og bruker tanntråd også.

Forå si det sånn, fluorskyllevann inneholder mye mindre fluor enn tannkrem. Så om man skyller etter tannpuss fjerner man i realiteten halvparten av fluormengden, selv om det blir større fluoreksponeringen i form av tid.. Jeg har mer tro på tabletter siden dette faktisk kommer i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forå si det sånn, fluorskyllevann inneholder mye mindre fluor enn tannkrem. Så om man skyller etter tannpuss fjerner man i realiteten halvparten av fluormengden, selv om det blir større fluoreksponeringen i form av tid.. Jeg har mer tro på tabletter siden dette faktisk kommer i tillegg.

Ja, du sier noe, er et poeng det. Vanskelig å vite hva man skal tro og gjøre egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...