Gå til innhold

Sin første melding med hjem


Minaline

Anbefalte innlegg

Lufter dette, er litt usikker. 6-åringen vår, 1.klassing, har alltid vært forsiktig av seg, også når det gjelder det å ta utfordringer og tørre f.eks. å klatre og andre grovmotoriske ting. Vi har vært i kontakt med fysioterapeut, som følger han til dels opp, dvs. er obs på han og vet om vanskene hans også nå når han er begynt på skolen.

Idag fikk han melding i meldingsboka som lød noe sånt som "Nektet å stupe kråke i gymmen idag. "Anne" (gymlærer) holdt han igjen etter timen når de andre gikk. Han nektet lenge, men gjorde det til slutt".

Har spurt han hvordan han opplevde det, men han sier ikke så mye. Han hadde grått sa han. Jeg er egentlig av den oppfatning at det ikke er så veldig nøye om han stuper kråke, viss han heller vil rulle på siden.

Vil gjerne gi en tilbakemelding til skolen, men vet ikke helt hva...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Minaline

    6

  • PieLill

    6

  • frosken

    3

  • laban

    2

Mest aktive i denne tråden

Oppfatter du meldingen som at læreren informerer om en vanskelig situasjon som han til slutt klarte å overkomme, eller oppfatter du det som en form for sanksjon som følge av at han nektet det læreren sa?

Dersom læreren mener å sanksjonere, så synes jeg det er sært. Dersom hun derimot mener å informere, så kan jo du informere tilbake om at han er forsiktig motorisk og at dere jobber med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdt igjen etter timen, nektet, gjort det til slutt og har grått...

Jeg hadde blitt opprørt som mor - og er veldig enig i at det ikke er viktig å stupe kråke akkurat i den gymtimen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Jeg reagerer mest på at lærer holdt eleven igjen og "tvang" han til å gjøre noe han vegret seg for.Spesielt siden han bare er seks år er det ofte noe som ligger bak, og som lærer burde tatt høyde for og i etterkant kontaktet hjemmet. Likevel mener jeg at dere som foreldre burde ha infor. mert skolen allerede ved skolestart om at det er spesielle forhold rundt dette. Hvis dere har gjort dette syns jeg det er et grovt overtramp fra skolen side som dere burde slå ned på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer mest på at lærer holdt eleven igjen og "tvang" han til å gjøre noe han vegret seg for.Spesielt siden han bare er seks år er det ofte noe som ligger bak, og som lærer burde tatt høyde for og i etterkant kontaktet hjemmet. Likevel mener jeg at dere som foreldre burde ha infor. mert skolen allerede ved skolestart om at det er spesielle forhold rundt dette. Hvis dere har gjort dette syns jeg det er et grovt overtramp fra skolen side som dere burde slå ned på.

Vi har snakket med skolen om det, og også bedt dem snakke med fysioterapeut, hun er en samarbeidspartner til skolen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfatter du meldingen som at læreren informerer om en vanskelig situasjon som han til slutt klarte å overkomme, eller oppfatter du det som en form for sanksjon som følge av at han nektet det læreren sa?

Dersom læreren mener å sanksjonere, så synes jeg det er sært. Dersom hun derimot mener å informere, så kan jo du informere tilbake om at han er forsiktig motorisk og at dere jobber med det.

hun mener nok å informere, stod på slutten av han gjorde det til slutt, og at hun ber om at vi øver hjemme. reagerer vel mest på at de presser han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Holdt igjen etter timen, nektet, gjort det til slutt og har grått...

Jeg hadde blitt opprørt som mor - og er veldig enig i at det ikke er viktig å stupe kråke akkurat i den gymtimen...

jeg ble veldig opprørt, men roet meg litt og snakket med dere her før jeg skrev tilbake i meldingsboka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt det opp med rektor om dette er vanlig "kotyme" på skolen"

Noe sånt skulle ikke mitt barn ha måttet finne seg i!

Uansvarlige lærere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdt igjen etter timen, nektet, gjort det til slutt og har grått...

Jeg hadde blitt opprørt som mor - og er veldig enig i at det ikke er viktig å stupe kråke akkurat i den gymtimen...

Enig!

Og det uavhengig av om gutten trenger ekstra oppfølging mtp den motoriske utviklingen eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ble veldig opprørt, men roet meg litt og snakket med dere her før jeg skrev tilbake i meldingsboka

Det er en god regel å tenke litt før man handler (gjerne sover på det) - men her ville jeg vært rasende -også dagen etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy søren for et hespetre av en gymlærer å få for en forsiktig førsteklassing. Jeg fatter liksom ikke at det går an!!

For det første så spiller det overhodet _ingen_ rolle om et barn klarer å stupe kråke eller ikke. For det andre så må hun vel være såpass oppegående at hun klarer å tolke et barns oppførsel i forhold til om han lar være å gjøre som hun sier for å provosere eller om han gjør det fordi han er engstlig. Jeg kan ikke tenke meg noe verre en gymlærer kan gjøre mot et lite barn enn å presse det til å gå ut over sine egne grenser mens 20 klassekamerater står og ser på. Jeg er lærer selv og jeg kjenner _ingen_ lærere som ville reagert på den måten overfor en førsteklassing.

Hun hadde nok fått en telefon fra meg ja, om det var jeg som var mor i denne saken:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy søren for et hespetre av en gymlærer å få for en forsiktig førsteklassing. Jeg fatter liksom ikke at det går an!!

For det første så spiller det overhodet _ingen_ rolle om et barn klarer å stupe kråke eller ikke. For det andre så må hun vel være såpass oppegående at hun klarer å tolke et barns oppførsel i forhold til om han lar være å gjøre som hun sier for å provosere eller om han gjør det fordi han er engstlig. Jeg kan ikke tenke meg noe verre en gymlærer kan gjøre mot et lite barn enn å presse det til å gå ut over sine egne grenser mens 20 klassekamerater står og ser på. Jeg er lærer selv og jeg kjenner _ingen_ lærere som ville reagert på den måten overfor en førsteklassing.

Hun hadde nok fått en telefon fra meg ja, om det var jeg som var mor i denne saken:-)

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør den gymlæreren om hun aldri har hørt om tilpasset opplæring. Det er faktisk en rettighet elevene har, og det gjelder ikke bare i norsk og matematikk.

Huff, blir helt opprørt av å tenke på den dama. Trodde dette var slikt man var ferdig med 50-tallet jeg...

Er man så forsiktig som gutten din er og har problemer med grunnelggende ting som andre tar for gitt så er det klart at han ikke presses til å stupe kråke. Det måtte vel være den letteste sak å finne minst ti alternative øvelser man kunne gjøre om man ikke klarte denne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest drvalley

Hensikten helliger ikke alltid middelet. Hensikten var god.

Som foreldre bør dere anstrenge dere hardt for å gjøre han litt tøffere - herde han. Hvis han ikke endrer seg raskt, vil det gå dårlig med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Å fytti,så sinna jeg hadde blitt!

Jeg har aldri hatt problemer med hverken grovmotorikk eller finmotorikk og elsket gymtimene, men jeg nektet alltid å stupe kråke. Det var vel også det eneste jeg ikke gjorde.

For en dum lærer. Rett og slett uinteligent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Hensikten helliger ikke alltid middelet. Hensikten var god.

Som foreldre bør dere anstrenge dere hardt for å gjøre han litt tøffere - herde han. Hvis han ikke endrer seg raskt, vil det gå dårlig med han.

Jo, men da burde heller læreren ha snakket med foreldrene generelt om hans problemer. Ikke henge seg spesielt opp i stupekråkinga og sende med melding hjem. Dummeste jeg noensinne har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun mener nok å informere, stod på slutten av han gjorde det til slutt, og at hun ber om at vi øver hjemme. reagerer vel mest på at de presser han

Hvis han ble presset på en ufin måte, så synes jeg det er kritikkverdig. Dersom hun holdt ham tilbake for å gi ham sjansen til å tørre, til å mestre å få det til, så synes jeg det er mer ok. Synes også forslaget om å øve hjemme, er greit.

Hadde tatt kontakt med skolen for å få høre hva som skjedde, og evt. hatt et felles møte mellom gymlærer, foreldre og fysioterapeut dersom det oppstår nye situasjoner hvor han vegrer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette må jo være måten å få et forsiktig barn til å elske å bruke kroppen sin og takle nye utfordringer. Gutten må formelig ha ost av selvtillit etter dette.

Kanskje en idé å diskutere lærerens håpløse opplegg med rektor og evt. fysioterapeuten.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...