Gå til innhold

Hva spiser barna deres?


Gjest Teah

Anbefalte innlegg

Eldstedatteren min spiser ikke tomater. Jeg gjorde det heller ikke før jeg var i syden en gang og fikk smake skikkelig gode solmodne tomater :)

Kjøper jeg cherrytomater tror jeg alle spiser av det.

Hun spiser i mat nå, men ikke sånn ellers nei. Men nå er hun jo voksen og er ferdig oppdratt ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AneM1365380603

    11

  • AAA

    7

  • Lillemus

    6

  • morsan

    5

Mest aktive i denne tråden

AneM1365380603

"De fikk aldri lov å si æsj uten å smake først"

Det burde vel ikke vaere lov til à si aesj i det hele tatt nàr man fàr servert mat synes jeg da. :-)

Jeg liker heller ikke at ungene viser avsky for mat. Det er greit å si at en ikke liker det, men de trenger ikke å si æsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstedatteren min spiser ikke tomater. Jeg gjorde det heller ikke før jeg var i syden en gang og fikk smake skikkelig gode solmodne tomater :)

Kjøper jeg cherrytomater tror jeg alle spiser av det.

Jeg trodde jeg ikke likte tomater, jeg,før jeg kjøpte tomater på Korsika.....

Heldigvis har tomatutvalget her kommet seg betraktelig de siste årene, nå får man jo gode tomater selv på bunnpris :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Hun spiser i mat nå, men ikke sånn ellers nei. Men nå er hun jo voksen og er ferdig oppdratt ;o)

Datteren min spiser også tomater hvis den er i annet enn salater, f eks pizzasaus.

Jeg har alltid sagt til barna at de selv vil tjene på å like det meste, for da er det alltid kjekt å komme i selskap. På samme måte som vertskapet synes det er hyggelig å invitere.

Jeg har ei i familien som ikke spiser skalldyr, sau eller kylling. Det er litt vanskelig noen ganger. Skal mannen hennes bli bedt på matretter med noe av dette i, så må vi lage noe ekstra til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutt 10 år: Elsker pølser, pizza, pannekaker og taco. Spiser det meste av kjøtt + fiskepinner og fiskekaker. Er ikke glad i stekt fisk eller kokt fisk. Spiser litt kokte grønnsaker, er glad i rå grønnsaker. Spiser poteter, ris, pasta, brød. Liker ikke leverpostei.

Jente 8 år. Tror hun ikke liker fisk (skikkelig geip når vi har det), men hun elsker det og spiser masse - både stekt fisk og kokt fisk. Liker ikke kokte grønnsaker. Liker litt rå. Liker kålrabistappe. liker godt alt av kjøtt + pannekaker + pølser + pizza + taco.

Jente 5,5 år. Liker det aller meste. Spiser det meste av rå grønnsaker, en del kokt. Elsker fisk, fiskekaker, pølser, pizza, taco, kjøttkaker osv.

Alle ungene spiste smalahove i dag :-) Hun minste på 5 spiste øyet med et stort smil og syntes det var kjempegodt. Hun på 8 smakte øyet, men ville ikke spise det. Han på 10 takket høflig nei. Alle tre smakte på tunga :-)

De er skeptiske til ny mat, og jeg synes det er vanskelig å få dem til å smake på ny mat og få overbevist dem om at det kan være godt..... Men det går stort sett ganske greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Jeg trodde jeg ikke likte tomater, jeg,før jeg kjøpte tomater på Korsika.....

Heldigvis har tomatutvalget her kommet seg betraktelig de siste årene, nå får man jo gode tomater selv på bunnpris :-)

Det er smart å smake tomater andre steder :) Jeg spiser gjerne en hel tomat mellom måltidene. Jeg var voksen da jeg lærte meg å like det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jentene på 5 og 7 spiser det meste begge to. Det å ikke like noe er sjeldent noe tema. Yngstejenta er lite interessert i mat generelt, men det er jo en helt annen utfordring. ;-)

Favoritter har de, som alle andre. Det varierer hva det er. Generelt er de begge mer begeistra for middagsmat enn for brødmat. Grønnsaker spiser de, akkurat hvilke varierer. Vi pleier å ha 2-3 slag til middagen, og om de ikke spiser alle typene hver dag syns ikke jeg det er noen krise. Som sagt varierer det hva som er flavour of the month - Det gjelder også grønnsaker.

Som de fleste andre unger er de veldig glad i is og godis også. og det rare er at de har langt mer bestemte meninger om hva som er godt eller ikke godt når det gjelder snop enn når det gjelder mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Gutt 10 år: Elsker pølser, pizza, pannekaker og taco. Spiser det meste av kjøtt + fiskepinner og fiskekaker. Er ikke glad i stekt fisk eller kokt fisk. Spiser litt kokte grønnsaker, er glad i rå grønnsaker. Spiser poteter, ris, pasta, brød. Liker ikke leverpostei.

Jente 8 år. Tror hun ikke liker fisk (skikkelig geip når vi har det), men hun elsker det og spiser masse - både stekt fisk og kokt fisk. Liker ikke kokte grønnsaker. Liker litt rå. Liker kålrabistappe. liker godt alt av kjøtt + pannekaker + pølser + pizza + taco.

Jente 5,5 år. Liker det aller meste. Spiser det meste av rå grønnsaker, en del kokt. Elsker fisk, fiskekaker, pølser, pizza, taco, kjøttkaker osv.

Alle ungene spiste smalahove i dag :-) Hun minste på 5 spiste øyet med et stort smil og syntes det var kjempegodt. Hun på 8 smakte øyet, men ville ikke spise det. Han på 10 takket høflig nei. Alle tre smakte på tunga :-)

De er skeptiske til ny mat, og jeg synes det er vanskelig å få dem til å smake på ny mat og få overbevist dem om at det kan være godt..... Men det går stort sett ganske greit.

''Alle ungene spiste smalahove i dag :-) Hun minste på 5 spiste øyet med et stort smil og syntes det var kjempegodt. Hun på 8 smakte øyet, men ville ikke spise det. Han på 10 takket høflig nei. Alle tre smakte på tunga :-)''

Jeg er imponert over jentene, men jeg holder med poden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine vil helst ha det samme pålegget dag etter dag.. *himle* Men så bytter de i perioder.

På brødet liker de best servelat, makrell i tomat, leverpostei og prim. Vi spiser bare kneip. Loff har vi kun når vi har reker. :0)

Når det kommer til middager er vi sikkert litt ensporet der også... Blir liksom de samme rettene som går igjen... Dårlige til å prøve noe nytt.

Favoritten til eldstemann er faktisk fisk. Utrolig nok for vi har ikke servert mye fisk, da jeg ikke liker det. Men har nå blitt flinkere jeg også. ;p

Favoritten til minstejenta må være pannekaker. Med sukker og sylt på. Haha! ;p

Vi spiser mye kylling, alle liker det godt. Med forskjellig tilbehør.

Frukt liker begge ungene, dog litt forskjellige frukter så klart.

Grønnsaker, nja, gulrot, kålrot og brokkoli er vel det som går igjen. Jeg spiser ingen kokte grønnsaker.

:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutt 10 år: Elsker pølser, pizza, pannekaker og taco. Spiser det meste av kjøtt + fiskepinner og fiskekaker. Er ikke glad i stekt fisk eller kokt fisk. Spiser litt kokte grønnsaker, er glad i rå grønnsaker. Spiser poteter, ris, pasta, brød. Liker ikke leverpostei.

Jente 8 år. Tror hun ikke liker fisk (skikkelig geip når vi har det), men hun elsker det og spiser masse - både stekt fisk og kokt fisk. Liker ikke kokte grønnsaker. Liker litt rå. Liker kålrabistappe. liker godt alt av kjøtt + pannekaker + pølser + pizza + taco.

Jente 5,5 år. Liker det aller meste. Spiser det meste av rå grønnsaker, en del kokt. Elsker fisk, fiskekaker, pølser, pizza, taco, kjøttkaker osv.

Alle ungene spiste smalahove i dag :-) Hun minste på 5 spiste øyet med et stort smil og syntes det var kjempegodt. Hun på 8 smakte øyet, men ville ikke spise det. Han på 10 takket høflig nei. Alle tre smakte på tunga :-)

De er skeptiske til ny mat, og jeg synes det er vanskelig å få dem til å smake på ny mat og få overbevist dem om at det kan være godt..... Men det går stort sett ganske greit.

''Alle ungene spiste smalahove i dag :-) Hun minste på 5 spiste øyet med et stort smil og syntes det var kjempegodt. Hun på 8 smakte øyet, men ville ikke spise det. Han på 10 takket høflig nei. Alle tre smakte på tunga :-)''

Urk. Jeg må innrømme at der går grensen for meg. Jeg spiser ikke mat som ser på meg mens jeg spiser den.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Alle ungene spiste smalahove i dag :-) Hun minste på 5 spiste øyet med et stort smil og syntes det var kjempegodt. Hun på 8 smakte øyet, men ville ikke spise det. Han på 10 takket høflig nei. Alle tre smakte på tunga :-)''

Jeg er imponert over jentene, men jeg holder med poden ;)

Vi var litt spente i dag på om de hadde lyst til å smake (vi hadde jo smalahovefest i går, og det var to halve hoder igjen + litt pinnekjøtt), og jada - det var helt klart at de hadde lyst på dette :-) Tror det er 2-3 år siden sist de smakte det.

Alle tre er veldig glad i skikkelig røykt sauekjøtt, og liker godt smaken på smalahove, men jeg kan jo faktisk forstå at enkelte synes det visuelle med måltidet kan være litt morbid... ;-)

Det pinnekjøttet vi hadde i tillegg, kjøpte vi her, og det var omtrent ikke røykesmak på det, selv om det var kjøpt for å være røkt - jeg tror faktisk mannen min ble lurt - for vi kunne ikke kjenne noe røykelukt på det... Men gjestene likte det nå da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Alle ungene spiste smalahove i dag :-) Hun minste på 5 spiste øyet med et stort smil og syntes det var kjempegodt. Hun på 8 smakte øyet, men ville ikke spise det. Han på 10 takket høflig nei. Alle tre smakte på tunga :-)''

Urk. Jeg må innrømme at der går grensen for meg. Jeg spiser ikke mat som ser på meg mens jeg spiser den.

;-)

Øyet er faktisk det beste på hele hodet :-)

Og før ungene spiste det, benyttet jeg sjansen til å fortelle litt om øyet hvordan det var bygget opp osv...

Det er unektelig litt spesielt ja, å ha et hode på tallerkenen, slik at maten kikker på en!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frudolén

''Alle ungene spiste smalahove i dag :-) Hun minste på 5 spiste øyet med et stort smil og syntes det var kjempegodt. Hun på 8 smakte øyet, men ville ikke spise det. Han på 10 takket høflig nei. Alle tre smakte på tunga :-)''

Urk. Jeg må innrømme at der går grensen for meg. Jeg spiser ikke mat som ser på meg mens jeg spiser den.

;-)

Nei, men akkurat slik kan jo andre ha det med mat som ofte inneholder bein. For eksempel. Syntes man bare skal respektere at alle har mat de ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Alle ungene spiste smalahove i dag :-) Hun minste på 5 spiste øyet med et stort smil og syntes det var kjempegodt. Hun på 8 smakte øyet, men ville ikke spise det. Han på 10 takket høflig nei. Alle tre smakte på tunga :-)''

Urk. Jeg må innrømme at der går grensen for meg. Jeg spiser ikke mat som ser på meg mens jeg spiser den.

;-)

Kunne ikke vært mer enig! ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men akkurat slik kan jo andre ha det med mat som ofte inneholder bein. For eksempel. Syntes man bare skal respektere at alle har mat de ikke liker.

Tør jeg minne om at det ikke finnes verken firbeinte dyr vi spiser, fugler, eller fisk, som ikke har bein?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Guttungen spiser det meste. Jeg har aldri tvunget i han mat, men her hjemme er ikke noe mat æsj, men det er lov å ikke like det. Så smaker vi, det er da en ærlig sak om noe ikke faller i smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frudolén

Tør jeg minne om at det ikke finnes verken firbeinte dyr vi spiser, fugler, eller fisk, som ikke har bein?

Du pleier kanskje å rense biffen for småbein før du spiser den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

peppermyntete

Tør jeg minne om at det ikke finnes verken firbeinte dyr vi spiser, fugler, eller fisk, som ikke har bein?

De aller fleste spiselige dyr har så vidt jeg vet øyne og tunge også. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste spiselige dyr har så vidt jeg vet øyne og tunge også. ;-)

Haha, det har du søren meg rett i. Men de trenger ikke se på meg mens jeg spiser dem fordet. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min spiser også tomater hvis den er i annet enn salater, f eks pizzasaus.

Jeg har alltid sagt til barna at de selv vil tjene på å like det meste, for da er det alltid kjekt å komme i selskap. På samme måte som vertskapet synes det er hyggelig å invitere.

Jeg har ei i familien som ikke spiser skalldyr, sau eller kylling. Det er litt vanskelig noen ganger. Skal mannen hennes bli bedt på matretter med noe av dette i, så må vi lage noe ekstra til henne.

Det er ting jeg ikke liker, men jeg spiser det alltid borte. Altså noen ting er lette å unngå f.eks erter, men ellers så spiser jeg det jeg blir servert og jeg piller ikke ut ertene av en gryterett f.eks. Jeg spiser til og med ertesuppe hvis jeg får det. Men hvis det blir servert med andre grønnsaker så prøver jeg å unngå å få for mange med meg.

Og det har jeg prøvd å lære ungene også, men mislyktes med den eldste da ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...