Gå til innhold

Kul i brystet på 9-åring


coer

Anbefalte innlegg

Vår datter på 9,5 år har foreløpig ingen tegn på at puberteten har begynt å gjøre sin inntreden, men for noen dager siden klaget hun over en kul i det ene brystet. Jeg hørte ikke mer om det og tenkte ikke mere over det, men idag klager hun over at det også er vondt. Innenfor den ene brystvorten har hun en ganske hard kul/hevelse (steinhard, som hun selv sier) og den er vond og brystvorten ser også hoven ut. Det andre brystet er helt flatt og brystvorten blek og liten.

Jeg vet at brystene kan vokse ujevnt og selv om det er tidlig har enkelte i klassen begynt å få bryster, men selv kan jeg ikke huske at det var vondt å få bryster?

Har noen opplevd noe liknende? Er det mulig å få betennelse selv om det ikke er noe bryst ennå?

Håper på raskt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den eldste datteren min var vel akkurat fylt 10 når hun begynte å utvikle bryster. Andre tegn til pubertet hadde hun ikke før minst et år senere. Jeg tror dette er helt normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er det bare å innse at lille snuppa er i ferd å bli ugjenkallelig stor :) Synes 9,5 år er i tidligste laget, men så er hun lang (dog veldig tynn!).

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eldste datteren min var vel akkurat fylt 10 når hun begynte å utvikle bryster. Andre tegn til pubertet hadde hun ikke før minst et år senere. Jeg tror dette er helt normalt.

Hvor lenge etter første tegn til bryster fikk hun menstruasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg husker også at det var ømt og vondt hvis jeg kom borti noe, f.eks spilte fotball og ballen traff brystet, eller noe annet kom borti brystet i 10-12 års alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge etter første tegn til bryster fikk hun menstruasjon?

Iallefall over to år etterpå. Jeg husker ikke nøyaktig når hun begynte å utvikle bryster, men mener å huske det var på høsten - et par mnd etter fylte ti år. Hun fylte tolv i juni og fikk sin første mens for to mnd siden. Forøvrig tror jeg vekta har mer å si for tidspunktet for første mens enn det brystutviklingen har? Jeg har alltid hørt at mensen ikke kommer igang før man er ca 40 kg. Datteren min er nøyaktig 40 kg nå.

Selv var jeg litt sen med å utvikle bryster og jeg mener å huske at denne utviklingen begynte omtrent samtidig med at jeg fikk mens når jeg var 12-13 år gammel. Jeg var også ganske nøyaktig 40 kg når mensen kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iallefall over to år etterpå. Jeg husker ikke nøyaktig når hun begynte å utvikle bryster, men mener å huske det var på høsten - et par mnd etter fylte ti år. Hun fylte tolv i juni og fikk sin første mens for to mnd siden. Forøvrig tror jeg vekta har mer å si for tidspunktet for første mens enn det brystutviklingen har? Jeg har alltid hørt at mensen ikke kommer igang før man er ca 40 kg. Datteren min er nøyaktig 40 kg nå.

Selv var jeg litt sen med å utvikle bryster og jeg mener å huske at denne utviklingen begynte omtrent samtidig med at jeg fikk mens når jeg var 12-13 år gammel. Jeg var også ganske nøyaktig 40 kg når mensen kom.

Takk for svar! Hvis vektteorien stemmer, har jenta vår litt igjen - hun har ikke tippet 30 kg til tross for sine 148cm, men med den høyden kan jo det endre seg for... Jeg sjekket for moro skyld min egen helsebok fra jeg var på den alderen. Få måneder før jeg fikk min første mens, veide jeg 39 kg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Hvis vektteorien stemmer, har jenta vår litt igjen - hun har ikke tippet 30 kg til tross for sine 148cm, men med den høyden kan jo det endre seg for... Jeg sjekket for moro skyld min egen helsebok fra jeg var på den alderen. Få måneder før jeg fikk min første mens, veide jeg 39 kg :)

Tror det stemmer ganske bra med vekta, ja ;)

Jenta mi er nå så vidt blitt 160 cm høy og veier 40 kg. Det er først det siste året hun har vokst mye på lengden. Før var hun alltid lavest i klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det stemmer ganske bra med vekta, ja ;)

Jenta mi er nå så vidt blitt 160 cm høy og veier 40 kg. Det er først det siste året hun har vokst mye på lengden. Før var hun alltid lavest i klassen.

Morsomt det med vekta, jeg var ikke klar over det før jeg så det her inne... Jentungen fikk mensen nå akkurat, hun er 44 med klær.... og har nettopp fyllt 13, og er 165cm, minst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt det med vekta, jeg var ikke klar over det før jeg så det her inne... Jentungen fikk mensen nå akkurat, hun er 44 med klær.... og har nettopp fyllt 13, og er 165cm, minst.

Skulle nesten hatt en FU her nå ;) Interessant at vekta tilsynelatende har endel å si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle nesten hatt en FU her nå ;) Interessant at vekta tilsynelatende har endel å si :)

''Skulle nesten hatt en FU her nå ;) Interessant at vekta tilsynelatende har endel å si :)''

Enig! Men skulle gjerne hatt min egen vekt på den tiden, det er sikkert mest relevant for min datter. Men de tallene tror jeg ikke fins noe sted... Men jeg var over 170 cm høy, så jeg MÅ ha vært tyngre enn 40 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest imponert

Iallefall over to år etterpå. Jeg husker ikke nøyaktig når hun begynte å utvikle bryster, men mener å huske det var på høsten - et par mnd etter fylte ti år. Hun fylte tolv i juni og fikk sin første mens for to mnd siden. Forøvrig tror jeg vekta har mer å si for tidspunktet for første mens enn det brystutviklingen har? Jeg har alltid hørt at mensen ikke kommer igang før man er ca 40 kg. Datteren min er nøyaktig 40 kg nå.

Selv var jeg litt sen med å utvikle bryster og jeg mener å huske at denne utviklingen begynte omtrent samtidig med at jeg fikk mens når jeg var 12-13 år gammel. Jeg var også ganske nøyaktig 40 kg når mensen kom.

Veldig imponert over at dere husker egen vekt fra da dere fikk menstruasjonen. Vi to er jo like gamle også, så det er jo en stund siden:o), og jeg husker jeg var 13 og gikk på ungdomsskolen. Det var på høsten, og jeg hadde heimkunnskap. Men hva jeg veide, det hadde jeg aldri visst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Jeg husker det begynte å "stikke" og "være vondt" rundt brystvortene. Og at det første som ble synlig gjennom genseren var nettopp brystvortene. Jeg husker jeg ble kjempeflau av det- og at jeg plutselig ikke ville ha tettsittende gensere mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren til en venninne hadde det sånn. Var til undersøkelse med ultralyd og konklusjonen var at det var en kjertel og at det er ting på gang i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er det bare å innse at lille snuppa er i ferd å bli ugjenkallelig stor :) Synes 9,5 år er i tidligste laget, men så er hun lang (dog veldig tynn!).

Tusen takk for svar!

Datteren til venninnen min er ferdig behåret nedentil også, 9 år gammel. Sliter veldig med det stakkars, barn kan jo være slemme mot hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Skulle nesten hatt en FU her nå ;) Interessant at vekta tilsynelatende har endel å si :)''

Enig! Men skulle gjerne hatt min egen vekt på den tiden, det er sikkert mest relevant for min datter. Men de tallene tror jeg ikke fins noe sted... Men jeg var over 170 cm høy, så jeg MÅ ha vært tyngre enn 40 kg.

Ikke nødvendigvis...Hvis du var veldig tynn? Jeg var 170 cm høy og 40 kg når jeg fikk mensen. Heldigvis la jeg på meg litt mer de neste årene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...