Gå til innhold

Hidi og andre.. om dere kjente meg...


Gjest muslimen..?

Anbefalte innlegg

Men du kan jo gi bort halvparten av de det sitter igjen med etter skatt?

Hvorfor dra det så langt som til min personlige økonomi? Vårt samfunn har nok å gi av, og det er jeg glad for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 386
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    144

  • Colette

    25

  • Angustia

    6

  • Mrs. Wallace

    5

Mest aktive i denne tråden

Det blir et spørsmål om definisjoner og det er ikke bare du som har definisjonsmakt til å avgjøre hva som er feil og riktig.

Hva som tradisjonelt defineres som "norsk eller nordisk utseende" lyder nok neppe slik du skulle ønske.

Det må være lov å si feks at "det man definerer som et tradisjonelt nordisk utseende er for eksempel en lang kropp, blondt hår og blå øyne samt lys hud." At det fins unntak, skjønner nok de fleste og hva er kontroversielt med å si noe om hva som av "folk flest" anses for å være et norsk utseende/nordisk utseende?

Sier man samtidig at at innvandrere med norsk statsborgerskap som ser annerledes ut er mindre verdt, slik du ser det?

Du har ikke rett til å si til en norsk statsborger (adoptert eller ei) at han/hun ikke ser norsk ut.

Du er ikke noen "norskere" enn dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alltid beredt

Frp har markedsført seg som "anti-innvandrere" i årevis, så det utsagnet har jeg meget god dekning for.

Ja, noen få mangler språk, men ikke så mange. De fleste snakker nok til å kunne jobbe. Problemet er minst like mye fordommer hos arbeidsgivere - det har jeg sett flere ganger.

''Frp har markedsført seg som "anti-innvandrere" i årevis, så det utsagnet har jeg meget god dekning for.''

Ja, og så? Hva har det med innvandrernes manglende integrering i arbeidslivet å gjøre? Er det bedre integrering i kommuner der FRP er lite representert i lokalpolitikken? Var det bedre integrering i Norge da FRP hadde mindre makt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wiggum

Du har ikke rett til å si til en norsk statsborger (adoptert eller ei) at han/hun ikke ser norsk ut.

Du er ikke noen "norskere" enn dem.

Det kan man godt. En nordmann med indisk pass ser forøvrig ikke indisk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alltid beredt

Du har ikke rett til å si til en norsk statsborger (adoptert eller ei) at han/hun ikke ser norsk ut.

Du er ikke noen "norskere" enn dem.

Klart man har rett til å si det! Det er ytringsfrihet her, vi lever i et demokrati. Det er helt ok å mene at en som er adoptert fra Korea ikke ser nordisk ut av utseende. Det er dårlig folkeskikk å si dette til folk som er adoptert eller til deres foreldre, men det er ikke ulovlig og ikke feilaktig heller. Selv om noe ikke er hyggelig å si, så er det ikke nødvendigvis usant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Frp har markedsført seg som "anti-innvandrere" i årevis, så det utsagnet har jeg meget god dekning for.''

Ja, og så? Hva har det med innvandrernes manglende integrering i arbeidslivet å gjøre? Er det bedre integrering i kommuner der FRP er lite representert i lokalpolitikken? Var det bedre integrering i Norge da FRP hadde mindre makt?

Du skriver: "Hva har det med innvandrernes manglende integrering i arbeidslivet å gjøre? "

At hvis Frp har lurt mange arbeidsgivere til å ha fordommer mot innvandrere, så vil mange flere innvandrere ha vansker med å skaffe seg jobb, åpenbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest alltid beredt

Det kan man godt. En nordmann med indisk pass ser forøvrig ikke indisk ut.

Er han indisk statsborger så er det i følge Sør ikke lov til å mene eller si at han ikke ser indisk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wiggum

Klart man har rett til å si det! Det er ytringsfrihet her, vi lever i et demokrati. Det er helt ok å mene at en som er adoptert fra Korea ikke ser nordisk ut av utseende. Det er dårlig folkeskikk å si dette til folk som er adoptert eller til deres foreldre, men det er ikke ulovlig og ikke feilaktig heller. Selv om noe ikke er hyggelig å si, så er det ikke nødvendigvis usant.

Du har så rett så rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wiggum

Hvorfor dra det så langt som til min personlige økonomi? Vårt samfunn har nok å gi av, og det er jeg glad for.

''Hvorfor dra det så langt som til min personlige økonomi?''

Nei, det er slik det gjerne er. Sin egen lommebok vil man ha i fred.

'' Vårt samfunn har nok å gi av, og det er jeg glad for.''

Joda. Men pengene skal tross alt tas fra et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke rett til å si til en norsk statsborger (adoptert eller ei) at han/hun ikke ser norsk ut.

Du er ikke noen "norskere" enn dem.

Joda, du kan bruke ytringsfriheten til å si det, og du kan sagtens være blæret nok til å mene det, men intet tilsier at du er norskere enn noen andre norske statsborgere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvorfor dra det så langt som til min personlige økonomi?''

Nei, det er slik det gjerne er. Sin egen lommebok vil man ha i fred.

'' Vårt samfunn har nok å gi av, og det er jeg glad for.''

Joda. Men pengene skal tross alt tas fra et sted.

Og så? Vårt fellesskap har nok til å dele med de som er fattige og trenger vår hjelp. Og da duger nok ikke min vesle lønn. Jeg er lykkelig over at jeg lever i et land som deler av godene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man har rett til å si det! Det er ytringsfrihet her, vi lever i et demokrati. Det er helt ok å mene at en som er adoptert fra Korea ikke ser nordisk ut av utseende. Det er dårlig folkeskikk å si dette til folk som er adoptert eller til deres foreldre, men det er ikke ulovlig og ikke feilaktig heller. Selv om noe ikke er hyggelig å si, så er det ikke nødvendigvis usant.

Joda, du kan bruke ytringsfriheten til å si det, og du kan sagtens være blæret nok til å mene det, men intet tilsier at du er norskere enn noen andre norske statsborgere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Opp til dere selv

Ha, nå tror nå jeg at dette er et trollinnlegg jeg da. For å få til akkurat det du har klart, en milelang tråd med kraftige diskusjoner.

Men hvis du nå skulle vært en muslim med små barn:

DU, får prøve å integrere deg her, respektere våre lover og regler for det er i Norge du bor når du har flyttet hit. Ikke i ditt eget land!

Ungene dine: sørg for å oppdra disse på norsk måte. Med det menes at de skal respektere de samme lovene og reglene. De skal respektere de norske jentene og de skal oppføre seg og jobbe og leve som en nordmann.

De bør dessuten holde seg unna gjenger og ikke bli en av utlendingene i disse gjengene som krangler med alle de tror er rasister, og alle andre "utlending-gjenger"

Hvis dine barn vet å føre og te seg og ha respekt for Norge med hva det innebærer så vil disse barna dine havne i den gruppen "utlendinger" som vi norske folk omgås uten problemer, respekterer og har tillit til.

For dere er ikke alle "dømt" av oss, men dere har en grei merittliste her til lands, og med det medfører litt jobb for å bevise at dere er av det slaget som detter utenfor denne merittlisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vancouver

Man er IKKE nordmann hvis en ikke har norsk utseende. Det er nå iallefall min mening. Jeg blir jo ikke iraner om jeg hadde vært født og oppvokst i Iran. Eller kineser om jeg hadde vært født og oppvokst i Kina. Det skjønner vel alle. Jeg har jo norsk utseende.

I denne sammenheng bør vel ordet etnisk nordmann brukes.

Det er litt forvirrende å kalle en norskpakistaner for nordmann. Da ser vi for oss en blond, blåøyd etnisk nordmann.

Norskpakistaner er mer riktig. Selv om man har norsk statsborgerskap osv.

Men mange barn er adoptert, de har vokst opp i Norge, identifiserer seg med Norge,

det blir litt rart for dem å kalle seg pakistanere (pakistaner er kun brukt som eksempel, kan like gjerne være iraner, kineser osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nok er nok, nå er det faktisk nok

Og hvorfor?

Fordi de ikke får jobber så lett, med tanke på at over 20% av befolkningen støtter Frp, og sannsynligvis har fordommer mot dem, selv om de ikke har gjort noe galt..

Hvem sin feil er det? Ikke de som ikke har gjort noe galt.

''Og hvorfor?''

Fordi de er late.

Og fordi de kommer hit for å snylte på oss.

Det finnes unntak, men det er vanskelig å få øye på dem, inniblant alt grumset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vancouver

Nasjonaliteten din avgjøres av statsborgerskapet ditt.

Og hvis man skal bruke din "argumentasjon" så er vi jo fra Somalia alle sammen.

Det blir mer riktig å bruke ord som norskamerikaner, norskpakistaner osv,

det viser litt mer etnisk tilhørighet.

Jeg er selv etnisk nordmann,

jeg kjenner ei dame fra et afrikansk land,

hun har afrikanske foreldre, men er født i Norge,

hun er veldig norsk i oppførsel,

men likevel er det afrikanske det dominerende,

man ser det jo av utseendet, så hun blir ofte referert som

vokst opp i Norge, men har foreldre fra Nigeria.

Men annerledes blir det med adopterte.

Jeg kjente en gutt en gang som ikke visste noe om sine biologiske foreldre,

han kom til Norge som spedbarn og kjente kun til sine adoptivforeldre,

men han var mørkhudet og fikk ofte spørsmål om hvor han opprinnelig var fra.

Det var ikke så kjekt for han når han følte seg like norsk som oss andre bortsett fra hudfargen. Verken kultur, religion eller tilhørighet førte ham tilbake til hans opprinnelsesland... jeg tror han fikk vite i voksen alder hvor han egentlig var fra, det var nok en lettelse for ham, nå føler han litt tilhørighet der, men det er Norge som er hjemlandet hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha, nå tror nå jeg at dette er et trollinnlegg jeg da. For å få til akkurat det du har klart, en milelang tråd med kraftige diskusjoner.

Men hvis du nå skulle vært en muslim med små barn:

DU, får prøve å integrere deg her, respektere våre lover og regler for det er i Norge du bor når du har flyttet hit. Ikke i ditt eget land!

Ungene dine: sørg for å oppdra disse på norsk måte. Med det menes at de skal respektere de samme lovene og reglene. De skal respektere de norske jentene og de skal oppføre seg og jobbe og leve som en nordmann.

De bør dessuten holde seg unna gjenger og ikke bli en av utlendingene i disse gjengene som krangler med alle de tror er rasister, og alle andre "utlending-gjenger"

Hvis dine barn vet å føre og te seg og ha respekt for Norge med hva det innebærer så vil disse barna dine havne i den gruppen "utlendinger" som vi norske folk omgås uten problemer, respekterer og har tillit til.

For dere er ikke alle "dømt" av oss, men dere har en grei merittliste her til lands, og med det medfører litt jobb for å bevise at dere er av det slaget som detter utenfor denne merittlisten.

Det virker som om du er befengt med en masse fordommer om at hun:

1) Ikke er norsk.

2) Ikk oppdrar ungene til å følge lover og regler.

3) Osv osv.

Det er DU og dine patetiske fordommer som er problemet her, ikke trådstarteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne sammenheng bør vel ordet etnisk nordmann brukes.

Det er litt forvirrende å kalle en norskpakistaner for nordmann. Da ser vi for oss en blond, blåøyd etnisk nordmann.

Norskpakistaner er mer riktig. Selv om man har norsk statsborgerskap osv.

Men mange barn er adoptert, de har vokst opp i Norge, identifiserer seg med Norge,

det blir litt rart for dem å kalle seg pakistanere (pakistaner er kun brukt som eksempel, kan like gjerne være iraner, kineser osv).

Hvorfor kalle "dem" noe som helst (du pleier da ikke kalle andre nordmenn for "nordmenn" i dagligtale)?

Du er med på å lage en "oss" og "dem" holdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste ikke hele fordoms-tråden, men for meg er det revnende likegyldig hvem du er. Det som er interessant er om vi kan finne en felles plattform av ett eller annet slag.

Jeg tror veldig mange har fordommer, både etniske nordmenn og andre. Dette kommer av uvitenhet.

De fleste nordmenn kjenner ingen muslimer, og baserer sitt inntrykk på det media fremstiller. Der blir vi "kjent" med de kriminelle og de som ikke ønsker eller ikke har klart å integreres godt nok i det norske samfunnet.

Mange muslimer (for eksempel) kjenner ikke etniske nordmenn, og vil basere sitt inntrykk på det imamene sier for å skremme.

Begge grupper vil da få fullstendig feil inntrykk av det andre folkeslaget.

De færreste muslimer er fanatiske og kriminelle. De færreste nordmenn er troløse og løsslupne.

Men, vi har vokst opp i forskjellige land med forskjellige kulturer, normer og regler for moral.

Bortsett fra dette er vi mennesker som elsker barna våre, som ønsker våre medmennesker godt og som gråter og ler av mye av det samme.

Jeg går ut i fra at de fleste her på DOL er forskjellige fra meg på veldig mange måter. Noen stemmer FrP, noen stemmer SV, noen synes barn skal ha mest mulig frihet/fritid, mens andre mener barn bør ta del i husarbeid og holde på med organiserte fritidsaktiviteter osv.

Også er det noen som er muslimer, noen som er kristne, noen humanetikeres, noen jøder osv. So what???

Så lenge vi, som nevnt, finner en felles plattform, kan vi vel være venner likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir mer riktig å bruke ord som norskamerikaner, norskpakistaner osv,

det viser litt mer etnisk tilhørighet.

Jeg er selv etnisk nordmann,

jeg kjenner ei dame fra et afrikansk land,

hun har afrikanske foreldre, men er født i Norge,

hun er veldig norsk i oppførsel,

men likevel er det afrikanske det dominerende,

man ser det jo av utseendet, så hun blir ofte referert som

vokst opp i Norge, men har foreldre fra Nigeria.

Men annerledes blir det med adopterte.

Jeg kjente en gutt en gang som ikke visste noe om sine biologiske foreldre,

han kom til Norge som spedbarn og kjente kun til sine adoptivforeldre,

men han var mørkhudet og fikk ofte spørsmål om hvor han opprinnelig var fra.

Det var ikke så kjekt for han når han følte seg like norsk som oss andre bortsett fra hudfargen. Verken kultur, religion eller tilhørighet førte ham tilbake til hans opprinnelsesland... jeg tror han fikk vite i voksen alder hvor han egentlig var fra, det var nok en lettelse for ham, nå føler han litt tilhørighet der, men det er Norge som er hjemlandet hans.

Det blir riktig å bruke nasjonaliteten.

Eksempelet ditt med kvinnen som har svart hud er et klassisk eksempel - skal hun liksom ikke kunne være ordentlig norsk? Ungene hennes er kanskje like svarte? Skal de ekskluderes fra fellesskapet de også?

Du virker meget ekskluderende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...