Gå til innhold

Får ikke muslimske barn ha norske venner?


Lillitha

Anbefalte innlegg

Jeg har fått skikkelig kjeft fordi jeg slapp inn muslimske unger i leiligheten min av foreldre enda jeg aldri ga dem mat eller godteri. Enda jeg vet veldig godt hva som ikke er lov og jeg ofte har halalmat her.

Men vi var tydeligvis ikke bra nok så det måtte jeg bare slutte med og takken jeg fikk var at ungene hoppet inn gjennom vindu og stjal både sigaretter, ipod, parfyme osv.

Så kjedelig! Får bare være forberedt her, men også ha en positiv innstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så kjedelig! Får bare være forberedt her, men også ha en positiv innstilling.

Ja, ha det, for det finnes noen som er helt annerledes. Jeg hadde en marokkansk venninnenabo i flere år og hun var gift med barn og vi gikk ut og inn hos hverandreog hadde det utrolig hyggelig sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett mye av det samme du beskriver, både som mor og lærer. Som lærer ser jeg ofte at jenter som har vært i Norge i mange år, både snakker og skriver veldig dårlig norsk til å ha vært her lenge. Mange jenter tilbringer det meste av tiden etter skoletiden hjemme, eller sammen med jevnaldrende venninner fra samme land hjemme hos hverandre. Da snakker de jo naturlig nok sitt eget morsmål, for det er jo det de behersker best.

Som mor opplevde jeg at min da ettogethalvtårige datter var ute og lekte i hagen med en ball. Bort til henne kom det ei aldels nydelig lita jente fra nabohuset på samme alder, antagelig fra 'Somalia. Datteren min gikk bort tilk henne med ballen og rakte den frem for å leke. I det samme kommer to eldre søsken løpende i full fart, napper ballen ut av hendene på søsteren og kaster den langt avgårde., og haler søsteren med seg hjem etter armene. Og begge jentene satte i å hyle for de ble jo vettskremt.

Senere har jeg bedt til bursdag, og de muslimske jentene kommer som regel aldri, men for sikkerhets skyld har jeg kjøpt inn såkalte halal-kyllingpølser, og det har fungert veldig greit.

På den andre siden har jeg opplevd lyspunkter. I klassen til jenta mi går det flere muslimske jenter som fungerer veldig greit. Men vi har ei jente som er fra Somalia, som aldri har vært med på noe. Men i fjor sommer fikk hun være med på skoleavslutning, som vi alltid har ved sjøen. Hun hadde jo langt skjørt og kunne ikke bade, men i år dukket hun også opp, i nyinnkjøpt bikini. Og det synes vi alle var kjempehyggelig.

Av og til tror jeg at muslimske jenter stort sett ikke får ha norske venner bunner mye i foreldrenes manglende kunnskaper om det norske samfunnet, og at foreldrene i en slags misforståtthet vil beskytte barna sine.

Når det er sagt vil jeg si at jeg ikke har sett det samme blant muslimske gutter, hverken på skolen eller blant mine sønners venner som har vært både muslimer og "kristne".

Veldig godt skrevet, akkurat samme inntrykk sitter jeg også med. Bor i en bydel med mange kulturer men jentene er ikke godt integrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn har og har hatt muslimske venner fra ulike land. Det har aldri vært noe problem for foreldrene. Vi har også vært omgangsvenner med noen muslimske familier. Felles for dem vi har kjent og kjenner er at de gjerne vil lære om norsk kultur, norske skikker og norsk språk, fordi de vil integreres.

Kanskje det i dette tilfelle virkelig var slik at de skulle gå og handle, og mora måtte ha med seg dattera si som tolk, siden hun ikke snakker norsk selv?

Men hvor mange muslimske unger er der du bor egentlig, dobbelt så mange som norske, tre ganger så mange eller er din den eneste norske.

Jeg tror faktisk det har endel å si også. Her er det to nordmenn, en katolikk fra Sør Amerika og kanskje 25 muslimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjærer du ikke alle over en kam nå? Enkelte muslimske barn får kanskje ikke ha norske venner. Det er nok også tilfelle at enkelte norske barn ikke får ha muslimske venner. Dessverre, i begge tilfeller. Men det gjelder da på ingen måte flertallet.

Det er vel litt slik at de jentene som går i vanlige klær oftere får leke med norske barn mens unger med hijab og kjole med bukse under ikke får lov, husker ikke hva slik kjole heter,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mange muslimske unger er der du bor egentlig, dobbelt så mange som norske, tre ganger så mange eller er din den eneste norske.

Jeg tror faktisk det har endel å si også. Her er det to nordmenn, en katolikk fra Sør Amerika og kanskje 25 muslimer.

Ja, jeg tror også det har mye å si. Både fordi de ser mindre til tradisjonelle norske når de er så i mindretall, og også fordi de mest konservatove muslimene kanskje ikke vil bosette seg på steder der det er få andre muslimer.

På min sønns klassetrinn har det vært 2 muslimske barn, resten norske eller "vestlige". Både den muslimske gutten og den muslimske jenta har gått i "vanlige" klær, hatt ikke-muslimske venner, vært med på "vanlige" fritidsaktiviteter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel litt slik at de jentene som går i vanlige klær oftere får leke med norske barn mens unger med hijab og kjole med bukse under ikke får lov, husker ikke hva slik kjole heter,

Det er ikke alle muslimer som er fra somalia og bruker hijab eller burka da. Jentungens venninne er fra et øst-europeisk land og om du ikke vet det så har du ingen mulighet til å gjette at de er muslimer sånn uten videre i alle fall.

Faktisk kan de spise svin også, men gjør det ikke til daglig da. Jeg passer dog selvfølgelig på at vi ikke har middag med svin når hun er hos oss til middag. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt slik at de jentene som går i vanlige klær oftere får leke med norske barn mens unger med hijab og kjole med bukse under ikke får lov, husker ikke hva slik kjole heter,

Abaja? Noe som ligner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle muslimer som er fra somalia og bruker hijab eller burka da. Jentungens venninne er fra et øst-europeisk land og om du ikke vet det så har du ingen mulighet til å gjette at de er muslimer sånn uten videre i alle fall.

Faktisk kan de spise svin også, men gjør det ikke til daglig da. Jeg passer dog selvfølgelig på at vi ikke har middag med svin når hun er hos oss til middag. :o)

Det er veldig stor forskjell på de fra forskjellige land. Vet du at somalere ikke spiser skalldyr men det gjør pakistanere og iranere. Vi har fra mange land bare her i bakgården og de som ikke bruker hijab blir kalt hore av ungene. Dattera mi er hore, assistenten min er hore, iranske damer er horer osv. Iranere er veldig greie, samme med de fleste fransk marokkanere mens berbere er mer typen med hijab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest innvandrere har andre regler.

Jenter til innvandrere skal passes ekstra godt på i oppveksten. Familiene er redd for at jentene på en eller annen måte skal bringe skam over familien. Dette er deres kultur. Vi kan være imot dette, men må bare godta at slik er det hos dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Men hvor mange muslimske unger er der du bor egentlig, dobbelt så mange som norske, tre ganger så mange eller er din den eneste norske.

Jeg tror faktisk det har endel å si også. Her er det to nordmenn, en katolikk fra Sør Amerika og kanskje 25 muslimer.

Nei, andelen muslimer her er ikke så stor. Som jeg har skrevet tidligere her inne bor jeg langt ute på landet. Og flertallet av innbyggerne her er norske nordmenn fra Norge ;-). Vi har noen flyktninger da, og noen av dem er muslimer. Og vi har hatt muslimer både fra Asia, Afrika og Europa her.

Jeg antar at morsan har rett i det hun sier. Når de er så i mindretall som de er her så må de enten blande seg med oss norske, eller bli helt isolert. Jeg har likevel merket at jentene blir passet godt på, bl.a. har vi opplevd at enkelte familier nekter jentene sine å være med på overnattingsturer i skolens regi, som f.eks. leirskole. Men jeg har aldri opplevd at muslimske jenter eller gutter har blitt nektet å være på besøk hjemme hos norske familier, og de har alltid kommet i bursdager og slikt.

Jeg ser at du har et annet erfaringsgrunnlag, men dette er altså mine erfaringer og jeg svarer ut fra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig stor forskjell på de fra forskjellige land. Vet du at somalere ikke spiser skalldyr men det gjør pakistanere og iranere. Vi har fra mange land bare her i bakgården og de som ikke bruker hijab blir kalt hore av ungene. Dattera mi er hore, assistenten min er hore, iranske damer er horer osv. Iranere er veldig greie, samme med de fleste fransk marokkanere mens berbere er mer typen med hijab.

Det er nok enorme forskjeller, større forskjeller på muslim og muslin enn på kristen og kristen har jeg inntrykk av. De jeg kjenner har nok et ganske så avslappet forhold til religionen, men til vanlig spiser de ikke svin og slikt da. Men helt normale klær og fritidsaktiviteter og venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla har noen muslimske jente- og guttevenner, og det går fint. Kostholdet krever at man passer litt på, ellers er det greit. Ikke opplevd problemer med foreldrene.

Når det er sagt så er det jo stor forskjell fra familie til familie, det finnes jo grader av religiøsitet innenfor islam på samme måte som innenfor kristendommen.

Også kulturmessig sett er det store forskjeller, jeg har et inntrykk av at det betyr mer hvilket miljø de havnet i etter at de kom til Norge, enn hvilket de var i før de kom hit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...