Gå til innhold

Når barna er redde for sprøyter...


Gjest i disse vaksinasjonstider...

Anbefalte innlegg

Gjest i disse vaksinasjonstider...

OK, du kjenner jo ditt barn best.

Her i huset har vi ikke snakket om vaksiner som noe man overhode kan slippe, dvs. vi har kun snakket om hvor heldige vi er som kan få vaksiner, at barn i andre land ikke får, og om hvilke sykdommer som nå er utryddet fordi vi har fått vaksiner. Så det "å slippe" har aldri vært noe tema, og jeg kjenner således ikke problemstillingen.

Ei heller har det vært snakk om at foreldrene skulle være med når de ble tatt, så det er vanskelig å sette seg inn i situasjonen.

Når det gjelder akkurat det å klikke, så vet jeg ikke om det har skjedd i skolesituasjon før? Hvis det har skjedd, så har hun allerede opplevd - og overlevd! :-) - situasjonen, og hvis ikke så ligger hun kanskje ikke så nær "en klikk" i skolesituasjoner som hjemme?

Det står på lappen vi har fått at vi må krysse av for om de skal ha vaksine eller ikke. Så jeg tror ikke de har fått inntrykk av at dette er noe alle SKAL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest For vaksinasjon

Det står på lappen vi har fått at vi må krysse av for om de skal ha vaksine eller ikke. Så jeg tror ikke de har fått inntrykk av at dette er noe alle SKAL.

Ja, skolen kan jo ikke tvangsvaksinere unger, vi har jo vaksinasjonsfrihet her i landet, og det er foreldrene som bestemmer. At sprøyta blir satt på skolen er jo av praktiske grunner, siden det tar mye lenger tid om alle barna skal komme til helsestasjonen, foreldrene ta seg fri osv.

Når jeg snakket om vaksine og slik her hos oss, så har vi som foreldre valgt å vaksinere. Ungene kan jo ikke bestemme slikt selv, og dermed har vi valgt å ha en positiv holdning til vaksiner. Som er formidlet til barna.

Får en følelse av at du blir irritert på meg, jeg da, men jeg prøver bare å hjelpe til og svare på det du spør om.

Ang. den klikkingen hennes, så vet du best selv om den har slått ut på skolen allerede eller om hun holder seg i skinnet der (registrerer at du ikke svarer på det, og da antar jeg at du ikke vil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru krokodille

Hva om du fikk ei sprøyte på helsestasjonen med ei veldig lita nål som hun kan få ta og se på. Mange ganger er det selve sprøyta barn er redd for, har jeg erfart. Forklar henne i detalj hva som skal skje og ikke ha hastverk.

Ja, jeg ville vært med ungen selv på helsestasjonen i en slik situasjon, ellers kan hun bli verre enn hun allerede er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest i disse vaksinasjonstider...

Ja, skolen kan jo ikke tvangsvaksinere unger, vi har jo vaksinasjonsfrihet her i landet, og det er foreldrene som bestemmer. At sprøyta blir satt på skolen er jo av praktiske grunner, siden det tar mye lenger tid om alle barna skal komme til helsestasjonen, foreldrene ta seg fri osv.

Når jeg snakket om vaksine og slik her hos oss, så har vi som foreldre valgt å vaksinere. Ungene kan jo ikke bestemme slikt selv, og dermed har vi valgt å ha en positiv holdning til vaksiner. Som er formidlet til barna.

Får en følelse av at du blir irritert på meg, jeg da, men jeg prøver bare å hjelpe til og svare på det du spør om.

Ang. den klikkingen hennes, så vet du best selv om den har slått ut på skolen allerede eller om hun holder seg i skinnet der (registrerer at du ikke svarer på det, og da antar jeg at du ikke vil).

Nei jeg VAR ikke irritert på deg i det hele tatt. Men mulig jeg begynner å bli det litt nå ;-)

Grunnen til at jeg ikke svarte på det siste var at jeg følte jeg hadde fortalt det som er å fortelle om den saken. Som du selv sa så kjenner vi foreldre henne best.

Jeg kan ikke garantere hvordan hun ville ha oppført seg, hun har "klikket" i mange sammenhenger, også på skolen. Jeg har lyst til å tilrettelegge denne vaksineringen slik at det blir best mulig for henne. Samtidig så vet jeg jo at det er ting som hun MÅ gjøre, nå har sprøyter blitt et problem, er jo redd for at ting som tannlege etc kommer til å bli et problem senere..

Samtidig så er jo ikke denne vaksineringa noe man MÅ. Men tannlege MÅ man. Men der kan jo vi foreldre følge og heldigvis har hun til nå ikke hatt hull.

Hvis hun feks har Asberger eller en annen diagnose så kan jo det forklare hvorfor hun er som hun er. Når vi ikke VET er det vanskelig for oss foreldre å vite om og hvor mye vi bør presse henne i slike situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest For vaksinasjon

Nei jeg VAR ikke irritert på deg i det hele tatt. Men mulig jeg begynner å bli det litt nå ;-)

Grunnen til at jeg ikke svarte på det siste var at jeg følte jeg hadde fortalt det som er å fortelle om den saken. Som du selv sa så kjenner vi foreldre henne best.

Jeg kan ikke garantere hvordan hun ville ha oppført seg, hun har "klikket" i mange sammenhenger, også på skolen. Jeg har lyst til å tilrettelegge denne vaksineringen slik at det blir best mulig for henne. Samtidig så vet jeg jo at det er ting som hun MÅ gjøre, nå har sprøyter blitt et problem, er jo redd for at ting som tannlege etc kommer til å bli et problem senere..

Samtidig så er jo ikke denne vaksineringa noe man MÅ. Men tannlege MÅ man. Men der kan jo vi foreldre følge og heldigvis har hun til nå ikke hatt hull.

Hvis hun feks har Asberger eller en annen diagnose så kan jo det forklare hvorfor hun er som hun er. Når vi ikke VET er det vanskelig for oss foreldre å vite om og hvor mye vi bør presse henne i slike situasjoner.

Du uttrykte i et tidligere svar at du var bekymret for om hun skulle "klikke" foran klassen, og derfor spurte jeg om hun hadde gjort det før. Og det gjorde jeg fordi det kunne høres ut som om hun ville oppleve det som et nederlag fordi det ikke hadde skjedd før.

Hvis det derimot har skjedd før, så er det ikke sikkert at det vil bli noen stor nedtur. Har det ikke skjedd før, så kan det være fordi barnet oppfører seg annerledes på skolen enn hjemme.

Nei, det er ikke vaksinetvang i dette landet. Når det gjelder ting man -bør- gjøre, så mener jeg at vaksine er en av dem. Dessuten kan vi gjerne lære våre barn at vi av og til må gjøre ting som ikke er direkte festlig, enten av hensyn til oss selv eller andre.

Synd du blir irritert på meg, jeg har kun prøvd å gi deg svar og når jeg har spurt om utdyping har det vært for å kunne gi bedre svar.

Det er dere foreldre som bestemmer, og jeg forstår at dere er usikre på hva dere kan og bør gjøre i forhold til et barn som ikke er utredet når dere har mistanke om at ting ikke er som de burde vært. Dette er det jo bare dere som kan svare på, siden det er dere som kjenner barnet best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenkte det, jeg og. Dersom emlakrem ikke "er lov" eller er lurt, så tar jeg en klatt annen krem på.....

Jeg har også erfart at emblakrem gjør det vanskelig å finne blodårer. Derfor ble det mye værre med emblakrem for å si det sånn. Men de leter kanskje ikke etter blodåren når det gjelder vaksine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger kan det gå mye bedre med ungene når foreldrene ikke er tilstede. Men dere kjenner henne jo best og må jo ta avgjørelsen. Jeg tror jeg hadde prøvd å få til en løsning hvor man visste at det var noen der hun var trygg på (en lærer kanskje) også være litt i "standby" selv den dagen, og forberedt på å tilkalles på kort varsel f.eks. hvis det skulle skjære seg fullstendig.

Jeg tror at de fleste 2.klassinger klarer mye veldig fint på egen hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men hvis hun blir hysterisk da også - bør vi la henne slippe? Jeg er ikke så veldig redd for de sykdommene som inngår i denne vaksinen akkurat. ''

Hun bør absolutt ikke få hyle seg fra dette. Svineinfluensavaksinen har jeg ikke så sterke meninger om. Vaksinene i vaksineprogrammet er et must. Du bør være redd for disse sykdommene.

For det andre vil det før eller siden oppstå skremmende situasjoner som hun må trø seg gjennom uansett. Like greit å lære seg å takle det først som sist.

Ikke gi henne et valg. La henne forstå at dette er noe dere helt udiskutabelt har bestemt. Jo mer dere vakler, jo mer vakler jenta og jo mer drama vil hun lage.

Den av dere foreldre som er minst dillete og mest bestemt bør dra med henne. (Veldig ofte pappa...) Masse medfølelse hjelper ikke. Hun trenger at man får henne til å bruke ta-seg-sammen-og-hold-ut-musklene.

Ikke gi henne masse tid å grue seg. Gi beskjed så kort tid i forveien som mulig. Ingen diskusjon eller forklaring når sprøyten skal settes. Få de unna så fort som over hodet mulig. Graden av traumet er nesten direkte proposjonal med tiden barnet får til å øse seg opp og lage drama. Bruk samme type bestemthet som når man nekter ungene å leke på motorveien...

Hun overlever dette. Få det unna.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Våre femteklassing er også livredd sprøyter, etter vaksinasjon i andreklassen.

Jeg lurer derfor på om man kan ha på emlakrem (sånn krem som bedøver lokalt) , før svineinfluensavaksinen. Er det noen som vet?

Det kan man bruke.

Virker ikke fullt så effektivt som ved blodprøve etter som sprøyten settes dypere. Men det er en god trygghet for mange sprøyteredde likevel.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun er så redd som du beskriver synes jeg absolutt ikke du skal tvinge henne til å ta vaksinen alene. Det er nok verre for henne å bli helt hysterisk foran klassekameratene enn å ta vaksinen på helsestasjonen sammen med en av dere. Og det er ikke bare barn som trenger å ha med seg noen, voksne kan også være livredde for sprøyter. Jeg tror det er viktig å la henne forstå at det er greit å være redd. Redd er hun jo, og hun bør slippe å skamme seg for det i tillegg.

Vaksinering på skolen kan være et mareritt, alle barn er nok litt redde og kan skremme hverandre mer opp. Og de som tar vaksinen først kan lett fortelle hvor forferdelig det var, og hun blir enda mer skremt. Sånn var det i alle fall da jeg gikk på skolen.

Fornuft trenger ikke så lett gjennom når man er veldig redd. Fokuser på at det er veldig fort gjort, bestikk henne gjerne, og planlegg noe hyggelig dere kan gjøre sammen etterpå. Da kan dere prøve å snakke om det i forkant, fokusere på noe hun kan glede seg til, og ikke la sprøyten ta alt fokus hvis dere klarer. Ta med yndlingsbamsen så hun har noe å holde i. Og prøv å få time tidlig på dagen, så slipper hun å grue seg så lenge og dere har litt tid til å gjøre noe hyggelig etterpå. (Selvfølgelig skal hun slippe skolen den dagen.)

Det er dere som foreldre som bestemmer om hun skal ta vaksinen eller ikke, la henne forstå det. Og hold fast ved det. Blir hun veldig hysterisk, så dere må holde henne fast med makt, så kan dere utsette det. Forbered henne godt, på hva som skal skje, hvor det er, hvordan det ser ut der osv, jo mer hun vet om ting rundt jo tryggere vil hun føle seg.

Jeg vet hva jeg snakker om, jeg er selv livredd for sprøyter og skal snart av gårde for å ta vaksine mot svineinfluense. Og jeg må ha med meg min mor, og har lovet meg selv en fin belønning etterpå.

Helt på siden.

De setter vel ikke vaksinen foran hele klassen, slik de gjorde før i verden. Slik var et heltrukkent mareritt for de som er redde. De ble i tillegg ydmyket foran klassen.

Man sender vel en og en eller noen stykker til venterommet til helsesøster og så går de inn alene?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men hvis hun blir hysterisk da også - bør vi la henne slippe? Jeg er ikke så veldig redd for de sykdommene som inngår i denne vaksinen akkurat. ''

Hun bør absolutt ikke få hyle seg fra dette. Svineinfluensavaksinen har jeg ikke så sterke meninger om. Vaksinene i vaksineprogrammet er et must. Du bør være redd for disse sykdommene.

For det andre vil det før eller siden oppstå skremmende situasjoner som hun må trø seg gjennom uansett. Like greit å lære seg å takle det først som sist.

Ikke gi henne et valg. La henne forstå at dette er noe dere helt udiskutabelt har bestemt. Jo mer dere vakler, jo mer vakler jenta og jo mer drama vil hun lage.

Den av dere foreldre som er minst dillete og mest bestemt bør dra med henne. (Veldig ofte pappa...) Masse medfølelse hjelper ikke. Hun trenger at man får henne til å bruke ta-seg-sammen-og-hold-ut-musklene.

Ikke gi henne masse tid å grue seg. Gi beskjed så kort tid i forveien som mulig. Ingen diskusjon eller forklaring når sprøyten skal settes. Få de unna så fort som over hodet mulig. Graden av traumet er nesten direkte proposjonal med tiden barnet får til å øse seg opp og lage drama. Bruk samme type bestemthet som når man nekter ungene å leke på motorveien...

Hun overlever dette. Få det unna.

mvh

Bøyer meg i støvet for dette svaret, PieLill og er skjønt enig på alle punkter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mannen din er mindre nervøs og bekymret for denne situasjonen enn deg, så burde han bli med henne.

Her sendes alltid stepappa med vår noe pysete 4-åring om det er noe som er skummelt. Da går det ti ganger lettere.

Jeg synes ikke dere skal la henne grine seg fra dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tatjana

''Men hvis hun blir hysterisk da også - bør vi la henne slippe? Jeg er ikke så veldig redd for de sykdommene som inngår i denne vaksinen akkurat. ''

Hun bør absolutt ikke få hyle seg fra dette. Svineinfluensavaksinen har jeg ikke så sterke meninger om. Vaksinene i vaksineprogrammet er et must. Du bør være redd for disse sykdommene.

For det andre vil det før eller siden oppstå skremmende situasjoner som hun må trø seg gjennom uansett. Like greit å lære seg å takle det først som sist.

Ikke gi henne et valg. La henne forstå at dette er noe dere helt udiskutabelt har bestemt. Jo mer dere vakler, jo mer vakler jenta og jo mer drama vil hun lage.

Den av dere foreldre som er minst dillete og mest bestemt bør dra med henne. (Veldig ofte pappa...) Masse medfølelse hjelper ikke. Hun trenger at man får henne til å bruke ta-seg-sammen-og-hold-ut-musklene.

Ikke gi henne masse tid å grue seg. Gi beskjed så kort tid i forveien som mulig. Ingen diskusjon eller forklaring når sprøyten skal settes. Få de unna så fort som over hodet mulig. Graden av traumet er nesten direkte proposjonal med tiden barnet får til å øse seg opp og lage drama. Bruk samme type bestemthet som når man nekter ungene å leke på motorveien...

Hun overlever dette. Få det unna.

mvh

Godt svart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

''Når vi tar blodprøver er jo en av oss foreldre der og kan "kontrollere" henne og situasjonen. Men jeg er redd for at hun enten vil bli veldig redd og hysterisk hvis hun skal vaksineres på skolen uten oss foreldre. Tenker både på henne selv og omgivelsene og føler behov for å være tilstede.''

Jeg tenker at det er en mulighet for at hun er mer dramatisk når dere er til stede, og at hun muligens oppfører seg annerledes uten dere i nærheten. Unger er ofte slik, når de slår seg litt blir alt så mye vondere når foreldrene er i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...