Gå til innhold

Vanskelig med mat


Gjest Vanskelig å være mor

Anbefalte innlegg

Barn i vekst har et helt annerledes behov for mat enn oss voksne. Særlig i perioder hvor de er ekstra aktive, eller vokser mye.

Selvom de spiser seg mette, så har de ikke "kapasitet" til å spise så mye av gangen, og blir de fort sultne igjen siden forbrenningen går så raskt.

Dette har jeg merket på mine barn også. Særlig sønnen min på 13 er "alltid" sulten selvom han spiser bra til måltidene.

Jeg leste engang at barn/ungdom egentlig har behov for mat opptil annenhver time helt til de kommer i 15-16 års alderen og veksten avtar.

Så hvis han ikke er overvektig, eller har noen grunn til å begrense mat-inntaket, så synes jeg du bør la ham få en ekstra brødskive eller en frukt når han ber om det.

En 8 åring klarer jo utmerket godt å smøre en brødskive selv. Så det trenger ikke bli noen "ekstra jobb" for deg av den grunn..

.. hvis du har mistanke om at det dreier seg mere om å drøye leggetiden enn at han virkelig er sulten, så kan du jo si at han må ta med seg maten på rommet og spise den der siden det er etter leggetid.

Da får han ihvertfall ikke noe "sosialt utbytte" av å drøye tiden, hvis det er det han prøver på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk inntrykk av at "Vanskelig å være mor" har samme problem som vi har hatt; at gutten sier nei til mat fordi han ikke har lyst til å spise der og da. Dessuten får han utsatt leggetiden om han finner på at han skal ha mat når vi sier det er på høy tid å gå å pusse tennene.

Så for meg har det ikke med mengde matinntak å gjøre, men det at barnet må forholde seg til spisetider og ikke bruke mat til å utsette leggingen.

Ja. Jeg glemte å kommentere det.

Og derfor skrev jeg et tillegg til innlegget mitt etterpå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. hvis du har mistanke om at det dreier seg mere om å drøye leggetiden enn at han virkelig er sulten, så kan du jo si at han må ta med seg maten på rommet og spise den der siden det er etter leggetid.

Da får han ihvertfall ikke noe "sosialt utbytte" av å drøye tiden, hvis det er det han prøver på.

Gutten min elsker å sitte på rommet og lese i stedet for å legge seg, så hadde funket dårlig her :P.

Som du antyder dreier det seg nok mer om å utsette legging enn virkelig sult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig,- jeg synes det var litt rart at alle andre her var så strikte med mat-tilbudet...

Fordi det, slik jeg forsto det, handler om å utsette leggetid.

Vi utsetter ikke leggetiden her i huset bare fordi guttungen får for seg at han skal bruke en evighet på en brødskive eller vil ha en brødskive ti minutter etter middag.

Men nå spiser han alltid rett før leggetid. Spiser, deretter pusser han tennene, deretter leser vi, så er det natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han fortsetter fordi det virker.

Jeg syns det er dumt av deg å først si at det ikke blir mere mat, for så å lage mat til ham etterpå. Enten får du stå på ditt og nekte å lage mer mat, eller så får du la være å si nei i utgangspunktet.

Du kommer ut av uvanen ved ganske enkelt å slutte å lage mer mat til ham om kvelden. En annen mulighet er jo å si at han da får lage seg mat selv, og rydde opp etter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slutte å gi han mat. Enkelt og greit. Er man ferdig, så er man ferdig. Ungene må lære seg å spise seg mette når de spiser.

Snuppa vår på 3år har holdt på med samme saken.. Det er så irriterende at jeg kunne sprekke! *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når spiser han kveldsmat da?

Mine to yngste (5 og 9) spiser kveldsmat ca. kl. 19.15. Femåringen går deretter rett for å legge seg mens niåringen legger seg kl. 20. Da rekker de ikke mase om mat på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn i vekst har et helt annerledes behov for mat enn oss voksne. Særlig i perioder hvor de er ekstra aktive, eller vokser mye.

Selvom de spiser seg mette, så har de ikke "kapasitet" til å spise så mye av gangen, og blir de fort sultne igjen siden forbrenningen går så raskt.

Dette har jeg merket på mine barn også. Særlig sønnen min på 13 er "alltid" sulten selvom han spiser bra til måltidene.

Jeg leste engang at barn/ungdom egentlig har behov for mat opptil annenhver time helt til de kommer i 15-16 års alderen og veksten avtar.

Så hvis han ikke er overvektig, eller har noen grunn til å begrense mat-inntaket, så synes jeg du bør la ham få en ekstra brødskive eller en frukt når han ber om det.

En 8 åring klarer jo utmerket godt å smøre en brødskive selv. Så det trenger ikke bli noen "ekstra jobb" for deg av den grunn..

Jøss, annenhver time....? Nesten så jeg får dårlig samvittighet her nå.. Femåringen har en tendens til å mase om mat "hele tiden". Vi har vært veldig strenge med spisetidene for å unngå at hun venner seg til å hele tiden måtte ha noe i munnen. Bør kanskje vurdere om hun skal få mat litt oftere allikevel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...