Gå til innhold

Influensa/svineinfluensa/normal barnefeber...


jubalong70

Anbefalte innlegg

Helt enig i det, men forkjølelsestiden er her også. Det er stor forskjell på forkjølelse og influensa.

Har sett at folk som har hatt lette plager, og trodd de bare har vært forkjølet har testet positivt på svineinfluensaen. Så noen får det tydeligvis ikke så hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I fare for å virke hysterisk, gidder jeg ikke å bruke nick.

Sønnen min har hatt samme symtomer som ditt barn, og fikk diagnosen svineinfluensa. Fikk Tamiflu da, så jeg vet ikke om det er den som gjorde han så pigg igjen eller ikke, men av hensyn til resten av befolkningen er det nå utrolig viktig å ta hensyn til andre, og holde barna hjemme i 7 dager fra første sykdomsdag.

Legen sa til meg at sønnen min kan gå på skolen igjen tidligst torsdag, han ble syk på fredag. Han er ikke snørretet, og om man har snørr eller ikke er IKKE vesentlig. Om du skal stole på slikt, ville jeg om jeg var deg, hørt det direkte fra helsepersonell. Min sønn har ikke snørret.

Hold barna hjemme i 7 dager, det er anbefalt.

Joda, jeg kan se den.

Men, vi har 3 barn som det jo er sannsynlig at også får dette viruset. Dette vil da si at jeg (siden mannen min pendler og ikke er hjemme så veldig mye) på være borte fra mitt studie i 3 x 7 dager, samt i 7 dager når jeg selv blir syk (worst case scenario).

Og, jeg vet jo ikke om han har/har hatt svineinfluensa i det hele tatt. Hadde vi ikke hørt noe om dette viruset, så hadde jeg antatt det var et av de virusene som ungene tidvis får - holdt ham hjemme 1 feberfri dag og så sendt ham i barnehagen igjen.

Det testes jo ikke for svineinfluensa lenger, så hvordan skal jeg vite med sikkerhet?

Skal jeg da holde ham hjemme 7 dager hver gang han får feber? Noe som jo kan bli ganske mange ganger i løpet av høsten/vinteren og våren. Og det samme skal skje hver gang jentene får feber? Og når jeg får feber?

Beklager, men jeg kan ikke ta slike hensyn.

Er ungene skikkelig syke, og vet jeg med sikkerhet at de har svineinfluensa skal jeg selvsagt ta de forholdsregler som er anbefalt. Men så lenge ungene (eller jeg) er frisk etter kort tids sykdom ser jeg ingen hensikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er styrer i barnehage og har selv to barn på 8 og 3 år. Jeg mener at man ikke må bli hysterisk heller.. Vi er inne i en tid på året der vi vet at ungene blir syke og vi kan ikke gi 8 dagers karantene gjennom hele vinteren heller.

Min yngste var syk for 4 uker siden. Jeg kontaktet legekontoret og fikk beskjed om at influensa og svineinfluensa oftest gjorde at man ble skikkelig utslått og at den derfor utartet seg annerledes enn vanlig forkjølelse. Karantenedagene var på 8 dager også fordi man som regel trengte så lang tid på å blir frisk etter en influensaperiode.

Jeg fortalte om almenntilstanden til barnet mitt og fikk beksjed om at det ganske sikkert ikke var influensa. Da jeg leverte henne i bhg etter 3 dager hjemme (hun går ikke der jeg jobber) ble jeg nærmest uglesett (det føltes i hvert fall slik). Jeg måtte gjenta at det ikke var svineinfluensa og følte meg nesten ikke trodd.

Det er ikke lett for oss som jobber med unger i disse dager, men jeg mener at vi må ikke bli hysteriske heller. Sønnen min ble sendt hjem fra skolen forrige uke og jeg møtte en nærmest hsyeterisk lærer som snakket høyt foran ungene at det var skikkelig skummelt med svineinfluensaen og at flere elever klagde over sykdomstegn. Sønnen min var helt fin da vi kom hjem og var på skolen dagen etter..

Hadde jeg vært deg hadde jeg sendt barnet i barnehagen dersom barnet har god almenntilstand og har vært feberfri i minst et døgn (slik vi alltid har hørt...)

Lurt å spare dagene til svineinfluensaen evt kommer...

Takk, jeg er helt enig med deg. Vi kan ikke tro at alt er svineinfluensa. Det er jo ikke det. Som du skriver, dette er tiden for snørr, forkjølelser, feberepisoder og influensa - uavhengig av svineinfluensaen.

Minsten har vært feberfri så langt i dag, måler igjen i kveld, og er han feberfri da også - og er frisk i morgen tidlig - blir det barnehage på ham da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du skulle ringe legevakta er det vel ingen som kan si deg sikkert om dette var influensa eller ikke.

Du blir nok derfor nødt til å stole på magefølelsen din ;-)

Jeg heller mot at feber i et snaut døgn etterfulgt av helt normalisert almenntilstand tilsier noe annet enn influensa, men....

Poden min på 5 har svineinfluensaen nå. Han ble syk fredag midt på dagen og er fortsatt såpass dårlig at han ikke orker å se på tv engang. Høy feber, vondt i hele kroppen og hoste. Ikke noen forkjølelsessymptomer som snørring e.l. Null apetitt og så slapp at han døser det meste av tiden.

Så har du noe å sammenligne med.

Din sønn er absolutt sykere enn min, ja.

Han var slått ut fredag kveld, men i fin form lørdag. Hadde lett feber lørdag og søndag, men hoppet og lekte hele dagen. I dag klatrer han nesten på veggene, og er feberfri.

Sikkert bare barnefeber :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er utrolig vanskelig å vite, men har lest om tilfeller der folk har trodd de bare har vært forkjølet, så har de testet positivt på svineinfluensaen.

Hørte nå at om man ble syk nå så skulle man gå ut fra at det var influensaen.

Jeg har også hørt det, men synes det er litt rart. Det er jo høysesong for forkjølelser, feberepisoder og influensa - uavhengig av svineinfluensaen.

Og om man skal holde ungene og seg selv hjemme i 7 dager hver gang man blir litt tufs - så blir det mange hjemmedager i høst/vinter/vår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fare for å virke hysterisk, gidder jeg ikke å bruke nick.

Sønnen min har hatt samme symtomer som ditt barn, og fikk diagnosen svineinfluensa. Fikk Tamiflu da, så jeg vet ikke om det er den som gjorde han så pigg igjen eller ikke, men av hensyn til resten av befolkningen er det nå utrolig viktig å ta hensyn til andre, og holde barna hjemme i 7 dager fra første sykdomsdag.

Legen sa til meg at sønnen min kan gå på skolen igjen tidligst torsdag, han ble syk på fredag. Han er ikke snørretet, og om man har snørr eller ikke er IKKE vesentlig. Om du skal stole på slikt, ville jeg om jeg var deg, hørt det direkte fra helsepersonell. Min sønn har ikke snørret.

Hold barna hjemme i 7 dager, det er anbefalt.

Fant denne på pandemi.no

http://www.pandemi.no/pandemi/skole_og_barnehage/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...