Gå til innhold

Jeg hater temabursdager!


caprice

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke få sagt hvor lei jeg er av alle disse temabursdagene som både koster penger og forberedelser. Jeg synes rett og slett det er en uting. Ungene elsker det jo selvsagt, men det er ikke de som skal kjøpe inn nye antrekk, planlegge, komme seg til byen etc etc. En ting er hoppland eller bowlingbursdag, da trenger man ikke ha på noe spesielt, men Hannah Montana, disco, Abba, svart/hvitt, 70 tallet, karneval osv osv krever faktisk en del ting som jeg ikke nødvendigvis har i hus. Det er ikke bare "å finne noe" i skapet heller - faktisk. Hva skjedde med god gammeldags bursdag der man tok på seg en pen kjole? De er jo aldri lengre i bruk og støver ned i skapet kun for jul og 17. mai... Det kan da ikke være bare meg som ikke liker denne trenden. Til neste discobursdag handlet jeg for 350,- og da kjøpte jeg langt fra det dyreste, i en kjedebutikk. Så kommer selvsagt gave i tillegg... Verst er egentlig tiden det tar å komme seg til de rette butikkene. Når invitasjon kommer lørdag ettermiddag med bursdag på onsdag holder det faktisk hardt noen ganger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe..... Eldstejenta her fyller 8 om et par måneder, så vi er vel i startgropen for slike ting. Foreløbig er det mest gammeldagse bursdagsselskaper som gjelder, og så har det vært lekeland og bowling en gang eller to.

Storesøster har veldig lyst å ha pyjamasparty i januar. Og så må det være når det er mørkt ute, og så må de få ha putekrig.

Jeg syns det høres ganske overkommelig ut, så hun kommer nok til å få det som hun vil. ;-)

Er for øvrig enig med deg i at det kan bikke over. Toppen var noen jeg vet om som arrangerte James Bond bursdag for.............5 åringen sin. Hvor mange 5 åringer vet hva James Bond er i grunnen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller ikke alle unger som elsker det, dersom rammene er for "strenge".

Én ting er at man skal kle seg ut etter fritt valg, da kan man slippe unna med noe enkelt, som prinsesse eller fotballspiller.

Mine unger har ikke vært glade i bursdager med spesielle "krav" til tema / påkledning. Minstemann var f.eks. veeeldig skeptisk til et pysjparty for hele klassen - inkludert jentene - da han var 8 - 9 år.

Det er mulig det er noe genetisk, for verken barnefaren eller jeg liker å kle oss ut, men vi har forsøkt å virke positive allikevel. Men allerede i barnehagen avtok begeistringen deres for sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldigvis ikke vært noen slike bursdager, men jeg har bare gutter. Mulig det er flere slike bursdager for jenter.

Jeg husker den første bursdagen eldstemann blei invitert i etter at han begynte på skolen... Jeg pyntet ham med pen strøket skjorte, pen bukse og pene sko.

Han var den eneste...!! De fleste kom i vanlige klær. Ikke nok med det, men enkelte kom i skitne og skikkeligutslitte klær..

syns det er litt trist jeg ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe..... Eldstejenta her fyller 8 om et par måneder, så vi er vel i startgropen for slike ting. Foreløbig er det mest gammeldagse bursdagsselskaper som gjelder, og så har det vært lekeland og bowling en gang eller to.

Storesøster har veldig lyst å ha pyjamasparty i januar. Og så må det være når det er mørkt ute, og så må de få ha putekrig.

Jeg syns det høres ganske overkommelig ut, så hun kommer nok til å få det som hun vil. ;-)

Er for øvrig enig med deg i at det kan bikke over. Toppen var noen jeg vet om som arrangerte James Bond bursdag for.............5 åringen sin. Hvor mange 5 åringer vet hva James Bond er i grunnen??

hahaha, snakk om skivebom!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi heldigvis ikke slike bursdager og mine har ikke vært invitert i "kle seg ut-selskap". Eller kanskje med ett unntak, der de skulle kle seg ut som dyr, om de ville...det var helt overkommelig.

Men slike feiringer for småunger som legger opp til at foreldre skal handle inn mye ekstra utstyr, synes jeg er en uting. Det er jo ekskluderende også i forhold til de som har dårlig råd:-(

Er en fan av gammeldags bursdagsfeiring hvor man faktisk kan pynte seg jeg også.-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldigvis ikke vært noen slike bursdager, men jeg har bare gutter. Mulig det er flere slike bursdager for jenter.

Jeg husker den første bursdagen eldstemann blei invitert i etter at han begynte på skolen... Jeg pyntet ham med pen strøket skjorte, pen bukse og pene sko.

Han var den eneste...!! De fleste kom i vanlige klær. Ikke nok med det, men enkelte kom i skitne og skikkeligutslitte klær..

syns det er litt trist jeg ...

De klærne som du ikke syntes noe om var sikkert kule ;-) Ikke alltid lett å se sånt for voksne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Ikke pokker om jeg handler klær og utstyr til hundrevis av kroner fordi ungene skal på bursdag. Det er ikke så utbredt med slike bursdager heller her omkring da, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De klærne som du ikke syntes noe om var sikkert kule ;-) Ikke alltid lett å se sånt for voksne...

Joda, noen hadde kule klær, men jeg reagerer på at enkelte kommer i slitte og skitne klær. Å nei, de er ikke fattige..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med temabursdager er ikke vanlig her vi bor. Det eneste som har vært, har vært utkledningsbursdag (velge selv), pyamasparty og prinsessebursdag. Og det har nå vært helt overkommelig for alle, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med tre barn har det blitt en del bursdager opp gjennom årene, også temabursdager.

Det kan til tider være litt småstress med 70-talls antrekk, bad taste, dyrekostyme eller andre temaer. Men vi har da ALDRI brukt penger på å kjøpe inn kostymer av den grunn.

(noe har vi fra før i utkledningskassa vår)

"Man tager hva man haver" rett og slett! Og jeg har aldri i tankene at alt må være perfekt, men at man kan gli inn i bursdagen uten om å føle seg utenfor.

Med ansiktsmaling er mye gjort for eksempel.

Det koster ikke mye med et par tre farger, også har vi det i hus i tilfelle bursdager kommer på kort varsel. (i tillegg til gaver som jeg kjøper på tibud; gjerne leker, bøker og spill)

Man finner da alltids et eller annet i huset man kan bruke.

Et langt tau til en hale, for eksempel.

Vi hadde halloween party og der var det faktisk flere med hjemmelagede kostymer som var både fine og artige. De morsomste kostymene (synes jeg da) var disse:

Spøkelse = slitt laken med hull til øyne. Hvit ansiktsmaling.

Mumie = hvit tørkerull tapet rundt hele kroppen utenpå hvite klær

Selv hadde jeg svart bukse og svart topp som jeg fant i skapet,

og en svart parykk som jeg fant i utkledningskassa til barna.

Billig og enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temabursdager er kjempepopulært hos jentene mine, og vi har aldri noensinne kjøpt inn antrekk etc til slike dager. Man har da alltid noe i skapet som kan passe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Man tager det man haver...

Disco på barnsvis er som følger:

En av dine hvite t-skjorter (blir minikjole på jenta di), belte i livet (sølv om dere har kanskje?) og støveletter, evt lange strømper/ stømpebukse/ leggvarmere. Knytt et bånd over panna (se vedlagte bilder for inspirasjon) og vips - 350,- spart! :)

http://www.ukstars.co.uk/tribute-band/abba/platinum-abba2.jpg

http://womensfashion365.com/uploaded_images/women%27s-disco-fashion-769339.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temabursdager er kjempepopulært hos jentene mine, og vi har aldri noensinne kjøpt inn antrekk etc til slike dager. Man har da alltid noe i skapet som kan passe?

Problemet er nettopp at enten krever forberedelsene mye tid - eller jeg har ikke noe egnet. T-skjorte har jeg. Hadde ingen tights, ingen knesktrømper, ingen av barna har støvletter, ingen egnede skjerf eller pannebånd (ullskjerf her i huset) Ingenting med glitter eller pynt på. Mulig jeg er særs lite kreativ, men jeg har virkelig gått gjennom skapene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her omkring har det aldri vært så spesifikke tema. Karnaval gir jo ganske fritt spillerom. Så jeg har ikke opplevd det som et problem.

Men hadde det stadig vekk vært et eller annet smalsporet, hadde jeg nok kjapt fått nok.

Etter som ungene har blitt større overlater jeg mer og mer av utkledningsforberedelsene til dem. De viser seg å ofte være både mer kreative og økonomiske enn jeg...

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...