Gå til innhold

Når barna er redde for sprøyter...


Gjest i disse vaksinasjonstider...

Anbefalte innlegg

Gjest i disse vaksinasjonstider...

Har ei jente i 2 klasse og de skal snart ta den obligatoriske vaksineringen. I tillegg vurderer vi jo å ta svineinfluensa vaksinen etter hvert.

Men 2 klassingen min er så dramatisk og begynner å hyle, samt at tårene renner når det er snakk om sprøyter. Slik har hun vært de siste gangene hun har tatt blodprøver også selv ved bruk av embla plaster. Når vi tar blodprøver er jo en av oss foreldre der og kan "kontrollere" henne og situasjonen. Men jeg er redd for at hun enten vil bli veldig redd og hysterisk hvis hun skal vaksineres på skolen uten oss foreldre. Tenker både på henne selv og omgivelsene og føler behov for å være tilstede.

Vi kan jo bestille tid hos helsestasjonen for å være med på vaksineringen. Men hvis hun blir hysterisk da også - bør vi la henne slippe? Jeg er ikke så veldig redd for de sykdommene som inngår i denne vaksinen akkurat.

Jeg har forsøkt å forklare hva vaksinen betyr, at den beskytter mot noen sykdommer som kan være farlige. Da blir hun hysterisk pga at hun blir redd for å få de sykdommene om hun ikke blir vaksinert.

Dette høres sikkert litt underlig ut, men hun er litt spesiell. Hun hører ikke på våre forklaringer og på sunn fornuft virker det som. Vi er på venting til utredning hos BUP, uten at det dermed er sagt at det ER noe galt.

Skal vi bare la henne slippe? Eller prøve å bestikke henne? Pleier å hjelpe med penger - men vil uansett at en av oss foreldre skal være med... Dette har jo også noe med mestringsfølelse også å gjøre vel? At hun feks blir den eneste som ikke tør å ta vaksinen uten noen voksne med... Men det virker ikke som om hun bryr seg om den tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da mine tok vaksina i 2. klasse var en av foreldrene med, helsesøster mente at ungene var tross alt ikke sååå store ennå. :o)

Lurer faktisk på om ikke Snuppa satt på fanget til og med! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke noe råd, da jeg ikke har erfaring med denne situasjonen. Men jeg hadde aller først snakket med skolens helsesøster. Hun har sikkert satt tusenvis av sprøyter på barn av alle typer, og kan ha gode forslag til hvilken strategi det kan være lurt å starte med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun er så redd som du beskriver synes jeg absolutt ikke du skal tvinge henne til å ta vaksinen alene. Det er nok verre for henne å bli helt hysterisk foran klassekameratene enn å ta vaksinen på helsestasjonen sammen med en av dere. Og det er ikke bare barn som trenger å ha med seg noen, voksne kan også være livredde for sprøyter. Jeg tror det er viktig å la henne forstå at det er greit å være redd. Redd er hun jo, og hun bør slippe å skamme seg for det i tillegg.

Vaksinering på skolen kan være et mareritt, alle barn er nok litt redde og kan skremme hverandre mer opp. Og de som tar vaksinen først kan lett fortelle hvor forferdelig det var, og hun blir enda mer skremt. Sånn var det i alle fall da jeg gikk på skolen.

Fornuft trenger ikke så lett gjennom når man er veldig redd. Fokuser på at det er veldig fort gjort, bestikk henne gjerne, og planlegg noe hyggelig dere kan gjøre sammen etterpå. Da kan dere prøve å snakke om det i forkant, fokusere på noe hun kan glede seg til, og ikke la sprøyten ta alt fokus hvis dere klarer. Ta med yndlingsbamsen så hun har noe å holde i. Og prøv å få time tidlig på dagen, så slipper hun å grue seg så lenge og dere har litt tid til å gjøre noe hyggelig etterpå. (Selvfølgelig skal hun slippe skolen den dagen.)

Det er dere som foreldre som bestemmer om hun skal ta vaksinen eller ikke, la henne forstå det. Og hold fast ved det. Blir hun veldig hysterisk, så dere må holde henne fast med makt, så kan dere utsette det. Forbered henne godt, på hva som skal skje, hvor det er, hvordan det ser ut der osv, jo mer hun vet om ting rundt jo tryggere vil hun føle seg.

Jeg vet hva jeg snakker om, jeg er selv livredd for sprøyter og skal snart av gårde for å ta vaksine mot svineinfluense. Og jeg må ha med meg min mor, og har lovet meg selv en fin belønning etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mine tok vaksina i 2. klasse var en av foreldrene med, helsesøster mente at ungene var tross alt ikke sååå store ennå. :o)

Lurer faktisk på om ikke Snuppa satt på fanget til og med! :o)

Jenta mi satt på fanget mitt da hun tok vaksine i 2. kl. :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med henne på skolen den dagen, du. På skolen er det jo ofte en tendens til at noen av de barna som får vaksinen først, forteller skremselshistorier til de andre.

"Sprøyta var sååå stor, og nåla gikk tvers igjennom armen ..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest For vaksinasjon

Å ta vaksine på skolen er noe helt annet enn å ta den med en forelder tilstede, og det kan faktisk også slå veldig bra ut!

Snakk med helsesøster på forhånd, slik at hun er klar over situasjonen. Si gjerne at dere ikke vil at hun skal presses hvis hun viser tendenser til å bli hysterisk, men det kan faktisk hende at hun (barnet, altså) overrasker dere og bare tar sprøyta.

Begge mine barn tok sprøyta uten knussel, selv om særlig den yngste grudde seg veldig. Helsesøster tok aller først et par som overhode ikke var redde, så tok hun de som var veldig redde slik at de ikke skulle gå og grue seg lenge. I begge klassene tok alle sprøyta, og kun et par stykker gråt og "ville ikke".

Snakk også med læreren, og forklar situasjonen, men ikke si til barnet at du har gjort det.

Unger oppfører seg veldig forskjellig med og uten foreldre. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Våre femteklassing er også livredd sprøyter, etter vaksinasjon i andreklassen.

Jeg lurer derfor på om man kan ha på emlakrem (sånn krem som bedøver lokalt) , før svineinfluensavaksinen. Er det noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Våre femteklassing er også livredd sprøyter, etter vaksinasjon i andreklassen.

Jeg lurer derfor på om man kan ha på emlakrem (sånn krem som bedøver lokalt) , før svineinfluensavaksinen. Er det noen som vet?

Ulempen med emlakremen er at den får blodårene til å trekke seg litt sammen slik at det kan bli litt vanskeligere å finne dem. Vi har forsåvidt god erfaring med kremen, men den bedøver bare stikkstedet, man kjenner jo presset inne i armen når væsken presses inn allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen med emlakremen er at den får blodårene til å trekke seg litt sammen slik at det kan bli litt vanskeligere å finne dem. Vi har forsåvidt god erfaring med kremen, men den bedøver bare stikkstedet, man kjenner jo presset inne i armen når væsken presses inn allikevel.

Det vet jeg, men det er selve stikket som gutten min er redd for....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest i disse vaksinasjonstider...

Å ta vaksine på skolen er noe helt annet enn å ta den med en forelder tilstede, og det kan faktisk også slå veldig bra ut!

Snakk med helsesøster på forhånd, slik at hun er klar over situasjonen. Si gjerne at dere ikke vil at hun skal presses hvis hun viser tendenser til å bli hysterisk, men det kan faktisk hende at hun (barnet, altså) overrasker dere og bare tar sprøyta.

Begge mine barn tok sprøyta uten knussel, selv om særlig den yngste grudde seg veldig. Helsesøster tok aller først et par som overhode ikke var redde, så tok hun de som var veldig redde slik at de ikke skulle gå og grue seg lenge. I begge klassene tok alle sprøyta, og kun et par stykker gråt og "ville ikke".

Snakk også med læreren, og forklar situasjonen, men ikke si til barnet at du har gjort det.

Unger oppfører seg veldig forskjellig med og uten foreldre. :-)

God ide og du har mange gode forslag. Men siden jeg ikke føler at hun er helt "normal" så tror jeg ikke at det vil gå så bra når ikke vi foreldre er tilstede. Så jeg vet ikke om jeg tør å ta sjangsen på det rett og slett. Men det er selvfølgelig MULIG at det hadde gjort det. Det er derfor jeg ikke klarer å bestemme meg...

På storesøsteren så virker sånne "triks". Men hun er en helt annen type...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

peppermyntete

Det vet jeg, men det er selve stikket som gutten min er redd for....

Kanskje det vil hjelpe noe med en hvilken som helst krem?

(Jeg vet det ikke er pent å lure barn, men Dumbo lærte seg tross alt å fly uten lykkefjær til slutt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest For vaksinasjon

God ide og du har mange gode forslag. Men siden jeg ikke føler at hun er helt "normal" så tror jeg ikke at det vil gå så bra når ikke vi foreldre er tilstede. Så jeg vet ikke om jeg tør å ta sjangsen på det rett og slett. Men det er selvfølgelig MULIG at det hadde gjort det. Det er derfor jeg ikke klarer å bestemme meg...

På storesøsteren så virker sånne "triks". Men hun er en helt annen type...

''Men siden jeg ikke føler at hun er helt "normal" så tror jeg ikke at det vil gå så bra når ikke vi foreldre er tilstede. ''

Jeg synes du skal gi henne en sjanse, jeg, for alternativene er jo fortsatt tilstede: hun kan få dem på helsestasjonen sammen med dere eller la være å få vaksinen.

Ingen skade skjedd om dere prøver og det ikke går. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulempen med emlakremen er at den får blodårene til å trekke seg litt sammen slik at det kan bli litt vanskeligere å finne dem. Vi har forsåvidt god erfaring med kremen, men den bedøver bare stikkstedet, man kjenner jo presset inne i armen når væsken presses inn allikevel.

Nå skal jo vaksiner absolutt IKKE inn i en blodåre, så akkurat det er i så fall bare en fordel. Ved blodprøver blir det annerledes, men jeg har faktisk aldri opplevd det som noe problem med Emla og prøvetaking av barn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det vil hjelpe noe med en hvilken som helst krem?

(Jeg vet det ikke er pent å lure barn, men Dumbo lærte seg tross alt å fly uten lykkefjær til slutt. :-)

Tenkte det, jeg og. Dersom emlakrem ikke "er lov" eller er lurt, så tar jeg en klatt annen krem på.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest i disse vaksinasjonstider...

''Men siden jeg ikke føler at hun er helt "normal" så tror jeg ikke at det vil gå så bra når ikke vi foreldre er tilstede. ''

Jeg synes du skal gi henne en sjanse, jeg, for alternativene er jo fortsatt tilstede: hun kan få dem på helsestasjonen sammen med dere eller la være å få vaksinen.

Ingen skade skjedd om dere prøver og det ikke går. :-)

Skaden er jo at hun kan føle seg sviktet av oss foreldre, hun spør hele tiden om hun TRENGER å ta den vaksinen (som det jo snakkes mye om i klassen), ber om å få slippe osv. Jeg er redd hun vil oppleve det som traumatisk hvis vi ikke hører på henne eller lurer henne. Og hva om hun "klikker" foran hele klassen, helsesøster og alt? Ikke noen kjekk opplevelse for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest For vaksinasjon

Skaden er jo at hun kan føle seg sviktet av oss foreldre, hun spør hele tiden om hun TRENGER å ta den vaksinen (som det jo snakkes mye om i klassen), ber om å få slippe osv. Jeg er redd hun vil oppleve det som traumatisk hvis vi ikke hører på henne eller lurer henne. Og hva om hun "klikker" foran hele klassen, helsesøster og alt? Ikke noen kjekk opplevelse for henne.

OK, du kjenner jo ditt barn best.

Her i huset har vi ikke snakket om vaksiner som noe man overhode kan slippe, dvs. vi har kun snakket om hvor heldige vi er som kan få vaksiner, at barn i andre land ikke får, og om hvilke sykdommer som nå er utryddet fordi vi har fått vaksiner. Så det "å slippe" har aldri vært noe tema, og jeg kjenner således ikke problemstillingen.

Ei heller har det vært snakk om at foreldrene skulle være med når de ble tatt, så det er vanskelig å sette seg inn i situasjonen.

Når det gjelder akkurat det å klikke, så vet jeg ikke om det har skjedd i skolesituasjon før? Hvis det har skjedd, så har hun allerede opplevd - og overlevd! :-) - situasjonen, og hvis ikke så ligger hun kanskje ikke så nær "en klikk" i skolesituasjoner som hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Våre femteklassing er også livredd sprøyter, etter vaksinasjon i andreklassen.

Jeg lurer derfor på om man kan ha på emlakrem (sånn krem som bedøver lokalt) , før svineinfluensavaksinen. Er det noen som vet?

Emlakrem (eller plaster er enklere) vil bedøve huden og gjøre at stikket ikke kjennes. Men som Lillimus sier, litt sprengfølelse blir det uansett.

Men det er klart hvis du tror Emla har en "beroligende" effekt, så gjør det!

Ta på venstre armen (hvis høyrehendt) og nesten helt oppe ved skulderen (på delta muskelen). Minst en time før, gjerne lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jo vaksiner absolutt IKKE inn i en blodåre, så akkurat det er i så fall bare en fordel. Ved blodprøver blir det annerledes, men jeg har faktisk aldri opplevd det som noe problem med Emla og prøvetaking av barn....

*Hehe* Det har du jo helt rett - like greit at jeg ikke er helsepersonell. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Hehe* Det har du jo helt rett - like greit at jeg ikke er helsepersonell. ;o)

Så sant, så sant ;-)

Noen yrkes grupper gjør seg best på sin faste plass, greit at kirurgen opererer og piloten fører flyet for eksempel....

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...