Gå til innhold

Får ikke muslimske barn ha norske venner?


Lillitha

Anbefalte innlegg

Datteren min kom hjem med en muslimsk venninne fra klassen. Jeg ba jenta ringe hjem og fortelle at hun var her. 5 min etter blir hun hentet av mora. Hun kunne ikke være her fordi de skal handle. Det sa datteren at mora sa. Mora snakker ikke norsk.

En annen gang sa jenta at hun ville hit, men kunne ikke fordi mora er muslim.

Jeg synes det er så trist, for jentene våre leker så fint sammen på skolen, og så dumt om hun blir holdt unna det sosiale med klassekamerater etter skoletid.

Hun kommer heller ikke i noen bursdager.

Hvordan skal en klare å integrere våre nye landsmenn i samfunnet når de gjør sånn motstand selv? Jeg tenker bare på hvordan det er å være den lille jenta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjærer du ikke alle over en kam nå? Enkelte muslimske barn får kanskje ikke ha norske venner. Det er nok også tilfelle at enkelte norske barn ikke får ha muslimske venner. Dessverre, i begge tilfeller. Men det gjelder da på ingen måte flertallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjærer du ikke alle over en kam nå? Enkelte muslimske barn får kanskje ikke ha norske venner. Det er nok også tilfelle at enkelte norske barn ikke får ha muslimske venner. Dessverre, i begge tilfeller. Men det gjelder da på ingen måte flertallet.

Det var jo det jeg spurte om i emnefeltet. Jeg spurte fordi jeg ikke vet om de får lov.

Kall det gjerne uvitenhet, men vi kjenner ingen andre muslimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen får ikke. I hvert fall ikke bli med på privatbesøk. Ofte er foreldrene mer avslappet på ting som skjer i regi av skolen - og de leker jo heldigvis sammen da også.

Det er nok dessverre slik at spesielt jentene blir passet veldig godt på - i meste laget, i våre øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Mine barn har og har hatt muslimske venner fra ulike land. Det har aldri vært noe problem for foreldrene. Vi har også vært omgangsvenner med noen muslimske familier. Felles for dem vi har kjent og kjenner er at de gjerne vil lære om norsk kultur, norske skikker og norsk språk, fordi de vil integreres.

Kanskje det i dette tilfelle virkelig var slik at de skulle gå og handle, og mora måtte ha med seg dattera si som tolk, siden hun ikke snakker norsk selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine barn har og har hatt muslimske venner fra ulike land. Det har aldri vært noe problem for foreldrene. Vi har også vært omgangsvenner med noen muslimske familier. Felles for dem vi har kjent og kjenner er at de gjerne vil lære om norsk kultur, norske skikker og norsk språk, fordi de vil integreres.

Kanskje det i dette tilfelle virkelig var slik at de skulle gå og handle, og mora måtte ha med seg dattera si som tolk, siden hun ikke snakker norsk selv?

''Kanskje det i dette tilfelle virkelig var slik at de skulle gå og handle, og mora måtte ha med seg dattera si som tolk, siden hun ikke snakker norsk selv?''

Ja, det kan jo hende. Jeg ble bare så utrolig skuffet da hun henta datteren, for de var så glade over å være sammen her. Jenta er en skikkelig solstråle.

Jeg håper du har rett, men magefølelsen min sier noe annet. Jeg fikk nå sagt til mora, gjennom datteren at hun gjerne må komme hit en annen gang :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren er ikke redd for at du skulle finne på å servere noe hun ikke skal ha i seg da (svin)? Husker svigermor jobbet i bhg der det var en 5-6 muslimske barn. Det eneste foreldrene var opptatt av når de hentet barna var hva de hadde spist. Aldri spørsmål om hva de hadde gjort, om de lekte fint om de hadde det bra....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke din datters venninne tydeligvis, kanskje etterhvert når de blir bedre kjent?

Barna våre har flere muslimske venner, både fra Somalia og Serbia. De er med hjem stadig vekk og våre med hjem til sine venner. I og med at en av vennene bor på asylmottak er det liten plass der de bor så hun er stort sett her når de leker sammen men min datter har også vært med hjem til sin venninne på mottaket. Tror dette handler om tilitt. Jo bedre kjent man blir jo enklere er det å tillate at barna blir med hjem for oss alle egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren er ikke redd for at du skulle finne på å servere noe hun ikke skal ha i seg da (svin)? Husker svigermor jobbet i bhg der det var en 5-6 muslimske barn. Det eneste foreldrene var opptatt av når de hentet barna var hva de hadde spist. Aldri spørsmål om hva de hadde gjort, om de lekte fint om de hadde det bra....

Ja, det med maten er jo noe jeg bør tenke på om hun kommer hit igjen. Den tanken har ikke streifet meg, men nå vil jeg huske det til en annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke din datters venninne tydeligvis, kanskje etterhvert når de blir bedre kjent?

Barna våre har flere muslimske venner, både fra Somalia og Serbia. De er med hjem stadig vekk og våre med hjem til sine venner. I og med at en av vennene bor på asylmottak er det liten plass der de bor så hun er stort sett her når de leker sammen men min datter har også vært med hjem til sin venninne på mottaket. Tror dette handler om tilitt. Jo bedre kjent man blir jo enklere er det å tillate at barna blir med hjem for oss alle egentlig?

Ja, det har du nok rett i, men det er ikke så enkelt å kommunisere når mora ikke skjønner språket i det hele tatt.

Håper det ga litt tillit at jeg sørget for at datteren ringte hjem med en gang, og det skal hun gjøre om hun dukker opp igjen en annen gang også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gul dame

De fleste muslimske barn i Norge er norske så jo da de har norske venner. Spørsmålet ditt er kanskje om muslimske barn får ha kristne venner, eller venner som ikke er muslimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste muslimske barn i Norge er norske så jo da de har norske venner. Spørsmålet ditt er kanskje om muslimske barn får ha kristne venner, eller venner som ikke er muslimer.

Jeg tror faktisk at muslimske foreldre heller ville ha foretrukket kristne venne til barna sine framfor ikke-kristne. Muslimer og kristne står jo for mye av de samme verdiene, og det er mange muslimer som f.eks. stemmer Krf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror dette er mer utbredt blant muslimske jenter enn gutter.

Vi hadde ei musllimsk jente som nabo og hun gikk i klassen til datteren min. Hun ble bedt i bursdag hvert år men fikk ikke lov. Det siste året på ungsomsskolen fikk hun endelig lov å komme, men hadde fått streng beskjed hjemme om ikke å spise noe. Ikke en gang vegetarpizza fikk hun lov til å smake på.

Far til jenta var ekstremt streng og tuktet både kona og døtrene hvis de gikk i mot hans regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Jeg har sett mye av det samme du beskriver, både som mor og lærer. Som lærer ser jeg ofte at jenter som har vært i Norge i mange år, både snakker og skriver veldig dårlig norsk til å ha vært her lenge. Mange jenter tilbringer det meste av tiden etter skoletiden hjemme, eller sammen med jevnaldrende venninner fra samme land hjemme hos hverandre. Da snakker de jo naturlig nok sitt eget morsmål, for det er jo det de behersker best.

Som mor opplevde jeg at min da ettogethalvtårige datter var ute og lekte i hagen med en ball. Bort til henne kom det ei aldels nydelig lita jente fra nabohuset på samme alder, antagelig fra 'Somalia. Datteren min gikk bort tilk henne med ballen og rakte den frem for å leke. I det samme kommer to eldre søsken løpende i full fart, napper ballen ut av hendene på søsteren og kaster den langt avgårde., og haler søsteren med seg hjem etter armene. Og begge jentene satte i å hyle for de ble jo vettskremt.

Senere har jeg bedt til bursdag, og de muslimske jentene kommer som regel aldri, men for sikkerhets skyld har jeg kjøpt inn såkalte halal-kyllingpølser, og det har fungert veldig greit.

På den andre siden har jeg opplevd lyspunkter. I klassen til jenta mi går det flere muslimske jenter som fungerer veldig greit. Men vi har ei jente som er fra Somalia, som aldri har vært med på noe. Men i fjor sommer fikk hun være med på skoleavslutning, som vi alltid har ved sjøen. Hun hadde jo langt skjørt og kunne ikke bade, men i år dukket hun også opp, i nyinnkjøpt bikini. Og det synes vi alle var kjempehyggelig.

Av og til tror jeg at muslimske jenter stort sett ikke får ha norske venner bunner mye i foreldrenes manglende kunnskaper om det norske samfunnet, og at foreldrene i en slags misforståtthet vil beskytte barna sine.

Når det er sagt vil jeg si at jeg ikke har sett det samme blant muslimske gutter, hverken på skolen eller blant mine sønners venner som har vært både muslimer og "kristne".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett mye av det samme du beskriver, både som mor og lærer. Som lærer ser jeg ofte at jenter som har vært i Norge i mange år, både snakker og skriver veldig dårlig norsk til å ha vært her lenge. Mange jenter tilbringer det meste av tiden etter skoletiden hjemme, eller sammen med jevnaldrende venninner fra samme land hjemme hos hverandre. Da snakker de jo naturlig nok sitt eget morsmål, for det er jo det de behersker best.

Som mor opplevde jeg at min da ettogethalvtårige datter var ute og lekte i hagen med en ball. Bort til henne kom det ei aldels nydelig lita jente fra nabohuset på samme alder, antagelig fra 'Somalia. Datteren min gikk bort tilk henne med ballen og rakte den frem for å leke. I det samme kommer to eldre søsken løpende i full fart, napper ballen ut av hendene på søsteren og kaster den langt avgårde., og haler søsteren med seg hjem etter armene. Og begge jentene satte i å hyle for de ble jo vettskremt.

Senere har jeg bedt til bursdag, og de muslimske jentene kommer som regel aldri, men for sikkerhets skyld har jeg kjøpt inn såkalte halal-kyllingpølser, og det har fungert veldig greit.

På den andre siden har jeg opplevd lyspunkter. I klassen til jenta mi går det flere muslimske jenter som fungerer veldig greit. Men vi har ei jente som er fra Somalia, som aldri har vært med på noe. Men i fjor sommer fikk hun være med på skoleavslutning, som vi alltid har ved sjøen. Hun hadde jo langt skjørt og kunne ikke bade, men i år dukket hun også opp, i nyinnkjøpt bikini. Og det synes vi alle var kjempehyggelig.

Av og til tror jeg at muslimske jenter stort sett ikke får ha norske venner bunner mye i foreldrenes manglende kunnskaper om det norske samfunnet, og at foreldrene i en slags misforståtthet vil beskytte barna sine.

Når det er sagt vil jeg si at jeg ikke har sett det samme blant muslimske gutter, hverken på skolen eller blant mine sønners venner som har vært både muslimer og "kristne".

Tusen takk for fint svar :o) Det er trist at det er sånn, men jeg prøver også å sette meg inn i hvorfor de holder barna på avstand.

Nå som jeg har lest alle svarene vet jeg at jeg må være klar på at jeg respekterer at de ikke skal spise svin. Jeg kan også invitere foreldrene på besøk sammen med barnet.

Med små grep tror jeg barna kan leke fint sammen, men begge parter (foreldrene) bør respektere hverandre, og vi bør jo snakke sammen for å vite hvor grensene går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn her i hvert fall, de holder seg for seg sjøl. Men det var ikke slik for 20 år siden da mine store var små, det er noe som har kommet de siste 10 årene,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Kanskje det i dette tilfelle virkelig var slik at de skulle gå og handle, og mora måtte ha med seg dattera si som tolk, siden hun ikke snakker norsk selv?''

Ja, det kan jo hende. Jeg ble bare så utrolig skuffet da hun henta datteren, for de var så glade over å være sammen her. Jenta er en skikkelig solstråle.

Jeg håper du har rett, men magefølelsen min sier noe annet. Jeg fikk nå sagt til mora, gjennom datteren at hun gjerne må komme hit en annen gang :o)

Jeg har fått skikkelig kjeft fordi jeg slapp inn muslimske unger i leiligheten min av foreldre enda jeg aldri ga dem mat eller godteri. Enda jeg vet veldig godt hva som ikke er lov og jeg ofte har halalmat her.

Men vi var tydeligvis ikke bra nok så det måtte jeg bare slutte med og takken jeg fikk var at ungene hoppet inn gjennom vindu og stjal både sigaretter, ipod, parfyme osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...