Gå til innhold

Hva feiler det foreldre?


puppola

Anbefalte innlegg

Jeg har mange ganger ristet på hodet over enkelte foreldre som blander sammen felles foreldremøte og individuell foreldresamtale.

For ikke å snakke om kaffeslaveras med medforeldre...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest læraren

Jeg er enig i det. Hårsåre typer bør ikke velge yrker der de skal jobbe med mennesker.

Smarte lærere vil alltid først tenke at bud nr. 1 er og ha et godt forhold til foreldrene. De tar foreldre på alvor og tar kritikk som en mann, de svarer forledrene på alle mailer, de informerer foreldrene og er alltid greie og imøtekommende. Når foreldrene liker læreren så vil det helt automatisk også smitte positivt over på eleven og eleven vil oppføre seg bedre.

''Smarte lærere vil alltid først tenke at bud nr. 1 er og ha et godt forhold til foreldrene.''

Som lærer er bud nummer 1 for meg å se hver enkelt elev. Alt annet, utvikling av min egen kompetanse og lærerrolle er midler for å klare dette. Samarbeid med foreldrene er en stor del av dette selvfølgelig. Men eleven står i høysete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lærere ikke alltid bedre

''Smarte lærere vil alltid først tenke at bud nr. 1 er og ha et godt forhold til foreldrene.''

Som lærer er bud nummer 1 for meg å se hver enkelt elev. Alt annet, utvikling av min egen kompetanse og lærerrolle er midler for å klare dette. Samarbeid med foreldrene er en stor del av dette selvfølgelig. Men eleven står i høysete.

Fint at du ser hver enkelt elev. Poenget mitt var bare at får en lærer foreldrene i mot seg av diverse grunner så vil dette også virke mye inn på eleven. Barn kopierer foreldrene og de skjønner alt selv om det ikke sies med ord. Det hjelper ikke noe om en snakker positivt om læreren og ikke sier noe negativt når en ikke mener det. Barnet senser det uansett. Derfor er det svært viktig at læreren tar foreldrene på alvor og har en god tone med de og desto bedre foreldrene liker læreren, desto bedre vil også eleven like læreren og dermed ha respekt for læreren.

Det finnes desverre alt for mange lærere som aldri skulle vært lærere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Jeg synes det er naturlig og normal oppførsel å ikke avbryte andre når de snakker uansett hvor engasjert man er..det handler om impulskontroll og å ha respekt for andre!

Ja, men dersom det var dårlig/ingen møteledelse som ikke tok ansvar for å strukturerer møtet fra starten av, og sørget for å "fordele ordet" etterhvert, så har det å "ta ordet" ikke nødvendigvis noe med manglende impulskontroll å gjøre.

Var nylig på et møte med en helt fraværende møteleder, og det ble fullstendig kaos, og ikke en eneste beslutning ble tatt. Manglende impulskontroll var ikke i nærheten av å være årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det iallefall ikke overalt - heldigvis!

Jeg har vært med på ganske mange foreldremøter de siste ti årene, både som deltager og "på den andre siden". Har til dags dato aldri møtt på foreldre som ikke respekterer møteleder og driver "småsnakk" når andre prater. Kanskje en ukultur på enkelte steder? Kan sikkert lett utvikle seg dersom det blir tolerert fra starten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men dersom det var dårlig/ingen møteledelse som ikke tok ansvar for å strukturerer møtet fra starten av, og sørget for å "fordele ordet" etterhvert, så har det å "ta ordet" ikke nødvendigvis noe med manglende impulskontroll å gjøre.

Var nylig på et møte med en helt fraværende møteleder, og det ble fullstendig kaos, og ikke en eneste beslutning ble tatt. Manglende impulskontroll var ikke i nærheten av å være årsaken.

Det tror jeg det var her. En av mødrene satt nærmest å trippet for å få si noe og virket helt desperat når andre snakket. Møteleder var flink og strukturert men måtte stadig hysje på denne damen og en til og irettesatte dem. Helt utrolig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...