Gå til innhold

Sykle når det er rim på bakken?


Gjest Podens mamma

Anbefalte innlegg

Gjest Podens mamma

Poden vil gjerne sykle selv om det er rim på bakken, og advart på nyhetene om glatte veier. Han mener selv at han sykler forsiktig.

Hva gjør dere?

Kanskje vi må kjøpe piggdekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aldri i verden om jeg slipper mine ut på sykkel på glatta! Kaaaanskje om de hadde hatt piggdekk og vært _veldig_ gode syklister på forhånd, men ikke uten piggdekk - det er som å be om et brukket bein og hjernerystelse, i beste fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bruk sunn fornuft

Så lenge det bare er litt rim og ikke glatt på veiene får tiårinegn minsykle på strenge betingelser. Får ikke sykle på trafikert veier. Vi kan ikke overbeskytte barna heller men prente de inn med fornuftige regler så går det som regel bra tror jeg. Om de sykler forsiktig og ramler så lærer de fornuft også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil min 10-åring også. Han har fått lov midt på dagen når sola har vært framme en stund, på en kort strekning med liten trafikk. Han får ikke lov til og fra skolen lenger, det er glatt om morgenen og mye mer trafikk da.

Jeg regner med at sykkelen settes i garasjen i løpet av helga. Vi har så korte avstander til det meste at dekkskifte er uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg ville aldri gitt min tiåring lov til å sykle i trafikken når det var rim på bakken! Å sykle i skogen eller på turveier (hvor en ikke krysser trafikk) blir jo en annen sak - da begrenser skadene seg.

Kjører til jobb for tiden og ser omtrent daglig nestenulykker med syklister som undervurderer den usynlige glattisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min 10-åring får sykle på gangstier, men ikke i trafikken. Ho har gangsti hele veien til skolen (med unntak av at ho må krysse en vei, men da går ho av sykkelen). Så om ho vil så får ho lov. Da får ho selv erfare at det kan være glatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Min 10-åring får sykle på gangstier, men ikke i trafikken. Ho har gangsti hele veien til skolen (med unntak av at ho må krysse en vei, men da går ho av sykkelen). Så om ho vil så får ho lov. Da får ho selv erfare at det kan være glatt.

Men får 10-åringer lov til å sykle til skolen hos dere?

Husker ikke nøyaktig aldersgrensen hos oss, men mener barna må være enda mer enn 10 år før de (ifølge skolen) får lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men får 10-åringer lov til å sykle til skolen hos dere?

Husker ikke nøyaktig aldersgrensen hos oss, men mener barna må være enda mer enn 10 år før de (ifølge skolen) får lov.

Hos oss er det lov fra og med 5. klasse. Jeg har inntrykk av at det er ganske vanlig, men det finnes sikkert varianter rundt omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg har vært vitne til ei ulykke der en voksen ble overkjørt, da sykkelen mistet grepet og skled under en bil i fart, ville jeg aldri tillatt det.

Ikke bare ble syklisten skadd, men han måtte også betale for skadene på bilen - da det var hans feil at ulykken skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det lov fra og med 5. klasse. Jeg har inntrykk av at det er ganske vanlig, men det finnes sikkert varianter rundt omkring.

Hos oss får de "sykkelsertifikat" på vårparten i femte. Etter de har bestått denne sikkerhetsprøven for sykkel, får de lov å sykle til skola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss får de "sykkelsertifikat" på vårparten i femte. Etter de har bestått denne sikkerhetsprøven for sykkel, får de lov å sykle til skola.

Vår skole kjører samme opplegg, men ett år før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men får 10-åringer lov til å sykle til skolen hos dere?

Husker ikke nøyaktig aldersgrensen hos oss, men mener barna må være enda mer enn 10 år før de (ifølge skolen) får lov.

Ja, de får sykle i 5. klasse:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ja, de får sykle i 5. klasse:-)

Ok, mener kanskje at det er slik her også, ja. Jeg har ennå ikke vent meg til at barna er 10 år allerede i femte klasse :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av guttungens "kolleger" hadde en stygg ulykke her for noen uker siden. Han gikk på hodet i asfalten og husket ingenting da han kom på skolen. Ikke hvor skuffen hans var, ikke hvor han skulle sitte, ikke om han hadde spist frokost etc. Rett på legevakta og konstantert hjernerystelse. hadde han ikke hatt hjelm hadde han ikke vært blant oss mer sa faren hans.

Etter den episoden ryddet alle de andre gutta i 5.-klassen vekk syklene for vinteren... De fikk seg en støkk hele gjengen.

-så anbefalingen herfra er å være fotgjenger til det blir sparkføre, evt ha et grundig glattkjøringskurs med hjelmpåbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syklet en gang for mye på glatta da jeg studerte. Sklei, og datt hardt på venstre hofte, og kuttet venstre kne opp, så jeg måtte sy fire sting :-(

Har aldri syklet på glatta etterpå. Ungene får ikke lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caloni Makaroni

Hjelper ikke å sykle forsiktig. Det argumentet hadde kanskje holdt om det var ingen trafikk (hverken fotgjengere eller biler) og ingen bakker.

Om du ser behovet for sykkel i vinterhalvåret ordner du med piggdekk. Dersom du ikke gjør det, så bør du sette vekk sykkelen for vinteren først som sist, så det ikke trenger å bli en diskusjon hver eneste morgen etter å ha sett på gradestokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helårssyklist.

På glatta skal man ha piggdekk og være en erfaren syklist. 10åringer har ikke nok erfaring som syklister til å ferdes trygt på glattføre.

Eldstemannen fikk piggdekk til sykkelen vinteren før han fylte 12 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Podens mamma

Jeg er helårssyklist.

På glatta skal man ha piggdekk og være en erfaren syklist. 10åringer har ikke nok erfaring som syklister til å ferdes trygt på glattføre.

Eldstemannen fikk piggdekk til sykkelen vinteren før han fylte 12 år.

Takk skal du ha for svar fra en med erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...