Gå til innhold

Svineinfluensavaksine - er valget fritt?


Gjest dilemma

Anbefalte innlegg

Vi har fritt valg i forhold til alle vaksiner som tilbys i vaksineprogrammet. Mange av sykdommene vi tilbys vaksine mot er sykdommer de aller, aller fleste overlever.

F.eks. kusma, vi som har levd en stund har alle overlevd kusma. Det fatale med kusma er at gutter i puberteten kan bli steril hvis de får den så sent. Derfor gis den til alle, for å hindre at menn blir steril.

Røde hunder, folk flest overlever den også. Men den er fatal for gravide i første trimester. Derfor er det ønskelig at hele befolkningen blir vaksinert.

Selv valgte jeg å vente med disse vaksinene til barna gikk i 6. klasse. Jeg synes det er litt skummelt å gi så mange vaksiner til små babyer som gjerne ikke har opparbeidet så godt immunforsvar. Også er jeg helt sikkert altfor egoistisk og usolidarisk til å ta ansvar for andre som ikke har vaksinert seg i tide før de kom i pubertet og før de ble gravid.

Meslinger skjønner jeg ikke hvorfor vi får vaksine mot. Den var vi mange som overlevde i vår barndom, og jeg tror vi har et godt immunforsvar fordi vi hadde så mange barnesykdommer da vi var små.

''Meslinger skjønner jeg ikke hvorfor vi får vaksine mot. Den var vi mange som overlevde i vår barndom, og jeg tror vi har et godt immunforsvar fordi vi hadde så mange barnesykdommer da vi var små.''

I California var det en meslingepedimi fra 1988 til 1990. 16400 ble syke, 3390 ble innlagt på sykehus og 75 døde. Ut fra beregninger fra antall vaksinerte og uvaksinerte, ble det anslått at 45 liv kunne vært reddet hvis alle hadde vært vaksinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hvemvetvel?

Hvilke land er du har hørt ikke anbefaler denne vaksinen?

Sist jeg spurte fikk jeg Sveits til svar. Det er i og for seg korrekt, Sveits har bare godkjent Panemrix for voksne fordi de mener at den ikke er testet godt nok på barn. Altså, de mener ikke nødvendigvis at den er farlig for barn, bare at alternativet (som produseres av et sveitsisk firma) er testet bedre og derfor heller bør brukes.

Andre land vet ikke jeg. Både Danmark og Sverige vaksinerer befolkningen med Pandemrix.

Hmmm... jeg har hørt at de har valgt en annen vaksine i Sverige, altså ikke Pandermix.

De andre landene som ikke vil gi Pandermix til barn, gravide og eldre er Tyskland, Frankrike, Storbrittania, Irland og New Zealand. Leste dette på "Vaksineaksjonen".

Der sto det også at Pandermix inneholder Formaldehyd som er kreftfremkallende.

Personlig er jeg ikke redd for disse kortsiktige bivirkningene som prates mye om, men heller hva som kan skje noen år fram i tid. Mulig jeg er "hysterisk", men jeg ser for meg ting som f.eks. en helt ny type kreft som følge av denne vaksinen. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... jeg har hørt at de har valgt en annen vaksine i Sverige, altså ikke Pandermix.

De andre landene som ikke vil gi Pandermix til barn, gravide og eldre er Tyskland, Frankrike, Storbrittania, Irland og New Zealand. Leste dette på "Vaksineaksjonen".

Der sto det også at Pandermix inneholder Formaldehyd som er kreftfremkallende.

Personlig er jeg ikke redd for disse kortsiktige bivirkningene som prates mye om, men heller hva som kan skje noen år fram i tid. Mulig jeg er "hysterisk", men jeg ser for meg ting som f.eks. en helt ny type kreft som følge av denne vaksinen. :(

Men det har jo vært gitt influensavaksiner i mange år nå, så da burde vel den effekten ha vist seg tidligere?

Jeg vet at antall krefttilfeller øker generelt, men det er jo mange andre kjemiske ting i hverdagen vår også, ikke bare vaksiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Vi falt til slutt på at ungene får vaksina, det har de nå fått, men ingen av oss voksne kommer til å ta den.

Der er vi også. Frøkna får, meget mot sin vilje, vaksine på skolen i dag. Men jeg skal ikke ta den. Mannen er vaksinert fordi han er helsepersonell. Så nå venter vi bare på at det skal bli "påbudt" å ta vaksina. Har hørt at det er et mulig alternativ fordi det er så mange som velger å ikke vaksinere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemvetvel?

Men det har jo vært gitt influensavaksiner i mange år nå, så da burde vel den effekten ha vist seg tidligere?

Jeg vet at antall krefttilfeller øker generelt, men det er jo mange andre kjemiske ting i hverdagen vår også, ikke bare vaksiner.

Men dette er jo SVINEinfluensavaksine og den er jo ikke lik en vanlig influensavaksine.

Er jeg teit som bekymrer meg sånn?

Føler ikke at jeg er helt alene om det, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er jo SVINEinfluensavaksine og den er jo ikke lik en vanlig influensavaksine.

Er jeg teit som bekymrer meg sånn?

Føler ikke at jeg er helt alene om det, da.

Det er ikke mer formaldehyd i svineinfluensa-vaksine enn i andre influensavaksiner. Mengden er uansett godt innenfor det som er fastsatt som grenseverdier internasjonalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der er vi også. Frøkna får, meget mot sin vilje, vaksine på skolen i dag. Men jeg skal ikke ta den. Mannen er vaksinert fordi han er helsepersonell. Så nå venter vi bare på at det skal bli "påbudt" å ta vaksina. Har hørt at det er et mulig alternativ fordi det er så mange som velger å ikke vaksinere seg.

Det tror jeg du må ha hørt fra et høyst upålitelig hold.

Tvang for å gi vaksiner er - med vårt nåværende lovverk for smittevern - en vurdering som skal gjøres av den lege som har behandlingsansvaret for pasienten, altså stort sett fastlegen. Disse bestemmelsene er der stort sett for å kunne brukes overfor pasienter som ikke er i stand til å ta vare på seg selv.

Det må lovendringer til før helsemyndighetene kan tvinge oss til noe som helst, og de tror jeg nok vil sitte langt inne - med mindre det kommer en epidemi som skremmer folk såpass at problemet forsvinner av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er vi også. Frøkna får, meget mot sin vilje, vaksine på skolen i dag. Men jeg skal ikke ta den. Mannen er vaksinert fordi han er helsepersonell. Så nå venter vi bare på at det skal bli "påbudt" å ta vaksina. Har hørt at det er et mulig alternativ fordi det er så mange som velger å ikke vaksinere seg.

Jeg tror ikke tvang blir aktuelt, spesielt siden det er en del bivirkninger med denne vaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er jo SVINEinfluensavaksine og den er jo ikke lik en vanlig influensavaksine.

Er jeg teit som bekymrer meg sånn?

Føler ikke at jeg er helt alene om det, da.

Ingen influensavaksiner er forresten helt like, man forsøker å tilpasse dem til "årets virus". Men siden virus kan forandre seg, er det vanskelig å treffe 100%.

Formaldehyd brukes i vaksineproduksjonen, for å drepe viruset. Påstander om at man får levende virus inn i kroppen når man tar vaksinen, er feil.

Jeg oppfatter ingen som er usikre eller som ikke vil ta vaksine, som teite. Vi er heldige som kan velge. Men man kan jo være ørlite kritisk når man velger hvem man vil lytte til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... jeg har hørt at de har valgt en annen vaksine i Sverige, altså ikke Pandermix.

De andre landene som ikke vil gi Pandermix til barn, gravide og eldre er Tyskland, Frankrike, Storbrittania, Irland og New Zealand. Leste dette på "Vaksineaksjonen".

Der sto det også at Pandermix inneholder Formaldehyd som er kreftfremkallende.

Personlig er jeg ikke redd for disse kortsiktige bivirkningene som prates mye om, men heller hva som kan skje noen år fram i tid. Mulig jeg er "hysterisk", men jeg ser for meg ting som f.eks. en helt ny type kreft som følge av denne vaksinen. :(

''Hmmm... jeg har hørt at de har valgt en annen vaksine i Sverige, altså ikke Pandermix.''

Da har du hørt feil. Sverige bruker Pandemrix.

http://www.krisinformation.se/Web/Pages/Faq/ShowFaq____11788.aspx?FaqId=2109

''De andre landene som ikke vil gi Pandermix til barn, gravide og eldre er Tyskland, Frankrike, Storbrittania, Irland og New Zealand. Leste dette på "Vaksineaksjonen". ''

Storbritannia bruker Pandemrix til gravide og barn.

''Der sto det også at Pandermix inneholder Formaldehyd som er kreftfremkallende. ''

Formaldehyd har vært brukt ved produksjon av influensavaksiner lenge. Her kan du lese om vaksinen, bla om formaldehydinnholdet:

http://www.pandemi.no/pandemi/fakta_om_pandemivaksinen_641084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...