Gå til innhold

Slik burde skolen vært!


Gjest enslige

Anbefalte innlegg

I mitt hjem er matte matte, og tegning er noe helt annet ;-). Alle tegn-et-regnestykke-oppgaver løses ved kjapt nedrablede sirkler, kryss eller noe slikt. Å sitte å pirke med å tegne en frosk med alle bena på plass og så farge den grønn har ingenting med matematikk å gjøre, IMHO. Lærerne har heldigvis vist forståelse for dette synet...

:-)

Det er heldigvis mange lærere som forstår at tegning og fargelegging ikke alltid er den beste læringsformen i matte.

Våre barn har også slike lærere.

Et problem er barna som hater å tegne. Et annet de som fortaper seg i tegningen og glemmer regningen...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    8

  • laban

    6

  • Lillemus

    2

  • jonia

    2

Mest aktive i denne tråden

Husker ikke at karakterer var den store greia da vi begynte på ungdomsskolen.

Jeg må nok huske dårlig...

;-)

Synes du forresten at karakterene fra barneskolen skal havne på vitnemålet?

mvh

Forresten: Hvor mye karaktermas det blir på ungdomsskolen, har ofte sammenheng med det som så fint heter "fritt skolevalg" og hvor stor forskjell det er mellom de videregående skolene når det gjelder reisevei, kvalitet, status og annen popularitet.

I byene er det ofte enormt fokus på dette.

Kaj Skagen skriver om Bergen og setter det på spissen, men jeg forstår hva han mener:

http://barndom.net/artikler/prove.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heldigvis mange lærere som forstår at tegning og fargelegging ikke alltid er den beste læringsformen i matte.

Våre barn har også slike lærere.

Et problem er barna som hater å tegne. Et annet de som fortaper seg i tegningen og glemmer regningen...

mvh

Jeg synes det er litt merkelig at min datter ble oppfordret til å gjøre seg mer flid med utførelsen av matteleksa. Hun KAN tegne og fargelegge finere enn hun gjør i matteboka, men hun gjør jo selve oppgavene riktig. Jeg har nok ikke vektlagt kommentaren fra læreren så veldig. Vi fortsetter som før.

Godt at noen lærere forstår at det ikke alltid er om å gjøre å ha den peneste boka.

Jeg synes disse fargeleggingsoppgavene har tatt fullstendig overhånd i matematikk på den skolen datteren vår går.

Som om det er opplest og vedtatt at det er noe barn på 5-6 år ikke kan få nok av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt merkelig at min datter ble oppfordret til å gjøre seg mer flid med utførelsen av matteleksa. Hun KAN tegne og fargelegge finere enn hun gjør i matteboka, men hun gjør jo selve oppgavene riktig. Jeg har nok ikke vektlagt kommentaren fra læreren så veldig. Vi fortsetter som før.

Godt at noen lærere forstår at det ikke alltid er om å gjøre å ha den peneste boka.

Jeg synes disse fargeleggingsoppgavene har tatt fullstendig overhånd i matematikk på den skolen datteren vår går.

Som om det er opplest og vedtatt at det er noe barn på 5-6 år ikke kan få nok av.

Jeg tror det hadde vært mye bedre å ha et fåtall slike oppgaver som de skulle gjøre seg virkelig flid med. Nå blir det nærmest oppfordring til slurv, om ungene skal rekke å lære å regne mellom alle kunstverkene.

'Grafisk fremstilling' er også en del av matten, men ikke hele.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...