Gå til innhold

Dere som har opplevelser i julekalenderen


Luska

Anbefalte innlegg

Jeg har i år tenkt å innføre opplevelser på noen av dagene i julekalenderen til 6-åringen. Tidligere har det variert litt hva slags julekalender hun har hatt - som regel hjemmelaget med ting hver dag, og i fjor gjorde jeg det enkelt og kjøpte en Littlest pet shop-kalender.

Hun er nok ørlitegrann materialistisk, jenta mi (jada - min feil). Så det jeg lurer på nå, er om hun kanskje vil bli skuffet de dagene det vil komme opplevelser i stedet for ting? Har dere opplevd det, eller er det like stas med opplevelser som med ting?

Opplevelsene tenkte jeg å fordele på en 4 - 5 dager, f. eks. grilltur, pepperkakebaking, juleverksted, svømmehallbesøk etc. Dette er jo ting hun liker, så jeg håper det vil gå greit ;o) Kanskje jeg bør si til henne på forhånd, at noen ganger er det ting, og noen ganger er det opplevelser i kalenderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde nok valgt å forberede henne, siden det er første året.

Dessuten hadde jeg passet på at det ikke bare var aktiviteter som dere har gjort hvert år, uavhengig av kalenderen.

Ekte DOL-barn foretrekker selvsagt julevask og andre sterke opplevelser framfor pakker og godterier, men jeg er slett ikke sikker på om datteren min hadde gjort det da hun var i den alderen.

Personlig erfaring har jeg likevel ikke, vi har aldri hatt verken pakke- eller aktivitetskalender. 19-åringen påstår at dette har påført henne senskader hun fortsatt sliter med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok valgt å forberede henne, siden det er første året.

Dessuten hadde jeg passet på at det ikke bare var aktiviteter som dere har gjort hvert år, uavhengig av kalenderen.

Ekte DOL-barn foretrekker selvsagt julevask og andre sterke opplevelser framfor pakker og godterier, men jeg er slett ikke sikker på om datteren min hadde gjort det da hun var i den alderen.

Personlig erfaring har jeg likevel ikke, vi har aldri hatt verken pakke- eller aktivitetskalender. 19-åringen påstår at dette har påført henne senskader hun fortsatt sliter med.

''Ekte DOL-barn foretrekker selvsagt julevask og andre sterke opplevelser framfor pakker og godterier''

Ha-ha! Mitt barn er nok ikke noe ekte DOL-barn, nei ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poden min er fire, og hadde ikke pakkekalender i fjor - kjøpte sånn feridg sak med bare dritt i.. Han elsker pakker, så skal forberede han på at det blir opplevelser også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Hun er nok ørlitegrann materialistisk, jenta mi (jada - min feil). ''

-> skulle gjerne se den seksåring som ikke er litt materialistisk!

Det er bare i teorien (og på dol...) at seksåringer blir umiddelbart like strålende glade over kos og hyggelig samvær som over å få små ting. Ikke at ting egentlig betyr mer for seksåringen enn opplevelser og kos, men tror de færreste seksåringer synes en aktivitetskalender er et godt alternativ til gavekalender. Du må i hvertfall være usedvanlig god på innsalg (dvs. forberedelse) for å være sikret suksess! *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok valgt å forberede henne, siden det er første året.

Dessuten hadde jeg passet på at det ikke bare var aktiviteter som dere har gjort hvert år, uavhengig av kalenderen.

Ekte DOL-barn foretrekker selvsagt julevask og andre sterke opplevelser framfor pakker og godterier, men jeg er slett ikke sikker på om datteren min hadde gjort det da hun var i den alderen.

Personlig erfaring har jeg likevel ikke, vi har aldri hatt verken pakke- eller aktivitetskalender. 19-åringen påstår at dette har påført henne senskader hun fortsatt sliter med.

Ingen som ønsker å være et typisk dol-barn, vel ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger jo ikke kun ha et kort med opplevelsen på, du kan jo pakke inn noe relatert til opplevelsen. For eksempel: Barnekjevle for pepperkakebaking, pølsespyd for grilling, en del av materialene for juleverkstedet (glitter, for eksempel), svømmebriller til svømmehallen osv.

Du trenger ikke nødvendigvis kjøpe nytt, men pakke inn noe hun har fra før, om du vil spare penger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hun er nok ørlitegrann materialistisk, jenta mi (jada - min feil). ''

-> skulle gjerne se den seksåring som ikke er litt materialistisk!

Det er bare i teorien (og på dol...) at seksåringer blir umiddelbart like strålende glade over kos og hyggelig samvær som over å få små ting. Ikke at ting egentlig betyr mer for seksåringen enn opplevelser og kos, men tror de færreste seksåringer synes en aktivitetskalender er et godt alternativ til gavekalender. Du må i hvertfall være usedvanlig god på innsalg (dvs. forberedelse) for å være sikret suksess! *S*

''Det er bare i teorien (og på dol...) at seksåringer blir umiddelbart like strålende glade over kos og hyggelig samvær som over å få små ting. Ikke at ting egentlig betyr mer for seksåringen enn opplevelser og kos, men tror de færreste seksåringer synes en aktivitetskalender er et godt alternativ til gavekalender.''

Du har nok rett i det. Jeg kunne forsåvidt fortsatt med kun ting i kalenderen, men det er liksom begrenset hvor mange viskelær, leppepomader og småbamser ei lita jente trenger ;o) Å innføre opplevelser kan jo også være et lite skritt mot at hun blir mindre materialistisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger jo ikke kun ha et kort med opplevelsen på, du kan jo pakke inn noe relatert til opplevelsen. For eksempel: Barnekjevle for pepperkakebaking, pølsespyd for grilling, en del av materialene for juleverkstedet (glitter, for eksempel), svømmebriller til svømmehallen osv.

Du trenger ikke nødvendigvis kjøpe nytt, men pakke inn noe hun har fra før, om du vil spare penger :)

Det var lurt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt topp med opplevelser. Snuppa mi har noen ganger blitt litt skuffet på morran når ho pakker opp en lapp. Men etterpå har ho storkost seg og sagt at dette er bedre.

Og det bør ikke være ting som koster mye. En skogstur med hodelykt, pepperkaker og noe varmt på termosen gjør ofte susen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Det er bare i teorien (og på dol...) at seksåringer blir umiddelbart like strålende glade over kos og hyggelig samvær som over å få små ting. Ikke at ting egentlig betyr mer for seksåringen enn opplevelser og kos, men tror de færreste seksåringer synes en aktivitetskalender er et godt alternativ til gavekalender.''

Du har nok rett i det. Jeg kunne forsåvidt fortsatt med kun ting i kalenderen, men det er liksom begrenset hvor mange viskelær, leppepomader og småbamser ei lita jente trenger ;o) Å innføre opplevelser kan jo også være et lite skritt mot at hun blir mindre materialistisk...

Jeg har også pakket inn noen litt kjedeligere saker som sokker, truse o.l. Da får jeg kjøpt inn noe til kalenderen som jeg kjøper uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok valgt å forberede henne, siden det er første året.

Dessuten hadde jeg passet på at det ikke bare var aktiviteter som dere har gjort hvert år, uavhengig av kalenderen.

Ekte DOL-barn foretrekker selvsagt julevask og andre sterke opplevelser framfor pakker og godterier, men jeg er slett ikke sikker på om datteren min hadde gjort det da hun var i den alderen.

Personlig erfaring har jeg likevel ikke, vi har aldri hatt verken pakke- eller aktivitetskalender. 19-åringen påstår at dette har påført henne senskader hun fortsatt sliter med.

*gapskratter* Regner med at du har begynt med kalender til henne nå da:-)

Min mor var snurt for at ho aldri fikk noe i julestrømpa si. Så de senere årene har jeg alltid puttet noe godt i den. Liker å gjøre små artige ting.

Lagde forresten pakkekalender til min beste venninne et år. Da var ho nok ca. 30 år. Ho var superfornøyd med det. Så det er aldri for sent:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*gapskratter* Regner med at du har begynt med kalender til henne nå da:-)

Min mor var snurt for at ho aldri fikk noe i julestrømpa si. Så de senere årene har jeg alltid puttet noe godt i den. Liker å gjøre små artige ting.

Lagde forresten pakkekalender til min beste venninne et år. Da var ho nok ca. 30 år. Ho var superfornøyd med det. Så det er aldri for sent:-)

Jeg sier til datteren min at jeg skal ta igjen hvis hun får barn noen gang. Mormor skal _selvfølgelig_ lage pakkekalender. Antakelig hjemmebrodert, hihi.

Jeg kjøper Flax-kalender til henne nå da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har praktisert aktivitetskalender i flere år - og mine unger syns det er stas. De er nå 6 og 8 år. Forrige advent hadde de faktisk nedtelling til hvert kort som hang på kalenderen, for da visste de at vi skulle gjøre noe morsomt sammen.

Lykke til!

.... P.s. Vi har ikke julevask i kalenderen, altså ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier til datteren min at jeg skal ta igjen hvis hun får barn noen gang. Mormor skal _selvfølgelig_ lage pakkekalender. Antakelig hjemmebrodert, hihi.

Jeg kjøper Flax-kalender til henne nå da...

Den tiden kan komme fortere enn du aner...

Flax-kalendere fungerer. Kjøper det til ei venninne som jeg lagde pakkekalender ett år. Evt. får ho sjokoladekalender....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok valgt å forberede henne, siden det er første året.

Dessuten hadde jeg passet på at det ikke bare var aktiviteter som dere har gjort hvert år, uavhengig av kalenderen.

Ekte DOL-barn foretrekker selvsagt julevask og andre sterke opplevelser framfor pakker og godterier, men jeg er slett ikke sikker på om datteren min hadde gjort det da hun var i den alderen.

Personlig erfaring har jeg likevel ikke, vi har aldri hatt verken pakke- eller aktivitetskalender. 19-åringen påstår at dette har påført henne senskader hun fortsatt sliter med.

*lol*

:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger jo ikke kun ha et kort med opplevelsen på, du kan jo pakke inn noe relatert til opplevelsen. For eksempel: Barnekjevle for pepperkakebaking, pølsespyd for grilling, en del av materialene for juleverkstedet (glitter, for eksempel), svømmebriller til svømmehallen osv.

Du trenger ikke nødvendigvis kjøpe nytt, men pakke inn noe hun har fra før, om du vil spare penger :)

Veldig lurt, takk for tips!

:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...