Gå til innhold

Hjelp...jeg blir gal....


Gjest laj

Anbefalte innlegg

Støtter forslaget om umiddelbar ryddehjelp og gode oppbevaringsssystemer.

Er litt mer i tvil om hvor lurt det er å deretter ha svært strenge ryddekrav. Det er ungdommen selv som skal leve i rotet. Daglig opprydding gir daglig konflikt. Her er det nok mye maktkamp ute å går også.

Har mer tro på et minstekrav om at skitne klær kommer til vaks/vaskes, søppel kastes og søppelbøtta tømmes samt at fellesarealer holdes ryddige. Resten kan det være bedre å la rotekoppen finne ut av selv.

mvh

Jeg har heller ikke sansen for svært strenge ryddekrav, men i akkurat dette tilfellet høres det ut som høyere krav bør settes.

Hjemme hos oss deler dessuten 13-åringen rom med to år yngre søster. Det gjør at vi må se litt annerledes på ting. Er ikke rettferdig da at den ene får skrote ned rommet fullstendig. En annen ting er at de har både soverom og egen stue, og denne stuen er et gjennomgangsrom for hele familien....

Hos oss må det se noenlunde ok ut før legging - dvs mulig å ta seg frem over gulvet, og så litt mer ordentlig rydding kvelden før vaskehjelpen kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun har jo et poeng med at det er hennes rom og hennes rot.

Hva med å begrense kravene til det som har med helse og hygiene å gjøre. Mao søppel og skittent tøy.

Mine har aldri fått lov til å spise på rommet.

En mulighet kan være å si at følgende må være gjort før hun får dra avgårde på/til... og så gjennomføre det. Kan være greit med to voksne i huset for anledningen. Det kan innebære at hun går glipp av en kinotur eller det vennegjengen hadde planlagt en lørdagskveld.

Himling med øynene mm er ganske ufordragelig. Men jeg tror ikke det lønner seg å gi tenåringen tilfredstillelsen av at en viser sin irritasjon. Har du en kommentar som kan gjøre ungdommen flau over egen oppførsel, kan det kanskje være en idé.

mvh

Og man skal vel ikke godta frekk oppförsel og banneord!? Hallo? Synes det er helt utrolig at hun kan ha sà liten respekt for moren jeg da, men sà har moren tydelig ikke satt seg i respekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og man skal vel ikke godta frekk oppförsel og banneord!? Hallo? Synes det er helt utrolig at hun kan ha sà liten respekt for moren jeg da, men sà har moren tydelig ikke satt seg i respekt...

Jeg skrev ingen ting om banning, men himling med øynene.

Akkurat det synes jeg er bedre å ignorere om man ikke har en smådrepende kommentar på lager.

Støtter forslag som går på å stenge igjen service- og transportkrana som respons på frekk oppførsel og grovt språk.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke sansen for svært strenge ryddekrav, men i akkurat dette tilfellet høres det ut som høyere krav bør settes.

Hjemme hos oss deler dessuten 13-åringen rom med to år yngre søster. Det gjør at vi må se litt annerledes på ting. Er ikke rettferdig da at den ene får skrote ned rommet fullstendig. En annen ting er at de har både soverom og egen stue, og denne stuen er et gjennomgangsrom for hele familien....

Hos oss må det se noenlunde ok ut før legging - dvs mulig å ta seg frem over gulvet, og så litt mer ordentlig rydding kvelden før vaskehjelpen kommer.

Du har rett i at om man deler rom er rot ingen privatsak. Alt annet enn ens eget (ene)soverom er å betrakte som fellesareal i en eller annen form.

Det jeg tenker på er at om ungdommen lar være å rydde på trass (og h*n har eget rom), kan det være like greit å la dem leve i rotet.

Men hadde jeg funnet matrester rundt omkring og tre uker gamle gymbager, hadde jeg fått hysterisk anfall. En ting er rot, noe annet er griseri. Dessuten anser jeg det å tømme en gymbag og treffe søppelbøtta som svært enkle oppgaver.

Noen ungdommer tar dessverre med seg uvanen om å legge igjen søpla si nett der det passer på forelesningssaler, bibliotek og andre steder det ferdes andre personer enn stjernegriser.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ofte forundret over at mødre gidder å bruke så mye energi på å krangle om rydding på tenårings rom. Hvorfor ikke bare lukke døra inn til rommet, og la henne selv gradvis finne ut at alt rotet ikke er så hyggelig.

Ville ha fokusert på at hun må ta sin andel av husarbeid og rydde etter seg i fellesarealene, og lukke øynene for rotet på hennes eget rom.

Når dette er sagt, så tror jeg denne kranglingen om rydding av rommet er en del av frigjøringsprosessen mellom mor og tenåringen. Den er en klassiker.

Først var jeg helt enig med deg. Men så leste jeg det som Speak skrev, og da forstår jeg henne også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i at om man deler rom er rot ingen privatsak. Alt annet enn ens eget (ene)soverom er å betrakte som fellesareal i en eller annen form.

Det jeg tenker på er at om ungdommen lar være å rydde på trass (og h*n har eget rom), kan det være like greit å la dem leve i rotet.

Men hadde jeg funnet matrester rundt omkring og tre uker gamle gymbager, hadde jeg fått hysterisk anfall. En ting er rot, noe annet er griseri. Dessuten anser jeg det å tømme en gymbag og treffe søppelbøtta som svært enkle oppgaver.

Noen ungdommer tar dessverre med seg uvanen om å legge igjen søpla si nett der det passer på forelesningssaler, bibliotek og andre steder det ferdes andre personer enn stjernegriser.

mvh

Jeg er veldig enig med deg i at å la dem leve i rotet kan være en ok strategi hvis det ikke går ut over noen andre... Men vet ikke helt om jeg hadde klart det i praksis ;-)

Litt støv og lodotter i hjørnene har jeg derimot ingen problemer med...Om noen år, når jeg etterhvert har fire tenåringer samtidig spør det nok om jeg ikke må senke kravene litt for å overleve selv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig enig med deg i at å la dem leve i rotet kan være en ok strategi hvis det ikke går ut over noen andre... Men vet ikke helt om jeg hadde klart det i praksis ;-)

Litt støv og lodotter i hjørnene har jeg derimot ingen problemer med...Om noen år, når jeg etterhvert har fire tenåringer samtidig spør det nok om jeg ikke må senke kravene litt for å overleve selv....

;-)

Ha en fin kveld.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

min kjære søster gjorde noe lignende med min niese da hun var på den alderen der.

Det var et evig mas og jag om rydding, lekserlesing og oppgaver i hjemmet.

Endag min søster hadde fått nok, sa hun til min niese " når går alt i do!" redd det du vil ha resten forsvinner" og min søster så gjorde;)

Nå holder det med å si til henne " du vet hva som skjer" og rommet er ryddet i en fei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...