Gå til innhold

Foreldre som ikke bor sammen lengre, julefeiring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Likte ikke ordet "liksomjulaften" , men det er det vi har gjort de årene barna har dratt for å feire med faren sin. Da har de blitt hentet kl 12 julaften.

Selve feiringa har da vært på lille julaften og det har ikke vært noe "liksom" med den feiringen. Alt er akkurat som om det skulle vært feiret dagen etter. Det eneste er at jeg har vært litt flink med å dra ut telefoner og slikt for faren for forstyrrelser på telefonen er jo litt større på den dagen.

Tror mange mennesker har det for seg at julen kun kan være den 24. Historien i bibelen er en ting, men selve julen for oss kan være akkurat hvilken dag som helst. Det er like mye jul om den feires den 23 som den 24. Og det er veldig synd å være så hoppheng i datoen som jeg har erfart mange er, da er det omtrent krise at f.eks. barna drar bort den 24.

Den 24 for meg har vært veldig avslappet. Da har jeg vært tilfreds og fornøyd etter å ha feiret en nydelig jul med barna mine. Den 24 har jeg derfor sittet hjemme alene noen ganger, krøpet opp i soffan med litt godt og sett på god tv i mange, mange timer. I mykt deilig tøy.

Andre år har jeg dratt til familie og feiret der, vært julenisse bla.

Og når familien har hatt syke barn så har jeg vært den som har sittet på legevakta med dem hele julaften :)

De siste årene nå har ikke ungene giddet å dra til faren sin til jul. Faren har fått ny familie og han foretrekker faktisk også å ikke ha dem da har jeg skjønt.

Så nå har vi ikke den situasjonen lengre. Men skulle de nå dra en eller annen jul så blir det akkurat slik vi alltid har gjort. Feiret lille julaften med akkurat det brask, bram og sjarm en julaften skal ha :D

''Selve feiringa har da vært på lille julaften og det har ikke vært noe "liksom" med den feiringen. Alt er akkurat som om det skulle vært feiret dagen etter.''

Kjenner til to eller tre skilte som irriterer seg grønn over at andre parten, de årene de selv ikke har barn/a på julaften, feirer julaften med dem lille julaften. Det tar jo en del av luven av selve julaften at barna har vært gjennom nøyaktig samme programmet kvelden før.

I ett av tilfenne jeg kjente til kom de etterhvert til en avtale om at den som ikke hadde barna julaften heller ikke skulle arrangere julaften dagen før. Ønsket de å lage julaften i tillegg til selve dagen fikk det heller bli senere.

Fortsetter under...

• Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tusseline

34

• morsan

18

• Glimtipper

15

• mariaflyfly

10

Skrevet

Du med flere har så utrolig sterke meninger om hva som er best for barn som har julefeiring to steder.

Nå har jeg flere barn og de har byttet sted i mange, mange år. Når de skulle til faren sin så har vi som sakt feiret 23 med brask og bram.

Ungene selv sier at de synes de er heldige som får to julaftener :D

Ødelegge julespenning og glede for barna med å feire jul to ganger. Hva i all verden slags barn har dere da som synes to feiringer med pakker er kjedelig?

Har du prøvd ut alt dette eller? Og har endt opp med å ha unger med geipa på knea på "din" feiringsdag?

Det har nemmelig aldri skjedd meg, så du får kanskje slutte å være så bastant i meningene dine.

Hehe, ser vinklingen jeg var inne på (før jeg hadde lest hele tråden) er debattert allerede :-)

Skrevet

En annen ting er jo at julaften er jesus fødselsdag, selv om vi glemmer det. Er ikke kristen selv jeg. Men vi kan da feire våre egne bursdager på andre dager, ofte flytter vi de til helgen for at det skal passe for alle våre venner å komme på fest. Så hvorfor ikke flytte jesus bursdag så det passer barna våre? Var det ikke han som sa, la de små barn komme til meg? Så selv om foreldrene er antikristne, så er det nok ok for jesus. Flytt i vei dere. Jeg skilte meg aldri, og slapp det styret der.

''En annen ting er jo at julaften er jesus fødselsdag, selv om vi glemmer det''

Hvis man først skal være pedantisk på dagen, er ikke dette så sikkert heller da. Mange forskere mener Jesu fødselsdag umulig kan ha vært 24/25. desember, men at feiringen ble lagt da fordi det passet å legge den til lysfesten.

Skrevet

Jeg er nå ikke helt sikker på om jeg tar helt feil nå. Jeg har ingen tro på at de som får besøk av barn som allerede har feiret jul er like spente og forventningsfulle 2.dagen.

''Jeg er nå ikke helt sikker på om jeg tar helt feil nå. Jeg har ingen tro på at de som får besøk av barn som allerede har feiret jul er like spente og forventningsfulle 2.dagen.''

Jeg kjenner til flere eksempler som bekrefter nettopp dette. Men kan jo godt hende det fungerer greit for andre likevel da, dvs. at også den parten som har barna julaften synes det er ok - men har ikke hørt om slike tilfeller ennå.

Gjest Ingen problem her i huset
Skrevet

''Selve feiringa har da vært på lille julaften og det har ikke vært noe "liksom" med den feiringen. Alt er akkurat som om det skulle vært feiret dagen etter.''

Kjenner til to eller tre skilte som irriterer seg grønn over at andre parten, de årene de selv ikke har barn/a på julaften, feirer julaften med dem lille julaften. Det tar jo en del av luven av selve julaften at barna har vært gjennom nøyaktig samme programmet kvelden før.

I ett av tilfenne jeg kjente til kom de etterhvert til en avtale om at den som ikke hadde barna julaften heller ikke skulle arrangere julaften dagen før. Ønsket de å lage julaften i tillegg til selve dagen fikk det heller bli senere.

"Irritere seg grønn", "komme til enighet om".

Himmel og hav, vi snakker om jul eller? Glede, latter, kos? Går det ann å finne så mye negativt og så mye å irritere seg over rundt julefeiringen da?

Jeg har som sakt drevet slik i ti år eller noe og aldri har vi hatt de problemene du/dere skisserer her, tver i mot. Ungene har syntes at de har vært priviligerte som har fått feire jul to ganger!!!

Vi er antagelig svært unike hele gjengen her da skjønner jeg.

Makan. Snakker om at de voksne er egoister som vil ha ungene separat? Heller motsatt, som ikke klarer å få ting til å fungere bedre selv om familien er delt spør du meg.

Skrevet

Feirer julaften med dunder og brak annethvert år, når det er "min" tur. De årene ungene er hos far, sender jeg alt av gaver med ungene, slik at de får åpne pakkene på julaften, har rolig jul hjemme og sparer kjempekalaset til nyttårsaften.

Annonse

Skrevet

"Irritere seg grønn", "komme til enighet om".

Himmel og hav, vi snakker om jul eller? Glede, latter, kos? Går det ann å finne så mye negativt og så mye å irritere seg over rundt julefeiringen da?

Jeg har som sakt drevet slik i ti år eller noe og aldri har vi hatt de problemene du/dere skisserer her, tver i mot. Ungene har syntes at de har vært priviligerte som har fått feire jul to ganger!!!

Vi er antagelig svært unike hele gjengen her da skjønner jeg.

Makan. Snakker om at de voksne er egoister som vil ha ungene separat? Heller motsatt, som ikke klarer å få ting til å fungere bedre selv om familien er delt spør du meg.

''Makan. Snakker om at de voksne er egoister som vil ha ungene separat? Heller motsatt, som ikke klarer å få ting til å fungere bedre selv om familien er delt spør du meg''

?

Hehe, omtrent samme holdningene har enkelte av de foreldrene jeg kjenner til som feirer lillejulaften de årene de ikke "får" barna selve julaften. Kanskje du er en av de? ;)

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i den der, ja. Var derfor jeg startet tråden. Det er ikke noe morsomt å skulle feire julaften (på julaften) med barna sine når de har hatt "julaften" dagen før. Det blir antiklimaks, også for barna.

Skrevet

For noe tull! Vi voksne kan da godt klare fest to dager på rad, iallefall da vi var unge. Og like moro var det hver gang. Unger som er vokst opp med å feire julaften to ganger tar det helt naturlig. Og de to er heller ikke helt like. Forskjellige pakker får de også.

Det er bare ett "problem": Det er faktisk bare en julaften ;)

Skrevet

For meg er julaften på julaften, ikke den 23. eller den 28. Sånn er det bare. :o)

Jeg er enig med deg.

Skrevet

Jeg har hele veien etter deling av familien tenkt at det er bare julaften som er julaften. Dvs. at barnet mitt har fått med seg alle gaver for å feire jul hos far de årene han har vært der. Helt ok det, synes jeg - inntil jeg fant ut at det ikke fungerer på samme måte andre veien. Da synes jeg det ble veldig ugreit.

Skrevet

Jeg har hele veien etter deling av familien tenkt at det er bare julaften som er julaften. Dvs. at barnet mitt har fått med seg alle gaver for å feire jul hos far de årene han har vært der. Helt ok det, synes jeg - inntil jeg fant ut at det ikke fungerer på samme måte andre veien. Da synes jeg det ble veldig ugreit.

De to gangene vi ikke har feiret julaften sammen har jeg heller ikke sendt med gavene til pappan. Vi hadde egen pakkeåpning senere i jula. Jeg er faktisk så ego at jeg gjerne vil se ansiktene til ungene mine når de åpner gavene jeg har lagt tid, omtanke, penger og kjærlighet i å kjøpe til dem. Dessuten får de mengdevis fra hans og stemors side også.

AneM1365380603
Skrevet

Ungene får med seg alle pakker fra min side, så feirer de jul hos faren. Det blir ingen ekstrafeiring her.

Jeg har fått barn med mannen min også, så jeg har alltid unger sammen med meg julaften uansett, men det første året helt uten unger var vond.

Annonse

Skrevet

Det er du vel ikke den eneste som har funnet ut. Han fikk ingen av presangene med seg hjem heller, ikke engang det jeg og søsknene hadde kjøpt.

Skrevet

Det er du vel ikke den eneste som har funnet ut. Han fikk ingen av presangene med seg hjem heller, ikke engang det jeg og søsknene hadde kjøpt.

Æsj, så kjipt.

Skrevet

Forskjellige meninger om dette ser jeg. Enhver får finne de løsningene som fungerer best for de selv og ikke minst barna.

Her er jr veldig klar på at han vil feire jul med begge sine foreldre. Desverre er det ikke mulig for oss å samles alle på julaften. Så da gjør vi det som blir best for oss.

Så han feirer først på selve julaften, f.eks hos far, så har vi en julefeiring når han kommer hit sammen med vår familie og søskenbarna hans. (Har søsken som også er skilt og vi har barna samme jul og samkjører oss slik.) Han har selv ikke ønske om å ha med seg alle gavene på julaften.

Husker når vi fremdeles bodde sammen så hendte det at vi sparte noen gaver til 1.juledag. De fikk jo så mange gaver alikevel, og greide tilslutt ikke å glede seg over det. Ble bare mas om å åpne neste osv. Så dermed ser jeg ingen fare ved at han nå åpner gaver på mer enn en dag i løpet av julen heller. Han får nå enda fler gaver også, siden det er stefamilier inne på begge sider, og at det nå blir "store" gaver fra både mor og far.

Hvis ungene ikke greier å glede seg over å få åpne pakker mer enn en gang i løpet av jule må heller finne en annen grunn til det. Tror det må være et fåtall. Hva skulle en gjort om ungen hadde bursdag lillejulaften f.eks? Utsatt bursdagsgavene til nyttår fordi at de ikke kunne glede seg over gaver på julaften? Og hvor mange er det ikke som feirer bursdager over mer enn en dag? Et familieselskap og ett barneselskap? Det må vel bli litt av det samme vel?

Skrevet

Jeg er nå ikke helt sikker på om jeg tar helt feil nå. Jeg har ingen tro på at de som får besøk av barn som allerede har feiret jul er like spente og forventningsfulle 2.dagen.

Hvorfor ikke? Jr er like spent på hva han får i gave fra meg selv om han har åpnet flere andre gaver et par dager før. Og han er like spent på hva han får i den store gaven han åpner til sluttt på julaften, som den lille han åpnet først.

Skrevet

Jeg synes det er litt egoistisk. Da tenker foreldrene på seg selv, og ikke på ungene. Ungene får jo også halvparten så lite gaver som om de fikk åpne alle på julaften, når det skal feires både hos mor og far.

Ofte så får kanskje skilsmisse barn flere gaver enn andre. Etterhvert blir det kanskje gaver fra stefamilier på to sider. Det blir som å si at det er synd på Anne som har gifte foreldre og får mindre gaver enn Per som har skilte foreldre. Eller at sønnen til noen som har dårlig råd har det myyye verre en sønnen til noen som har god råd. De fleste vil sitt barns beste og handrer utifra det.

Kanskje er ikke vår julefeiring riktig for andre. Men jeg kan love det at deres måte å feire på heller ikke er riktig for alle. Alikevel en trenger ikke å fordømme andres måte.

Gjest dolberta
Skrevet

Forskjellige meninger om dette ser jeg. Enhver får finne de løsningene som fungerer best for de selv og ikke minst barna.

Her er jr veldig klar på at han vil feire jul med begge sine foreldre. Desverre er det ikke mulig for oss å samles alle på julaften. Så da gjør vi det som blir best for oss.

Så han feirer først på selve julaften, f.eks hos far, så har vi en julefeiring når han kommer hit sammen med vår familie og søskenbarna hans. (Har søsken som også er skilt og vi har barna samme jul og samkjører oss slik.) Han har selv ikke ønske om å ha med seg alle gavene på julaften.

Husker når vi fremdeles bodde sammen så hendte det at vi sparte noen gaver til 1.juledag. De fikk jo så mange gaver alikevel, og greide tilslutt ikke å glede seg over det. Ble bare mas om å åpne neste osv. Så dermed ser jeg ingen fare ved at han nå åpner gaver på mer enn en dag i løpet av julen heller. Han får nå enda fler gaver også, siden det er stefamilier inne på begge sider, og at det nå blir "store" gaver fra både mor og far.

Hvis ungene ikke greier å glede seg over å få åpne pakker mer enn en gang i løpet av jule må heller finne en annen grunn til det. Tror det må være et fåtall. Hva skulle en gjort om ungen hadde bursdag lillejulaften f.eks? Utsatt bursdagsgavene til nyttår fordi at de ikke kunne glede seg over gaver på julaften? Og hvor mange er det ikke som feirer bursdager over mer enn en dag? Et familieselskap og ett barneselskap? Det må vel bli litt av det samme vel?

''Enhver får finne de løsningene som fungerer best for de selv og ikke minst barna.''

Godt sagt!

Synes forrsten at du har skrevet mye fornuftig ang dette tema! :))

Skrevet

''Enhver får finne de løsningene som fungerer best for de selv og ikke minst barna. ''

Det er jo akkurat dette det handler om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...