Gå til innhold

Svineinfluensahysteri?


puppola

Anbefalte innlegg

Merker at jeg de siste ukene har blitt mer engstelig ifht svineinfluensa. Synes det skrives så mye skremmende om det og så i det ene øyeblikket Bør alle ta vaksine men vips vaksine finnes ikke til alle men vi oppfordres til å ta den...hvorfor er helsemyndigheten så vinglete?

vet de noe vi ikke får vite? er det mer alvorlig enn vi får vite? jeg hadde ikke tenkt å ta vaksinen men etter all vinglingen i de siste ukene så har jeg bestemt meg for å gjøre det likevel og g¨å vaksinere ungene....merker at dette gjør meg veldig urolig...den viruslungebetennelsen som man kan få ved å ha svineinfluensa finnes det ingen kur mot leste jeg i dag...hjææælp

Er det overdrevet eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Myndighetene er helt klar på at de ønsker at alle skal ta vaksinen.

Det blir vaksine nok til alle, men det har hele tiden vært klart at vaksinen ville komme i puljer - og at risikogruppene skal vaksineres først.

Rådet om at alle skal vaksineres, står dermed fast.

Det er opp til helsemynidghetene å prioritere hvor vaksinedosene skal sendes, når de ankommer Norge - det vurderes etter hvor risikoen er størst nå (etter at første pulje ble spredt over hele landet). Dermed er det litt ulikt etter hvor du bor når du vil få tilbud om vaksine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Myndighetene er helt klar på at de ønsker at alle skal ta vaksinen.

Det blir vaksine nok til alle, men det har hele tiden vært klart at vaksinen ville komme i puljer - og at risikogruppene skal vaksineres først.

Rådet om at alle skal vaksineres, står dermed fast.

Det er opp til helsemynidghetene å prioritere hvor vaksinedosene skal sendes, når de ankommer Norge - det vurderes etter hvor risikoen er størst nå (etter at første pulje ble spredt over hele landet). Dermed er det litt ulikt etter hvor du bor når du vil få tilbud om vaksine.

''Det er opp til helsemynidghetene å prioritere hvor vaksinedosene skal sendes, når de ankommer Norge - det vurderes etter hvor risikoen er størst nå (etter at første pulje ble spredt over hele landet). Dermed er det litt ulikt etter hvor du bor når du vil få tilbud om vaksine.''

Det jeg ikke kan forstå er hvorfor utkantstrøk er først ute med å vaksinere. VG skriver ''Ifølge Folkehelseinstituttet (FHI) er grunnen til at Oslo får vaksinen senere enn andre store byer at utsendelsen startet til de områdene hvor frakten tar lengst tid.'' men her er også folketettheten høyest. Jeg ser ikke logikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er opp til helsemynidghetene å prioritere hvor vaksinedosene skal sendes, når de ankommer Norge - det vurderes etter hvor risikoen er størst nå (etter at første pulje ble spredt over hele landet). Dermed er det litt ulikt etter hvor du bor når du vil få tilbud om vaksine.''

Det jeg ikke kan forstå er hvorfor utkantstrøk er først ute med å vaksinere. VG skriver ''Ifølge Folkehelseinstituttet (FHI) er grunnen til at Oslo får vaksinen senere enn andre store byer at utsendelsen startet til de områdene hvor frakten tar lengst tid.'' men her er også folketettheten høyest. Jeg ser ikke logikken.

Det er mange som ikke forstår denne logikken, og det er derfor det skal være endret ved denne vaksineutkjøringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Det er mange som ikke forstår denne logikken, og det er derfor det skal være endret ved denne vaksineutkjøringa.

Er det endret? Vel, det spiller vel liten rolle når endring skjer så sent. Friske bekjente i grisgrendte(!) strøk er vaksinert for over en uke siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er opp til helsemynidghetene å prioritere hvor vaksinedosene skal sendes, når de ankommer Norge - det vurderes etter hvor risikoen er størst nå (etter at første pulje ble spredt over hele landet). Dermed er det litt ulikt etter hvor du bor når du vil få tilbud om vaksine.''

Det jeg ikke kan forstå er hvorfor utkantstrøk er først ute med å vaksinere. VG skriver ''Ifølge Folkehelseinstituttet (FHI) er grunnen til at Oslo får vaksinen senere enn andre store byer at utsendelsen startet til de områdene hvor frakten tar lengst tid.'' men her er også folketettheten høyest. Jeg ser ikke logikken.

Det kommer massiv kritikk uansett hva de gjør. Hadde Oslo-området fått først, hadde distriktene hylt opp om like rettigheter på tvers av geografien. Nå er det feil at mange småkommuner i utkanten får tidlig, selv om det kanskje kan forhindre at svært mange med lang vei til sykehus, blir alvorlig rammet.

For noen måneder siden, før det første dødsfallet, var det også helt forferdelig at det var bestilt vaksiner til alle, for det kostet altfor mye penger. Nå er det litt stille om akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det endret? Vel, det spiller vel liten rolle når endring skjer så sent. Friske bekjente i grisgrendte(!) strøk er vaksinert for over en uke siden.

Det stemmer nok at enkelte små kommuner har fått vaksinere alle innbyggerne, men det er de færreste. Det har vært fordi det er et visst antal doser i hver pakke som sendes, og at det vil ta for lang tid å splitte opp pakkene - dermed har enkelte små kommuner fått nok til hele befolkninga. Men de fleste kommunene - også i grissgrente strøk - har ikke fått nok vaksine til friske folk også. Og folk i risikosonen i grissgrente strøk er vel like mye verdt som folk i risikosonen i sentrale strøk?

Men som sagt: Fordelingen av vaksinene som kommer nå, er vurdert ut fra hvor risikoen er størst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Det stemmer nok at enkelte små kommuner har fått vaksinere alle innbyggerne, men det er de færreste. Det har vært fordi det er et visst antal doser i hver pakke som sendes, og at det vil ta for lang tid å splitte opp pakkene - dermed har enkelte små kommuner fått nok til hele befolkninga. Men de fleste kommunene - også i grissgrente strøk - har ikke fått nok vaksine til friske folk også. Og folk i risikosonen i grissgrente strøk er vel like mye verdt som folk i risikosonen i sentrale strøk?

Men som sagt: Fordelingen av vaksinene som kommer nå, er vurdert ut fra hvor risikoen er størst.

''Og folk i risikosonen i grissgrente strøk er vel like mye verdt som folk i risikosonen i sentrale strøk?''

Du, jeg har altså ikke påstått noe annet...

Jeg skrev faktisk at _friske_ bekjente i utkantstrøk er vaksinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og folk i risikosonen i grissgrente strøk er vel like mye verdt som folk i risikosonen i sentrale strøk?''

Du, jeg har altså ikke påstått noe annet...

Jeg skrev faktisk at _friske_ bekjente i utkantstrøk er vaksinert.

''Jeg skrev faktisk at _friske_ bekjente i utkantstrøk er vaksinert''

Ja, og det krangler jeg heller ikke på ;-)

Det var ikke ment som en kritikk, egentlig - men det kom litt krøkkete ut. Var bare ment som en presisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Myndighetene er helt klar på at de ønsker at alle skal ta vaksinen.

Det blir vaksine nok til alle, men det har hele tiden vært klart at vaksinen ville komme i puljer - og at risikogruppene skal vaksineres først.

Rådet om at alle skal vaksineres, står dermed fast.

Det er opp til helsemynidghetene å prioritere hvor vaksinedosene skal sendes, når de ankommer Norge - det vurderes etter hvor risikoen er størst nå (etter at første pulje ble spredt over hele landet). Dermed er det litt ulikt etter hvor du bor når du vil få tilbud om vaksine.

Sitat: "Myndighetene er helt klar på at de ønsker at alle skal ta vaksinen."

Det er ikke helt riktig.

Jeg ringte til Folkehelsas Kontaktinformasjon om "Ny influensa A(H1N1)" vedkommende, jeg snakket med sa at det er helt frivillig om en vil ta vaksinen eller ei.

Publikumstelefon:

815 55 015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Sitat: "Myndighetene er helt klar på at de ønsker at alle skal ta vaksinen."

Det er ikke helt riktig.

Jeg ringte til Folkehelsas Kontaktinformasjon om "Ny influensa A(H1N1)" vedkommende, jeg snakket med sa at det er helt frivillig om en vil ta vaksinen eller ei.

Publikumstelefon:

815 55 015

Men at de ØNSKER at alle skal ta den er jo ikke det samme som at det er tvang. Så selvfølgelig er det helt frivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat: "Myndighetene er helt klar på at de ønsker at alle skal ta vaksinen."

Det er ikke helt riktig.

Jeg ringte til Folkehelsas Kontaktinformasjon om "Ny influensa A(H1N1)" vedkommende, jeg snakket med sa at det er helt frivillig om en vil ta vaksinen eller ei.

Publikumstelefon:

815 55 015

Selvsagt er det frivillig, selv om de oppfordrer alle til å ta den. Ingen motsetning i det, vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Selvsagt er det frivillig, selv om de oppfordrer alle til å ta den. Ingen motsetning i det, vel?

Myndighetene anbefaler folk i risikogruppene å vaksinere seg, men jeg finner ingen oppfordring til alle andre om at de også skal vaksinere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest høstløv

Men at de ØNSKER at alle skal ta den er jo ikke det samme som at det er tvang. Så selvfølgelig er det helt frivillig.

Myndighetene anbefaler folk i risikogruppene å vaksinere seg, men jeg finner ingen oppfordring til alle andre om at de også skal vaksinere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme hvor jeg er hører jeg folk snakke om vaksine, risikogruppe og svineinfluensa. Skrur du på radioen kan du være sikker på at det handler om dette.

Jeg er en av de få som er ekstremt rolig og nesten ikke tenker på dette i det heletatt.

Jeg er mer nøye med hygiene og hoster og nyser ikke i vilden sky, men ellers oppfører jeg meg helt som før.

Jeg er ikke i noen risikogruppe og det er heller ingen i min familie.

Er du i risikogruppen får du vaksine, er du det ikke, så å du i tilfelle vente, og da kan det jo tenkes at svineriet er ferdig.

(Jeg tror det er ovedrevet og opphausa)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myndighetene anbefaler folk i risikogruppene å vaksinere seg, men jeg finner ingen oppfordring til alle andre om at de også skal vaksinere seg.

Det har da vært kommunisert utallige ganger på TV, i aviser osv.

Står slik på Pandemi.no:

Spm: Jeg har god helse, bør jeg vaksinere meg?

Svar: Helsemyndighetene har fredag 23. oktober bestemt seg for å anbefale vaksine til alle over 6 måneders alder etter at risikogruppene har fått vaksine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

''Jeg skrev faktisk at _friske_ bekjente i utkantstrøk er vaksinert''

Ja, og det krangler jeg heller ikke på ;-)

Det var ikke ment som en kritikk, egentlig - men det kom litt krøkkete ut. Var bare ment som en presisering.

Fint. For jeg er ikke noen "bypamp" som sitter her og syter, jeg har faktisk bl.a. bodd rett ved deg. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat: "Myndighetene er helt klar på at de ønsker at alle skal ta vaksinen."

Det er ikke helt riktig.

Jeg ringte til Folkehelsas Kontaktinformasjon om "Ny influensa A(H1N1)" vedkommende, jeg snakket med sa at det er helt frivillig om en vil ta vaksinen eller ei.

Publikumstelefon:

815 55 015

det er jo ingen motsetning. Myndighetene anbefaler at alle tar vaksina, men det er ingen tvang. Folk kan selvsagt velge ikke å følge myndighetenes anbefaling/ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myndighetene anbefaler folk i risikogruppene å vaksinere seg, men jeg finner ingen oppfordring til alle andre om at de også skal vaksinere seg.

Resten av befolkningen

"Selv om risikoen for alvorlig sykdom og død er liten, og er lavere enn hos de definerte risikogruppene, anbefales det den generelle befolkningen å ta vaksinen" sitat fra http://pandemi.no/pandemi/vaksinering/anbefalt_rekkef_lge_for_vaksinering_mot_ny_influensa_a_h1n1__557194

Dersom du blar deg ned på siden til du kommer til avsnittet "Resten av befolkningen" vil du finne dette. Synes nå at det har florert i aviser og tv etc i det siste om at de anbefaler alle å ta den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...