Gå til innhold

Folk som går igjen i hus..


Gjest J31!

Anbefalte innlegg

Det "beviser" jo ikke annet enn at hun påstår hun så det, med mindre hun har bilder.

Med vennlig hilsen

Jeg går ikke rundt med kamera hele døgnet, ei heller denne personen (en mann). Nettopp derfor er det vanskelig å bevise noe som helst i den retning. Som sagt før i tråden så er det flere som mener å ha billedbeviser, men de blir straks beskyldt for å ha manipulert bildene, så billedbeviser duger ikke i slike saker. Problemet er også de idiotene som "jukser". De ødelegger for de som virkelig mener å ha "sett" noe.

Naboen min bor i et gammelt hus. De har aldri opplevd noe som helst overnaturlig i dette huset. En dag kom en fremmed gjest på besøk. Hun kjente ikke til huset eller familien der i det hele tatt. Damen er noe "spesiell" og utbrøt med det samme hun kom inn at hun "så" en gammel dame i trappen. Ingen andre så noe. Hun beskrev den gamle damen inngående og det var ingen tvil om at det var bestemoren til huseieren som døde for mange år siden. Hun hadde et ganske spesielt utseende, så det var rett og slett ingen tvil om at kvinnen hadde sett henne - men hvordan bevise dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 435
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    92

  • hidi, the scorpion

    46

  • mrxx

    23

  • morsan

    11

hidi, the scorpion

Kan det være at forskere er realister som i utgangspunktet ikke tror på slikt og dermed ikke ønsker å bruke tid på å virkelig finne ut om det finnes noe overnaturlig?

Det er iallefall fint lite interesse rundt slike ting blant folk som _kan_ det med å framskaffe beviser, og da er man jo like langt... Alle "beviser" blir jo "motbevist" eller bortforklart til det mest utrolige (det ser man jo bare i denne tråden her ;-)). Hvordan er det forresten mulig å bevise slike ting? Folk som mener å ha sett merkelige ting har lagt fram billedbeviser, men blir beskyldt for å ha juksa. Godt mulig det, men det viser bare hvor håpløst det er å bevise noe som helst ;)

Personlig har jeg ikke sett noe som helst overnaturlig, men jeg går ikke rundt og autmatisk mistror de som påstår å ha sett spesielle ting. Jeg har ingen tro på at jeg har fasiten :)

Jeg tror det finnes mennesker med utdannelse som forsøker å forske på slike ting. Må være utrolig vanskelig, for det finnes millioner av "wannebe". Dessuten har en mann i USA utlovet en belønning på en million dollar, til den første synske, som kan løse visse oppgaver som forsøksperson. Ingen har vunnet, og få har meldt seg...

Forskning viser at det ikke finnes bevis, for at overnaturlige evner/ånder etc er en realitet. Om feks et medium hadde oppklart en mengde mordmysterier/seriemordere, så ville det før eller siden ha havnet i avisene... Tenker på serien "medium", men man finner ingenting når man søker på nettet, om at hun løste saken! Selv nå, når alle vet hvem hun er!

Sier ikke nei, men heller ikke ja, til det overnaturlige;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "sett" ukjente personer inne på soverommet flere ganger, der de sniker seg rundt i nattens mulm og mørke. Heldigvis forsvvinner de med én gang jeg slår på lyset.

Er dette bevis på at det er spøkelser som har vett på å forsvinne i lyset, eller er det bare jeg som har drømt livaktig? Dersom jeg hadde sagt til deg i fullt alvor at jeg har spøkelser på soverommet mitt som jeg har sett og følt med egne øyne og øvrige sanser, hadde du da automatisk trodd på meg, akkurat som du tror på han med bestefarshistorien?

Nei, det ville jeg ikke. Jeg har opplevd mye rart selv også, men jeg tror det jeg har opplevd er tilfeldig og ikke har noe med overnaturlige krefter å gjøre.

Han med bestefarshistorien tror jeg på fordi han er onkelen min og verdens største realist. Han våga omtrent ikke å fortelle hva han hadde sett, for det ble noe pinlig for ham ;-)

Mannen min kan heale (selv om han ikke vil kunne det ;-)). Han klarer å fjerne smerter fra mage, nakke og hode, så for våre unger (og meg) er det helt naturlig å gå til ham når vi har vondt et av de stedene. Jeg er såpass realistisk at jeg tror dette har en naturlig forklaring, men jeg skulle virkelig ønske at noen forskere hadde tatt seg bryet med å finne ut hva som egentlig skjer når mennesker med disse evnene healer. Selv tenker jeg det kan ha med elektromagnetisme, naturlige energier etc å gjøre, men dette blir det jo håpløst å finne beviser for så lenge han ikke får prøvd seg på forskere ;-)

Jeg er en tviler, men jeg har såpass respekt for andres opplevelser at jeg nekter å få dem til å føle seg dumme når de forteller hva de har opplevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frudolén

Hvis den ikke har vært brukt på flere år så har jeg liten tro på spøkelser som pluteselig slår den på bare for lek. Det var vel ingen grunn til å slå den på akkurat der og da.

Hvis du tenker logisk og rasjonelt så er dette tull. Ingen spøkelser kommer for å slå på en ovn helt uten mål og mening. Hvis du og din kjæreste tror begge på dette her så har dere livlig fantasi.

Vi huset vi bodde i før ble det stadig trukket ned i toaletter i 2. etg. Vi satt alle nede i stua, det var ingen oppe, likevel skjedde dette gang på gang! Skummelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se at motparten har vært noe mindre nedlatende hvis man kan si at noen i det hele tatt har vært det i denne tråden. Jeg synes det ikke.

Men hva synes du om dette utsagnet? - Hun så plutselig sin døde bestefar utenfor døra.

Her blir det altså presentert som en fasit. En død bestefar sto utenfor døren. En bestefar som ligger i graven, sto plutselig helt levende utenfor døren ;o)

Det er ikke noe mindre nedlatende å komme med et slikt utsagn til voksne folk. For meg blir det akkurat (som Sør sier) det samme som at du skulle kommet til meg og sagt at julenissen finnes.

Hvorfor er det nedlatende å fortelle hva et menneske konkret opplevde eller følte at det opplevde? Hvis jeg overhode ikke trodde på dette, så hadde jeg forklart at jeg ikke hadde noen tro på at dette var mulig. Det blir noe annet enn å le og si noe lignende som at det nok er enkelte som har mye rart i hjernen sin e.l. Man kan si ting på mange ulike måter. Ord sårer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Kan det være at forskere er realister som i utgangspunktet ikke tror på slikt og dermed ikke ønsker å bruke tid på å virkelig finne ut om det finnes noe overnaturlig?''

Dette er et vanlig argument, som absolutt ikke stemmer. Mye tid og krefter (for ikke å snakke om penger) har blitt brukt på denne typen forskning. Forskere er fakta-orienterte, ja, det har du rett i. Det MÅ de være. Men de må også ha åpne sinn.

Tenk deg publisiteten om de klarte å bevise eksistensen av spøkelser? De snur ikke ryggen til slikt.

Det har du sikkert rett i :)

Kanskje spøkelser rett og slett ikke lar seg registrere? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletia

Jeg går ikke rundt med kamera hele døgnet, ei heller denne personen (en mann). Nettopp derfor er det vanskelig å bevise noe som helst i den retning. Som sagt før i tråden så er det flere som mener å ha billedbeviser, men de blir straks beskyldt for å ha manipulert bildene, så billedbeviser duger ikke i slike saker. Problemet er også de idiotene som "jukser". De ødelegger for de som virkelig mener å ha "sett" noe.

Naboen min bor i et gammelt hus. De har aldri opplevd noe som helst overnaturlig i dette huset. En dag kom en fremmed gjest på besøk. Hun kjente ikke til huset eller familien der i det hele tatt. Damen er noe "spesiell" og utbrøt med det samme hun kom inn at hun "så" en gammel dame i trappen. Ingen andre så noe. Hun beskrev den gamle damen inngående og det var ingen tvil om at det var bestemoren til huseieren som døde for mange år siden. Hun hadde et ganske spesielt utseende, så det var rett og slett ingen tvil om at kvinnen hadde sett henne - men hvordan bevise dette?

''Damen er noe "spesiell"''

Der har du forklaringen;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hva hadde du gjort, tror du på det det finnes ånder? Og hva om det virkelig er sant - og jeg har kjøpt det? ''

Dette kan du ta helt med ro. Ånder, spøkelser, gjenferd ol. eksisterer kun i enkelte menneskers hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det finnes mennesker med utdannelse som forsøker å forske på slike ting. Må være utrolig vanskelig, for det finnes millioner av "wannebe". Dessuten har en mann i USA utlovet en belønning på en million dollar, til den første synske, som kan løse visse oppgaver som forsøksperson. Ingen har vunnet, og få har meldt seg...

Forskning viser at det ikke finnes bevis, for at overnaturlige evner/ånder etc er en realitet. Om feks et medium hadde oppklart en mengde mordmysterier/seriemordere, så ville det før eller siden ha havnet i avisene... Tenker på serien "medium", men man finner ingenting når man søker på nettet, om at hun løste saken! Selv nå, når alle vet hvem hun er!

Sier ikke nei, men heller ikke ja, til det overnaturlige;)

Tror jeg er ganske enig med deg :)

Vi hadde en synsk dame i bygda for flere år siden. Det er skrevet bok om henne. Hun skulle til datteren sin i Oslo jula 1974(?) så hun og mannen hadde ordna flybillettene. Like før avreise på lillejulaften fikk hun det for seg at hun ikke kunne ta dette flyet. Hun hadde flydd mange ganger, men denne gangen følte hun at de ikke kunne dra. Mannen stolte på intuisjonen hennes og de droppa fly og reiste på en annen måte (husker ikke hvordan). Dette Braathensflyet styrta i Asker denne lillejulaftenen.... Kanskje bare intuisjon? Hvem vet....

Den samme damen "fant" gfteringen til en nabo i regnjakkelomma hans. Han ringte henne litt for moro fordi han hadde mista ringen. Damen hadde aldri vært hos ham og kjente ham ikke personlig, men kunne fortelle ham at ringen lå i den oransje regnjakka som hang på den og den siden i gangen - og der var ringen :)

Vanskelig å finne bevis for slike ting, men folk rundt vet jo at det faktisk har skjedd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du sikkert rett i :)

Kanskje spøkelser rett og slett ikke lar seg registrere? ;)

Ja, det er jo en måte og se det på.

Jeg velger å forholde meg til vitenskapen og gir deg min brors liste:

- Du vil aldri forstå alt.

- Selv om du ikke forstår forklaringen, så betyr det ikke at det ikke er sannheten.

- Det vil alltid finnes noen som er uenig med deg.

- Ingen(ting) er hevet over kritikk.

- "Jeg vet ikke" er et svært valid svar.

- Bare fordi den du diskuterer med tar feil, så betyr det ikke at du har rett.

Og:

- Vitenskapen er vår beste metode for å finne sannheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Damen er noe "spesiell"''

Der har du forklaringen;-)

Med spesiell mente jeg at hun mener å oppleve overnaturlige ting. Ellers er hun visst en helt normal dame på alle måter.

Hvordan kan du forklare at hun kunne beskrive den gamle damen så perfekt? En dame hun aldri hadde sett eller hørt om - og en dame som hadde så spesielle kjennetegn at ingen utenforstående kunne beskrevet henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo en måte og se det på.

Jeg velger å forholde meg til vitenskapen og gir deg min brors liste:

- Du vil aldri forstå alt.

- Selv om du ikke forstår forklaringen, så betyr det ikke at det ikke er sannheten.

- Det vil alltid finnes noen som er uenig med deg.

- Ingen(ting) er hevet over kritikk.

- "Jeg vet ikke" er et svært valid svar.

- Bare fordi den du diskuterer med tar feil, så betyr det ikke at du har rett.

Og:

- Vitenskapen er vår beste metode for å finne sannheten.

Poenget mitt i denne tråden er ikke å bevise at jeg har rett. Jeg er en stor tviler. Det eneste jeg skulle ønske var at man kunne diskutere slike saker uten å rakke ned på andres synspunkter. Jeg har ingenting imot at folk sier de ikke tror på dette, eller at de tror på dette. Det er latterliggjøringen av de som tror det motsatte jeg ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke sikkert det heller. Ikke alltid at ting er som du tror:-)

Psst. avbryter for å fotelle at du har mail. 3 stk faktisk, men det holder at du leser den siste hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Ja, det er jo en måte og se det på.

Jeg velger å forholde meg til vitenskapen og gir deg min brors liste:

- Du vil aldri forstå alt.

- Selv om du ikke forstår forklaringen, så betyr det ikke at det ikke er sannheten.

- Det vil alltid finnes noen som er uenig med deg.

- Ingen(ting) er hevet over kritikk.

- "Jeg vet ikke" er et svært valid svar.

- Bare fordi den du diskuterer med tar feil, så betyr det ikke at du har rett.

Og:

- Vitenskapen er vår beste metode for å finne sannheten.

''Jeg velger å forholde meg til vitenskapen og gir deg min brors liste''

Det er nok ikke bare din brors liste, men listen til alle som studerer på høyere nivå;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt i denne tråden er ikke å bevise at jeg har rett. Jeg er en stor tviler. Det eneste jeg skulle ønske var at man kunne diskutere slike saker uten å rakke ned på andres synspunkter. Jeg har ingenting imot at folk sier de ikke tror på dette, eller at de tror på dette. Det er latterliggjøringen av de som tror det motsatte jeg ikke liker.

''Det er latterliggjøringen av de som tror det motsatte jeg ikke liker.''

Enig med deg i dette,selv om jeg ikke har lest denne tråden. Når folk oppfører seg på den måten,da sier det litt om dem selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psst. avbryter for å fotelle at du har mail. 3 stk faktisk, men det holder at du leser den siste hehe..

Jøss, det hørtes da koselig ut, altfor sjeldent faktisk.-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ting flytter på seg antar jeg at det ikke er fantasien som spiller deg et puss. Gamle skuffer er tyngre å dra ut enn dagens. Jeg syns faktisk det er respektløst å snakke så nedsettende om de som tror på ånder. Jeg respekterer at andre tror på Gud, selv om jeg ikke har noe tro på han selv.

''Jeg syns faktisk det er respektløst å snakke så nedsettende om de som tror på ånder''

Enig! Men dette er dol-folket,langt flere folk i virkeligheten enn her...som tror på ånder. Man må kunne respektere hverandre,å kalle folk galne selv om de har tro på andre ting enn de selv...ja hva sier det om dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

På dol er det lov å delta uten fast nick. Det gjør ikke meg noenting at du ikke oppdager umiddelbart hvem jeg er nå. Du har plaget andre som du har trodd at var meg og det er utrolig dumt og teit. Du eier ikke dol og bør derfor passe deg.

Enten har du en veldig dårlig dag, eller så blander du meg sammen med noen. Men jeg har ikke noe behov for å diskutere med deg, hvem du nå måtte være. Siden du synes jeg er så ille, så foreslår jeg at du ikke svarer meg en annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Ja, ikke bare var det trist at pusen ble borte, men det var jo ekstremt frekt å gi blaffen i en katt for så å kreve den tilbake flere måneder senere!! Heldigvis er jeg forlengst registrert som kattens eier i katteregissteret :-)

Helt enig;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...