Gå til innhold

FU: Hva skal dere kjøpe i gave til barn og mann?


Gjest Meegan

Anbefalte innlegg

Gjest noen tanker

Jeg vet at listen ser "overstadig" ut. Og hadde det gjenspeilet hva de får gjennom året, så hadde jeg vært enig med deg.

Nå er det sånn at vi har ganske "dårlig" råd, i norsk målestokk, ikke i internasjonal - og våre barn får definitivt mindre enn de aller, aller fleste ellers. Det er ikke snakk om gaver gjennom året, på ferie osv. De får til jul og bursdager, og det er det.

Derfor har jeg ikke skrekkelig dårlig samvittighet, siden jeg ser at vårt samlete forbruk uansett ligger mye lavere enn det jeg opplever som gjennomsnittet i befolkningen.

Men - vi velger å lage skikkelig fest til jul og bursdager. GJør mye ut av det, da.

Når det gjelder laptop, så får barnet det fordi det er nødvendig til skolebruk. De andre pc'ene i huset er manns og mine jobbpc'er, og de ser vi helst ikke at barna bruker noe særlig.

Jeg reagerte ikke på laptopen, da det er noe de fleste foreldre må kjøpe barna sine i disse tider. Det var det å gi tilleggsgaver til slike dyre gaver jeg reagerer litt på, på generell basis. Det var litt tilfeldig at det ble akkurat ditt innlegg jeg svarte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har kjøpt pysj-bukse til gubben. Han ønsker seg en ny en til å slenge rundt i på kvelden.

Jentungen på 10 vet jeg ikke helt enda. Har kjøpt en spill til Wii. Ho får også noen aksjer. (kanskje ikke helt tradisjonelt). Tror også jeg har et sølvskje i skapet. Vet at ho også ønsker seg en slik krølltang som du drar gjennom håret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutt 8:

Lego (ønsker seg en diger lastebil, et fly fra indiana jones og et romskip fra star wars, det blir en av de tre).

Han ønsker seg mange av tingene på reklamen på Cartoon Network (det er jo ikke lov med reklame rettet mot barn i Norge, derfor sender CN reklame for leker absolutt hele tiden), men det blir maks en leke i tillegg til Legoen.

Så får det bli fornuftige presanger resten, som nye skisko (de gamle er for små), skøyter (ditto), en bukse og genser kanskje.

Vi er litt for slepphendte resten av året dessverre, så DS-spill og sånt har han nok av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt svett her når jeg leser hva foreldre gir sine barn til jul...

Jentene her får en Ipod + litt småtteri, guttungen får et legosett + litt småtteri.

Vi pleier å handle for mellom 500-1000 til de hver og synes det holder i lange baner. Vi har en del andre vi kjøper gaver til også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julegave til familien i år blir sydentur i januar. :) Så skal jeg kjøpe morgenkåe/badekåpe til poden, og en klokke tror jeg.. Blir gave til max 500,- kr. Til gubben tror jeg det blir en skjorte eller genser, også max 500,- kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt pysj-bukse til gubben. Han ønsker seg en ny en til å slenge rundt i på kvelden.

Jentungen på 10 vet jeg ikke helt enda. Har kjøpt en spill til Wii. Ho får også noen aksjer. (kanskje ikke helt tradisjonelt). Tror også jeg har et sølvskje i skapet. Vet at ho også ønsker seg en slik krølltang som du drar gjennom håret.

''Har kjøpt pysj-bukse til gubben. Han ønsker seg en ny en til å slenge rundt i på kvelden.

''

Haha! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest JUSTaMinute

Snuppa på 12 får ny mobiltelefon, siden hennes egen gikk i gulvet for tre mnd siden og er veldig død, mannen får lommeur. En annen av barna får koffert, såhan slipper å låne min hver eneste gang. Lillegutten min som skal bli pappa får pener, så de kan få kjøpt babyutstyr. De andre fire har vi ikke snøring på ennå, men finner vel på noe etterhvert. De verste er min mor, og svigerforeldre, for de ønsker seg aldri noe, og har alt.

Tild de som har alt, så kan du gi gavkort på et teater eller en restaurant! Eller en alternativgave hvor de får et kort hvor det står at gaven går til et godt formål. Bare et tips! Ellers så faller jo alltid ei flaske vin eller likør i god jord hos dem som liker slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt svett her når jeg leser hva foreldre gir sine barn til jul...

Jentene her får en Ipod + litt småtteri, guttungen får et legosett + litt småtteri.

Vi pleier å handle for mellom 500-1000 til de hver og synes det holder i lange baner. Vi har en del andre vi kjøper gaver til også.

Samme her og vi har enda til bare ett barn :) Han får for 500-600 kroner av oss. Han får også av pappaen, mormor, morfar, farfar, farmor og sambos familie og onkler. Når både besteforeldre på alle sider og foreldre er skilte, så trenger han -i alle fall- ikke et pakkeberg av oss primærforeldre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Har kjøpt pysj-bukse til gubben. Han ønsker seg en ny en til å slenge rundt i på kvelden.

''

Haha! :-)

Jeg har en selv. Knallgod:-) Bruker det i stedet for treningsbukse eller noe annet behagelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en selv. Knallgod:-) Bruker det i stedet for treningsbukse eller noe annet behagelig...

Tviler ikke på at den er behagelig, måtte bare le litt ved tanken på Mr. Speak som vandrer rundt i pysjbukse hver kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler ikke på at den er behagelig, måtte bare le litt ved tanken på Mr. Speak som vandrer rundt i pysjbukse hver kveld.

Mr. Tipper vandrer rundt i pysjbuksa hele helga, han ;) (Ikke ut av huset, da... Heldigvis.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt av hvert osv...

Jeg reagerte ikke på laptopen, da det er noe de fleste foreldre må kjøpe barna sine i disse tider. Det var det å gi tilleggsgaver til slike dyre gaver jeg reagerer litt på, på generell basis. Det var litt tilfeldig at det ble akkurat ditt innlegg jeg svarte på.

Jeg synes faktisk selv at laptop til en 9-åring er ganske drøyt, og at barn på den alderen EGENTLIG bør klare seg med de pc'ene som finnes i huset. Men så er det dette med jobb-pc'ene, altså. Og det er sant som noen skriver, at barn faktisk trenger pc på skolen nå, i alle fall dersom man vil at de skal gjøre leksene så bra som mulig,

Vi hadde veldig dårlig råd da jeg vokste opp - en gang fikk jeg håndkle til 20 kroner i julegave av foreldrene mine. Hadde sikkert kostet en hundrelapp nå, men likevel. Det sitter faktisk i fremdeles - det å komme på skolen etter jul og være flau over gaven, mens alle andre hadde fått mange, og dyre gaver. Jeg drømmer fremdeles om den Millet dunjakken jeg aldri fikk.

Så jeg har nok bestemt meg for at DEN følelsen skal mine barn ALDRI oppleve, så lenge jeg har noen mulighet til å unngå det. Det er nok derfor vi slår på stortromma til jul og bursdager også - da er det så synlig hva de får. Det som kjøpes gjennom året, blir aldri "flashet" på samme måte. Det er derfor uproblematisk for barna at vi kjører nøktern linje ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Soccer mum

De to største på 8 og 5 år får hver sin Nintendo DS. Minstejenta på 2 år boltrer seg i alskens leker (og klær) som hun arver etter de to eldste, så henne er det vanskelig å finne noe nytt og spennende til........ tips mottas med takk :)

Mannen og jeg kjøpte et dyrt treningsapparat til oss selv i høst, så vi skal bare gi hverandre bitteliten julegave i år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...