Gå til innhold

Influensa/svineinfluensa/normal barnefeber...


jubalong70

Anbefalte innlegg

Minstemann på 4 fikk brått høy feber og hodepine på fredag. Lørdag morgen hadde han fremdeles feber, men denne forsvant utover dagen. Han klaget tidvis over hodepine lørdagen og tok seg også en dupp på en times tid, men lekte og var i fin form.

I dag er formen helt som vanlig og han er feberfri.

Hvis han ikke skulle bli sykere, kan han da i barnehagen i morgen?

Hva var det som feilte ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest majas mamma

Samme som frøkna her. Hodepine, tørrhoste og høy feber, sånn i løpet av en time. Virker litt piggere i dag og feberen er lavere. Har fremdeles litt vondt i lungrne men bare når hun hoster og det er ikke så mye av det. Tenkte jeg skulle ringe legevakta etterpå å forhøre meg. Nå er ikke frøkna mi mye syk ellers, så jeg har vel en mistanke om at det kanskje er nøff-nøffen på besøk. Det ser jo også ut som symptomene som beskrives er ganske like de som skal være for influensaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som frøkna her. Hodepine, tørrhoste og høy feber, sånn i løpet av en time. Virker litt piggere i dag og feberen er lavere. Har fremdeles litt vondt i lungrne men bare når hun hoster og det er ikke så mye av det. Tenkte jeg skulle ringe legevakta etterpå å forhøre meg. Nå er ikke frøkna mi mye syk ellers, så jeg har vel en mistanke om at det kanskje er nøff-nøffen på besøk. Det ser jo også ut som symptomene som beskrives er ganske like de som skal være for influensaen.

Blir veldig usikker jeg. Han har overhodet ingen hoste eller noe snørr. Er 100% i vanlig form i dag, og appetitten er også på plass igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som influensaen, gitt! Ville holdt ham hjemme 1 dag eller 2, ja...

Tja, for å forhindre å eventuelt smitte andre?

Han var jo i barnehagen på fredag - rett før han ble syk. Og nå er han overhodet ikke syk.

Filler'n blir så usikker altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Blir veldig usikker jeg. Han har overhodet ingen hoste eller noe snørr. Er 100% i vanlig form i dag, og appetitten er også på plass igjen...

Jeg har nettopp ringt legevakten. Hun sa at det er så mye rart som går nå at det er nesten umulig å vite bare på symptomene. Men hun anbefalte meg å se det an utover kvelden, og hvis feberen forsvant og hun IKKE var snørrete, kunne hun går på skolen som vanlig i morgen. Det var visst det at hun ikke var snørrete som var utslagsgivende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nettopp ringt legevakten. Hun sa at det er så mye rart som går nå at det er nesten umulig å vite bare på symptomene. Men hun anbefalte meg å se det an utover kvelden, og hvis feberen forsvant og hun IKKE var snørrete, kunne hun går på skolen som vanlig i morgen. Det var visst det at hun ikke var snørrete som var utslagsgivende.

Ah, da tror jeg at vi forholder oss til det rådet også, og sender minsten i barnehagen så sant formen er like bra utover dagen og i morgen tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp ringt legevakten. Hun sa at det er så mye rart som går nå at det er nesten umulig å vite bare på symptomene. Men hun anbefalte meg å se det an utover kvelden, og hvis feberen forsvant og hun IKKE var snørrete, kunne hun går på skolen som vanlig i morgen. Det var visst det at hun ikke var snørrete som var utslagsgivende.

Var det ikke snakk om at dersom man var snørrete så var det _ikke_ svineinfluensa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke snakk om at dersom man var snørrete så var det _ikke_ svineinfluensa?

Ja, det leste jeg også i sommer. At en av forskjellene på denne og vanlig influensa var at den satt seg lenger ned i "systemet" og at det var mye mer vanlig med hoste og lungeplager enn med snørr og bihuleplager.

Det stemte godt på minesymptomer da jeg hadde det i sommer ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Ja, det leste jeg også i sommer. At en av forskjellene på denne og vanlig influensa var at den satt seg lenger ned i "systemet" og at det var mye mer vanlig med hoste og lungeplager enn med snørr og bihuleplager.

Det stemte godt på minesymptomer da jeg hadde det i sommer ihvertfall.

Hun dama på legevakten var veldig opptatt av om hun var snørrete eller ikke. Og så er det jo så vanskelig å vite for oss vanlige uten legeutdannelse. Men så vidt jeg vet er det ingen på skolen hennes som har fått det, og ellers vet jeg bare om en familie i kommunen, og de har vi ingen kontakt med. Satser på å se det an og ta det på magefølelsen i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, da tror jeg at vi forholder oss til det rådet også, og sender minsten i barnehagen så sant formen er like bra utover dagen og i morgen tidlig.

Jeg er overbevist om at sønnen min har hatt influensa. Feber, hoste og vondt i lungene. Nå er han bra, men hoster fortsatt og er nå blitt snørrete. Han blir hjemme mandag og tirsdag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest At folk ikke tar hensyn til andre

I fare for å virke hysterisk, gidder jeg ikke å bruke nick.

Sønnen min har hatt samme symtomer som ditt barn, og fikk diagnosen svineinfluensa. Fikk Tamiflu da, så jeg vet ikke om det er den som gjorde han så pigg igjen eller ikke, men av hensyn til resten av befolkningen er det nå utrolig viktig å ta hensyn til andre, og holde barna hjemme i 7 dager fra første sykdomsdag.

Legen sa til meg at sønnen min kan gå på skolen igjen tidligst torsdag, han ble syk på fredag. Han er ikke snørretet, og om man har snørr eller ikke er IKKE vesentlig. Om du skal stole på slikt, ville jeg om jeg var deg, hørt det direkte fra helsepersonell. Min sønn har ikke snørret.

Hold barna hjemme i 7 dager, det er anbefalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, for å forhindre å eventuelt smitte andre?

Han var jo i barnehagen på fredag - rett før han ble syk. Og nå er han overhodet ikke syk.

Filler'n blir så usikker altså...

Jeg er styrer i barnehage og har selv to barn på 8 og 3 år. Jeg mener at man ikke må bli hysterisk heller.. Vi er inne i en tid på året der vi vet at ungene blir syke og vi kan ikke gi 8 dagers karantene gjennom hele vinteren heller.

Min yngste var syk for 4 uker siden. Jeg kontaktet legekontoret og fikk beskjed om at influensa og svineinfluensa oftest gjorde at man ble skikkelig utslått og at den derfor utartet seg annerledes enn vanlig forkjølelse. Karantenedagene var på 8 dager også fordi man som regel trengte så lang tid på å blir frisk etter en influensaperiode.

Jeg fortalte om almenntilstanden til barnet mitt og fikk beksjed om at det ganske sikkert ikke var influensa. Da jeg leverte henne i bhg etter 3 dager hjemme (hun går ikke der jeg jobber) ble jeg nærmest uglesett (det føltes i hvert fall slik). Jeg måtte gjenta at det ikke var svineinfluensa og følte meg nesten ikke trodd.

Det er ikke lett for oss som jobber med unger i disse dager, men jeg mener at vi må ikke bli hysteriske heller. Sønnen min ble sendt hjem fra skolen forrige uke og jeg møtte en nærmest hsyeterisk lærer som snakket høyt foran ungene at det var skikkelig skummelt med svineinfluensaen og at flere elever klagde over sykdomstegn. Sønnen min var helt fin da vi kom hjem og var på skolen dagen etter..

Hadde jeg vært deg hadde jeg sendt barnet i barnehagen dersom barnet har god almenntilstand og har vært feberfri i minst et døgn (slik vi alltid har hørt...)

Lurt å spare dagene til svineinfluensaen evt kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest majas mamma

I fare for å virke hysterisk, gidder jeg ikke å bruke nick.

Sønnen min har hatt samme symtomer som ditt barn, og fikk diagnosen svineinfluensa. Fikk Tamiflu da, så jeg vet ikke om det er den som gjorde han så pigg igjen eller ikke, men av hensyn til resten av befolkningen er det nå utrolig viktig å ta hensyn til andre, og holde barna hjemme i 7 dager fra første sykdomsdag.

Legen sa til meg at sønnen min kan gå på skolen igjen tidligst torsdag, han ble syk på fredag. Han er ikke snørretet, og om man har snørr eller ikke er IKKE vesentlig. Om du skal stole på slikt, ville jeg om jeg var deg, hørt det direkte fra helsepersonell. Min sønn har ikke snørret.

Hold barna hjemme i 7 dager, det er anbefalt.

Vet ikke helt om den var til meg? Jeg har vært i kontakt med helsevesenet, nemlig legevakten, over telefon, og følger rådene jeg har fått derfra. Hadde jeg fått beskjed om at dette antagelig var influensa, hadde jeg selvfølgelig holdt henne hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest At folk ikke tar hensyn til andre

Vet ikke helt om den var til meg? Jeg har vært i kontakt med helsevesenet, nemlig legevakten, over telefon, og følger rådene jeg har fått derfra. Hadde jeg fått beskjed om at dette antagelig var influensa, hadde jeg selvfølgelig holdt henne hjemme.

Nei, den var ikke til deg.

Den var til trådstarter, om at jeg ikke ville hørt på dine råd, men hørt på hva helsevesent sier generelt, eller kontaktet lege.

Hva du fikk beskjed om, bør ikke gjelde for andre, ergo mitt svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den er her nå, tid for å ta hensyn

Jeg er styrer i barnehage og har selv to barn på 8 og 3 år. Jeg mener at man ikke må bli hysterisk heller.. Vi er inne i en tid på året der vi vet at ungene blir syke og vi kan ikke gi 8 dagers karantene gjennom hele vinteren heller.

Min yngste var syk for 4 uker siden. Jeg kontaktet legekontoret og fikk beskjed om at influensa og svineinfluensa oftest gjorde at man ble skikkelig utslått og at den derfor utartet seg annerledes enn vanlig forkjølelse. Karantenedagene var på 8 dager også fordi man som regel trengte så lang tid på å blir frisk etter en influensaperiode.

Jeg fortalte om almenntilstanden til barnet mitt og fikk beksjed om at det ganske sikkert ikke var influensa. Da jeg leverte henne i bhg etter 3 dager hjemme (hun går ikke der jeg jobber) ble jeg nærmest uglesett (det føltes i hvert fall slik). Jeg måtte gjenta at det ikke var svineinfluensa og følte meg nesten ikke trodd.

Det er ikke lett for oss som jobber med unger i disse dager, men jeg mener at vi må ikke bli hysteriske heller. Sønnen min ble sendt hjem fra skolen forrige uke og jeg møtte en nærmest hsyeterisk lærer som snakket høyt foran ungene at det var skikkelig skummelt med svineinfluensaen og at flere elever klagde over sykdomstegn. Sønnen min var helt fin da vi kom hjem og var på skolen dagen etter..

Hadde jeg vært deg hadde jeg sendt barnet i barnehagen dersom barnet har god almenntilstand og har vært feberfri i minst et døgn (slik vi alltid har hørt...)

Lurt å spare dagene til svineinfluensaen evt kommer...

Ja, ja, NÅ har i vært fall svineinfluensaen kommet for fult.

Om ikke du tror på det, se på nyhetene, eller ring nærmeste legekontor/legevakt.

Det eksploderte på torsdag, og det stopper ikke akuratt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja, NÅ har i vært fall svineinfluensaen kommet for fult.

Om ikke du tror på det, se på nyhetene, eller ring nærmeste legekontor/legevakt.

Det eksploderte på torsdag, og det stopper ikke akuratt....

Helt enig i det, men forkjølelsestiden er her også. Det er stor forskjell på forkjølelse og influensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du skulle ringe legevakta er det vel ingen som kan si deg sikkert om dette var influensa eller ikke.

Du blir nok derfor nødt til å stole på magefølelsen din ;-)

Jeg heller mot at feber i et snaut døgn etterfulgt av helt normalisert almenntilstand tilsier noe annet enn influensa, men....

Poden min på 5 har svineinfluensaen nå. Han ble syk fredag midt på dagen og er fortsatt såpass dårlig at han ikke orker å se på tv engang. Høy feber, vondt i hele kroppen og hoste. Ikke noen forkjølelsessymptomer som snørring e.l. Null apetitt og så slapp at han døser det meste av tiden.

Så har du noe å sammenligne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er utrolig vanskelig å vite, men har lest om tilfeller der folk har trodd de bare har vært forkjølet, så har de testet positivt på svineinfluensaen.

Hørte nå at om man ble syk nå så skulle man gå ut fra at det var influensaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...