Gå til innhold

Send Jagland på engelskkurs!


nick

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 167
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    28

  • Colette

    26

  • nick

    12

  • mariaflyfly

    11

Mest aktive i denne tråden

jeg er enig med deg i dette. I Aftenposten i dag uttalte en retorikk-professor eller hva det var at dette trolig var en av de beste talene som var holdt på norsk jord.

Jeg er så enig. Og det er så utrolig trist at slike prestasjoner skal besømmes ut i fra overfladiske ting som uttale. Obama kan bare et eneste norsk ord, og det er "skål" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''eg følgte nøye med, og så ikke han nølte eller kikket ned på noe''

Jeg har faktisk ennå ikke sett noen av talene, men i DN stod altså om disse skrå platene han hadde på hver side foran seg, som visstnok gjorde at han kunne lese samtidig som blikket sveipet over publikum. De syntes også på et bilde.

Det har han. Og det er det som er grunnen til at han ser til at han hele tiden ser fra side til side under taler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''eg følgte nøye med, og så ikke han nølte eller kikket ned på noe''

Jeg har faktisk ennå ikke sett noen av talene, men i DN stod altså om disse skrå platene han hadde på hver side foran seg, som visstnok gjorde at han kunne lese samtidig som blikket sveipet over publikum. De syntes også på et bilde.

Herregud ...hva ble dette:-) Slik skal det være: Det er det som er grunnen til at han ser fra side til side under taler:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig. Og det er så utrolig trist at slike prestasjoner skal besømmes ut i fra overfladiske ting som uttale. Obama kan bare et eneste norsk ord, og det er "skål" :-)

ps - retorikkprofessoren uttalte seg om _Obamas_ taale - ikke Jaglands:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ps - retorikkprofessoren uttalte seg om _Obamas_ taale - ikke Jaglands:-)

OK. Jeg misforsto.-) Hans tale var nok mer beregnet på hjemlandet enn til akkurat denne anledningen. Det er storpolitikk ute og går her:-) Obama er i særklasse når det gjelder retoriske evner, og det blir urettferdig å i det hele tatt sammenligne han og Jagland. For det er vel det som skjer i våre hoder:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''eg følgte nøye med, og så ikke han nølte eller kikket ned på noe''

Jeg har faktisk ennå ikke sett noen av talene, men i DN stod altså om disse skrå platene han hadde på hver side foran seg, som visstnok gjorde at han kunne lese samtidig som blikket sveipet over publikum. De syntes også på et bilde.

http://rikstelegrafen.wordpress.com/2009/03/06/derfor-snur-obama-hodet-fra-side-til-side-nar-han-taler/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Leste i DN om måten "jukselappene" hans var tekst på glassplater foran ham. Det ble gjort et nummmer av hvor mye bedre dette fungerte enn Jaglands manuskript.''

Jeg følgte nøye med, og så ikke han nølte eller kikket ned på noe.

Jagland hadde papirene foran seg.

Du så Colettes link?

http://rikstelegrafen.wordpress.com/2009/03/06/derfor-snur-obama-hodet-fra-side-til-side-nar-han-taler/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi et eksempel på hans dårlige engelsk da. Det du sier er lite troverdig så lenge du ikke begrunner din uttalelse!

For det første: Tonefallet hans er hårreisende dårlig

Han skiller ikke mellom uttale av v og w

Han uttaler konsekvent un-lyden på engelsk som "ønn"

Han uttaler konsekvent "does" som "døss"

Bare for å nevne det jeg kommer på i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Tonefallet hans er hårreisende dårlig

Han skiller ikke mellom uttale av v og w

Han uttaler konsekvent un-lyden på engelsk som "ønn"

Han uttaler konsekvent "does" som "døss"

Bare for å nevne det jeg kommer på i farta.

Jagland er et skoleeksempel! :)

http://www.dagbladet.no/2009/12/10/nyheter/innenriks/obama/fredspris/jagland/9445365/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Tonefallet hans er hårreisende dårlig

Han skiller ikke mellom uttale av v og w

Han uttaler konsekvent un-lyden på engelsk som "ønn"

Han uttaler konsekvent "does" som "døss"

Bare for å nevne det jeg kommer på i farta.

Dette sto jo og lese i avisene i dag da...

Jagland har sannsynligvis ikke noen form for utdannelse som krever at han snakker engelsk flytende. Og han var sikkert ikke på språkreise i England i sin ungdom heller. Like lite som han har vokst opp med engelsk på hvert gatehjørne, eller på hver eneste tv-kanal....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette sto jo og lese i avisene i dag da...

Jagland har sannsynligvis ikke noen form for utdannelse som krever at han snakker engelsk flytende. Og han var sikkert ikke på språkreise i England i sin ungdom heller. Like lite som han har vokst opp med engelsk på hvert gatehjørne, eller på hver eneste tv-kanal....

So? En mann med hans jobb burde fått profesjonell hjelp til å jobbe med dette for ikke fremstå som en kløne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor folk henger seg opp i det er en gåte! ;)

Hva med meg da? Jeg er døv og klarer ikke å uttale -s-lyden skikkelig... Jeg kan jo ikke slutte å åpne munnen fordet ;)

Jeg husker jeg gikk til logoped etter høreimplantatoperasjonen min. Grunnen var ikke at jeg skulle øve på riktig uttale av -s-lyden (ellers er det vanskelig å høre at jeg er døv), men at jeg skulle øve på å høre ord/setninger uten å munnavlese.

Logopeden var litt gira på å lære meg riktig uttale av -s-lyden, men det gadd jeg ikke å fikse ;) Hvorfor snakke perfekt så lenge man blir forstått? Det viktigste er tross alt innholdet i det man sier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor folk henger seg opp i det er en gåte! ;)

Hva med meg da? Jeg er døv og klarer ikke å uttale -s-lyden skikkelig... Jeg kan jo ikke slutte å åpne munnen fordet ;)

Jeg husker jeg gikk til logoped etter høreimplantatoperasjonen min. Grunnen var ikke at jeg skulle øve på riktig uttale av -s-lyden (ellers er det vanskelig å høre at jeg er døv), men at jeg skulle øve på å høre ord/setninger uten å munnavlese.

Logopeden var litt gira på å lære meg riktig uttale av -s-lyden, men det gadd jeg ikke å fikse ;) Hvorfor snakke perfekt så lenge man blir forstått? Det viktigste er tross alt innholdet i det man sier :)

Lurt tenkt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

So? En mann med hans jobb burde fått profesjonell hjelp til å jobbe med dette for ikke fremstå som en kløne.

Tror du ikke at dette er noe som må inn i fra en tidligere alder enn hans? At det han ikke har lært seg av uttale nå i en alder av 60 år, muligens er i seneste laget?

Det er ikke alt somkan læres på kurs:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor folk henger seg opp i det er en gåte! ;)

Hva med meg da? Jeg er døv og klarer ikke å uttale -s-lyden skikkelig... Jeg kan jo ikke slutte å åpne munnen fordet ;)

Jeg husker jeg gikk til logoped etter høreimplantatoperasjonen min. Grunnen var ikke at jeg skulle øve på riktig uttale av -s-lyden (ellers er det vanskelig å høre at jeg er døv), men at jeg skulle øve på å høre ord/setninger uten å munnavlese.

Logopeden var litt gira på å lære meg riktig uttale av -s-lyden, men det gadd jeg ikke å fikse ;) Hvorfor snakke perfekt så lenge man blir forstått? Det viktigste er tross alt innholdet i det man sier :)

Dette er språkjåleri, fra ende til annen. Trøst deg med det, togli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaglands tale var på glimrende engelsk. Uttalen hans er langt fra perfekt, men det tviler jeg på at utlendinger regner med. Han er jo langt fra den eneste ikke-engelsktalende politiker som har aksent.

Det var jo åpenbart at Obama forsto han og det gjorde nok de fleste andre engelskkyndige også.

Jeg må innrømme at jeg synes det er ganske merkelig at det som får flest kommentarer i forbindelse med fredsprisen er uttalen til Jagland, kjolen til statsministerens kone, vinkingen til Mette-Marit og kroppsformen til førstedamen. _Det_ gjør meg mye mere flau enn Jaglands engelskuttale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...