Gå til innhold

Mer om julebukker


Gjest Tatjana

Anbefalte innlegg

Gjest Tatjana

Jeg starter en ny tråd om dette ettersom jeg ikke syns det passer i Halloween-tråden på forrige side.

Jeg husker julebukkene fra min barndom og ungdom (nå ser vi dem aldri lenger). Det var slett ikke bare søte barn som sang julesanger. Ofte kom det voksne folk på døra, og de var sjelden edrue. Og det var ikke alltid folk man kjente, eller det visste man ikke, for de hadde ofte heldekkende masker slik at de ikke kunne kjennes igjen.

Julebukkene var ikke ute etter godteri, de ville ha alkohol. Og enkelte kunne bli kranglete og ekle hvis de ikke fikk, evt fikk noe de ikke syntes var bra nok.

Jeg husker godt at stemningen hjemme i stua ble en smule anspent når det ringte på døra og det kom inn julebukker, spesielt hvis faren min ikke var hjemme. (Min mor følte seg nok tryggere når han var tilstede, men også da kunne jeg kjenne at de voksne ikke var komfortable med situasjonen.)

Som voksen kan jeg ikke si at jeg tenker tilbake på julebukkene med noen stor glede eller nostalgi. Jeg syns ikke det er utelukkende positiv tradisjon.

Nå innser jeg selvfølgelig at det er noe helt annet når søte små barn ringer på døra og går julebukk - de er som regel hverken fulle eller ute etter bråk. Likevel har jeg litt problemer med å forstå at julebukktradisjonen er så mye bedre enn Halloween, så koselig og så fin. Kanskje fordi jeg aldri opplevde det selv.

Innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært julebukk både som barn og som ganske voksen. Som barn var det en selvfølge at vi gjorde noe for å få godteri. Sang eller hadde en liten sketsj - forøvrig elendige sketsjer som vi produserte selv... Og så fikk vi godteriet som belønning, og det var aldri noen trussel om knep hvis vi ikke fikk noe. Med andre ord stor forskjell i fhd til Halloween.

Som ung voksen kledde vi oss ut og tigga dram, ja. Men vi gikk aldri til andre enn de vi kjente, og poenget var at de vi kom til skulle forsøke å finne ut hvem vi var. Morsomt var det, og det var minst like morsomt å få besøk av godt utkledte folk i muntert ærend. FOrbinder det ikke med fyll, men med moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke julebukkene er bedre eller mindre "tiggete" enn Halloweenere men tror mange oppvokst på 70 tallet liker bedre julebukk for de er "uskyldige" og noe vi kjenner....husker selv vi gikk julebukk med et eneste mål for øye og FÅ MEST MULIG GODTERI!

Har aldri opplevd noen julebukk som vil ha alkohol!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke julebukkene er bedre eller mindre "tiggete" enn Halloweenere men tror mange oppvokst på 70 tallet liker bedre julebukk for de er "uskyldige" og noe vi kjenner....husker selv vi gikk julebukk med et eneste mål for øye og FÅ MEST MULIG GODTERI!

Har aldri opplevd noen julebukk som vil ha alkohol!

Viktig forskjell: Julebukkene skulle yte noe for å få eventuelt godteri, en julesang eller lignende. Dermed blir det lønn for arbeidet, ikke rein tigging. Jeg syns det er en viktig forskjell, selv om målet er å få mest mulig godis i begge tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halloween-mamma

For barna er hensikten med Halloween det samme som med julebukk: Å få noe godt å spise. Er vel større innslag av julekaker man får i jula, ellers er det mye det samme. De små barna (i alle fall nedre del av barneskolen) aner jo ikke hva knep-delen går ut på engang.

Hva julebukk angår, så har ikke jeg så mye erfaring med fulle folk hjemme hos oss (siden ingen i grunnen kom på besøk, jeg vokste ikke akkurat i fryd og harmoni). Hos andre, derimot, husker jeg godt at det kom julebukker, voksne sådanne, men at det var dårlig stemning husker jeg ikke. Bare at det var spennende å finne ut hvem det var! Jeg har også gått julebukk som voksen, til kjentfolk, både edru og med alkohol innabords.

Utkledningen i jula var ikke akkurat så mye bedre enn halloween er nå, det var utrolig mange stygge og skumle masker på julebukkene også. Forskjellen er kanskje at temaet for Halloween-maskene er mye mer tydelig, men siden jeg ikke liker masker overhode er det ett fett for meg hva de egentlig er så lenge de dekker ansiktet.

Halloween har kommet for å bli, og som foreldre har vi en plikt til å lære ungene våre noen regler. Dessuten må de som ikke liker Halloween også lære seg noen regler. Å slukke utelyset er en slik regel som ville fått alt til å bli mye hyggeligere for alle parter.

Halloween-kamelen er svelget her, medhårs og på langs. Det gikk greit når jeg bare fikk bestemt meg. Og i år har jeg også kjøpt meg kostyme til ungenes fest. Gleder meg til å bruke den! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker julebukk bedre enn halloween.

Som barn hendte det at vi gikk julebukk. Da ble vi pyntet opp i fine julekostymer av de voksne og gjerne sminket litt også.

Så stod vi en liten gjeng og sang julesang, idet døren ble åpnet.

Husker det var veldig morsomt og spennende å "opptre".

Fikk gjerne en pepperkake hver eller en klementin som takk.

Syntes det er en koselig ting, som jeg gjerne vil ha tilbake!

Det største med å gå julebukk var å bli gjort stas på med kostyme, samt å opptre for naboer. Å få noe som takk var bare en bonus og ikke noe vi egentlig forventet.

Men voksne julebukker har jeg ikke hørt om før.

Hørtes ikke noe koselig ut å være julebukk etter alkohol :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker julebukk bedre enn halloween.

Som barn hendte det at vi gikk julebukk. Da ble vi pyntet opp i fine julekostymer av de voksne og gjerne sminket litt også.

Så stod vi en liten gjeng og sang julesang, idet døren ble åpnet.

Husker det var veldig morsomt og spennende å "opptre".

Fikk gjerne en pepperkake hver eller en klementin som takk.

Syntes det er en koselig ting, som jeg gjerne vil ha tilbake!

Det største med å gå julebukk var å bli gjort stas på med kostyme, samt å opptre for naboer. Å få noe som takk var bare en bonus og ikke noe vi egentlig forventet.

Men voksne julebukker har jeg ikke hørt om før.

Hørtes ikke noe koselig ut å være julebukk etter alkohol :-(

''Men voksne julebukker har jeg ikke hørt om før. Hørtes ikke noe koselig ut å være julebukk etter alkohol :-(''

Jo, det er veldig morsomt. Men poenget er jo at det hele er i en annen setting. Vi gikk for eksempel bare til hus med utelukkende voksne eller store barn. Vi gikk bare til kjente, og de vi gikk til var som regel med på notene selv. Det var tradisjon i bygda, og en tradisjon med visse regler og rammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

Har aldri opplevd andre julebukker enn utkledde barn jeg. Fulle voksne har ingenting på døra å gjøre.

det har jeg. Jeg husker at vi som barn av og til fikk besøk av voksne julebukker som drakk, og jeg husker vi selv gikk julebukk og var livredd for å møte på voksne julebukker mens vi gikk. Ikke sang vi eller fremførte noe på tiggerrunden vår heller... så jeg ser ikke den helt store forskjellen i forhold til halloween og julebukker jeg heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om at fulle voksne julebukker skulle være en _tradisjon_, men har opplevd det i ett enkeltstående tilfelle, da jeg var kanskje 12-14 år.

Tre karer kom på døra - på selveste julaften. De var relativt edru da de var hio oss, men hørte rykter om at en av dem sovna i gangen i et hus de var i senere på kvelden. De hadde fæle masker, og bikkja bjeffet non-stop den korte tida de var hos oss.

En av dem hadde visstnok stukket av fra kone og barn for å være med kompisene på dette raidet, og det var selvsagt ikke særlig populært...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru krokodille

Kjenner igjen dette med voksne som gikk julebukk i litt beruset tilstand :). Syntes det bare var gøy jeg, litt spennende. En julebukk vet jeg faktisk ikke idag hvem var og jeg er ifra en bitteliten plass. På sånne steder kan de også å holde kjeft, kan du si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebukker i "gamle" dager var noe helt annet enn hva de er i dag. I dag er de fleste unger bortskjemte drittunger som lever et liv hvor de får "alt" de vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AneM1365380603

Der jeg vokste opp var det ingen tradisjon for julebukk, så da jeg opplevde første gjeng på døra her for ca 20 år siden, så smelte jeg igjen døra. Jeg forsto rett og slett ikke hva slags fjolleri det var.

Nå går barna mine julebukk, og det synes jeg er greit. Vi handler også snop inn til de som måtte komme innom her. Halloween feirer vi ikke, og det har til nå ikke kommet noen på døra heller. Jeg skal ha noe godt på lur i tilfelle noen dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med julebukker, de var ikke en del av tradisjonen der jeg vokste opp. Eneste forhold jeg har til julebukker, er Prøysens nydelige vise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, du har et helt annet erfaringsgrunnlag enn det jeg har.

Når jeg var liten gikk vi julebukk hver eneste jul. Vi var en stor gjeng unger fra samme "gutu" som kledde oss ut og gikk rundt i gutua. Vi sang julesanger og fikk godteri, kaker og mandariner som belønning.

Som ungdom hente det også at vi gikk julebukk. Vi var gjerne litt påseilet, men vi sang julesanger og ønsket oss godteri som belønning.

De voksne jeg kjente som gikk julebukk kunne også av og til være påseilet, men de var aldri ufine. Noen ganger fikk de alkohol som belønning, andre gang ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har jeg. Jeg husker at vi som barn av og til fikk besøk av voksne julebukker som drakk, og jeg husker vi selv gikk julebukk og var livredd for å møte på voksne julebukker mens vi gikk. Ikke sang vi eller fremførte noe på tiggerrunden vår heller... så jeg ser ikke den helt store forskjellen i forhold til halloween og julebukker jeg heller...

Vel, den store forskjellen er at de markerer døden og vondskapen ved Halloween?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, den store forskjellen er at de markerer døden og vondskapen ved Halloween?

Markerer ondskapen?? Det er jo for å skremme bort onde ånder at man kler seg skummelt!

''The celebration has some elements of a festival of the dead. The ancient Celts believed that the border between this world and the Otherworld became thin on Samhain, allowing spirits (both harmless and harmful) to pass through. The family's ancestors were honoured and invited home whilst harmful spirits were warded off. It is believed that the need to ward off harmful spirits led to the wearing of costumes and masks. Their purpose was to disguise oneself as a harmful spirit and thus avoid harm. ''

http://en.wikipedia.org/wiki/Halloween

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Oj, du har et helt annet erfaringsgrunnlag enn det jeg har.

Når jeg var liten gikk vi julebukk hver eneste jul. Vi var en stor gjeng unger fra samme "gutu" som kledde oss ut og gikk rundt i gutua. Vi sang julesanger og fikk godteri, kaker og mandariner som belønning.

Som ungdom hente det også at vi gikk julebukk. Vi var gjerne litt påseilet, men vi sang julesanger og ønsket oss godteri som belønning.

De voksne jeg kjente som gikk julebukk kunne også av og til være påseilet, men de var aldri ufine. Noen ganger fikk de alkohol som belønning, andre gang ikke.

''Oj, du har et helt annet erfaringsgrunnlag enn det jeg har. ''

Ja, jeg tror det er der det ligger.. Jeg har nemlig aldri opplevd julebukker som noe koselig, som jeg ser at flere her inne skriver. Og har ingen nostalgiske følelser i forhold til det. Jeg er glad den tradisjonen er mer eller mindre dødd ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Har ingen erfaring med julebukker, de var ikke en del av tradisjonen der jeg vokste opp. Eneste forhold jeg har til julebukker, er Prøysens nydelige vise...

Og den er jo koselig da :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...