Gå til innhold

Halloween


Gjest Store gutten min

Anbefalte innlegg

Vi har aldri feiret Halloween, og gjør det nok ikke i år heller.

Det jeg liker minst med Halloween, er at de skal tigge godterier. Har mer sansen for 'lukka fest' hjemme hos noen - og det med 'skummel mat' høres faktisk litt morsomt ut ;o)

jeg skjønner ikke at det skal være så ille å gå på dørene i nabolaget å "tigge" litt godteri jeg... De som ikke vil være med på det slukker bare lyset og lar være å åpne døra.

Jeg var kjempemptstander av halloween, men har innsett at det har kommet for å bli og jeg må innrømme at jeg syns det er litt koselig med masse besøk og alt det sosiale dette fører med seg. her skal alle ungene i nabolaget møtes og gå sammen. kanskje lager jeg litt god og enkel mat og inviterer de voksne til en liten sammenkomst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • signaturløs

    5

  • KaVa

    4

  • trollemor;o)

    4

  • morsan

    3

Mest aktive i denne tråden

OK... Men da er du jo ikke helt imot, da, du lar barna bli med på det de blir bedt på. I see.

Ja, det var jo en bursdag... så klart hun da fikk være med å delta.

Det jeg er imot er at små, søte barn skal kle seg ut som djevler, hekser og andre onde skapninger. Hva er vitsen ved å gi slike onde ting oppmerksomhet? Innrømmer at det er religiøs holdning som ligger bak dette synet. Så vi "feirer" ikke Halloween.

Men en sort parykk er i mine øyne "uskyldig", og kan jo brukes som utkledning i andre settinger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge jentene (7,5 og 5,5 år) er inviterte til halloween-fester hos venner på lørdag. Og gleder seg voldsomt. :)

Jeg kan styre meg for hele halloween, men har innsett at det er en tapt kamp. Halloween har nok klort seg godt fast her på berget også.

''Jeg kan styre meg for hele halloween, men har innsett at det er en tapt kamp. Halloween har nok klort seg godt fast her på berget også.''

Det spørs jo hvilke holdninger du overfører til barna dine det. Liker du det ikke, kan du holde igjen. Det er jo du som forelder som bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge jentene (7,5 og 5,5 år) er inviterte til halloween-fester hos venner på lørdag. Og gleder seg voldsomt. :)

Jeg kan styre meg for hele halloween, men har innsett at det er en tapt kamp. Halloween har nok klort seg godt fast her på berget også.

Jeg sa jeg kan styre meg, ikke at jeg syns halloween er allverdens styggedom. Det er en forskjell. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halloween-mamma

Ja, det var jo en bursdag... så klart hun da fikk være med å delta.

Det jeg er imot er at små, søte barn skal kle seg ut som djevler, hekser og andre onde skapninger. Hva er vitsen ved å gi slike onde ting oppmerksomhet? Innrømmer at det er religiøs holdning som ligger bak dette synet. Så vi "feirer" ikke Halloween.

Men en sort parykk er i mine øyne "uskyldig", og kan jo brukes som utkledning i andre settinger også.

Jeg liker heller ikke djevlekostymene og de stygge maskene, men heldigvis har jeg jenter og de vil være søte hekser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg skjønner ikke at det skal være så ille å gå på dørene i nabolaget å "tigge" litt godteri jeg... De som ikke vil være med på det slukker bare lyset og lar være å åpne døra.

Jeg var kjempemptstander av halloween, men har innsett at det har kommet for å bli og jeg må innrømme at jeg syns det er litt koselig med masse besøk og alt det sosiale dette fører med seg. her skal alle ungene i nabolaget møtes og gå sammen. kanskje lager jeg litt god og enkel mat og inviterer de voksne til en liten sammenkomst?

Når ungene er søt og små, kan det bare være koselig at de ringer på døra for å "tigge". Men enkelte av de eldre barna/ungdommene er ikke like søte. Hvertfall ikke om man risikerer å få knust egg på trappa eller viduene.

Har nok alltid hatt mere sansen for julebukkene.

Og paktiserte det å ha party med skummel og ekkel mat fremfor å sende ungene ut på tiggerunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ungene er søt og små, kan det bare være koselig at de ringer på døra for å "tigge". Men enkelte av de eldre barna/ungdommene er ikke like søte. Hvertfall ikke om man risikerer å få knust egg på trappa eller viduene.

Har nok alltid hatt mere sansen for julebukkene.

Og paktiserte det å ha party med skummel og ekkel mat fremfor å sende ungene ut på tiggerunder.

''Har nok alltid hatt mere sansen for julebukkene.''

Jeg har aldri opplevd å få julebukker på døra - verken på mitt barndoms sted på landet på 70-tallet eller her jeg bor nå. Jeg har aldri selv gått julebukk heller, så for mitt vedkommende døde den tradisjonen ut lenge før Halloween kom til landet.

Men jeg liker veldig godt Prøysens sang om Romjulsdrømmen, da; den vitner om en svunnen tid:-) Ikke minst at man den gangen hadde bestemødre som omtalte seg selv som "stakkar" (og neppe gikk på kafé med venninner*S*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anti-halloween

Hehe, skulle vært morsomt å visst hvor lenge det holder...

Jeg tror nok jeg skal stå løpet ut ;)

Har barn på 17, 15 og 9 og de har aldri deltatt i noen som helst form for halloween-feiring. Og de store klarer faktisk å synes at det er stas å ha en så "rar" mor :)) De skryter faktisk av at de aldri har fått feire halloween ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anti-halloween

Har du barn? Hvis ja, hvordan forholder du deg som forelder til dine barn når de får invitasjoner til festligheter, til godistigging og sånt?

Det har jeg gitt. Tre stykker som er 17, 15 og 9 :)

Jeg begynte tidlig med å fortelle dem hva jeg synes om skikken og om hvorfor jeg var/er imot dem. Når de var mindre så hadde vi "lysfest" denne dagen hvor vi feiret de lyse/snille/gode kreftene (i motsetning til at det halloween står for). Vi slukket lyset i hele huset, tente "tusenvis" av stearinlys, fant frem noen gode film og bøker og masse digg og storkoste oss - de syntes dette var en kjempfin kveld. Egentlig har jeg sluppet så alt for mye mas i fortsettelsen også, fordi jeg tror at de innerst inne var glad for å slippe..... (se ellers svar en annen plass) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anti-halloween

Vi har aldri feiret Halloween, og gjør det nok ikke i år heller.

Det jeg liker minst med Halloween, er at de skal tigge godterier. Har mer sansen for 'lukka fest' hjemme hos noen - og det med 'skummel mat' høres faktisk litt morsomt ut ;o)

''og det med 'skummel mat' høres faktisk litt morsomt ut ;o)''

Det hadde vi det året han i midten ble sånn ca 6. Svart spaghetti var orntlig stas når de fikk vite at det var laget av blekksprut (svart-fargen) når de dæsjet på ketsjup ble det mange blod-dryppende fantasirike historier underveis gitt..... kommer ikke på hva mere det var vi hadde sånn i farten... men det gjorde ihvertfall inntrykk med den blodige svarte spaghettien :))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anti-halloween

jeg skjønner ikke at det skal være så ille å gå på dørene i nabolaget å "tigge" litt godteri jeg... De som ikke vil være med på det slukker bare lyset og lar være å åpne døra.

Jeg var kjempemptstander av halloween, men har innsett at det har kommet for å bli og jeg må innrømme at jeg syns det er litt koselig med masse besøk og alt det sosiale dette fører med seg. her skal alle ungene i nabolaget møtes og gå sammen. kanskje lager jeg litt god og enkel mat og inviterer de voksne til en liten sammenkomst?

''De som ikke vil være med på det slukker bare lyset og lar være å åpne døra.''

Hadde det vært så vel at kunnskapen om dette var like utbredt som ønske om å gå halloween... men akk, sånn er det ikke :((

Og bare så det er sagt; folk får gjøre akkurat som de vil, jeg har full respekt for at ikke alle tenker som meg, men kan ikke si at jeg føler at denne respekten er veldig gjensidig...... :))

Jeg er en blid, sosial og omgjengelig dame som "tilfeldigvis" er meget sterk motstander av halloween og som nekter å innse at "slaget er tapt", på tross av at vi er en utrydningstruet art ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Har nok alltid hatt mere sansen for julebukkene.''

Jeg har aldri opplevd å få julebukker på døra - verken på mitt barndoms sted på landet på 70-tallet eller her jeg bor nå. Jeg har aldri selv gått julebukk heller, så for mitt vedkommende døde den tradisjonen ut lenge før Halloween kom til landet.

Men jeg liker veldig godt Prøysens sang om Romjulsdrømmen, da; den vitner om en svunnen tid:-) Ikke minst at man den gangen hadde bestemødre som omtalte seg selv som "stakkar" (og neppe gikk på kafé med venninner*S*)

Mens jeg bodde sammen med eksen var det julebukker på døra hver romjul og det var så koselig! De sang en julesang og fikk både godis og julekaker. :o)

Noe helt annet enn de som kom halloween helga før selve dagen og ble dritsure da de fikk beskjed om at det var feil dag og slengte appelsinskall utover trappa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Halloween er ALLTID 31. oktober. I år er vi jo så heldige at dette er på en lørdag.

Om unger kommer på andre dager får de ikke noe her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shunyata

lørdag, såklart.

Da gleder jeg meg til lørdag og halloween-feiring...

I år skal jeg koke ris...og ha litt gulrøtter ved siden av...

Alle barn som ringer på døra og "er sulten"...skal selvfølgelig få mat av meg...

I fjor fikk dem brødskive med brunost på...

Jeg syns med andre ord at denne skikken med tigging av godteri er direkte usmakelig...i en verden hvor mesteparten av befolkningen går sulten til sengs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gleder jeg meg til lørdag og halloween-feiring...

I år skal jeg koke ris...og ha litt gulrøtter ved siden av...

Alle barn som ringer på døra og "er sulten"...skal selvfølgelig få mat av meg...

I fjor fikk dem brødskive med brunost på...

Jeg syns med andre ord at denne skikken med tigging av godteri er direkte usmakelig...i en verden hvor mesteparten av befolkningen går sulten til sengs...

Det går an å ha flere tanker i hodet på én gang. Hvis man skal kutte ned på alt som er unødvendig fordi det er mange fattige i verden, er det jaggu mye mer enn Halloween som må til pers. Og hva med den klassiske julebukken? Bort med den, noen sulter jo! Bursdagsgaver? Unødvendig fjas!

Ungene mine storkoser seg med både Halloween og jul (og påskeegg med godteri, for den saks skyld), uten at de er uvitende om at det er stor urettferdighet i verden. Det er noe vi snakker mye om i familien - og gjør veldig mye for å endre på, både ved faste pengedonasjoner og mange timers frivillig arbeid, som ungene av og til er med på.

Balanse, er det noe som heter. Og perspektiv.

Og skal man virkelig tenke i dine baner, skjønner jeg overhodet ikke hvorfor du vil sløse med skikkelig mat. Det er jo så mange som sulter, og som gjerne ville hatt den risen du bruker opp bare for å lage et poeng av det for ungene som kommer på døra di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gleder jeg meg til lørdag og halloween-feiring...

I år skal jeg koke ris...og ha litt gulrøtter ved siden av...

Alle barn som ringer på døra og "er sulten"...skal selvfølgelig få mat av meg...

I fjor fikk dem brødskive med brunost på...

Jeg syns med andre ord at denne skikken med tigging av godteri er direkte usmakelig...i en verden hvor mesteparten av befolkningen går sulten til sengs...

Jeg er så enig med Mrs. Wallace og siterer hennes kloke ord:

''Det går an å ha flere tanker i hodet på én gang. Hvis man skal kutte ned på alt som er unødvendig fordi det er mange fattige i verden, er det jaggu mye mer enn Halloween som må til pers. Og hva med den klassiske julebukken? Bort med den, noen sulter jo! Bursdagsgaver? Unødvendig fjas!''

Verden blir ikke noe bedre av å servere barn ris på halloween vet du.

Spar heller barna for risen din, du. Og donér heller noen kroner til veldedighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shunyata

Det går an å ha flere tanker i hodet på én gang. Hvis man skal kutte ned på alt som er unødvendig fordi det er mange fattige i verden, er det jaggu mye mer enn Halloween som må til pers. Og hva med den klassiske julebukken? Bort med den, noen sulter jo! Bursdagsgaver? Unødvendig fjas!

Ungene mine storkoser seg med både Halloween og jul (og påskeegg med godteri, for den saks skyld), uten at de er uvitende om at det er stor urettferdighet i verden. Det er noe vi snakker mye om i familien - og gjør veldig mye for å endre på, både ved faste pengedonasjoner og mange timers frivillig arbeid, som ungene av og til er med på.

Balanse, er det noe som heter. Og perspektiv.

Og skal man virkelig tenke i dine baner, skjønner jeg overhodet ikke hvorfor du vil sløse med skikkelig mat. Det er jo så mange som sulter, og som gjerne ville hatt den risen du bruker opp bare for å lage et poeng av det for ungene som kommer på døra di.

Hva så galt er det at de får mat når de kommer og er "sulten"?

Er det bedre å proppe dem full med E-stoffer?

Og hvis de ikke får sine E-stoffer...så gjør de hærverk...

Nei...jeg er sterkt i mot denne type feiring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva så galt er det at de får mat når de kommer og er "sulten"?

Er det bedre å proppe dem full med E-stoffer?

Og hvis de ikke får sine E-stoffer...så gjør de hærverk...

Nei...jeg er sterkt i mot denne type feiring...

Slukk utelampa og ta for gardinene, slik at det er tydelig at du ikke kommer til å åpne døren.

Barna vil da droppe huset ditt og gå videre.

Kan ikke forstå at det skal være så vanskelig...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shunyata

Slukk utelampa og ta for gardinene, slik at det er tydelig at du ikke kommer til å åpne døren.

Barna vil da droppe huset ditt og gå videre.

Kan ikke forstå at det skal være så vanskelig...?

Unger har godt av å få med seg litt visdom på runden sin...de har sikkert nok av karameller og sånt i sekken sin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...