Gå til innhold

Mer om julebukker


Gjest Tatjana

Anbefalte innlegg

Gjest Tatjana

Det er ikke noen "straff" for ikke å gi noe til julebukker. Og så har det nok mye med nostalgi og hva vi er vant til fra egen barndom.

I min barndom kunne det være det. Som jeg skrev så kunne en del av julebukkene bli både kranglete og ekle og jeg opplevde en gang at en av dem gikk på og skulle slåss med faren min fordi de ikke fikk alkohol...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med nyttårsbukker? eller julebukker som vi egentlig sier. Her i Bergen går de fleste barn opp til 12 års alderen utkledd på nyttårssaften og synger julesanger på dørene og får snop i sekken. Bare i Bergen vi gjør dette nå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Hva med nyttårsbukker? eller julebukker som vi egentlig sier. Her i Bergen går de fleste barn opp til 12 års alderen utkledd på nyttårssaften og synger julesanger på dørene og får snop i sekken. Bare i Bergen vi gjør dette nå??

Den tradisjonen har jeg aldri hørt om, men det høres jo koselig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Voksne fulle julebukker har jeg aldri hørt om jeg. Der jeg vokste opp var det forbeholdt barn. Vi kledte oss i julekostyme av noe slag, sang en julesang eller to, og fikk godterier eller frukt som "lønn". Kjempekoselig, og jeg har bare gode minner med dette. Mine barn har også gått julebukk, og blitt godt mottat der de har ringt på :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halloween-mamma

Hva med nyttårsbukker? eller julebukker som vi egentlig sier. Her i Bergen går de fleste barn opp til 12 års alderen utkledd på nyttårssaften og synger julesanger på dørene og får snop i sekken. Bare i Bergen vi gjør dette nå??

Vi hadde et uttrykk som het "nyttårsgeit", altså julebukker etter nyttår. Samme konseptet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...