Gå til innhold

Hva spiser barna deres?


Gjest Teah

Anbefalte innlegg

Og de som mener det er en oppdragersak kan virkelig få seg en overraskelse ved barn nr to.

Det gjelder vel i forhold til alle personlighetstrekk, ikke bare for det som har med mat å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AneM1365380603

    11

  • AAA

    7

  • Lillemus

    6

  • morsan

    5

Mest aktive i denne tråden

Yngstemann blir uvel bare han tenker på poteter, saus og surkål etter at han fikk omgangssjuke rett etter at han hadde spist det for et par år siden. Bortsett fra det spiser han alt. Jeg skriver spiser, for det er selvsagt ikke alt han hopper av lykke over å få servert, men han godtar å spise det. Min kjærestes to store barn spiser også det meste, og det har de alltid gjort.

Jeg var sammen med en annen mann for noen år siden, og hans to barn var så sære i kosten at det var et mareritt å stå for middagen der i huset. Den ene spiste DEN typen pølser og kun den, den andre kunne absolutt ikke spise annet enn den andre typen. De skulle ha forskjellige typer brød, den ene skulle ha meierismør og den andre soft soya, osv osv. Å finne mat som alle kunne spise var mildt sagt en utfordring, men det var sånn faren (og moren) ville ha det, så da gadd jeg ikke å krangle om det. Jeg tror ikke det egentlig var snakk om at de ikke likte. Det virket mer som en slags maktkamp på meg. Jeg er nok litt hardere som forelder. Jeg lager mat og setter den på bordet. Jeg spør ikke om de liker eller ikke liker. De får spise eller ta seg en brødskive:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenblandede retter har generelt sett vært noe barnet her i huset har vært skeptisk til også. Og det brukte å inkludere pizza også.

Her fikk vi han på andre tanker ved at vi laget en mini pizzabunn som han fikk ha på det fyllet han ville selv, dvs de første selvlagede pizzaene besto _kun_ av bunn og ost! *he he*

Men det er mange år siden nå.

Minsten synes faktisk sammenblandet mat er helt greit, stort sett...

Hun elsker å være med på kjøkkenet, og å lage pizza er en av favorittene. Kanskje det er derfor hun er på gli :) Jeg kan ikke skjønne annet enn at hun må konvertere snart, hun elsker jo både brød, tomatsaus og ost, og ellers får hun jo velge hva hun skal ha på... SIst gang spiste hun over ett stykke, da var det en del uten krydder etter hennes ønske.

Hun foretrekker stilken på broccolien og... Jentungen spiser helst bare toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Barna liker ikke sammenblandet mat, med mindre de har blandet den selv. De liker med andre ord taco og hamburgere de har vært med på å "lage". Ellers ville de nok vært skeptiske, med mindre burgeren var helt "plain".

Ellers liker de det meste av rene, gode, råvarer som godt kjøtt og god fisk, i tillegg til fiskekaker og kjøttkaker. Liker faktisk også skalldyr og blåskjell godt.

Er en god del de ikke liker, men kommer ikke helt på hva her og nå :-). Men gjelder altså mange sammenblandede retter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutt 10 år: Elsker pølser, pizza, pannekaker og taco. Spiser det meste av kjøtt + fiskepinner og fiskekaker. Er ikke glad i stekt fisk eller kokt fisk. Spiser litt kokte grønnsaker, er glad i rå grønnsaker. Spiser poteter, ris, pasta, brød. Liker ikke leverpostei.

Jente 8 år. Tror hun ikke liker fisk (skikkelig geip når vi har det), men hun elsker det og spiser masse - både stekt fisk og kokt fisk. Liker ikke kokte grønnsaker. Liker litt rå. Liker kålrabistappe. liker godt alt av kjøtt + pannekaker + pølser + pizza + taco.

Jente 5,5 år. Liker det aller meste. Spiser det meste av rå grønnsaker, en del kokt. Elsker fisk, fiskekaker, pølser, pizza, taco, kjøttkaker osv.

Alle ungene spiste smalahove i dag :-) Hun minste på 5 spiste øyet med et stort smil og syntes det var kjempegodt. Hun på 8 smakte øyet, men ville ikke spise det. Han på 10 takket høflig nei. Alle tre smakte på tunga :-)

De er skeptiske til ny mat, og jeg synes det er vanskelig å få dem til å smake på ny mat og få overbevist dem om at det kan være godt..... Men det går stort sett ganske greit.

Så gøy at de spiste smalahue. Guttungen min smakte det i fjor da vi var på smalahuelag. Han likte det veldig godt, han liker jo pinnekjøtt fra før av. :)

Også syntes han det var veldig kult med det huet som lå på tallerknen, og kjæresten min måtte trekke ut en tann for han, vise han et bein osv... *s* Datra ville antagelig nekta å spise det. ;)

Jeg spiser ikke øyet. Gjorde det for å være modig første gangen jeg spiste smalahue, men det frister ikke så veldig til gjentakelse. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ting jeg ikke liker, men jeg spiser det alltid borte. Altså noen ting er lette å unngå f.eks erter, men ellers så spiser jeg det jeg blir servert og jeg piller ikke ut ertene av en gryterett f.eks. Jeg spiser til og med ertesuppe hvis jeg får det. Men hvis det blir servert med andre grønnsaker så prøver jeg å unngå å få for mange med meg.

Og det har jeg prøvd å lære ungene også, men mislyktes med den eldste da ;o)

Hah! Du spiser ikke ruccolasalat! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hah! Du spiser ikke ruccolasalat! :P

Det har du helt rett i. Den smaker fælt. Men den eneste gangen jeg er borti den er når jeg kjøper pizza og da ber jeg om å få slippe.

Haha, hvordan husket du det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du helt rett i. Den smaker fælt. Men den eneste gangen jeg er borti den er når jeg kjøper pizza og da ber jeg om å få slippe.

Haha, hvordan husket du det

Hihihi, noen ting husker man da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis går det fortere å liste opp det de ikke liker enn det de liker.

Minste liker ikke laks, ketsjup, tomater, blomkål.

Eldste liker ikke kylling (men han spiser litt), sennep, eller kinamat.

De har smakt, og de liker det fremdeles ikke. Selv liker jeg ikke bernaise-saus. Jeg har smakt og jeg liker det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to barn som spiser "alt", og ett barn som er VELDIG kresen. Det har skapt store konflikter innimellom, som f.eks i helga da hun begynte å rynke på nesen da hun fikk risengrynsgrøt (som har vært en av få middagsretter hun alltid har likt). Hun spiser ikke frukt (kommer faktisk ikke på en eneste frukt hun liker), ikke grønnsaker (bortsett fra rå gulrot), liker ikke rosiner, svisker etc. Liker ikke mat som er blandet sammen, f.eks lapskaus, men kan til nøds spise kjøttsuppe og gryterett.

Hun har en merkelig smakssans og spiser for tida mye havregrynsgrøt, samt en slags frokostblanding hun lager av kavringer og havregryn med melk (men uten sukker, syltetøy eller noe annet med SMAK). Hun liker taco, pizza og pasta og er veldig glad i godteri, kjeks etc.

Huff, jeg lurer på hva som har gjort at hun er sååå kresen når de andre to barna spiser alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et barn som nesten ikke liker noenting, og et barn som liker absolutt alt.

Reglene for smaking og sånt har vært de samme for begge to. Så jeg er rimelig lei av å høre på antydninger om at kresne unger er blitt sånn fordi foreldrene diller for mye med dem.

Enig! Nå har jeg bare en, men at han er kresen på middag tar jeg virkelig ikke på min kappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder vel i forhold til alle personlighetstrekk, ikke bare for det som har med mat å gjøre.

Selvfølgelig, men nå var det jo mat det dreide seg om her. :- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vekt, vanskelige vekt....

5 åringen spiser hva som helst-

9 åringen spiser nesten ingenting, men elsker frukt som hun får i moderate mengder. Har hatt spørreundersøkelse her inne tidligere, og fikk beskjed om at folk hadde vært bekymret og deres barn spiste så lite som min. Jeg VET at hun ikke smugspiser, og vi har ikke godteri i hus, men har jo ikke kontroll på hvor mye som spises på SFO-

9åringen er lubben, mens 5åringen er mager. Ikke fortell meg at det er ens egen skyld om man blir overvektig. Det må ha mye med gener å gjøre, i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine må alltid smake på alt ved middagen. De slipper ikke unna med én bit, men to-tre er greit.

Eldste (4 år) er ganske kresen. Hun hater sammenblandet mat, så jeg lager lite gryteretter etc for hennes del. Ellers spiser hun både kjøtt, fugl og fisk. Gulrot, brokkoli og kikerter er det av grønnsaker som er populært, hun smaker på alt annet også, men ikke helt uten motvilje. Både ris, pasta og poteter er godt, men hun vil helst ha saus på. Det vil mammaen også, så det pleier vi lage :o)

Yngste (2,5 år) er mindre kresen på tilbehør, hun spiser mer grønnsaker enn søsteren. Veldig glad i mais, bønner og gulrøtter, men andre grønnsaker går også ned (både kokte og rå). Imidlertid ikke så glad i rent kjøtt og fisk, så det blir litt skinke, pølser, kjøttkaker, fiskekaker etc for hennes del.

Pappaen er veldig glad i aubergine, squash, løk og champignon. Etter at han har styrt kjøkkenet noen dager spør yngste fryktsomt hver gang jeg lager middag "Sant du lager ikke aubergine og løk, mamma, sant nei?" :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...