Gå til innhold

Hjelp...jeg blir gal....


Gjest laj

Anbefalte innlegg

Heisann....har en jente på 13 som er en rotekopp utenlike...og når jeg ber henne om å rydde, begynner hun, men greier ikke å bli ferdig før evt. trening o.l. Så blir det til at jeg må mase og mase...Så trenger noen råd til hvordan jeg slipper masingen. Har prøvd å droppe lommepenger, men nå virker ikke det lengere, hun sier at det er hennes rom,og at hun ikke trenger penger...ja, det er henes rom, men når det begynner å bli helsefarlig (mat, gamle melkeglass), så må jeg jo gripe inn..

Lurer på om jeg rett å slett skal kaset alle tingene som ikke er ryddet bort etter tidsfristen, eller har andre ett bedre råd...En annen ting, sure/frekke kommentarer, og himling med øyene, er det noe som man bør overse, eller skal man ta tak i det også...

mvh. en som har lyst til å be 13 åring om å flytte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir også gal av rot....

Hva med å sette av en lørdag til skikkelig fellesopprydning først. Kast eller gi bort ting som ikke er i bruk, dra på Ikea e.l. og kjøp inn gode systemer for oppbevaring av klær, skolesaker, leker og smådill. Lag et system som gjør det lett å holde orden.

Deretter kan du håndheve en strengere praksis. Jeg har mer tro på rydding forløpende enn skippertak, f.eks. at rommet må se noenlunde ok ut hver kveld.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også gal av rot....

Hva med å sette av en lørdag til skikkelig fellesopprydning først. Kast eller gi bort ting som ikke er i bruk, dra på Ikea e.l. og kjøp inn gode systemer for oppbevaring av klær, skolesaker, leker og smådill. Lag et system som gjør det lett å holde orden.

Deretter kan du håndheve en strengere praksis. Jeg har mer tro på rydding forløpende enn skippertak, f.eks. at rommet må se noenlunde ok ut hver kveld.

Lykke til!

Takk for rådet. Skal ta meg en tur til Ikea, jeg..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også gal av rot....

Hva med å sette av en lørdag til skikkelig fellesopprydning først. Kast eller gi bort ting som ikke er i bruk, dra på Ikea e.l. og kjøp inn gode systemer for oppbevaring av klær, skolesaker, leker og smådill. Lag et system som gjør det lett å holde orden.

Deretter kan du håndheve en strengere praksis. Jeg har mer tro på rydding forløpende enn skippertak, f.eks. at rommet må se noenlunde ok ut hver kveld.

Lykke til!

''Jeg har mer tro på rydding forløpende enn skippertak, f.eks. at rommet må se noenlunde ok ut hver kveld.''

Det har jeg tro på også.

Daglig rydding, slik at det ikke hoper seg opp.

Når tingene finner tilbake til sin faste plass mot slutten av hver dag, er det mye mer håndterlig.

Det må selvsagt være tilstrekkelig oppbevaringsplass og ikke bare et par hyller eller bokser som skal romme ALT.

Hvis barna ikke rydder tallerkner, skåler og glass osv. opp på kjøkkenet etter seg, blir det en stund til neste gang de får kose seg med snop/frukt/drikke på rommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste her om en som selv hadde opplevt i sin tid, at moren plasserte alle skitne glass og tallerkner i senga. Det virket til slutt.

Ellers støtter jeg rådet om oppbevaringssystemer, det gjør saken enklere.

Jeg har forøvrig ganske gode erfaringer med å bare ignorere tenåringsrom. Det er ikke jeg som er nødt til å være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Jeg leste her om en som selv hadde opplevt i sin tid, at moren plasserte alle skitne glass og tallerkner i senga. Det virket til slutt.

Ellers støtter jeg rådet om oppbevaringssystemer, det gjør saken enklere.

Jeg har forøvrig ganske gode erfaringer med å bare ignorere tenåringsrom. Det er ikke jeg som er nødt til å være der.

''Jeg har forøvrig ganske gode erfaringer med å bare ignorere tenåringsrom. Det er ikke jeg som er nødt til å være der.''

Jeg har også lagt meg på den linjen. Det er nok at jeg forlanger rydding i resten av huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir ofte forundret over at mødre gidder å bruke så mye energi på å krangle om rydding på tenårings rom. Hvorfor ikke bare lukke døra inn til rommet, og la henne selv gradvis finne ut at alt rotet ikke er så hyggelig.

Ville ha fokusert på at hun må ta sin andel av husarbeid og rydde etter seg i fellesarealene, og lukke øynene for rotet på hennes eget rom.

Når dette er sagt, så tror jeg denne kranglingen om rydding av rommet er en del av frigjøringsprosessen mellom mor og tenåringen. Den er en klassiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straff med å ta lommepenger virker ikke tydeligvis. Hva er viktig for henne? Mobilen, PC, venner på besøk eller?

Ta en skikkelig snakk med henne og forklar at dette er helsefarlig. Det beste er jo å få henne med "på laget".

Dersom det ikke virker så må jo sanksjoner til. Kanskje dere kan endre litt begge to. F.eks. at du godtar dersom møkkete klær/glass o.l. blir ryddet daglig, så holder det om rommet blir ryddet hver mnd.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ofte forundret over at mødre gidder å bruke så mye energi på å krangle om rydding på tenårings rom. Hvorfor ikke bare lukke døra inn til rommet, og la henne selv gradvis finne ut at alt rotet ikke er så hyggelig.

Ville ha fokusert på at hun må ta sin andel av husarbeid og rydde etter seg i fellesarealene, og lukke øynene for rotet på hennes eget rom.

Når dette er sagt, så tror jeg denne kranglingen om rydding av rommet er en del av frigjøringsprosessen mellom mor og tenåringen. Den er en klassiker.

Har en stesønn hvor vi hadde denne diskusjonen. Men når det blir så ille at jeg ikke kunne ha døra hans åpen p.g.a. dårlig lukt, så ble det månelyst!!! Et sted går grensen!!!

Da fant vi halvspiste kyllinglår, gamle matpakker, gymtøy som hadde ligget i poser i x-antall uker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en stesønn hvor vi hadde denne diskusjonen. Men når det blir så ille at jeg ikke kunne ha døra hans åpen p.g.a. dårlig lukt, så ble det månelyst!!! Et sted går grensen!!!

Da fant vi halvspiste kyllinglår, gamle matpakker, gymtøy som hadde ligget i poser i x-antall uker osv.

Hmmm.... mister de luktesansen også i tenårene...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han sov jo der. Jeg brakk meg nesten når jeg gikk forbi. Så man kan jammen lure.

Selv om jeg mener at mødre har en tendens til å overdrive dramatikken i rotete tenåringsrom, så innser jeg nødvendigheten av luktbegrensende tiltak...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg har mer tro på rydding forløpende enn skippertak, f.eks. at rommet må se noenlunde ok ut hver kveld.''

Det har jeg tro på også.

Daglig rydding, slik at det ikke hoper seg opp.

Når tingene finner tilbake til sin faste plass mot slutten av hver dag, er det mye mer håndterlig.

Det må selvsagt være tilstrekkelig oppbevaringsplass og ikke bare et par hyller eller bokser som skal romme ALT.

Hvis barna ikke rydder tallerkner, skåler og glass osv. opp på kjøkkenet etter seg, blir det en stund til neste gang de får kose seg med snop/frukt/drikke på rommet.

Mange gode innspill og tusen takk, må jo si har jeg har prøvd å tenkt at ja, det er hennes rom og hennes problem. Men når man ikke ser gulvet pga. klær. Rettetang/krølltang som ligger midt opp i klæshaugen med stikkkontakten i, utgjøre det en viss brannfare....noe som jeg har sagt i fra utallige ganger..

Er jo også det at jeg blir lei meg..sint...deretter forbandet..., når jeg ber henne om å gjøre noe, og hun sier ja, og ingenting skjer...mens hun forventer at jeg stiller opp for henne, kjøre henne hitt og ditt. Det gjøre jeg gjerne, men krever litt tilbake, og det er faktisk ikke mye..litt orden i "sysakene" slik at man ihvertfall ser gulvet, og at det er luktefritt Og ikke den kjeftingen tilbake..med utallige bandeord.......

men gode oppbevaringssystemer hjelper jo på det......:-))...igår tok jeg pc hennes, og rommet ble tålig greit:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest majas mamma

Har ikke prøvd det selv, men en venninne låste rett og slett rommet til sin håpefulle. Hun fikk sove på madrass i stua, og fikk ikke tak i noen ting. Til slutt ( eter 4 døgn)lovte hun å rydde og har holdt det (sånn nogelunde ) ryddig i etterkant. Nå er det nok for min venninne å ymte frempå om rydding, så setter hun i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest medfølende medsøster

Mange gode innspill og tusen takk, må jo si har jeg har prøvd å tenkt at ja, det er hennes rom og hennes problem. Men når man ikke ser gulvet pga. klær. Rettetang/krølltang som ligger midt opp i klæshaugen med stikkkontakten i, utgjøre det en viss brannfare....noe som jeg har sagt i fra utallige ganger..

Er jo også det at jeg blir lei meg..sint...deretter forbandet..., når jeg ber henne om å gjøre noe, og hun sier ja, og ingenting skjer...mens hun forventer at jeg stiller opp for henne, kjøre henne hitt og ditt. Det gjøre jeg gjerne, men krever litt tilbake, og det er faktisk ikke mye..litt orden i "sysakene" slik at man ihvertfall ser gulvet, og at det er luktefritt Og ikke den kjeftingen tilbake..med utallige bandeord.......

men gode oppbevaringssystemer hjelper jo på det......:-))...igår tok jeg pc hennes, og rommet ble tålig greit:-)

''mens hun forventer at jeg stiller opp for henne, kjøre henne hitt og ditt.''

Heri ligger svaret på dine problemer (kanskje)

Jeg har hatt akkurat samme problemet med mine to tenåringer, men etter at jeg gjorde det klart for dem at det ikke ble kjøring om ikke rommene er ryddige (sånn noenlunne anstendige ihvertfall) har det ENDELIG blitt endring her i heimen ;))

Det er komplisert, dyrt og tidskrevende å måtte ta buss til alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode innspill og tusen takk, må jo si har jeg har prøvd å tenkt at ja, det er hennes rom og hennes problem. Men når man ikke ser gulvet pga. klær. Rettetang/krølltang som ligger midt opp i klæshaugen med stikkkontakten i, utgjøre det en viss brannfare....noe som jeg har sagt i fra utallige ganger..

Er jo også det at jeg blir lei meg..sint...deretter forbandet..., når jeg ber henne om å gjøre noe, og hun sier ja, og ingenting skjer...mens hun forventer at jeg stiller opp for henne, kjøre henne hitt og ditt. Det gjøre jeg gjerne, men krever litt tilbake, og det er faktisk ikke mye..litt orden i "sysakene" slik at man ihvertfall ser gulvet, og at det er luktefritt Og ikke den kjeftingen tilbake..med utallige bandeord.......

men gode oppbevaringssystemer hjelper jo på det......:-))...igår tok jeg pc hennes, og rommet ble tålig greit:-)

''mens hun forventer at jeg stiller opp for henne, kjøre henne hitt og ditt. Det gjøre jeg gjerne, men krever litt tilbake,''

Og her har du vel nøkkelen kanskje.

Jeg hørte om en far som laget et nei-skjema. Hver gang ungene sa nei til det han ba dem om krysset han av på skjemaet og så sa han nei til det neste de ba ham om. Ungene visste om lista på forhånd, og fikk beskjed om hva som gjaldt. Litt firkantet kanskje, men i den familien funket det fort.

Utskjelling hadde jeg rett og slett ikke godtatt, og gitt henne beskjed om at når du sier X og kaller meg Y, da kjører ikke jeg på trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har jo et poeng med at det er hennes rom og hennes rot.

Hva med å begrense kravene til det som har med helse og hygiene å gjøre. Mao søppel og skittent tøy.

Mine har aldri fått lov til å spise på rommet.

En mulighet kan være å si at følgende må være gjort før hun får dra avgårde på/til... og så gjennomføre det. Kan være greit med to voksne i huset for anledningen. Det kan innebære at hun går glipp av en kinotur eller det vennegjengen hadde planlagt en lørdagskveld.

Himling med øynene mm er ganske ufordragelig. Men jeg tror ikke det lønner seg å gi tenåringen tilfredstillelsen av at en viser sin irritasjon. Har du en kommentar som kan gjøre ungdommen flau over egen oppførsel, kan det kanskje være en idé.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg mener at mødre har en tendens til å overdrive dramatikken i rotete tenåringsrom, så innser jeg nødvendigheten av luktbegrensende tiltak...*s*

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også gal av rot....

Hva med å sette av en lørdag til skikkelig fellesopprydning først. Kast eller gi bort ting som ikke er i bruk, dra på Ikea e.l. og kjøp inn gode systemer for oppbevaring av klær, skolesaker, leker og smådill. Lag et system som gjør det lett å holde orden.

Deretter kan du håndheve en strengere praksis. Jeg har mer tro på rydding forløpende enn skippertak, f.eks. at rommet må se noenlunde ok ut hver kveld.

Lykke til!

Støtter forslaget om umiddelbar ryddehjelp og gode oppbevaringsssystemer.

Er litt mer i tvil om hvor lurt det er å deretter ha svært strenge ryddekrav. Det er ungdommen selv som skal leve i rotet. Daglig opprydding gir daglig konflikt. Her er det nok mye maktkamp ute å går også.

Har mer tro på et minstekrav om at skitne klær kommer til vaks/vaskes, søppel kastes og søppelbøtta tømmes samt at fellesarealer holdes ryddige. Resten kan det være bedre å la rotekoppen finne ut av selv.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode innspill og tusen takk, må jo si har jeg har prøvd å tenkt at ja, det er hennes rom og hennes problem. Men når man ikke ser gulvet pga. klær. Rettetang/krølltang som ligger midt opp i klæshaugen med stikkkontakten i, utgjøre det en viss brannfare....noe som jeg har sagt i fra utallige ganger..

Er jo også det at jeg blir lei meg..sint...deretter forbandet..., når jeg ber henne om å gjøre noe, og hun sier ja, og ingenting skjer...mens hun forventer at jeg stiller opp for henne, kjøre henne hitt og ditt. Det gjøre jeg gjerne, men krever litt tilbake, og det er faktisk ikke mye..litt orden i "sysakene" slik at man ihvertfall ser gulvet, og at det er luktefritt Og ikke den kjeftingen tilbake..med utallige bandeord.......

men gode oppbevaringssystemer hjelper jo på det......:-))...igår tok jeg pc hennes, og rommet ble tålig greit:-)

''Rettetang/krølltang som ligger midt opp i klæshaugen med stikkkontakten i, utgjøre det en viss brannfare....noe som jeg har sagt i fra utallige ganger..''

Da inndras _alle_ brannfarlige elektriske apparater med umiddelbar virkning i minst to uker. De kan ha det så rotete på rommet de vil, men de får ikke lov å la klær betalt med mine penger råtne, invitere rotter og kakkerlakker med matrester og annet søppel og heller ikke lov å brenne ned huset. Det er ikke en privatsak.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...