Gå til innhold

Slik burde skolen vært!


Gjest enslige

Anbefalte innlegg

''Jenter gjør det generelt mye bedre på skolen enn gutter. De leser og skriver i såfall mye bedre.''

Hvor har du dette fra? Tall?

''Kvinnelige lærere er også i stor overtall i skolen. Fagene og spesielt norskfaget er mest basert for jenter.''

Hvordan mener du faget appellerer mer til jenter enn gutter?

''Kanskje ikks ås rart guttene mistrives og går ut av skolen med elendige lese og skriveferdigheter?''

Igjen - hvor har du dette fra?

''Etter min dening så tror jeg dte ville vært best med egne jenteklasser og egne gutteklasser, i såfall i barneskolen.''

Etter min mening er dette en forhistorisk tankegang.

''Jenter bør ha kvinnelige lærere og gutter bør ha mannlige lærere. ''

Og hvor skulle du spadd opp alle de mannlige lærerne fra? Du sier jo selv at det er manko på dem i skolen...

''Jeg merker f.eks at min sønn trives så mye bedre når han får mannlige lærere enn kvinnelige lærere. ''

Så den erfaringen du har på vegne av din sønn er den modellen du mener vil funke best for resten av gutte-Norge også? Og det at din sønn ikke har gode skriveferdigheter gjør at du trekker den konklusjonen at gutter generelt har elendige skrive- og leseferdigheter?

''Dessuten er det noe med måten de formidler faget på, de gjør det på en måte som fenger guttene.''

Så mannlige lærere er bedre enn kvinnlige lærere? Hvor mange mannlige lærere har du sett i aksjon som gjør at du kan uttale deg om at mannlige lærere formidler faget bedre enn kvinnlige lærere?

''Så jeg sier ja til jenteklasser med kvinnelige lærere og ja til gutteklasser med mannlige lærere.''

Du er født 50 år for seint. Vi lever i 2009, ikke 1949.

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.3750038

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article397140.ece

"Ifølge Beck passer jenter bedre inn i den norske skolen. Han trekker særlig fram kvinnedominansen på lærersiden, og at den fortolkende kunnskapen kommer foran den analytiske og praktiske. Det favoriserer jentene. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    8

  • laban

    6

  • Lillemus

    2

  • jonia

    2

Mest aktive i denne tråden

Jeg vet ikke hvilke bokhandlere du bruker, men at de er så veldig feminint preget er ikke noe jeg kan se. Det er mye rosa greier, men det er også mye "tøffe" ting i svart.

Jeg tror at gutter nå for tiden skal være så himla tøffe,bråkete og aggressive er et av problemene- og så får skolen skylda for manglende læring.

Da jeg gikk på skolen (for svært lenge siden) var det ikke akseptert at hverken jenter eller gutter lagde bråk. Og vi hadde både mannlige og kvinnlige lærere.

Jeg synes også det er vel mye fargelegging. Hos oss er det mest i matematikk. Vår datter er ikke noe særlig interessert i fargelegging, så det gjøres i en fart- og ikke så veldig nøye. Det har hun fått kommentar på; det bør gjøres penere. En gutt i klassen som gjør det like lite pent har fått ros fordi han er så flink til å fargelegge.....

Lesearkene vår datter får med seg hjem er mest tilpasset dem som ikke leser så bra. Greit det, vi finner selv annet materiell som er mer fengende.

Jeg tror det fremdeles er en del forventninger til ulike kjønn. Forventninger fra foreldre, lærere, samfunnet generelt.

Å gå tilbake til permanente kjønnsdelte skoleklasser er heldigvis totalt uaktuelt.

Å dele klassen i gutteklasse og jenteklasse i noen fag av og til har jeg derimot tro på. Det gjelder særlig i ungdomsskolen der hormonene er i fri flyt.

Det kunne kanskje vært litt mer fleksibilitet med hensyn til når barn begynner på skolen. Kanskje burde det vært en form for testing før de begynner?

I tillegg større aksept for at ikke alle er faglig på samme sted samtidig fordi om de går i samme klasse.

Noen gutter lar seg ikke fenge av skolen, det samme gjelder noen jenter.

Lærere som skal ha ca 20 elever de skal engasjere til enhver tid, har litt av en oppgave. Jeg tror mer på færre elever i klassen og åpning for inndeling etter interesser og nivå i de ulike fagene. Det må gjøres med omhu.

Obligatorisk fysisk aktivitet hver dag bør innføres omgående.

Å lære at man kan bli god til mye ved å øve tror jeg er viktig. Og at man er et utmerket menneske fordi om man ikke er best i alt.

Åååå, jeg er så enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg er ikke for rene jente og gutteklasser. Rent bortsett fra det, er jeg enig i alt du skriver. Som gutte og jentemamma, ser jeg det tydelig.

Lærere bør få høyere status. Det bør være vanskeligere å komme inn på lærerskolen og det bør gis høyere lønn.

Hadde en lærer tjent like godt som en sivilingeniør eller annet med tilsvarende lønn, ville vi hatt flere mannlige lærere. Det er ikke mange menn som vil bruke flere år på skolebenken for så dårlig lønn. Man kan tjene like godt uten utdannelse.

Jeg vet ikke hvor lett det er å komme inn på lærerskolen nå, men jeg husker at det for ca 20 år siden, var slik at de som ikke kom inn på andre studier, gikk på lærerskolen.

Det gir ikke yrket status og det er synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvilke bokhandlere du bruker, men at de er så veldig feminint preget er ikke noe jeg kan se. Det er mye rosa greier, men det er også mye "tøffe" ting i svart.

Jeg tror at gutter nå for tiden skal være så himla tøffe,bråkete og aggressive er et av problemene- og så får skolen skylda for manglende læring.

Da jeg gikk på skolen (for svært lenge siden) var det ikke akseptert at hverken jenter eller gutter lagde bråk. Og vi hadde både mannlige og kvinnlige lærere.

Jeg synes også det er vel mye fargelegging. Hos oss er det mest i matematikk. Vår datter er ikke noe særlig interessert i fargelegging, så det gjøres i en fart- og ikke så veldig nøye. Det har hun fått kommentar på; det bør gjøres penere. En gutt i klassen som gjør det like lite pent har fått ros fordi han er så flink til å fargelegge.....

Lesearkene vår datter får med seg hjem er mest tilpasset dem som ikke leser så bra. Greit det, vi finner selv annet materiell som er mer fengende.

Jeg tror det fremdeles er en del forventninger til ulike kjønn. Forventninger fra foreldre, lærere, samfunnet generelt.

Å gå tilbake til permanente kjønnsdelte skoleklasser er heldigvis totalt uaktuelt.

Å dele klassen i gutteklasse og jenteklasse i noen fag av og til har jeg derimot tro på. Det gjelder særlig i ungdomsskolen der hormonene er i fri flyt.

Det kunne kanskje vært litt mer fleksibilitet med hensyn til når barn begynner på skolen. Kanskje burde det vært en form for testing før de begynner?

I tillegg større aksept for at ikke alle er faglig på samme sted samtidig fordi om de går i samme klasse.

Noen gutter lar seg ikke fenge av skolen, det samme gjelder noen jenter.

Lærere som skal ha ca 20 elever de skal engasjere til enhver tid, har litt av en oppgave. Jeg tror mer på færre elever i klassen og åpning for inndeling etter interesser og nivå i de ulike fagene. Det må gjøres med omhu.

Obligatorisk fysisk aktivitet hver dag bør innføres omgående.

Å lære at man kan bli god til mye ved å øve tror jeg er viktig. Og at man er et utmerket menneske fordi om man ikke er best i alt.

''Jeg synes også det er vel mye fargelegging. Hos oss er det mest i matematikk. Vår datter er ikke noe særlig interessert i fargelegging, så det gjøres i en fart- og ikke så veldig nøye. Det har hun fått kommentar på; det bør gjøres penere. ''

Vi fortalte læreren at om ungen skulle lære matte, måtte vi foreldre tegne og fargelegge. Helt greit for læreren. Denne fleksibiliteten føte til at dette barnet ikke ble en tegnehater - og lærte seg matte.

;-)

Det er så mange tegne og fargeoppgaver de første årene at barna fort bruker mer tid på dette enn å lære seg matte. Sjeleglad vårt barns lærer klarte å skille middelet fra målet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Jeg tror ikke norskfaget er det verste når det gjelder kjønnsskille på nivå og resultater, det er heldigvis ingen gamle fordommer som sier at gutter ikke trenger å kunne lese og skrive (slik det var f.eks. i forhold til jenter og matte)

- Det er ikke nok mannlige lærere til at de kan undervise alle guttene, dessuten er det usunt for både jenter og gutter at de skal forholde seg til lærere av bare ett kjønn

- Det er kunstig å dele på kjønn hele tiden, de blir nødt til å forholde seg til hverandre ellers i samfunnet, dessuten er det urettferdig overfor de jentene som ikke er yndige, stille jentejenter og gutter som ikke er kule bråkebøtter - for mange andre typer også, men spesielt de som vil falle utenfor disse forventningene til hvordan de skal være i kraft av kjønn alene

Jeg har i stedet følgende forslag:

- Alle skoledager brytes opp med en lang pause midt på, hvor det inngår en eller annen form for fysisk aktivitet - alt fra vanlig innegym til ballspill eller tur - gjerne med en fagrebus innlagt, f.eks. at man skal krysse av svar på et kort mens man løper fra post til post i skolegården eller i skogen

- Lærerne og den enkelte skole får større frihet og mindre byråkrati, det er stor forskjell på hvordan en byskole med 700 elever og en fådelt skole med 18 elever best kan oppnå målene (som fortsatt bør være felles)

- Skolene (evt. skolekretsene i strøk med få elever) forsterkes med andre fagpersoner enn bare lærere, slik at de kan avlastes for noen av oppgavene som går på omsorg og spesialbehandling av enkeltelever med omfattende spesielle behov

- Det oppmuntres til å starte fagklubber på ettermiddagstid, ikke bare kultur- og idrettsaktiviteter, det burde være like normalt å gå i naturfag- eller dataklubben hver onsdag som å gå på turntrening

- Karakterer innføres på forsiktig basis (skolen definerer selv hvilke fag, ikke nødvendigvis alle) fra 7. klasse, slik at elevene blir vant til dette på barneskolen sin, i stedet for at dette kjøres sammen med alle de andre problemene man møter første året på ungdomsskolen (nye klasser, nye vennekretser, masse tull med motepress og dilldall som ødelegger mye av 8. skoleår)

Tiltredes.

Overgangen til karakterer behøver ikke bli så stor. Barna får karakter ganske tidlig;

- 25 av 30 riktige. Karakter god som noen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På skolen vår deles elevene inn i nivå. Min sønn på ni år sliter masse med norskfaget og er derfor på en gruppe hvor de har det letteste nivået. Min sønn syns at dette er flaut og han føler at de andre elevene ser ned på han fordi de vet han skal på den gruppa som får lettest oppgaver.Skolen legger heller ikke skjul på hva som er de letteste gruppene og hva som er de vanssleligste nivåene. På gruppen til min sønn sitter også elever som er et år yngre. Jeg er derfor ikke tilhenger av en slik måte å gjøre det på. Jeg syns de burde gjort nivåinndelingen på en måte som ikke var så synlig på hvem som er flink og ikke. Slik det er på vår skole så er det stigmatiserende. Det gir de svakeste et dårlig selvbilde, pluss at de blir sett ned på av andre som er på et høyere nivå og det synes jeg er mer ødeleggende enn til nytte for de som fra før av sliter.

Hos oss deles det inn i nivå i hjemmeleksene. Noen har blå lekse, andre grønn, etc. Nivået avtales med hjemmet og justeres ved behov.

Ungene diskuterer kanskje seg imellom hvem som har hvilke lekser. Men det er på ingen måte noe som annonseres av skolen.

En grei løsning, synes jeg.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er IKKE skolens oppgave å gi gutter farsfigurer! Det må foreldre gjøre uansett om de bor sammen eller hver for seg.

Er så lei av alt maset om hva skolens oppgave er - foreldre, skjerp dere!

Det er da ikke alle som har en far og noen har en far som ikke bryr seg om de og som ikke vil ha særlig med barna sine å gjøre. Barna har ikke valgt sine foreldre. Derfor må skolen vise ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva med jenter som lever med skilte foreldre da??

Hvor skal de få mannspersoner inn i livet sitt hvis de bor mest hos mor, går i jenteklasser, og skal ha kun kvinnelige lærere??

Til en viss grad kunne nok elevene vært bedre tjent med kjønnsdelt undervisning / aktiviteter i enkelte fag.

Men en slik modell som du foreslår, vil bare bidra til å øke avstanden mellom kjønnene, og gjøre det vanskeligere både for gutter og jenter å få et naturlig forhold til begge kjønn.

Jeg synes derfor at forslaget ditt virker lite gjennomtenkt.

Jeg mener at en gutt som skal bli mann har mye større behov for å omgås menn enn hva jenter har.

Tenk bare tilbake på din egen barndom. Som jente så identifiserte jeg jo meg bare med min mor og andre kvinner. Jeg etterlignet de, lekte at jeg var dame og så på hvordan min mor og andre oppførte meg. Jeg etterlignet aldri menn. Om jeg bare skulle omgått menn så ville jeg fått store identetsproblemer akkuratt som gutter som bare omgås kvinner. Guttene trenger en eller flere menn som de kan herme og se etter så de får en trygg følelse for hvordan de skal være. Dette er også svært viktig for deres psykiske helse. Jeg synes mange undervurderer sterkt dette.

Skal en få flere menn til yrket trengs det selvsagt tiltak som gjør at yrket blir mer attraktivt for de-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke alle som har en far og noen har en far som ikke bryr seg om de og som ikke vil ha særlig med barna sine å gjøre. Barna har ikke valgt sine foreldre. Derfor må skolen vise ansvar.

Jeg er faktisk en av dem som har vokst opp uten far (døde før jeg ble født), men kan jo ikke forvente mer av skolen av den grunn. Hadde forøvrig en utmerket lærer - som var kvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg mener at en gutt som skal bli mann har mye større behov for å omgås menn enn hva jenter har.

Tenk bare tilbake på din egen barndom. Som jente så identifiserte jeg jo meg bare med min mor og andre kvinner. Jeg etterlignet de, lekte at jeg var dame og så på hvordan min mor og andre oppførte meg. Jeg etterlignet aldri menn. Om jeg bare skulle omgått menn så ville jeg fått store identetsproblemer akkuratt som gutter som bare omgås kvinner. Guttene trenger en eller flere menn som de kan herme og se etter så de får en trygg følelse for hvordan de skal være. Dette er også svært viktig for deres psykiske helse. Jeg synes mange undervurderer sterkt dette.

Skal en få flere menn til yrket trengs det selvsagt tiltak som gjør at yrket blir mer attraktivt for de-

Enig og jeg tror at med flere menn i yrket, kan vi få tilbake noe av disiplinen som nå mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiltredes.

Overgangen til karakterer behøver ikke bli så stor. Barna får karakter ganske tidlig;

- 25 av 30 riktige. Karakter god som noen.

mvh

Det stemmer. Men likevel går mye av 8. skoleår med til å hause opp karaktersettingen, sammenlikne med andre og oppføre seg hysterisk pga. denne _litt_ endrede evalueringsformen. Som om ikke 8. klasse var vanskelig nok i seg selv, med nye grupper som skal "sette" seg, ny skole og lærere (for de fleste) osv.

Derfor synes jeg man skal gjøre unna noe av dette kvasi-rabalderet i de klassene og på den skolen man er vant til fra før, med lærere som har kjent elevene en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig og jeg tror at med flere menn i yrket, kan vi få tilbake noe av disiplinen som nå mangler.

Det er ingen som ikke ønsker seg flere mannlige lærere.

Det vi er uenige i, er at de ikke skal undervise jenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingen som ikke ønsker seg flere mannlige lærere.

Det vi er uenige i, er at de ikke skal undervise jenter.

Det er selvfølgelig bra for jenter også å ha mannlige lærere. Men ettersom mannlige lærere ikke er i flertall, så bør desse lærerne prioriteres til gutter som faktisk trenger mannlige lærere aller mest. Klasser med flest gutter og noen jenter som er skillsmissebarn kunne kanskje vært en enda bedre ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer. Men likevel går mye av 8. skoleår med til å hause opp karaktersettingen, sammenlikne med andre og oppføre seg hysterisk pga. denne _litt_ endrede evalueringsformen. Som om ikke 8. klasse var vanskelig nok i seg selv, med nye grupper som skal "sette" seg, ny skole og lærere (for de fleste) osv.

Derfor synes jeg man skal gjøre unna noe av dette kvasi-rabalderet i de klassene og på den skolen man er vant til fra før, med lærere som har kjent elevene en periode.

Husker ikke at karakterer var den store greia da vi begynte på ungdomsskolen.

Jeg må nok huske dårlig...

;-)

Synes du forresten at karakterene fra barneskolen skal havne på vitnemålet?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvilke bokhandlere du bruker, men at de er så veldig feminint preget er ikke noe jeg kan se. Det er mye rosa greier, men det er også mye "tøffe" ting i svart.

Jeg tror at gutter nå for tiden skal være så himla tøffe,bråkete og aggressive er et av problemene- og så får skolen skylda for manglende læring.

Da jeg gikk på skolen (for svært lenge siden) var det ikke akseptert at hverken jenter eller gutter lagde bråk. Og vi hadde både mannlige og kvinnlige lærere.

Jeg synes også det er vel mye fargelegging. Hos oss er det mest i matematikk. Vår datter er ikke noe særlig interessert i fargelegging, så det gjøres i en fart- og ikke så veldig nøye. Det har hun fått kommentar på; det bør gjøres penere. En gutt i klassen som gjør det like lite pent har fått ros fordi han er så flink til å fargelegge.....

Lesearkene vår datter får med seg hjem er mest tilpasset dem som ikke leser så bra. Greit det, vi finner selv annet materiell som er mer fengende.

Jeg tror det fremdeles er en del forventninger til ulike kjønn. Forventninger fra foreldre, lærere, samfunnet generelt.

Å gå tilbake til permanente kjønnsdelte skoleklasser er heldigvis totalt uaktuelt.

Å dele klassen i gutteklasse og jenteklasse i noen fag av og til har jeg derimot tro på. Det gjelder særlig i ungdomsskolen der hormonene er i fri flyt.

Det kunne kanskje vært litt mer fleksibilitet med hensyn til når barn begynner på skolen. Kanskje burde det vært en form for testing før de begynner?

I tillegg større aksept for at ikke alle er faglig på samme sted samtidig fordi om de går i samme klasse.

Noen gutter lar seg ikke fenge av skolen, det samme gjelder noen jenter.

Lærere som skal ha ca 20 elever de skal engasjere til enhver tid, har litt av en oppgave. Jeg tror mer på færre elever i klassen og åpning for inndeling etter interesser og nivå i de ulike fagene. Det må gjøres med omhu.

Obligatorisk fysisk aktivitet hver dag bør innføres omgående.

Å lære at man kan bli god til mye ved å øve tror jeg er viktig. Og at man er et utmerket menneske fordi om man ikke er best i alt.

''Jeg synes også det er vel mye fargelegging. Hos oss er det mest i matematikk.''

Vi har også en del av disse oppgavene, og har løst dem slik: Fjerdeklassingen markerer alle feltene med riktig (forhåpentligvis) farge, og jeg farger ferdig. Jeg kan nå slett ikke fordra fargelegging selv, men heller det enn å ta det marerittet det er å tvinge fjerdeklassingen til å gjøre det...

Til alle lærebokforfattere i matte: Fargeleggingsoppgaver er IKKE nødvendigvis med på å gjøre boka morsommere. For noen barn er det tvert i mot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke at karakterer var den store greia da vi begynte på ungdomsskolen.

Jeg må nok huske dårlig...

;-)

Synes du forresten at karakterene fra barneskolen skal havne på vitnemålet?

mvh

Nei, det kan godt være som det er nå, at de fleste vitnemålskarakterene kommer fra 10., og enkelte andre avgangsfag fra 8. og 9. Det som skjer i 7. bør være en tilvenning / prøveordning som barneskolen kan styre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg synes også det er vel mye fargelegging. Hos oss er det mest i matematikk.''

Vi har også en del av disse oppgavene, og har løst dem slik: Fjerdeklassingen markerer alle feltene med riktig (forhåpentligvis) farge, og jeg farger ferdig. Jeg kan nå slett ikke fordra fargelegging selv, men heller det enn å ta det marerittet det er å tvinge fjerdeklassingen til å gjøre det...

Til alle lærebokforfattere i matte: Fargeleggingsoppgaver er IKKE nødvendigvis med på å gjøre boka morsommere. For noen barn er det tvert i mot!

Det som er enda verre er når de først må tegne katter, blomster eller noe enda vanskeligere og så farge det etterpå...

Heldigvis byttet skolen vår til et mindre fargerikt læreverk i matte.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er enda verre er når de først må tegne katter, blomster eller noe enda vanskeligere og så farge det etterpå...

Heldigvis byttet skolen vår til et mindre fargerikt læreverk i matte.

mvh

I mitt hjem er matte matte, og tegning er noe helt annet ;-). Alle tegn-et-regnestykke-oppgaver løses ved kjapt nedrablede sirkler, kryss eller noe slikt. Å sitte å pirke med å tegne en frosk med alle bena på plass og så farge den grønn har ingenting med matematikk å gjøre, IMHO. Lærerne har heldigvis vist forståelse for dette synet...

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk en av dem som har vokst opp uten far (døde før jeg ble født), men kan jo ikke forvente mer av skolen av den grunn. Hadde forøvrig en utmerket lærer - som var kvinne.

Om du er gutt og syns det var greit å vokse opp slik så er det greit for meg. Men at du forventer at andre skal godta det samme synes jeg er drøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...