Gå til innhold

Halloween


Gjest Store gutten min

Anbefalte innlegg

Hva så galt er det at de får mat når de kommer og er "sulten"?

Er det bedre å proppe dem full med E-stoffer?

Og hvis de ikke får sine E-stoffer...så gjør de hærverk...

Nei...jeg er sterkt i mot denne type feiring...

Er det noen som sier de er sultne når de kommer på Halloween, da?

Hvordan får du servert dem middagsmat i døra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • signaturløs

    5

  • KaVa

    4

  • trollemor;o)

    4

  • Mrs. Wallace

    3

Mest aktive i denne tråden

Gjest shunyata

Er det noen som sier de er sultne når de kommer på Halloween, da?

Hvordan får du servert dem middagsmat i døra?

Hvis de tigger...så er de sultne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de tigger...så er de sultne...

Javel. Det gjelder vel barn som går julebukk også - sult er jo en framtredende følelse i Norge i jula.

Tror vi bor på hver vår planet. Hvordan får du servert middagsmat i døra?

For ordens skyld: Jeg er helt enig med deg når det gjelder hærverket. Det er da også tonet veldig ned i Norge, heldigvis. Dessverre er det alltid noen få som ødelegger for resten. Jeg har én gang fått noe dritt kastet på ytterdøra og en annen gang bildøra innsmurt med rått egg, selv om vi alltid gir godterier til de som kommer. Det syntes jeg selvsagt var skikkelig dårlig gjort. Men jeg går ikke i total baklås av den grunn - det er umulig å få oppklart hvem det var uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...visdom mot tigging og hærverk...

Hvem syns tigging og hærverk er ok?

Ikke jeg i hvert fall...

Halloween er en lek, det er ikke tigging eller hærverk i mitt hode.

Dersom man ikke er med på leken, så holder man seg borte. (slå av lysene ute denne dagen - og om noen likevel banker på: Forklar vennlig og sivilisert at nei, vi er ikke med på Halloween, og skal dermed verken ha knask eller knep.)

Det synes jeg er langt mer vist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...visdom mot tigging og hærverk...

Hvem syns tigging og hærverk er ok?

Ikke jeg i hvert fall...

Tigging slipper du ved å signalisere at du ikke er hjemme/ikke ønsker å åpne døren.

Hærværk tar du tak i idet det skjer. Du er jo likevel hjemme på lørdag og kan følge med litt ekstra rundt huset ditt.

Vær klar til å ta barna in action - så får de en reaksjon umiddelbart.

Å være i forkant mot tigging og hærværk på denne måten som du skisserer synes jeg blir helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Halloween er en lek, det er ikke tigging eller hærverk i mitt hode.

Dersom man ikke er med på leken, så holder man seg borte. (slå av lysene ute denne dagen - og om noen likevel banker på: Forklar vennlig og sivilisert at nei, vi er ikke med på Halloween, og skal dermed verken ha knask eller knep.)

Det synes jeg er langt mer vist.

At du gidde å la deg provosere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du gidde å la deg provosere :P

Jeg lar meg provosere av foreldrene til disse bortskjemte snørrungene som lar barna gå rundt å tigge. En skrekkelig tradisjon som kunne vært forbeholdt USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar meg provosere av foreldrene til disse bortskjemte snørrungene som lar barna gå rundt å tigge. En skrekkelig tradisjon som kunne vært forbeholdt USA.

Barnløs og ørlite grann sur og egosentrisk? ;) Halloween er bare uskykldig moro for ungene. Vil du ikke ha dem på døra setter du opp en stor lapp, eller rett og slett forklarer dem hvorfor du ikke vil ha dem hjem til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Har nok alltid hatt mere sansen for julebukkene.''

Jeg har aldri opplevd å få julebukker på døra - verken på mitt barndoms sted på landet på 70-tallet eller her jeg bor nå. Jeg har aldri selv gått julebukk heller, så for mitt vedkommende døde den tradisjonen ut lenge før Halloween kom til landet.

Men jeg liker veldig godt Prøysens sang om Romjulsdrømmen, da; den vitner om en svunnen tid:-) Ikke minst at man den gangen hadde bestemødre som omtalte seg selv som "stakkar" (og neppe gikk på kafé med venninner*S*)

Som liten gikk jeg vel julebukk et par ganger, men bodde littt dumt til i forhold til farlig vei som måtte krysses for å komme til naboer.

Men jentene mine gikk julebukk mange år på rad. Og jeg hadde ofte besøk av julebukker på døra.

Hvordan det er her, vet jeg ikke, da jeg flyttet hit i sommer. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gleder jeg meg til lørdag og halloween-feiring...

I år skal jeg koke ris...og ha litt gulrøtter ved siden av...

Alle barn som ringer på døra og "er sulten"...skal selvfølgelig få mat av meg...

I fjor fikk dem brødskive med brunost på...

Jeg syns med andre ord at denne skikken med tigging av godteri er direkte usmakelig...i en verden hvor mesteparten av befolkningen går sulten til sengs...

så plutselig, den 31. oktober skal vi begynne å tenke på alle de som ikke har mat?

Det er vel helt greit at vi frotser ellers i året, bare kke på halloween...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg bodde sammen med eksen var det julebukker på døra hver romjul og det var så koselig! De sang en julesang og fikk både godis og julekaker. :o)

Noe helt annet enn de som kom halloween helga før selve dagen og ble dritsure da de fikk beskjed om at det var feil dag og slengte appelsinskall utover trappa...

''Noe helt annet enn de som kom halloween helga før selve dagen og ble dritsure da de fikk beskjed om at det var feil dag og slengte appelsinskall utover trappa...''

Ja, man må gå på riktig dag, og pøbelstreker er uakseptabelt.

Men det er ikke min erfaring at Halloween'ere er slik. De kommer på døra og ser søte og høflige ut, noen fremfører vers, og de takker pent for det de får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gleder jeg meg til lørdag og halloween-feiring...

I år skal jeg koke ris...og ha litt gulrøtter ved siden av...

Alle barn som ringer på døra og "er sulten"...skal selvfølgelig få mat av meg...

I fjor fikk dem brødskive med brunost på...

Jeg syns med andre ord at denne skikken med tigging av godteri er direkte usmakelig...i en verden hvor mesteparten av befolkningen går sulten til sengs...

Hvorfor bare noe så kjipt som ris og poteter? Jeg er sikker på at du selv mesker deg med både kjøttkaker og rekecocktail, og da er det urettferdig at du bare gir fra deg "billigmaten".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halloween-mamma

''Jeg kan styre meg for hele halloween, men har innsett at det er en tapt kamp. Halloween har nok klort seg godt fast her på berget også.''

Det spørs jo hvilke holdninger du overfører til barna dine det. Liker du det ikke, kan du holde igjen. Det er jo du som forelder som bestemmer.

''Liker du det ikke, kan du holde igjen. Det er jo du som forelder som bestemmer.''

Det er smart å velge sine kamper. Jeg har valgt å ikke bruke Halloween som eksempel på streng mamma, men jeg har - som flere andre - laget tydelige regler for hva ungene kan og ikke kan.

Å holde ungene utenfor det vennene gjør skal man ha svært god grunn for å gjøre. Da skal det være viktig-viktig. Halloween er ikke en slik viktig-viktig greie.

Og i år skal jeg være utkledd sjøl, kjøpte akkurat kostyme på Nille. Hi-hi-hi, gleder meg, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva så galt er det at de får mat når de kommer og er "sulten"?

Er det bedre å proppe dem full med E-stoffer?

Og hvis de ikke får sine E-stoffer...så gjør de hærverk...

Nei...jeg er sterkt i mot denne type feiring...

Du får låse døra, da vet du, så kan du sitte i ro og mak og ruge på din egen visdom. God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...