Gå til innhold

Er jeg sær som ikke ønsker å delta...


Gjest hårsår?

Anbefalte innlegg

tzatziki1365380058

Ja, jeg har søsken som har flyttet fra partner etter mange år og flere barn og har ingen problemer med å forholde meg til mitt søsken fremfor dennes eks. For meg er blod tykkere enn vann i dette tilfellet.

Spørsmålet er jo hvorfor du skal måtte velge? Hvorfor skal ikke dine søsken akseptere at du, i kraft av å ha nært forhold til svigersøsken gjennom mange år, skal kunne ønske å ha et forhold til begge parter også etter skilsmissen? Altså forutsatt at du hadde et personlig og nært forhold til disse menneskene før skilsmissen.

HVorfor skal de som skiller seg få rett til å diktere alle andre relasjoner i familien fra skilsmissetidspunktet? Hva med alle de andre som blir berørt - en skilsmisse angår en hel familie, ikke bare de to som skilles. Noe det tyder på at de færreste som skiller seg faktisk tar inn over seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    9

  • morsan

    4

  • AAA

    3

  • mariaflyfly

    3

Mest aktive i denne tråden

''Ja, jeg har søsken som har flyttet fra partner etter mange år og flere barn og har ingen problemer med å forholde meg til mitt søsken fremfor dennes eks. For meg er blod tykkere enn vann i dette tilfellet'' Jeg er veldig glad min eks' familie ikke deler din holdning og praksis. I såfall ville jeg ikke hatt det nære og gode forholdet til mine nieser som jeg faktisk fremdeles har, nettopp fordi jeg inkluderes i deres liv (inkl bursdager, konfirmasjoner etc) fremdeles etter mange år som fraskilt fra deres onkel. I den familien har de greid å kombinere blod og vann, takk og lov. :)

Jeg har ingen eks-svigerinner. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er jo hvorfor du skal måtte velge? Hvorfor skal ikke dine søsken akseptere at du, i kraft av å ha nært forhold til svigersøsken gjennom mange år, skal kunne ønske å ha et forhold til begge parter også etter skilsmissen? Altså forutsatt at du hadde et personlig og nært forhold til disse menneskene før skilsmissen.

HVorfor skal de som skiller seg få rett til å diktere alle andre relasjoner i familien fra skilsmissetidspunktet? Hva med alle de andre som blir berørt - en skilsmisse angår en hel familie, ikke bare de to som skilles. Noe det tyder på at de færreste som skiller seg faktisk tar inn over seg.

Selvfølgelig er det ingen som kan komme og bestemme det, men i slike anledninger som navnefest f.eks. synes jeg virkelig man bør snakke med den som er i familien før man inviterer dennes eks. Det kan jo være grunner resten av familien ikke vet om, til at samlivet ikke fungerte lenger.

Utenom disse anledningene kan man jo pleie så nær kontakt man bare vil med eks-svigerinne/eks-svoger uten at den familiære er tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forundrer meg stadig med alle på dol som ber om råd, men blir snurt når flertallet har en annen oppfatning enn dem selv. Dessuten slenges det gjerne ut beskyldninger om Politisk korrekthet.

Hvis du ikke ønsker råd, bare at folk skal støtte deg i en beslutning du alt har tatt, så bør du si det, og de som ønsker å komme med oppriktige og velmente råd slipper å kaste bort tid på deg.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glad jeg ikke er din eks-svigerinne ;)

Jeg har ingen eks-svigerinner. ;o)

Har kjønn betydning?? Dine eks-svogere er også fremdeles dine ungers onkel vettu! ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har kjønn betydning?? Dine eks-svogere er også fremdeles dine ungers onkel vettu! ;o)

Jeg siktet til nicket ditt. :o)

Men nei, jeg føler overhodet ikke at han er mine barns onkel lenger. Nå er det min søsters nåværende mann som omtales som "Onkel X", hennes eks omtales bare ved fornavn.

Jeg regner heller ikke med at min kjæres onkelbarn vil fortsette å tenke på meg om "tante Lillemus" om vi skulle gå fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glad jeg ikke er din eks-svigerinne

Jeg siktet til nicket ditt. :o)

Men nei, jeg føler overhodet ikke at han er mine barns onkel lenger. Nå er det min søsters nåværende mann som omtales som "Onkel X", hennes eks omtales bare ved fornavn.

Jeg regner heller ikke med at min kjæres onkelbarn vil fortsette å tenke på meg om "tante Lillemus" om vi skulle gå fra hverandre.

Hvorvidt man er tante/ onkel eller ikke handler jo ikke om hva du føler Lillemus! ;o) Jeg vil selvfølgelig alltid være tante til mine nieser - jeg har vært der siden de ble født, jeg er deres gudmor til og med, og det at deres onkel og jeg ikke lenger bor sammen forandrer da ikke den saken?!

Imidlertid tror jeg du har rett i at personer som kommer inn senere i en persons liv er lettere å gi slipp på ved et brudd. Jeg tror foreksempel ikke at en ny samboer til min eks vil ta min tanteplass nå som de har levd med meg i 15 år, jeg vet jo at for dem er jeg som er tante. Ikke er det vrient heller, jeg er jo fremdeles mor til deres saskenbarn, sant.

Da min onkel døde var jeg selv 15, og da min tante fikk ny samboer et par år var veldig kos, men han har aldri vært min onkel. Min onkel var "Jon", mens hennes nye mann "Hans" er min tantes snille, koslige nye mann. Men - skulle de hvelge å gå fra hverandre ville jeg ikke løfte en finger for å holde kontakten med "Hans", sant. Sånn tror jeg nok det er for mange.

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt man er tante/ onkel eller ikke handler jo ikke om hva du føler Lillemus! ;o) Jeg vil selvfølgelig alltid være tante til mine nieser - jeg har vært der siden de ble født, jeg er deres gudmor til og med, og det at deres onkel og jeg ikke lenger bor sammen forandrer da ikke den saken?!

Imidlertid tror jeg du har rett i at personer som kommer inn senere i en persons liv er lettere å gi slipp på ved et brudd. Jeg tror foreksempel ikke at en ny samboer til min eks vil ta min tanteplass nå som de har levd med meg i 15 år, jeg vet jo at for dem er jeg som er tante. Ikke er det vrient heller, jeg er jo fremdeles mor til deres saskenbarn, sant.

Da min onkel døde var jeg selv 15, og da min tante fikk ny samboer et par år var veldig kos, men han har aldri vært min onkel. Min onkel var "Jon", mens hennes nye mann "Hans" er min tantes snille, koslige nye mann. Men - skulle de hvelge å gå fra hverandre ville jeg ikke løfte en finger for å holde kontakten med "Hans", sant. Sånn tror jeg nok det er for mange.

:o)

''Jeg vil selvfølgelig alltid være tante til mine nieser - jeg har vært der siden de ble født, jeg er deres gudmor til og med, og det at deres onkel og jeg ikke lenger bor sammen forandrer da ikke den saken?!''

Prisverdig av deg, men jeg tror nok mange "inngiftede" som senere skilles faller fra fordi det føles unaturlig for dem å ha kontakt med eks-slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glad jeg ikke er din eks-svigerinne

Jeg siktet til nicket ditt. :o)

Men nei, jeg føler overhodet ikke at han er mine barns onkel lenger. Nå er det min søsters nåværende mann som omtales som "Onkel X", hennes eks omtales bare ved fornavn.

Jeg regner heller ikke med at min kjæres onkelbarn vil fortsette å tenke på meg om "tante Lillemus" om vi skulle gå fra hverandre.

Oi oi oi, skulle forte meg, og _duverden_ så mange skrivefeil det ble! Håper du greier å fatte hva jeg prøver så formidle likevel ... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glad jeg ikke er...

''Jeg vil selvfølgelig alltid være tante til mine nieser - jeg har vært der siden de ble født, jeg er deres gudmor til og med, og det at deres onkel og jeg ikke lenger bor sammen forandrer da ikke den saken?!''

Prisverdig av deg, men jeg tror nok mange "inngiftede" som senere skilles faller fra fordi det føles unaturlig for dem å ha kontakt med eks-slekta.

For meg har dette vært helt naturlig, men en av de tingene jeg var redd før vi flyttet fra hverandre. Jeg er jo glad i dem, supre skjønne jentene. :o)

Og jeg er min eks-svigerinne evig takknemmlig for at hun også har ønsket det sånn, for min eks-svoger er nok litt for opptatt i hverdagen til å tenke stort på relasjoner og sånn... Det er nok hennes ære at også jeg står på gjestelista og fremdeles inviteres hjem til dem. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg vil selvfølgelig alltid være tante til mine nieser - jeg har vært der siden de ble født, jeg er deres gudmor til og med, og det at deres onkel og jeg ikke lenger bor sammen forandrer da ikke den saken?!''

Prisverdig av deg, men jeg tror nok mange "inngiftede" som senere skilles faller fra fordi det føles unaturlig for dem å ha kontakt med eks-slekta.

''Prisverdig av deg, men jeg tror nok mange "inngiftede" som senere skilles faller fra fordi det føles unaturlig for dem å ha kontakt med eks-slekta.''

Jeg skulle tro at den _tiden_ man har vært inngiftet tante også spiller en rolle? Samt hvordan man har skjøttet denne rollen? Jeg har en inngiftet tante som alltid har vært mye mer opptatt av tantebarna enn en av de kjødelige tantene.

Nå kommer jeg fra en slekt som er nærmest kjemisk fri for skilsmisser, og skilsmisse er jo ikke helt sammenlignbart med dødsfall, men min mor betrakter seg som tante til min avdøde fars nieser/nevøer, selv om hun nå i mange år har hatt en ny mann i sitt liv, og også forholder seg til hans familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Prisverdig av deg, men jeg tror nok mange "inngiftede" som senere skilles faller fra fordi det føles unaturlig for dem å ha kontakt med eks-slekta.''

Jeg skulle tro at den _tiden_ man har vært inngiftet tante også spiller en rolle? Samt hvordan man har skjøttet denne rollen? Jeg har en inngiftet tante som alltid har vært mye mer opptatt av tantebarna enn en av de kjødelige tantene.

Nå kommer jeg fra en slekt som er nærmest kjemisk fri for skilsmisser, og skilsmisse er jo ikke helt sammenlignbart med dødsfall, men min mor betrakter seg som tante til min avdøde fars nieser/nevøer, selv om hun nå i mange år har hatt en ny mann i sitt liv, og også forholder seg til hans familie.

''Jeg skulle tro at den _tiden_ man har vært inngiftet tante også spiller en rolle? Samt hvordan man har skjøttet denne rollen?''

Det har nok stor betydning ja. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nickløs her og nå

''Ja, jeg har søsken som har flyttet fra partner etter mange år og flere barn og har ingen problemer med å forholde meg til mitt søsken fremfor dennes eks. For meg er blod tykkere enn vann i dette tilfellet'' Jeg er veldig glad min eks' familie ikke deler din holdning og praksis. I såfall ville jeg ikke hatt det nære og gode forholdet til mine nieser som jeg faktisk fremdeles har, nettopp fordi jeg inkluderes i deres liv (inkl bursdager, konfirmasjoner etc) fremdeles etter mange år som fraskilt fra deres onkel. I den familien har de greid å kombinere blod og vann, takk og lov. :)

''I den familien har de greid å kombinere blod og vann, takk og lov. :)''

Sånn er det, takk og pris, også her hos oss. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glad jeg ikke er...

''I den familien har de greid å kombinere blod og vann, takk og lov. :)''

Sånn er det, takk og pris, også her hos oss. :)

Så bra. :o) Fra mitt synspunkt er det jo ikke ungenes skyld at deres tante og onkel ikke lenger skal ele tak og seng, så hvorfor i all veden skal voksne (og voksne rundt de voksne ;o) la et slikt valg gå utover ungene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nickløs her og nå

Hvorvidt man er tante/ onkel eller ikke handler jo ikke om hva du føler Lillemus! ;o) Jeg vil selvfølgelig alltid være tante til mine nieser - jeg har vært der siden de ble født, jeg er deres gudmor til og med, og det at deres onkel og jeg ikke lenger bor sammen forandrer da ikke den saken?!

Imidlertid tror jeg du har rett i at personer som kommer inn senere i en persons liv er lettere å gi slipp på ved et brudd. Jeg tror foreksempel ikke at en ny samboer til min eks vil ta min tanteplass nå som de har levd med meg i 15 år, jeg vet jo at for dem er jeg som er tante. Ikke er det vrient heller, jeg er jo fremdeles mor til deres saskenbarn, sant.

Da min onkel døde var jeg selv 15, og da min tante fikk ny samboer et par år var veldig kos, men han har aldri vært min onkel. Min onkel var "Jon", mens hennes nye mann "Hans" er min tantes snille, koslige nye mann. Men - skulle de hvelge å gå fra hverandre ville jeg ikke løfte en finger for å holde kontakten med "Hans", sant. Sånn tror jeg nok det er for mange.

:o)

''jeg vet jo at for dem er jeg som er tante''

Nemlig! :) slik er det her også. I mine niesers familie er det slik, at hun som var tante når de ble født beholder "tittelen" når det blir skilsmisser i familien (har opplevd det på begge sider) og den nye kjæresten må nøye seg med å bli kalt ved navn. Jeg for min del setter stor pris på dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...