Gå til innhold

Svineinfluensavaksine - er valget fritt?


Gjest dilemma

Anbefalte innlegg

Hvor fritt føler dere at dere egentlig står i forhold til vaksine mot svineinfluensa? Sånn reelt sett?

Vi har venner som ikke følger det ordinære vaksineprogrammet. Jeg må innrømme at jeg tenker at hvis barna får en av disse alvorlige sykdommene som det finnes vaksine mot, så har de litt ansvar for situasjonen selv. Ville vært utrolig trist selvfølgelig, men de har jo da ikke fulgt offisielle anbefalinger. Sykdommen kunne vært unngått.

Nå er jeg i den situasjon at legen anbefaler at ene barnet mitt ikke skal ta vaksine mot svineinfluensa, da han mener det er overveiende sannsynlig at hun har hatt det. Dette til tross for særdeles milde symptomer, men med en bror med påvist sv influensa - og særdeles mye svineinfluensa i omgivelsene. Ifølge legen så har de nå erfart at svineinfluensa kan gi veldig mange forskjellige symptombilder, og at de har gått tilbake på at symptomene skal være så "typiske" for influensa.

Jeg må innrømme at jeg synes det er utrolig vanskelig å gå i mot den offisielle anbefalingen om vaksinering. Tenker at jeg på en måte står helt alene dersom jeg nå tar feil valg. For meg blir dette valget dermed veldig dramatisk.

Tenker dere også sånn?

Hvor "skyldig" blir jeg hvis jeg lytter til legen (som potensielt tar feil i at hun har hatt dette) i stedet for offisiell anbefaling om at de som er i tvil bør ta vaksinen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig dette. Man kan jo få svineinfluensa to ganger har jeg lest, men vi leser jo så mye......blir helt forvirra av alt dette, jeg.

Tenker på barnebarn, barn og oss "litt" eldre:-), nei, jammen ikke lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenker også som deg. For min egen del har jeg tatt avgjørelsen om at jeg ikke skal ha den. Jeg tilhører heldigvis ingen risikogruppe, men jeg er veldig allergisk. Jeg forholder meg til at den i de aller fleste tilfeller opptrer som en vanlig influensa og med lavere dødlighet.

Men jeg har en sønn som nylig har fyllt 18 og her er det langt vanskeligere å vite hvordan én skal forholde seg. Han kan i praksis bestemme dette selv. Han vil ikke ta den. Han har vært dårlig (vet ikke om det var svineinfluensa), men haugevis av medelever har hatt den og de har alle blitt "litt syke" og ferdig med det. Han har imidlertid en kamerat som ble vaksinert pga diabetes og som ble alvorlig syk. Og dette har nok satt en støkk i han. For meg er det mer enn greit at han ikke vaksinerer seg. Men han har en far med "tilbehør" som presser på noe vanvittig for at ha skal ta den. Jeg har forsøkt å si at det er lite rundt måten de opptrer på som minner om frivillighet, men de står på sitt. Han skal vaksineres! Selv frykter jeg vaksinen mer enn en influensa både når det gjelder han og meg selv, og jeg føler at han blir presset til noe han faktisk ikke vil. Jeg har lagt frem fakta (de kjente) for han. Hva han kan risikere ved å ikke ta den og hva han kan risikere om han tar den. Han vil ikke ta den, men sier at de ikke kommer til å la han være i fred før han er vaksinert. Så han er i ferd med å kapitulere....

Jeg er livredd for at denne lite uprøvde sprøyten kan gi av konsekvenser for han, som vi ikke kunne forutse...Jeg skulle ønske at denne sprøyten var helt ufarlig, men den er dessverre ikke det. For meg er valget fritt, men ikke for min 18-åring :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skepsis er bra

Vi følger vanlig vaksineprogram, men tar ikke influensavaksine. Nå er det slik at her jeg bor, så har mange naboer allerede hatt pesten. Noe har hatt lightversjonen, andre har hatt svineriet i opptil 10 dager. Jaja, tenker jeg. En kan ikke vaksineres mot alt.

Jeg kjenner også folk som har rukket å vaksinere seg, og blitt steinsyke av bivirkninger (hodepine, oppkast og/eller diare, vondt i ledd etc).

Alt i alt, ikke alle leger er like positive til vaksinen heller, og jeg blir ikke med på denne massesuggesjonen. Det er lov til å tenke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Jeg hadde villet hørt på legen din. Han kjenner situasjonen til datteren din bedre enn det myndighetene gjør. Du skal ikke ha dårlig samvittighet enten du nå velger det ene eller det andre. Datteren din kan bli dårlig av vaksinen, eller hun kan bli dårlig av av svineinfluensaen hvis det skulle vise seg at hun ikke har hatt den. Uansett utfall, skal du ha god samvittighet, fordi du har valgt det du mener var best.

Jeg synes det er ille at det anbefales at folk som tror de har hatt influensaen også skal ta vaksinen. Det må være lov å satse på at man har blitt immun.

Selv så tror jeg at sønnen min har hatt svineinfluensa, til tross for at han ikke hadde høy nok feber. Han var den eneste i familien jeg hadde tenkt å la vaksinere. Men nå skal han få slippe. Vi andre ble ikke syke, men så har vi alle godt imunforsvar og bruker ikke å få vanlig influensa heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjør som jeg vil!!!! Jeg har hele tiden tenkt at jeg kommer nok til å ta den. Men etter å ha hørt at flere land nå ikke anbefaler denne, så blir jeg i tvil.

Det vil nok være vanskelig nå for moder norge å si at de ikke anbefaler denne. Etter å ha brukt så mye penger på å kjøpe den inn.

Jeg tenkte at jeg skulle lese litt mer i helgen før jeg sier ja til at snuppa skal få den. (De fikk brev fra skolen i går.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde villet hørt på legen din. Han kjenner situasjonen til datteren din bedre enn det myndighetene gjør. Du skal ikke ha dårlig samvittighet enten du nå velger det ene eller det andre. Datteren din kan bli dårlig av vaksinen, eller hun kan bli dårlig av av svineinfluensaen hvis det skulle vise seg at hun ikke har hatt den. Uansett utfall, skal du ha god samvittighet, fordi du har valgt det du mener var best.

Jeg synes det er ille at det anbefales at folk som tror de har hatt influensaen også skal ta vaksinen. Det må være lov å satse på at man har blitt immun.

Selv så tror jeg at sønnen min har hatt svineinfluensa, til tross for at han ikke hadde høy nok feber. Han var den eneste i familien jeg hadde tenkt å la vaksinere. Men nå skal han få slippe. Vi andre ble ikke syke, men så har vi alle godt imunforsvar og bruker ikke å få vanlig influensa heller.

''...og bruker ikke å få vanlig influensa heller.''

De færreste "bruker å få" vanlig influensa. Gjennomsnittlig får man influensa hvert tiende år. Det er bare så utrolig mange som mener de har influensa når de er forkjølet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fritt valg i forhold til alle vaksiner som tilbys i vaksineprogrammet. Mange av sykdommene vi tilbys vaksine mot er sykdommer de aller, aller fleste overlever.

F.eks. kusma, vi som har levd en stund har alle overlevd kusma. Det fatale med kusma er at gutter i puberteten kan bli steril hvis de får den så sent. Derfor gis den til alle, for å hindre at menn blir steril.

Røde hunder, folk flest overlever den også. Men den er fatal for gravide i første trimester. Derfor er det ønskelig at hele befolkningen blir vaksinert.

Selv valgte jeg å vente med disse vaksinene til barna gikk i 6. klasse. Jeg synes det er litt skummelt å gi så mange vaksiner til små babyer som gjerne ikke har opparbeidet så godt immunforsvar. Også er jeg helt sikkert altfor egoistisk og usolidarisk til å ta ansvar for andre som ikke har vaksinert seg i tide før de kom i pubertet og før de ble gravid.

Meslinger skjønner jeg ikke hvorfor vi får vaksine mot. Den var vi mange som overlevde i vår barndom, og jeg tror vi har et godt immunforsvar fordi vi hadde så mange barnesykdommer da vi var små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fritt valg i forhold til alle vaksiner som tilbys i vaksineprogrammet. Mange av sykdommene vi tilbys vaksine mot er sykdommer de aller, aller fleste overlever.

F.eks. kusma, vi som har levd en stund har alle overlevd kusma. Det fatale med kusma er at gutter i puberteten kan bli steril hvis de får den så sent. Derfor gis den til alle, for å hindre at menn blir steril.

Røde hunder, folk flest overlever den også. Men den er fatal for gravide i første trimester. Derfor er det ønskelig at hele befolkningen blir vaksinert.

Selv valgte jeg å vente med disse vaksinene til barna gikk i 6. klasse. Jeg synes det er litt skummelt å gi så mange vaksiner til små babyer som gjerne ikke har opparbeidet så godt immunforsvar. Også er jeg helt sikkert altfor egoistisk og usolidarisk til å ta ansvar for andre som ikke har vaksinert seg i tide før de kom i pubertet og før de ble gravid.

Meslinger skjønner jeg ikke hvorfor vi får vaksine mot. Den var vi mange som overlevde i vår barndom, og jeg tror vi har et godt immunforsvar fordi vi hadde så mange barnesykdommer da vi var små.

Jeg tror meslingevaksinen gis mye pga. risikoen for farlige ettersykdommer. Får man meslinger som ungdom eller voksen, er forløpet gjerne hardere enn om man har det som barn. Etterpå er visstnok motstandskraften svært redusert, og uskyldige sykdommer kan bli alvorlige.

Det er noe liknende med kusma og røde hunder, derfor vaksineres begge kjønn. En bekjent av meg hadde en studiekamerat som fikk kusma som ung voksen og var veldig syk. Rett etterpå fikk han lungebetennelse og døde av den, fordi han var så redusert etter kusmaen.

Sånt skjer jo svært sjelden, heldigvis. Men her ligger altså noe av årsaken. Hjernehinnebetennelse etter barnesykdommer har faktisk tatt livet av en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fritt valg i forhold til alle vaksiner som tilbys i vaksineprogrammet. Mange av sykdommene vi tilbys vaksine mot er sykdommer de aller, aller fleste overlever.

F.eks. kusma, vi som har levd en stund har alle overlevd kusma. Det fatale med kusma er at gutter i puberteten kan bli steril hvis de får den så sent. Derfor gis den til alle, for å hindre at menn blir steril.

Røde hunder, folk flest overlever den også. Men den er fatal for gravide i første trimester. Derfor er det ønskelig at hele befolkningen blir vaksinert.

Selv valgte jeg å vente med disse vaksinene til barna gikk i 6. klasse. Jeg synes det er litt skummelt å gi så mange vaksiner til små babyer som gjerne ikke har opparbeidet så godt immunforsvar. Også er jeg helt sikkert altfor egoistisk og usolidarisk til å ta ansvar for andre som ikke har vaksinert seg i tide før de kom i pubertet og før de ble gravid.

Meslinger skjønner jeg ikke hvorfor vi får vaksine mot. Den var vi mange som overlevde i vår barndom, og jeg tror vi har et godt immunforsvar fordi vi hadde så mange barnesykdommer da vi var små.

''Meslinger skjønner jeg ikke hvorfor vi får vaksine mot. Den var vi mange som overlevde i vår barndom, og jeg tror vi har et godt immunforsvar fordi vi hadde så mange barnesykdommer da vi var små.''

Og noen døde av det, og noen fikk varige skader etter ettersykdommene...

Jeg lurer på en ting, og dette er hverken spydig eller trollete ment: Hvorfor blir immunforsvaret bedre av å gjennomgå sykdommene enn av å få vaksine? For vaksinen trigger jo immunforsvaret slik at det senere "kjenner igjen" viruset og derfor gjør oss immune - eller har jeg misforstått grundig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror meslingevaksinen gis mye pga. risikoen for farlige ettersykdommer. Får man meslinger som ungdom eller voksen, er forløpet gjerne hardere enn om man har det som barn. Etterpå er visstnok motstandskraften svært redusert, og uskyldige sykdommer kan bli alvorlige.

Det er noe liknende med kusma og røde hunder, derfor vaksineres begge kjønn. En bekjent av meg hadde en studiekamerat som fikk kusma som ung voksen og var veldig syk. Rett etterpå fikk han lungebetennelse og døde av den, fordi han var så redusert etter kusmaen.

Sånt skjer jo svært sjelden, heldigvis. Men her ligger altså noe av årsaken. Hjernehinnebetennelse etter barnesykdommer har faktisk tatt livet av en del.

Joda, jeg er klar over det med hjernehinnebetennelse. "Problemet" for meg er at jeg som var barn på 60-tallet opplevde at alle barn rundt meg også hadde kusma, meslinger og røde hunder. Vi hørte aldri om noen som ble alvorlig syk i forbindelse med dette, så det kan ikke være særlig vanlig. Kan det være at de med svekket immunforsvar i utgangspunktet er de som kan få følgesykdommer med fatale følger?

Den store skrekken da var kikhoste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Meslinger skjønner jeg ikke hvorfor vi får vaksine mot. Den var vi mange som overlevde i vår barndom, og jeg tror vi har et godt immunforsvar fordi vi hadde så mange barnesykdommer da vi var små.''

Og noen døde av det, og noen fikk varige skader etter ettersykdommene...

Jeg lurer på en ting, og dette er hverken spydig eller trollete ment: Hvorfor blir immunforsvaret bedre av å gjennomgå sykdommene enn av å få vaksine? For vaksinen trigger jo immunforsvaret slik at det senere "kjenner igjen" viruset og derfor gjør oss immune - eller har jeg misforstått grundig ?

Dette kan jeg ikke svare på, og det kan hende jeg tar feil når jeg innbiller meg at å gjennomgå sykdommen gir bedre immunforsvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, jeg er klar over det med hjernehinnebetennelse. "Problemet" for meg er at jeg som var barn på 60-tallet opplevde at alle barn rundt meg også hadde kusma, meslinger og røde hunder. Vi hørte aldri om noen som ble alvorlig syk i forbindelse med dette, så det kan ikke være særlig vanlig. Kan det være at de med svekket immunforsvar i utgangspunktet er de som kan få følgesykdommer med fatale følger?

Den store skrekken da var kikhoste.

Jeg var også barn på 60-tallet. Det vanlige er jo at det går helt greit, men det gjelder ikke absolutt alle. Sånn er det jo med f.eks. svineinfluensaen også.

Ifølge Lommelegen var det tidligere én av mellom 1000 og 5000 som fikk farlig ettersykdom etter meslinger.

Vedr. ettersykdommer tror jeg det er litt høyere risiko dersom man får barnesykdom sent, fordi forløpet da gjerne er hardere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør som jeg vil!!!! Jeg har hele tiden tenkt at jeg kommer nok til å ta den. Men etter å ha hørt at flere land nå ikke anbefaler denne, så blir jeg i tvil.

Det vil nok være vanskelig nå for moder norge å si at de ikke anbefaler denne. Etter å ha brukt så mye penger på å kjøpe den inn.

Jeg tenkte at jeg skulle lese litt mer i helgen før jeg sier ja til at snuppa skal få den. (De fikk brev fra skolen i går.)

Hvilke land er du har hørt ikke anbefaler denne vaksinen?

Sist jeg spurte fikk jeg Sveits til svar. Det er i og for seg korrekt, Sveits har bare godkjent Panemrix for voksne fordi de mener at den ikke er testet godt nok på barn. Altså, de mener ikke nødvendigvis at den er farlig for barn, bare at alternativet (som produseres av et sveitsisk firma) er testet bedre og derfor heller bør brukes.

Andre land vet ikke jeg. Både Danmark og Sverige vaksinerer befolkningen med Pandemrix.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fritt valg i forhold til alle vaksiner som tilbys i vaksineprogrammet. Mange av sykdommene vi tilbys vaksine mot er sykdommer de aller, aller fleste overlever.

F.eks. kusma, vi som har levd en stund har alle overlevd kusma. Det fatale med kusma er at gutter i puberteten kan bli steril hvis de får den så sent. Derfor gis den til alle, for å hindre at menn blir steril.

Røde hunder, folk flest overlever den også. Men den er fatal for gravide i første trimester. Derfor er det ønskelig at hele befolkningen blir vaksinert.

Selv valgte jeg å vente med disse vaksinene til barna gikk i 6. klasse. Jeg synes det er litt skummelt å gi så mange vaksiner til små babyer som gjerne ikke har opparbeidet så godt immunforsvar. Også er jeg helt sikkert altfor egoistisk og usolidarisk til å ta ansvar for andre som ikke har vaksinert seg i tide før de kom i pubertet og før de ble gravid.

Meslinger skjønner jeg ikke hvorfor vi får vaksine mot. Den var vi mange som overlevde i vår barndom, og jeg tror vi har et godt immunforsvar fordi vi hadde så mange barnesykdommer da vi var små.

Jeg er så enig!

Vi velger å gjøre det samme med MMR-vaksinen.

Jentene skal få røde hundevaksinen når de kommer i puberteten. Og gutten skal få kusmavaksinenn år han kommer dit.

Meslinger er en "trollete" sykdom med laaaangt sykdomsforløp, men den er ufarlig for de aller fleste så lenge man tar seg tid til å bli skikkelig frisk først.

Hjernebetennelse (ikke hjernehinnebetennelse) er en fryktet komplikasjon. Men det er uhyre få som får det/fikk det, og de fleste overlever også det.

Og vi har tenkt nettopp som deg. Det å få bombardert kroppen med 5 vaksiner i ett som spebarn tror jeg ikke er så gunstig. Derfor har vi delt opp vaksinene og gitt dem senere.

Takk og lov for vår herlige helsesøster som hørte på mine argumenter og ikke ga oss pes når vi fortalte det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart valget er fritt. Men det at det er fritt betyr ikke at det er uten konsekvenser.

I ditt tilfelle ville jeg antakelig fulgt legens anbefaling. Men generelt synes jeg man bør ta ansvar som medmenneske overfor dem som ikke kan ta vaksinen og som kan få dødelige bivirkninger av influensaen. Vi har vaksinert hele familien, og følger også det vanlige vaksineprogrammet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fritt valg i forhold til alle vaksiner som tilbys i vaksineprogrammet. Mange av sykdommene vi tilbys vaksine mot er sykdommer de aller, aller fleste overlever.

F.eks. kusma, vi som har levd en stund har alle overlevd kusma. Det fatale med kusma er at gutter i puberteten kan bli steril hvis de får den så sent. Derfor gis den til alle, for å hindre at menn blir steril.

Røde hunder, folk flest overlever den også. Men den er fatal for gravide i første trimester. Derfor er det ønskelig at hele befolkningen blir vaksinert.

Selv valgte jeg å vente med disse vaksinene til barna gikk i 6. klasse. Jeg synes det er litt skummelt å gi så mange vaksiner til små babyer som gjerne ikke har opparbeidet så godt immunforsvar. Også er jeg helt sikkert altfor egoistisk og usolidarisk til å ta ansvar for andre som ikke har vaksinert seg i tide før de kom i pubertet og før de ble gravid.

Meslinger skjønner jeg ikke hvorfor vi får vaksine mot. Den var vi mange som overlevde i vår barndom, og jeg tror vi har et godt immunforsvar fordi vi hadde så mange barnesykdommer da vi var små.

''Meslinger skjønner jeg ikke hvorfor vi får vaksine mot. Den var vi mange som overlevde i vår barndom''

Åja,- det var mange som overlevde, ja da er det jo greit...

Da trenger man jo ikke vaksiner eller medisiner for noe - for de fleste - for ikke å si mange - overlever jo de fleste sykdommer.

Det dør ca en halv million barn årlig av meslinger på verdensbasis... At man ikke hørte så mye om dem som døde av den før - eller fikk skikkelige ettervirkninger har nok noe med hvordan informasjonsflyten var den gangen. Pluss at det var vanligere å dø av sykdommer før, det skapte nok ingen forsideoppslag.

Kan godt hende at den ikke er voldsomt dødelig for våre barn, som har oppegående DOL-foreldre som passer barna godt når de er syke, men det fins andre typer hjem, også her i Norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Elextra i at jeg generelt ville hørt mer på min leges anbefalning om et spesielt tilfelle enn en generell anbefaling.

I ditt tilfelle vil jeg si du kan legge skylde på noen andre nesten uansett hva som skjer. Lar du være å vaksinere og barnet blir sykt, kan du skylde på legen. Vaksinerer du og barnet blir sykt, kan du skylde på Folkehelseinstituttet. Hvis barnet holder seg friskt, kan du glede deg over at du tok et riktig valg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...