Gå til innhold

Sykle når det er rim på bakken?


Gjest Podens mamma

Anbefalte innlegg

Gjest Podens mamma

Hjelper ikke å sykle forsiktig. Det argumentet hadde kanskje holdt om det var ingen trafikk (hverken fotgjengere eller biler) og ingen bakker.

Om du ser behovet for sykkel i vinterhalvåret ordner du med piggdekk. Dersom du ikke gjør det, så bør du sette vekk sykkelen for vinteren først som sist, så det ikke trenger å bli en diskusjon hver eneste morgen etter å ha sett på gradestokken.

Takk for svar.

Den blir nok satt vekk ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Podens mamma

Jeg syklet en gang for mye på glatta da jeg studerte. Sklei, og datt hardt på venstre hofte, og kuttet venstre kne opp, så jeg måtte sy fire sting :-(

Har aldri syklet på glatta etterpå. Ungene får ikke lov.

Nettopp noe sånt jeg frykter. Han syklet mens jeg satt hjemme med hjertet i halsen i forgårs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Podens mamma

En av guttungens "kolleger" hadde en stygg ulykke her for noen uker siden. Han gikk på hodet i asfalten og husket ingenting da han kom på skolen. Ikke hvor skuffen hans var, ikke hvor han skulle sitte, ikke om han hadde spist frokost etc. Rett på legevakta og konstantert hjernerystelse. hadde han ikke hatt hjelm hadde han ikke vært blant oss mer sa faren hans.

Etter den episoden ryddet alle de andre gutta i 5.-klassen vekk syklene for vinteren... De fikk seg en støkk hele gjengen.

-så anbefalingen herfra er å være fotgjenger til det blir sparkføre, evt ha et grundig glattkjøringskurs med hjelmpåbud.

Setter nok bort sykkelen for sikkerhets skyld. Kan få piggdekk når han er litt større kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Podens mamma

Da jeg har vært vitne til ei ulykke der en voksen ble overkjørt, da sykkelen mistet grepet og skled under en bil i fart, ville jeg aldri tillatt det.

Ikke bare ble syklisten skadd, men han måtte også betale for skadene på bilen - da det var hans feil at ulykken skjedde.

Takk for svar. Det hørtes ikke mye hyggelig ut den ulykken du så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Podens mamma

Min 10-åring får sykle på gangstier, men ikke i trafikken. Ho har gangsti hele veien til skolen (med unntak av at ho må krysse en vei, men da går ho av sykkelen). Så om ho vil så får ho lov. Da får ho selv erfare at det kan være glatt.

Takk for svar. Det er fortau eller sykkesti hele veien nesten, her også. Men jeg tror vi parkerer bort sykkelen likevel, så slipper vi å risikere noe. Man kan jo falle fra fortauet og ut i veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Podens mamma

Jeg ville aldri gitt min tiåring lov til å sykle i trafikken når det var rim på bakken! Å sykle i skogen eller på turveier (hvor en ikke krysser trafikk) blir jo en annen sak - da begrenser skadene seg.

Kjører til jobb for tiden og ser omtrent daglig nestenulykker med syklister som undervurderer den usynlige glattisen.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Podens mamma

Det vil min 10-åring også. Han har fått lov midt på dagen når sola har vært framme en stund, på en kort strekning med liten trafikk. Han får ikke lov til og fra skolen lenger, det er glatt om morgenen og mye mer trafikk da.

Jeg regner med at sykkelen settes i garasjen i løpet av helga. Vi har så korte avstander til det meste at dekkskifte er uaktuelt.

Takk for svar. Det blir nok samme her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Podens mamma

Så lenge det bare er litt rim og ikke glatt på veiene får tiårinegn minsykle på strenge betingelser. Får ikke sykle på trafikert veier. Vi kan ikke overbeskytte barna heller men prente de inn med fornuftige regler så går det som regel bra tror jeg. Om de sykler forsiktig og ramler så lærer de fornuft også.

Takk for svar. Jeg er langt på vei enig med deg. Liker at de kan prøve seg litt frem selv, og at vi nok i alt for stor grad overbeskytter barna våre. Men akkurat sykkelen tror jeg vi skal parkere nå. Så får det heller holde at han går på turning, med dertil halsbrekkende øvelser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Podens mamma

Aldri i verden om jeg slipper mine ut på sykkel på glatta! Kaaaanskje om de hadde hatt piggdekk og vært _veldig_ gode syklister på forhånd, men ikke uten piggdekk - det er som å be om et brukket bein og hjernerystelse, i beste fall!

Takk for svar. Han sier selv han sykler forsiktig. Men vi vet jo alle hvor uforutsigbar glatta kan være, så sykkelen må nok parkeres. Ikke så lett å vite hver dag heller hvor glatt det er. Men når det er et klart lag med rim på bakken, er det jo glatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det bare er litt rim og ikke glatt på veiene får tiårinegn minsykle på strenge betingelser. Får ikke sykle på trafikert veier. Vi kan ikke overbeskytte barna heller men prente de inn med fornuftige regler så går det som regel bra tror jeg. Om de sykler forsiktig og ramler så lærer de fornuft også.

For min del ville jeg si at det er en fornuftig regel å ikke sykle med sykkelsommerdekk når det er rim på bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Podens mamma

For min del ville jeg si at det er en fornuftig regel å ikke sykle med sykkelsommerdekk når det er rim på bakken.

Du har nok rett i det Cecily

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det er fortau eller sykkesti hele veien nesten, her også. Men jeg tror vi parkerer bort sykkelen likevel, så slipper vi å risikere noe. Man kan jo falle fra fortauet og ut i veien.

Sykkelen blir nok pakket bort her snart også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...