Gå til innhold

FU: Hva skal dere kjøpe i gave til barn og mann?


Gjest Meegan

Anbefalte innlegg

I spørrehjørnet i dag;)

Hva skal dere kjøpe i gave til barn og evt mann i julegave?

Skriv gjerne alder på barnet, slik at vi andre kan plukke opp tips.

Sønn 9: Lego, slåbrokk hvis jeg finner.

Datter 13: Penger slik ta hun kan kjøpe klær selv. Samt en liten gave fra bror.

Mann: Vi skal pusse opp, så spørs om vi ikke må være fornøyd med det. Men kanskje en gave til til hverandre på ca300 pr stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snuppa 9 år: joggedress + t-skjorte av et kjent sportsmerke (kjøpt på salg til halv pris tidlig i høst), en dvd, en bok, et spill sammen med storebror

Storebror 11 år: lego, fotballtrøye + lue, film, bok, spill sammen med søstra

Begge ungene får også en veldedig julegave, har ikke bestemt meg om det blir fra Kirkens Nødhjelp (gris / geit / kyllinger) eller Unicef (4 skolebøker / 1000 blyanter) ennå.

Gubben i overkant av 40 år: DAB-radio, ekstra batterier til den, sett med flere skrujern og varmeflaske.

Og det blir sikkert enda noe mer også om jeg kjenner meg selv rett - det er jo fremdels 3,5 uke til jul! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillesøster på 3 får lekekjøkken fra Ikea. Storebror på 5 aaaaaaner jeg ikke hva han skal få!! Tips mottas med takk... :-) Mannen får ny dunpute, og smørekoffert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt enda...

Lurer på å gi ungene på 9 og 11 en ny spillkonsoll, men de spiller jo egentlig nok som det er.... 11-åringen trenger også ny mobiltelefon og nye slalomski.

Mannen i huset ønsker seg nok noen bøker og klær. Lurer også på å kjøpe noe skiutstyr til han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest majas mamma

Snuppa på 12 får ny mobiltelefon, siden hennes egen gikk i gulvet for tre mnd siden og er veldig død, mannen får lommeur. En annen av barna får koffert, såhan slipper å låne min hver eneste gang. Lillegutten min som skal bli pappa får pener, så de kan få kjøpt babyutstyr. De andre fire har vi ikke snøring på ennå, men finner vel på noe etterhvert. De verste er min mor, og svigerforeldre, for de ønsker seg aldri noe, og har alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Jentene på 4 og 6 får hver sin Nintendo DS lite. Sønnen på 11 får armbåndsur og fiskeutstyr. Datteren på 14 får klær og stæsj. Mannen min ønsker seg et stativ til en sag og en kombikanne. Får se hva det blir til der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt av hvert til jul i år

9-åringen får laptop, gavekort til build-a-bear og en bok.

5-åringen får cd-spiller, 2 mario ds-spill, gavekort til build-a-bear og snehvit på dvd.

I tillegg kjøper vi gaver til dem fra besteforeldre på begge sider, og da får de bøker, cd'er og klær.

De får også en del fine ting i kalenderen - filmer, cd, lue og votter, fin julepynt mm,

Vi kjøper veldig lite annet enn det mest nødvendige i løpet av året, og prioriterer fine julegaver så langt økonomien tillater det.

Mann får veldig lite, kanskje en cd eller noe annet til maks 2-300 kroner. Jeg får noe til ca samme beløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Juleelskeren!

Jentene på 7 og 8 får elektrisk tannkost, klokker og helt sikkert endel av det de har krysset av for i leketøyskatalogene. Vi må kjøpe til dem fra både oss, ei bestemor og 2 tanter, og de 3 sistnevnte har altfor god råd og gir 1000,- hver til hvert barn! Det er ikke helt uproblematisk, altså, selv om vi setter halvparten i banken.

Klær har vi vært så heldige å arve de siste årene, likeså med utstyr, så de trenger strengt tatt ikke så veldig mye.

Mannen, ja, han har fått beskjed om å sette opp en 2-punkts ønskeliste med helt spesifikke ønsker. Han er vanskelig å kjøpe til, fordi han er så lite kravstor.... Bøker er han glad i, heldigvis, men det er jo litt kjedelig når det bare blir bøker år etter år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noen tanker

9-åringen får laptop, gavekort til build-a-bear og en bok.

5-åringen får cd-spiller, 2 mario ds-spill, gavekort til build-a-bear og snehvit på dvd.

I tillegg kjøper vi gaver til dem fra besteforeldre på begge sider, og da får de bøker, cd'er og klær.

De får også en del fine ting i kalenderen - filmer, cd, lue og votter, fin julepynt mm,

Vi kjøper veldig lite annet enn det mest nødvendige i løpet av året, og prioriterer fine julegaver så langt økonomien tillater det.

Mann får veldig lite, kanskje en cd eller noe annet til maks 2-300 kroner. Jeg får noe til ca samme beløp.

Når jeg ser på en del slike lister, så synes jeg enkelte overdriver litt. Jeg skjønner godt trangen til å gi sine elskede barn mye til jul, men når en som er ni år får en laptop, er ikke det mer enn nok? Det er en kjempegave jo. Og jeg antar det kommer flere gaver fra onkler og tanter og slikt, slik at det ikke blir med denne ene gaven. Hvis ikke kunne jeg forstått behovet for kvantitet og tilleggsgaver. Hva skal en toppe det med når de begynner å forvente i tenårene?

Nå gjør du og alle andre som dere vil, og jeg håper dere og alle andre med lange lister får takknemlige barn og en fin jul, men jeg synes personlig at en lar det utvikle seg litt voldsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bestemt meg for hva guttungen får enda. Valget står mellom:

http://www.elc.co.uk/toy/big-city-garage/

http://www.elc.co.uk/toy/bosch-workbench/

http://www.elc.co.uk/toy/superstar-cool-keyboard-stool-red/

I tillegg får han nok:

http://www.elc.co.uk/toy/blue-my-first-stroller/

Samboer skal enten bare få en liten oppmerksomhet eller en iPod Touch/PSP Go. Jeg har ikke bestemt meg for hva vi kan/skal bruke penger på denne måneden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest majas mamma

Når jeg ser på en del slike lister, så synes jeg enkelte overdriver litt. Jeg skjønner godt trangen til å gi sine elskede barn mye til jul, men når en som er ni år får en laptop, er ikke det mer enn nok? Det er en kjempegave jo. Og jeg antar det kommer flere gaver fra onkler og tanter og slikt, slik at det ikke blir med denne ene gaven. Hvis ikke kunne jeg forstått behovet for kvantitet og tilleggsgaver. Hva skal en toppe det med når de begynner å forvente i tenårene?

Nå gjør du og alle andre som dere vil, og jeg håper dere og alle andre med lange lister får takknemlige barn og en fin jul, men jeg synes personlig at en lar det utvikle seg litt voldsomt.

''Jeg skjønner godt trangen til å gi sine elskede barn mye til jul, men når en som er ni år får en laptop, er ikke det mer enn nok?''

Nå er det slik at i dagens samfunn, "må" barn ha en pc for å kunne henge med i skolearbeidet. Vesla i 7 klasse her får veldig ofte lekser som skal gjøres på data. Nå er vi så heldige at vi har en stasjonær, og to lpatopper, en til mannen og jeg har en gjennom jobben, men vi ser helt klart behovet for en laptop til. Den stasjonære begynner å bli dårlig, og når den sier takk for seg, er det ut å få tak i en ny, til frøkna. Og da blir det en laptop. Praktisk og enkel å taq med seg, og kan gjøre dataleksene i samme rom som oss uten å måtte springe frem og tilbaker, eller rope på hjelp inne fra rommet.

Kan være enig i at det er mye, men sånn er samfunnet bare blitt, og da kan det jo være greit å gi i julegave, i stedet for en tilleggsutgift i januar/februar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest honnicorn

''Jeg skjønner godt trangen til å gi sine elskede barn mye til jul, men når en som er ni år får en laptop, er ikke det mer enn nok?''

Nå er det slik at i dagens samfunn, "må" barn ha en pc for å kunne henge med i skolearbeidet. Vesla i 7 klasse her får veldig ofte lekser som skal gjøres på data. Nå er vi så heldige at vi har en stasjonær, og to lpatopper, en til mannen og jeg har en gjennom jobben, men vi ser helt klart behovet for en laptop til. Den stasjonære begynner å bli dårlig, og når den sier takk for seg, er det ut å få tak i en ny, til frøkna. Og da blir det en laptop. Praktisk og enkel å taq med seg, og kan gjøre dataleksene i samme rom som oss uten å måtte springe frem og tilbaker, eller rope på hjelp inne fra rommet.

Kan være enig i at det er mye, men sånn er samfunnet bare blitt, og da kan det jo være greit å gi i julegave, i stedet for en tilleggsutgift i januar/februar.

Er helt enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg skjønner godt trangen til å gi sine elskede barn mye til jul, men når en som er ni år får en laptop, er ikke det mer enn nok?''

Nå er det slik at i dagens samfunn, "må" barn ha en pc for å kunne henge med i skolearbeidet. Vesla i 7 klasse her får veldig ofte lekser som skal gjøres på data. Nå er vi så heldige at vi har en stasjonær, og to lpatopper, en til mannen og jeg har en gjennom jobben, men vi ser helt klart behovet for en laptop til. Den stasjonære begynner å bli dårlig, og når den sier takk for seg, er det ut å få tak i en ny, til frøkna. Og da blir det en laptop. Praktisk og enkel å taq med seg, og kan gjøre dataleksene i samme rom som oss uten å måtte springe frem og tilbaker, eller rope på hjelp inne fra rommet.

Kan være enig i at det er mye, men sånn er samfunnet bare blitt, og da kan det jo være greit å gi i julegave, i stedet for en tilleggsutgift i januar/februar.

I tillegg har barn alt i dag, det er vanskelig å finne noe å kjøpe som ikke koster.

Mine barn fikk ikke bursdagsgave fra meg i år med beskjed om at til jul vil det bli en større gave. De synes det var helt OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest honnicorn

Når jeg ser på en del slike lister, så synes jeg enkelte overdriver litt. Jeg skjønner godt trangen til å gi sine elskede barn mye til jul, men når en som er ni år får en laptop, er ikke det mer enn nok? Det er en kjempegave jo. Og jeg antar det kommer flere gaver fra onkler og tanter og slikt, slik at det ikke blir med denne ene gaven. Hvis ikke kunne jeg forstått behovet for kvantitet og tilleggsgaver. Hva skal en toppe det med når de begynner å forvente i tenårene?

Nå gjør du og alle andre som dere vil, og jeg håper dere og alle andre med lange lister får takknemlige barn og en fin jul, men jeg synes personlig at en lar det utvikle seg litt voldsomt.

Jeg synes også at det lett kan bli for mye. Men hvis en kommer til å kjøpe det allikevel, så kan det jo være greit å kjøpe det til jul.

Mine barn skriver ønskelister. Jeg prøver å kjøpe det de ønsker seg. Men hvis de skriver to dyre ting, så får de bare en av de. Vi kjøper ikke ting til våre barn ellers i året, utenom klær og det de ellers trenger. Når de sier at de skulle hatt f.eks. ny mobil, så sier jeg at enten må de spare til det, eller ønske seg d til jul eller bursdag. Har en søster som f.eks. kjøper jakker til jul til sine barn som koster over 3000. Det er jo en grei gave, jakkene hadde vel allikevel blitt kjøpt om de ikke fikk det til jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fenrisulven

Spikekniv og håndball, litt Lego og en film til junior på 7.

Ingenting til mannen.

Det er mange år siden vi kuttet ut gaver til hverandre. Av og til kjøper vi en større ting til huset hvis vi trenger noe.

Kjøper alternativegaver som Minefri skolevei ol. til øvrige familiemedlemmer.

Fettere og kusiner får 4 flaxlodd hver, det har vi gjort i alle år og det er en del av dem, men ingen har vunnet noe mer enn 500 kr ennå. Men i år kanskje:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt av hvert til jul

Når jeg ser på en del slike lister, så synes jeg enkelte overdriver litt. Jeg skjønner godt trangen til å gi sine elskede barn mye til jul, men når en som er ni år får en laptop, er ikke det mer enn nok? Det er en kjempegave jo. Og jeg antar det kommer flere gaver fra onkler og tanter og slikt, slik at det ikke blir med denne ene gaven. Hvis ikke kunne jeg forstått behovet for kvantitet og tilleggsgaver. Hva skal en toppe det med når de begynner å forvente i tenårene?

Nå gjør du og alle andre som dere vil, og jeg håper dere og alle andre med lange lister får takknemlige barn og en fin jul, men jeg synes personlig at en lar det utvikle seg litt voldsomt.

Jeg vet at listen ser "overstadig" ut. Og hadde det gjenspeilet hva de får gjennom året, så hadde jeg vært enig med deg.

Nå er det sånn at vi har ganske "dårlig" råd, i norsk målestokk, ikke i internasjonal - og våre barn får definitivt mindre enn de aller, aller fleste ellers. Det er ikke snakk om gaver gjennom året, på ferie osv. De får til jul og bursdager, og det er det.

Derfor har jeg ikke skrekkelig dårlig samvittighet, siden jeg ser at vårt samlete forbruk uansett ligger mye lavere enn det jeg opplever som gjennomsnittet i befolkningen.

Men - vi velger å lage skikkelig fest til jul og bursdager. GJør mye ut av det, da.

Når det gjelder laptop, så får barnet det fordi det er nødvendig til skolebruk. De andre pc'ene i huset er manns og mine jobbpc'er, og de ser vi helst ikke at barna bruker noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minstemann får liten tv med dvdspiller og samleCD med Michael Jackson, dattera mi får et søsterur + noe jeg ikke vet enda. Eldstemann får penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...