Gå til innhold

Vanskelig med mat


Gjest Vanskelig å være mor

Anbefalte innlegg

Gjest Vanskelig å være mor

Gutten miner 8 år og er vanskelig når det gjelder mat.

Når han spiser kvelds så sier jeg at etter dette blir det ikke mere mat i kveld så du må spise deg mett.

Etter ei stund kommer han og sier han er sulten men da sier jeg at du fikk mat i stad så det blir ikke noe no.

Da gråter han og sier at da må han legge seg sulten og da sitter jeg igjen med en klump i magen og da ordner jeg noe til han

Hvordan komme ut av denne uvanen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn er det her og i perioder. (Litt yngre barn).

Men med kvelds mener du vel kveldsmat - og da er han vel ikke oppe så veldig mye lenger etter det?

Virker som han spiser kvelds litt for tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanskelig å være mor

Sånn er det her og i perioder. (Litt yngre barn).

Men med kvelds mener du vel kveldsmat - og da er han vel ikke oppe så veldig mye lenger etter det?

Virker som han spiser kvelds litt for tidlig?

Kveldmat ja. Han spiser det ca kl 1930. Legger seg kl 2030. Men 10 minutter før sengetid er han"sulten" igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fortsetter som du gjør selvfølgelig, men mindre det er flere timer mellom kveldsmat og sengetid. Om ønsket om mer mat kommer når han egentlig skal gå og legge seg kan det kanskje være bare et forsøk på å drøye leggetiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveldmat ja. Han spiser det ca kl 1930. Legger seg kl 2030. Men 10 minutter før sengetid er han"sulten" igjen

Kan han spise kveldsmat en halvtime senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kveldmat ja. Han spiser det ca kl 1930. Legger seg kl 2030. Men 10 minutter før sengetid er han"sulten" igjen

Om han har spist godt kl. 19:30 er han ikke spesielt sulten kl. 20:20 og du kan si nei til mer mat med god samvittighet og sende ham i seng. Hva spiser han til kveldsmat da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanskelig å være mor

Om han har spist godt kl. 19:30 er han ikke spesielt sulten kl. 20:20 og du kan si nei til mer mat med god samvittighet og sende ham i seng. Hva spiser han til kveldsmat da?

Han spiser som regel brød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn legger seg ni. De får kveldsmat halv ni og 25 minutter til å spise på. Så er det tannpuss og rett i seng.

For en tid tilbake bare tullet de med maten og spiste seg ikke mette. Da måtte de bare legge seg sultne, selv om jeg var nære på å gi dem noe.

Etter et par-tre kvelder skjønte de at de måtte spise når jeg sa fra, og vi har ikke problemet lenger.

Man må gjøre seg hard og tenke at de ikke sulter ihjel i løpet av en natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Mine prøver seg også, så jeg informerer om at dette er kvelds. De vet at jeg er beinhard, så da blir det ikke mer mat. Jeg må likevel innrømme at morshjertet lider litt når de påstår de er sultne... Heldigvis er det ikke ofte styr rundt det lenger.

Hvis du gir etter er det jo klart han prøver seg. De er jo smarte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antakelig sier han egentlig "jeg vil ikke legge meg ennå".

Finn ut av det, evt. ved å flytte kveldsmattidspunktet eller gjøre andre endringer på kveldsritualet, så tenker jeg det ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kommer ut av den uvanen helt enkelt ved å ikke gi etter når han sier han er sulten igjen.

Ungen har ikke vondt av å legge seg sulten en kveld eller to. Og så lærer han at om han skal legge seg mett, så må han spise kvelds når det blir servert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er enkelt for barn. Han vet at dette virker, og tyr til dette virkemiddelet. Ta en snakk med han, og fortell han at gråting ikke kommer til å føre frem lenger. Spør han om han er sulten en times tid før han skal legge seg. Dersom han sier nei, så minner du han på at dette er siste frist. Etter det er det kun f.eks. frukt som gjelder. (Som han altså kan fikse selv)

Klare regler og et par ganger med gråting så lærer de.

I dag er kanskje problemet at han ikke EGENLTLIG kjenner etter om han er sulten når kveldsmat tilbys?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.

Du tror han gjør dette for å drøye tiden?

Ser ikke helt problemet med at han får en skive til hvis han er sulten etterpå, men... Jeg er nok ikke veldig strikt og firkantet i barneoppdragelse. Hvis jeg er ordentlig sulten hjemme, går jeg og tar meg en skive. Og sånn er det vel for ungene mine også,- er de sultne, får de mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn i vekst har et helt annerledes behov for mat enn oss voksne. Særlig i perioder hvor de er ekstra aktive, eller vokser mye.

Selvom de spiser seg mette, så har de ikke "kapasitet" til å spise så mye av gangen, og blir de fort sultne igjen siden forbrenningen går så raskt.

Dette har jeg merket på mine barn også. Særlig sønnen min på 13 er "alltid" sulten selvom han spiser bra til måltidene.

Jeg leste engang at barn/ungdom egentlig har behov for mat opptil annenhver time helt til de kommer i 15-16 års alderen og veksten avtar.

Så hvis han ikke er overvektig, eller har noen grunn til å begrense mat-inntaket, så synes jeg du bør la ham få en ekstra brødskive eller en frukt når han ber om det.

En 8 åring klarer jo utmerket godt å smøre en brødskive selv. Så det trenger ikke bli noen "ekstra jobb" for deg av den grunn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn i vekst har et helt annerledes behov for mat enn oss voksne. Særlig i perioder hvor de er ekstra aktive, eller vokser mye.

Selvom de spiser seg mette, så har de ikke "kapasitet" til å spise så mye av gangen, og blir de fort sultne igjen siden forbrenningen går så raskt.

Dette har jeg merket på mine barn også. Særlig sønnen min på 13 er "alltid" sulten selvom han spiser bra til måltidene.

Jeg leste engang at barn/ungdom egentlig har behov for mat opptil annenhver time helt til de kommer i 15-16 års alderen og veksten avtar.

Så hvis han ikke er overvektig, eller har noen grunn til å begrense mat-inntaket, så synes jeg du bør la ham få en ekstra brødskive eller en frukt når han ber om det.

En 8 åring klarer jo utmerket godt å smøre en brødskive selv. Så det trenger ikke bli noen "ekstra jobb" for deg av den grunn..

Veldig enig,- jeg synes det var litt rart at alle andre her var så strikte med mat-tilbudet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten vår har samme uvanen, dvs. har hatt, i hvertfall. Og her har vi vært harde, og svart at han fikk tilbud om kveldsmat tidligere, nå er det leggetid.

Han har jamret fælt noen ganger og sagt han var sulten, men da han sa nei takk en halvtime tidligere gjorde vi det helt klart at tilbudet gjalt da, og at det var siste matservering den dagen. Da nytter det ikke når han ved leggetid sier han vil ha mat likevel....

Hardt, men det hjelper, nå sier han ikke nei takk med mindre han virkelig er mett. Han er en verdensmester i å utsette leggetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn i vekst har et helt annerledes behov for mat enn oss voksne. Særlig i perioder hvor de er ekstra aktive, eller vokser mye.

Selvom de spiser seg mette, så har de ikke "kapasitet" til å spise så mye av gangen, og blir de fort sultne igjen siden forbrenningen går så raskt.

Dette har jeg merket på mine barn også. Særlig sønnen min på 13 er "alltid" sulten selvom han spiser bra til måltidene.

Jeg leste engang at barn/ungdom egentlig har behov for mat opptil annenhver time helt til de kommer i 15-16 års alderen og veksten avtar.

Så hvis han ikke er overvektig, eller har noen grunn til å begrense mat-inntaket, så synes jeg du bør la ham få en ekstra brødskive eller en frukt når han ber om det.

En 8 åring klarer jo utmerket godt å smøre en brødskive selv. Så det trenger ikke bli noen "ekstra jobb" for deg av den grunn..

Jeg fikk inntrykk av at "Vanskelig å være mor" har samme problem som vi har hatt; at gutten sier nei til mat fordi han ikke har lyst til å spise der og da. Dessuten får han utsatt leggetiden om han finner på at han skal ha mat når vi sier det er på høy tid å gå å pusse tennene.

Så for meg har det ikke med mengde matinntak å gjøre, men det at barnet må forholde seg til spisetider og ikke bruke mat til å utsette leggingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...