Gå til innhold

Hva feiler det foreldre?


puppola

Anbefalte innlegg

Var på foreldremøte i går og må si at jeg ble sjokkert over andre foreldres oppførsel! Det er så mye snakk om at barn er urolige, avbryter hverandre, ikke kan oppføre seg "nå til dags", ikke har respekt for andre osv. Dette gjelder jo i aller høyeste grad også foreldre. På møtet prøvde møteleder å snakke men ble til stadighet avbrutt av noen foreldre som ikke klarte å holde munn. De begynte å snakke mens møtelederen snakket og hun måtte flere ganger be de rekke opp hånda når de skulle si noe og bare snakke en av gangen...kjære allverden for noen folk og det er foreldre til barn i min datters klasse....gode gud! Ikke rart unga oppfører seg "under pari" når foreldrene ikke har folkeskikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har heldigvis aldri opplevd foreldremøter der folk har snakket i munnen på hverandre.

Hvor er det blitt av respekten til skolen og møteleder når de holder på slik? Eller er de bare så engasjerte, at de ikke klarer å holde munn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo ha vært møteledelsen som var for dårlig...

Jeg synes det er naturlig og normal oppførsel å ikke avbryte andre når de snakker uansett hvor engasjert man er..det handler om impulskontroll og å ha respekt for andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En far på min sønns trinn sitter åpenlyst å kritiserer skole og lærere generelt på foreldremøtene.

Lange ferier, lite å gjøre, lærer ikke bort noe vettugt osv...

Jeg er ikke sjokkert over at hans barn sliter på skolen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har heldigvis aldri opplevd foreldremøter der folk har snakket i munnen på hverandre.

Hvor er det blitt av respekten til skolen og møteleder når de holder på slik? Eller er de bare så engasjerte, at de ikke klarer å holde munn?

Skolen og lærerne er jo helt avhengig av at vi foreldre er positive og har respekt for skolen.

Vi sliter med en gammel og "utgått" lærer, men dette snakker vi overhodet ikke med ungene om! Selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir bare nysgjerrig på om det finnes sammenhenger, hører disse foreldrene til i høyere sosiale lag? :-)

Nei de er ikke av den "vestkanttypen" som liker å høre sin egen stemme i tide og utide og som mener de selv har viktigere ting å si enn de fleste andre.

De her er mer "harrybrautete" hvis du skjønner, den typen som ikke kan oppføre seg og som ikke har selvinnsikt nok til å se seg selv utenfra eller forstå at deres mening ikke er spesielt spennende for andre:)

Ler når jeg tenker på det..de virker litt sånn stakkarslige i sin higen etter å bli hørt i feil setting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lærere ikke alltid bedre

Skolen og lærerne er jo helt avhengig av at vi foreldre er positive og har respekt for skolen.

Vi sliter med en gammel og "utgått" lærer, men dette snakker vi overhodet ikke med ungene om! Selvfølgelig.

Det skdaer jo heller ikke om lærerne kan vise litt respekt for foreldrene også. En del lærere tåler ikke noe som helst kritikk, får de kritikk så oppfører de seg som idioter etterpå, arrogant og ekkelt. Snakker av erfaring. Da er det heller ikke så enkelt for foreldrene å spille så veldig postive til læreren helle, umulig rett og slett. Selv om en ikke sier noe om læreren så kan fort barna merke at foreldrene ikke er fornøyd, de skjønner mere enn en aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skdaer jo heller ikke om lærerne kan vise litt respekt for foreldrene også. En del lærere tåler ikke noe som helst kritikk, får de kritikk så oppfører de seg som idioter etterpå, arrogant og ekkelt. Snakker av erfaring. Da er det heller ikke så enkelt for foreldrene å spille så veldig postive til læreren helle, umulig rett og slett. Selv om en ikke sier noe om læreren så kan fort barna merke at foreldrene ikke er fornøyd, de skjønner mere enn en aner.

Klart ungene skjønner og jeg kjenner jo selv at det holder hardt å holde kjeft om denne læreren, men ærlig talt, hva får vi igjen for å vise vår missnøye overfor barna?

Det at enkelte lærere ikke tåler kritikk er noe vi må leve med, slike mennesker finnes på alle arbeidsplasser. En må også som foreldre ære nøye på hvordan en kritiserer læreren.

Er vi alltid saklige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lærere ikke alltid bedre

Klart ungene skjønner og jeg kjenner jo selv at det holder hardt å holde kjeft om denne læreren, men ærlig talt, hva får vi igjen for å vise vår missnøye overfor barna?

Det at enkelte lærere ikke tåler kritikk er noe vi må leve med, slike mennesker finnes på alle arbeidsplasser. En må også som foreldre ære nøye på hvordan en kritiserer læreren.

Er vi alltid saklige?

Jeg har prøvd så godt jeg har kunnet og være saklig og forsiktig men det hjelper ikke noe. Er en lærer egentlig skikket som lærer når de ikke tåler kritikk? Bør de ikke med en høyskoleutdannelse kunne takle slikt? Bør ikke en lærer skjønne at de fort kan skade eleven om læreren er ekkel mot foreldrene? Det er læreren som skal være den profesjonelle og ikke foreldrene. Vi skal være foreldre og ha lov til å si i fra for å beskytte våre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er naturlig og normal oppførsel å ikke avbryte andre når de snakker uansett hvor engasjert man er..det handler om impulskontroll og å ha respekt for andre!

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd så godt jeg har kunnet og være saklig og forsiktig men det hjelper ikke noe. Er en lærer egentlig skikket som lærer når de ikke tåler kritikk? Bør de ikke med en høyskoleutdannelse kunne takle slikt? Bør ikke en lærer skjønne at de fort kan skade eleven om læreren er ekkel mot foreldrene? Det er læreren som skal være den profesjonelle og ikke foreldrene. Vi skal være foreldre og ha lov til å si i fra for å beskytte våre barn.

Det er vel ikke noe i høyskoleutdanningen som tar fpr seg eller gir innblikk i det å skulle tåle kritikk men dette handler mer om egnethet enn om noe annet . hvis man velger å bli lærer må man kanskje ikke være så hårsår for det å samarbeide, ta kritikk fra foreldre og også kunne gi konstruktive tilbakemeldinger til foreldre er endel av jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike foreldre har jeg også opplevd. Både på barneskolen og nå sist på videregående. Og jeg tenkte akkurat som deg. Det er ikke rart at ungene ikke klarer å holde ro i klassen/respektere lærerne når ikke foreldrene klarer å la være å prate seg imellom samtidig som foredragsholderen prater. Det var til tider vanskelig å høre hva som ble sagt, faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lærere ikke alltid bedre

Det er vel ikke noe i høyskoleutdanningen som tar fpr seg eller gir innblikk i det å skulle tåle kritikk men dette handler mer om egnethet enn om noe annet . hvis man velger å bli lærer må man kanskje ikke være så hårsår for det å samarbeide, ta kritikk fra foreldre og også kunne gi konstruktive tilbakemeldinger til foreldre er endel av jobben.

Jeg er enig i det. Hårsåre typer bør ikke velge yrker der de skal jobbe med mennesker.

Smarte lærere vil alltid først tenke at bud nr. 1 er og ha et godt forhold til foreldrene. De tar foreldre på alvor og tar kritikk som en mann, de svarer forledrene på alle mailer, de informerer foreldrene og er alltid greie og imøtekommende. Når foreldrene liker læreren så vil det helt automatisk også smitte positivt over på eleven og eleven vil oppføre seg bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det. Hårsåre typer bør ikke velge yrker der de skal jobbe med mennesker.

Smarte lærere vil alltid først tenke at bud nr. 1 er og ha et godt forhold til foreldrene. De tar foreldre på alvor og tar kritikk som en mann, de svarer forledrene på alle mailer, de informerer foreldrene og er alltid greie og imøtekommende. Når foreldrene liker læreren så vil det helt automatisk også smitte positivt over på eleven og eleven vil oppføre seg bedre.

Enig i det men så har du den typen som var på foreldremøte i går.....da er det søren ikke greit å være lærer når enkelte tror at av 26 elever så er MIN den viktigste også for læreren. -Hvor interessant er det for andre foreldre å høre om "enkeltsaker" på et foreldremøte som skal gjelde alle barna og ha generelle temaer....skjønner at enkelte lærere klikker...eller foreldre som er så opptatt av egen stemme og seg og sitt at de spør om hver minste lille drittting? Kjenner flere lærere som går i veiledning for å takle foreldre og foreldresamarbeid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner det også langt vanskeligere å takle voksne som oppfører seg så bedriteslig enn når barn gjør det. Voksenoppdragelse er noe herk.

Slike voksne finnes dessverre ikke bare på dine barns skole.

Synes det blir forferdelig selvsentrert og egoistisk og ikke klare å holde kjeft den ene timen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...